Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sa-aqua
    Användare
    • mars 2008
    • 135

    de är rolga har ett par som leker nu de blåser upp sig o far runt.ränderna försvinner o huvudet får en häftig färg

    Kommentar

    • Nicke SA
      NCS Medlem
      • januari 2007
      • 290

      Guianacara

      Ja, Guianacara är trevliga . De har lekt 5-6 gånger sen jag köpte dem för ca ett år sen. Mina 5 har idag blivit 13. Hållandet av dem är ganska oproblematiskt. De har aldrig blivit sjuka, leker ganska enkelt och ger mig underållning med sin jakt och imponerbeteende sinsemellan.
      Om jag skulle springa på en annan Guianacara skulle jag nog slå till igen...
      Slänger upp en gammal bild tagen med mobilkameran på en något algbevuxen ruta. Lade upp en annons på dem i höstas men jag kände att det skulle bli lite knepigt att leverera.
      Mvh Niklas
      Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

      Kommentar

      • zenon
        Användare
        • september 2009
        • 168

        Ja, och Oyapock är min klara favorit. Det simmar tre stycken i ett utställningsakvarium i en djurbutik här i krokarna

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Kan man ha ett par tillsammans med ett par bolivianska fjärilar i ett 112 liters?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • sa-aqua
            Användare
            • mars 2008
            • 135

            det går nog tuffast är bolivianerna

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Ni tycker inte ett 112 liters är för litet? Hur många bör man ha? Är de stimmare som andra jordätare?

              Edit: på Zoopets artbeskrivning står att det räcker med 100 liter drygt för ett par så det låter intressant.
              Senast redigerad av DaRe; 28 december 2009, 20:14.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                Kommit hem ifrån Julsemestern precis och satt igång storstäd av akvarierna.

                Råkade ser att en av mina Orangehead har trådig avföring!

                Då jag läst i många tidigare trådar att detta är ett typiskt sjukdom tecken undrar jag nu vad jag bör hålla kolla efter för andra symptom?!

                Fisken verkar mycket pigg i övrigt och äter och är med och tjivas med de andra orangeheaden...

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                  Kommit hem ifrån Julsemestern precis och satt igång storstäd av akvarierna.

                  Råkade ser att en av mina Orangehead har trådig avföring!

                  Då jag läst i många tidigare trådar att detta är ett typiskt sjukdom tecken undrar jag nu vad jag bör hålla kolla efter för andra symptom?!

                  Fisken verkar mycket pigg i övrigt och äter och är med och tjivas med de andra orangeheaden...
                  Om du varit borta några dagar och de varit utan mat eller fått lite mat, kan det vara en förklaring. Finns inte så mycket i magen som blir avföring.

                  Annars ska du vara observant på andning, matvägran och ev. svullen buk närmaste dygnen.

                  Kommentar

                  • GöranE
                    Användare
                    • februari 2009
                    • 334

                    Kan oxå vara flagellater, en parasit som finns i alla fiskar men som inte bryter ut förrän fiskarna blir stressade. Yttrar sig i trådig avföring..

                    Ursprungligen postat av Pabbe
                    Om du varit borta några dagar och de varit utan mat eller fått lite mat, kan det vara en förklaring. Finns inte så mycket i magen som blir avföring.

                    Annars ska du vara observant på andning, matvägran och ev. svullen buk närmaste dygnen.
                    Jordätare är det som gäller..

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      Jo dom fick mat i lördags utav grannen en gång men annars har dom varit utan en dag före och 1,5 dag efter så dom har inte blivit bortskämda direkt,

                      såg förövrigt samma fisk skita normalt nu efter lite kvällsmat så det var falklarm

                      Kommentar

                      • GöranE
                        Användare
                        • februari 2009
                        • 334

                        Det var ju skitbra att det inte var någon sjukdom!


                        Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                        Jo dom fick mat i lördags utav grannen en gång men annars har dom varit utan en dag före och 1,5 dag efter så dom har inte blivit bortskämda direkt,

                        såg förövrigt samma fisk skita normalt nu efter lite kvällsmat så det var falklarm
                        Jordätare är det som gäller..

                        Kommentar

                        • EricH
                          Användare
                          • juli 2009
                          • 110

                          Var nere hos Kent i helgen för något helt annat men kom hem med ett gäng vf acarichthys heckelii. Aldrig haft jordätare och det kanske inte var helt rätt sort att börja med men f*n vad fina de är! Går ihop med ett gäng c. adoplfoi, red devil scalarer och pirangatetror i mitt 450 och har aldrig varit såhär nöjd. Men jag känner att jag har väldigt mycket att lära mig med matning och liknande efter att ha läst den här tråden! Grymt fina fiskar och kar ni har!

                          /Eric
                          Senast redigerad av EricH; 30 december 2009, 07:25.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            Ursprungligen postat av EricH
                            Var nere hos Kent i helgen för något helt annat men kom hem med ett gäng vf acarichthys heckelii. Aldrig haft jordätare och det kanske inte var helt rätt sort att börja med men f*n vad fina de är!

                            /Eric
                            Jag tror inte du kommer att ha anledning att ångra dig!!!

                            Mvh/Andreas.

                            Kommentar

                            • KuRtaN
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 778

                              Inte jag heller Välkommen ner i träsket
                              Over and out // Mathias

                              Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                              Kommentar

                              • Gäst

                                Ursprungligen postat av olof
                                Hej!

                                Jag skulle vilja slå ett litet slag för släktet guianacara i tråden. Jag har aldrig haft dem själv men visst blir man sugen när man ser bilder som i dessa trådar:





                                De är lite mindre än Geophagus altifrons typen och verkar lättare att hålla och odla.

                                mvh

                                olof
                                Visst väcker de beundran...Trevliga länkar Olof!
                                Jag såg den här videon på youtube för ett tag sedan och de är helt klart bland de snyggaste Guianacara jag någonsin sett!



                                Mvh/Andreas.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...