Hur ska vi öka aktiviteten på forumet?

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Hur ska vi öka aktiviteten på forumet?

    Det känns som att vi misslyckas att fylla på med nya aktiva forumsmedlemmar.

    Ja tror att det alltid finns ett tapp på diskusionsforum av detta slaget.

    Jag anser att p.g.a av att vi inte lyckas få nya anhängare aktiva här på forumet så är det med 100% säkerhet forumets död.

    Nu kommer jag inte till Ciklidstämman i Linköping men jag anser att detta problem måste diskuteras där och här.

    Ja vill ha svar på två frågor:

    Anser NCS medlemmar att det är dax att lägga forumet på hyllan?

    Om inte,,,,,hur ska forumet överleva utan påfyllning/omhändetagande/värvning till forumet?

    Att NCS överlever är ja inte ett dugg orolig för men det är inte det jag menar
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
  • Joakim E
    Användare
    • februari 2010
    • 128

    #2
    Hej hej...
    Stopp o belägg Är det verkligen så?? jag vet att både jag o min kära brorsa är ny på forumet och att jag iaf är ganska aktiv o nyfiken. Vet åxå att jag sett flera nya medlemmar hälsats välkomna till foumet senaste tiden.

    1. Jag kan bara tala för mej själv men svaret på om forumet ska/bör läggas ner är NEJ

    2. bra fråga på om hur man värvar fler aktiva medlemmar. Kanske trycka på det i Medlemstidningen kan vara en väg att gå... Vi måste komma ihåg att ett forum inte alltid är rätt plats för alla, sedan kan det även vara så att många läser inläggen men inte vill/kan svara men gladeligen tar till sej information.

    Jag tycker det är ett kanonbra forum med högt i tak o inga messerschmit som slår sej för bröstet o tror sej vara bäst.

    Detta är min personliga åsikt o den står jag för
    Jocke Eriksson
    SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

    Kommentar

    • qristina
      Banned
      • september 2005
      • 85

      #3
      Ursprungligen postat av LN
      Det känns som att vi misslyckas att fylla på med nya aktiva forumsmedlemmar.

      Ja tror att det alltid finns ett tapp på diskusionsforum av detta slaget.

      Jag anser att p.g.a av att vi inte lyckas få nya anhängare aktiva här på forumet så är det med 100% säkerhet forumets död.

      Nu kommer jag inte till Ciklidstämman i Linköping men jag anser att detta problem måste diskuteras där och här.

      Ja vill ha svar på två frågor:

      Anser NCS medlemmar att det är dax att lägga forumet på hyllan?

      Om inte,,,,,hur ska forumet överleva utan påfyllning/omhändetagande/värvning till forumet?

      Att NCS överlever är ja inte ett dugg orolig för men det är inte det jag menar


      Bra Ln, det verkar som att forumet på ciklid.se tappar folk som skriver i forumet och även medlemmar, medans ciklider. se ökar, med folk som skriver och även folk som läser. Vad kommer det sig?

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Forumet dippar i popularitet periodvis, så har det varit under en hel del år nu.

        Det är alla medlemmars ansvar att hålla forumet igång och det är faktiskt väldigt få av de mer rutinerade som tar sig tid att engagera sig i forumet. Så har det varit ofta och det är denna bit som skapar svacka i popularitet som jag ser det.

        På senare tid har en hel del profiler på forumet försvunnit eller skrivit mycket sparsamt. Moderatorer, som faktiskt också är medlemmar...ofta rutinerade..lyser med sin frånvaro på ciklid.se. Styrelsemedlemmar som är framvalda av föreningen lyser också med sin frånvaro och det är tråkigt. Föreningens nerv är känslan för samhörighet och att alla deltar på forumet som vänner.

        Inte alldeles sällan förekommer tjafs på forumet där vissa individer har svårt för varandra eller för andras åsikter och det är ett absolut måste att detta hålls tillbaka och att alla som är på forumet får en känsla av att det är en plats de vill spendera tiden på som de har över till sin hobby. Här har ciklider.se klarat av balansen mycket bra, men det är också en ganska ny sajt som av en hel del setts som komplement snarare än konkurrent.

        Jag trivs personligen på båda sajterna, men är betydligt mer bevakad och ifrågasatt på det här forumet än på något annat. Kanske har jag gjort för stora märken efter mig då jag stundtals haft tråkiga diskussioner med andra personer på forumet. Jag tycker dock att det är skrämmande få som har insikt att se att de gör något fel och därför fortgår tjafset längre än det behövs. Nu är ciklid.org betydligt lugnare och mer balanserat än vad det varit förr och det känns bra.

        På det stora hela så behövs större engagemang från de som är rutinerade här och från de som har något med föreningens och sajtens inre att göra. Det måste vara på oss som föreningen vilar på och genom detta får vi också in nya användare som kommer att trivas och stanna kvar.

        Det finns plats för både ciklid.org och ciklider.se

        Kommentar

        • qristina
          Banned
          • september 2005
          • 85

          #5
          [QUOTE=StefanL;806275]Forumet dippar i popularitet periodvis, så har det varit under en hel del år nu.

          Konstigt att ciklid.se tappar och ciklider.se ökar och det under samma tidsperiod, är det så att fler och fler går över till ciklider.se? Och, om det är så, vad beror det på?
          Senast redigerad av qristina; 10 april 2010, 14:51.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Du vill gärna säga något "Janne" så varför inte ta bladet från munnen?

            Jag personligen anser att ciklid.org fått oförtjänt dålig kritik från vissa håll. Man måste lägga manken till själv för att få saker att fungera och alldeles för många på ciklid.org har lutat sig tillbaka och iakttar hellre än aktivt deltar i diskussioner.

            Det är ganska vanligt att flertalet rutinerade öppet talar om att de inte vill/orkar besvara frågor om räkmix osv enbart pga att det är så oerhört många ämnen där dessa diskussioner redan existerar. Jag kan förstå det, men samtidigt så får man se det som att man ger till forumet genom att svara oavsett ämnets diskussion. Det är just detta med att bidra...ge något till forumet..och det har de medlemmar som jag pekade ut i mitt förra inlägg ansvar att göra enligt min mening.

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #7
              Jag har varit medlem här i ett år nu ungefär...

              Och sen jag blev medlem så har jag också kännt att aktiviteten blivit mindre och mindre.

              Vilket är konstigt för jag tycker det är ett väldigt bra forum, med brett innehåll och väldigt många bra trådar.

              Men som skrivs tidigare, känns som proffsen inte orkar engagera sig i nybörjar frågor på samma sätt längre.

              Svårt att få trådarna att leva då tror jag.

              Jag personligen skall försöka ta mitt ansvar genom att skriva ett inlägg vid varje inloggning.

              Många bäckar små!

              Kommentar

              • msb
                Användare
                • september 2009
                • 314

                #8
                Ursprungligen postat av StefanL
                Du vill gärna säga något "Janne" så varför inte ta bladet från munnen?

                Jag personligen anser att ciklid.org fått oförtjänt dålig kritik från vissa håll. Man måste lägga manken till själv för att få saker att fungera och alldeles för många på ciklid.org har lutat sig tillbaka och iakttar hellre än aktivt deltar i diskussioner.

                Det är ganska vanligt att flertalet rutinerade öppet talar om att de inte vill/orkar besvara frågor om räkmix osv enbart pga att det är så oerhört många ämnen där dessa diskussioner redan existerar. Jag kan förstå det, men samtidigt så får man se det som att man ger till forumet genom att svara oavsett ämnets diskussion. Det är just detta med att bidra...ge något till forumet..och det har de medlemmar som jag pekade ut i mitt förra inlägg ansvar att göra enligt min mening.
                Håller med dig Stefan...det verkar vara jobbigt att hjälpa färskingarna
                Senast redigerad av msb; 10 april 2010, 17:12.
                Tropheus

                Kommentar

                • plåtis
                  Användare
                  • juni 2002
                  • 212

                  #9
                  Kan inte fatta varför det skall finnas 2 olika forum om samma saker. Det är väll samma medlemar på bägge ställena. Tycker att det borde räcka med en sajt.
                  Lasse.H

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Ursprungligen postat av plåtis
                    Kan inte fatta varför det skall finnas 2 olika forum om samma saker. Det är väll samma medlemar på bägge ställena. Tycker att det borde räcka med en sajt.
                    Nja. Den ene drivs av föreningen Nordiska Ciklidsällskapet (NCS) och den andre drivs privat av Mikael Persson, fd styrelsemedlem och fd redaktör på Ciklidbladet.

                    Låt gå att båda ligger ytterst nära varandra i intresseområde men man kan ju inte styra vad som får finnas på webben och vart folk får tillbringa sin fritid för hobbyn. Visst hade det varit bättre med ett forum..men på det stora hela kanske båda gynnas av varandra och att hobbyn i stort gynnas mest.

                    Kommentar

                    • Donkiwin
                      Användare
                      • november 2008
                      • 95

                      #11
                      Nu tillhör jag inte den gruppen som aktivt skriver på något av de nämnda forumen. Däremot läser jag och följer med i de olika trådarna som jag har intresse av.

                      Anledningen till att jag inte skriver spexiellt mycket på Ciklid.se är att man inte har de kunskaper som många av de mera rutinerade skribenterna har. Sen har vissa av de tidigare "sandlådekrigen" inte gjort det lättare att våga sig in bland "de stora pojkarna". Man känner en liten oro att få skit för att jag skriver en konstig fråga.

                      Ciklider.se har en "lägre" kunskapsnivå vilket gör att jag kan känna mig mera i samma nivå som skribenterna där.


                      Dock ska det tilläggas att båda forumen fyller sin funktion.

                      Kommentar

                      • plåtis
                        Användare
                        • juni 2002
                        • 212

                        #12
                        Okej! Har varit inne på ciklider.se nu för första gången. Men inget för mig inte en enda Apistogramma. Men en massa snygga foton
                        Lasse.H

                        Kommentar

                        • MOOG
                          Användare
                          • mars 2010
                          • 39

                          #13
                          Som ny här och på ciklider.se kan jag säga att det känns öppnare och en mer hjälpsam känsla på ciklider.se

                          Växten upp med Tanganyika och nu under nästan 20 års frånvaro har jag åter fått tid/plats för att återuppta hobbyn, dock Malawi denna gången pga nyfikenhet att lära mig något nytt.
                          Däremot har jag under flera års tid varit på G att bli medlem vilket jag dock inte blivit innan nu. Dels pga av snurriga årsmedlemskap.
                          Driver ett fristående supporterforum för ett allsvenskt lag och något man ser är att forum som drivs av tex föreningar och liknande har en tendens att bli lite av mötesplats för inbördes beundran och är inte personer i föreningen intresserad att vidareutveckla forumet och hålla igång diskussioner så självdör det. Bör finnas forumadmin som har ett ansvar.

                          Ciklider.se känns som det drivs av en privatperson då det känns som det finns mer glöd där. Rätta mig om jag har fel.
                          Själv hoppas jag på TVÅ livliga forum där det är högt till tak. Finns ingen bättre väg att lära sig nya saker än att fråga sig fram.

                          Kommentar

                          • Crenicichla
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1055

                            #14
                            Trots att jag inte äger en enda fisk eller ett enda kar för tillfället så är jag inne här i stort sett dagligen!
                            Tycker absolut inte att forumet skall läggas ner, gör mer reklam för det på andra forum i stället!!
                            MVH

                            Kristofer

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #15
                              Ursprungligen postat av StefanL
                              Nja. Den ene drivs av föreningen Nordiska Ciklidsällskapet (NCS) och den andre drivs privat av Mikael Persson, fd styrelsemedlem och fd redaktör på Ciklidbladet.

                              Låt gå att båda ligger ytterst nära varandra i intresseområde men man kan ju inte styra vad som får finnas på webben och vart folk får tillbringa sin fritid för hobbyn. Visst hade det varit bättre med ett forum..men på det stora hela kanske båda gynnas av varandra och att hobbyn i stort gynnas mest.
                              Sedan tas det väl bara upp ciklider från Afrika på ciklider.se (eller har det ändrats?), och hobbyn är onekligen större än så. Vi som håller på med ciklider från SA och CA behöver onekligen det här forumet. Eller blir det ett antal småforum i framtiden som privatpersoner driver. Men det ena måste onekligen inte utesluta det andra. Jag tror att det behövs ett forum för ciklidintresserade, oberoende från vilken del/delar av världen de ciklider man håller härstammar.

                              /Jocke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...