Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Decimus
    svarade
    nån som vet var man kan få tag på bohusgranit eller natursten? tror de skulle bli kanon i mitt akvarium .. =9

Lämna en kommentar:

• doohan
    svarade
    Jag

Ursprungligen postat av HåE
    Du får se upp med ditt Tetratec ex 1200. Hela ex serien har stora läkage problem. Dom läcker i slangadapterenheten. Ex serien är egentligen ett amerikanskt filter med namnet marineland, och man vet ju hur pass bra amerikansk byggkvalitet är. Jag har själv ett ex 1200 som jag tänker limma fast slangadapterenheten på vid nästa filter rengöring. Jag la på ett kraftigt lager med vaseline mellan slangadapterenheten och motorhuvudet vid förra tillfället.

http://www.marinelandc-series.com/
    har haft problem med läckage vid 3 tillfällen på mitt Tetra Tec EX 1200. Han jag handlade av var ok och skickade de delar jag behövde. det har varit tät sedan dess (peppar peppar) Rekommenderar inte TetraTecs EX filter pga det. Annars ett tyst filter med skaplig filtermängd.

Lämna en kommentar:

• HåE
    svarade
    Ursprungligen postat av doohan
    Håe angående Fluvals ytterfilter. Jag gillar deras slangar då dom inte är så bångstyriga att hantera Har ett 404 och det har blivit lite ljudligare, Antagligen luft eller impellern som börjar bli sliten. Annars är det kraftfullare än t, ex mitt TetraTec EX 1200. Det skiljer bara 100L i pumpmängd men det är stor skillnad på flödet.
    Du får se upp med ditt Tetratec ex 1200. Hela ex serien har stora läkage problem. Dom läcker i slangadapterenheten. Ex serien är egentligen ett amerikanskt filter med namnet marineland, och man vet ju hur pass bra amerikansk byggkvalitet är. Jag har själv ett ex 1200 som jag tänker limma fast slangadapterenheten på vid nästa filter rengöring. Jag la på ett kraftigt lager med vaseline mellan slangadapterenheten och motorhuvudet vid förra tillfället.

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av patdah
    Du kan ju alltid lägga upp bilderna på exempelvis http://www.imageshack.us/ eller någon liknande sida och länka till bilderna härifrån.
    Ok ska kolla mer på detta

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Nej,Martin det räcker att vara med NCS.
    Det kostar 295 kr året och då får du 4 nummer av ciklidbladet på köpet, då kan du också läsa en artikel, om hur jag byggde upp min energisnåla odling i nästa nummer, skoj att du är tillbaka med intresse för fiskarna igen.Janne
    Ok, tack för infon, ja jo det känns kul faktiskt, man kanske kikar förbi din odling och kollar nån gång...

Lämna en kommentar:

• patdah
    svarade
    Ursprungligen postat av Decimus
    hm för att lägga in bilder måste man inte va typ "guld"medlem elelr dylikt då?
    Du kan ju alltid lägga upp bilderna på exempelvis http://www.imageshack.us/ eller någon liknande sida och länka till bilderna härifrån.

Lämna en kommentar:

• malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av Decimus
    just nu så har jag inget i alls, inge vatten inget alls, utan ja det är ett juwel vision 450 med rödbrun slimline =) så det är en "tom duk" att arbeta på.

Nej,Martin det räcker att vara med NCS.
    Det kostar 295 kr året och då får du 4 nummer av ciklidbladet på köpet, då kan du också läsa en artikel, om hur jag byggde upp min energisnåla odling i nästa nummer, skoj att du är tillbaka med intresse för fiskarna igen.Janne
    Senast redigerad av malawijanne; 04 October 2009, 13:19.

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Om du har möjlighet att fotografera och lägga ut bilder på Internet så kan du säkert få många designförslag... det är ju lite enklare att ge förslag ifall man vet vad du har för typ av stenar och annan "hårdvara" att arbeta med.

just nu så har jag inget i alls, inge vatten inget alls, utan ja det är ett juwel vision 450 med rödbrun slimline =) så det är en "tom duk" att arbeta på.

Lämna en kommentar:

• patdah
    svarade
    Om du har möjlighet att fotografera och lägga ut bilder på Internet så kan du säkert få många designförslag... det är ju lite enklare att ge förslag ifall man vet vad du har för typ av stenar och annan "hårdvara" att arbeta med.

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    tack så mkt för din hjälp, uppskattas ngt enormt! bara så du vet

Lämna en kommentar:

• patdah
    svarade
    Det går ju att bygga snyggt även utan växter om man nu vill efterlikna malawi eller liknande miljöer... ju fler bilder och idéer man får från andra akvarister ju bättre tror jag att man kan få det rent designmässigt...

Om du kikar igenom alla bilderna från 2000 och fram till 2008 hos AGA så kommer du nog finna ett och annat guldkorn...

Här är ett exempel på i mina ögon en ganska steril miljö men som ändå tilltalar mig lite...

View all 23+ years of entries to the AGA International Aquascaping Contest, and get the latest info on this year's contest.

Här har du ju en tråd om uppstart av akvarier... http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=47419
    Senast redigerad av patdah; 04 October 2009, 11:06.

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    1. Hitta ett lämpligt utrymme att placera karet på. Tänk på alla omständigheter så som solljus, drag, eluttag i närheten, klarar golvet vikten och så vidare.

2. Sätt upp karet så det står i våg och inte lutar åt något håll.

3. Fundera på hur du vill att den så kallade "hardscapen" ska se ut... placera ut filter med slangar och rör, doppvärmare och sen placerar du ut stenar, rötter, grus och alla andra saker som du vill ha i karet... ha inte bråttom... surfa på sidor som http://showcase.aquatic-gardeners.or...tegory=0&vol=3 och fantisera lite...

Hur du sen startar upp akvariet finns det väl tusentals olika förslag på...
    1,check!
    2 check!
    3 dopvärmaren försvinner in i filtret i akvariumet (juwelstandard) och det filtret har slimline på sig så det "syns" inte.. sen är det ju hur får man ett snygt akvarium, jag är inte på den akvaristiska nivån kunskapsmässigt för att få till sånna kanon kar som du länkade till... (även om jag hade gärna velat vara det..) ochövrigt så tänkte jag bara ha ett ytterfilter och utböås och dylikt till det hamnar även de vid inner filtrer så man har det på samma ställe så det inte stör vyn så mkt iaf..
    Jag är redo att komma ifrån "ett röse på vänste och ett på höger och en växt i mitten" stadiet och vill ha ngt som funkar bra för malawi sam är estetiskt bra.

Vad för sten ska man välja eller övrig inredning förutom sand?,( blir nog råda endå "lättast" så samt att jag inte vet ngt annat ...)
    Växter? dem har jag hittils inte kommigt överrens med, inga har typ överlevt nånsin..så jag vet inte där..

Jo det finns ju en del, kan du dra något exempel?

Lämna en kommentar:

• patdah
    svarade
    1. Hitta ett lämpligt utrymme att placera karet på. Tänk på alla omständigheter så som solljus, drag, eluttag i närheten, klarar golvet vikten och så vidare.

2. Sätt upp karet så det står i våg och inte lutar åt något håll.

3. Fundera på hur du vill att den så kallade "hardscapen" ska se ut... placera ut filter med slangar och rör, doppvärmare och sen placerar du ut stenar, rötter, grus och alla andra saker som du vill ha i karet... ha inte bråttom... surfa på sidor som http://showcase.aquatic-gardeners.or...tegory=0&vol=3 och fantisera lite...

Hur du sen startar upp akvariet finns det väl tusentals olika förslag på...

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Jaha ok, har kikat lite på fluval fx5, är den svår att få igång?, jag köpte ett beg ehem en gång men jag gav upp, fattade alldrig hur man skulle göra...( =teknik var ngt som missades när det gällde mig lol)

det har ju ett flöde på 3500l/h ( om jag inte minnsfel..) och nån som vet om det ingår filtermedia i det så det bara e att kicka i gång?

idag så blir det inhandlande av sand, håvar osv. Får nog bli råda... Hur mkt hade ni haft i ett 450?

Dock så ser jag att det sitter kvar en del alger, vad är messt effektivt för att ta bort dem på vettigt sätt?

Hittade även efter frakten,som gjordes på öppet flak när det regnade, att jag har sniglar i akvariumet (beg från förra användaren antar jag..) Hur får man bort den skiten så jag slipper ha en botten maid of snails liksom...(dom förökar ju sig nått så inihelvete ju.

Jo, har glömt hur man startar ett akvarium, man fyller på med vatten och så väntar man in2 veckor ,? ska man ha igång pumpen? och efter två veckor så fyller man med fisk typ några stycken i månaden, ngt sådant?

va det jag komemr på nu, har ni mer ideer och tankar och tips så tages dom emot med varma händer, som vanligt.

mvh

Lämna en kommentar:

• doohan
    svarade
    Håller med

Håe angående Fluvals ytterfilter. Jag gillar deras slangar då dom inte är så bångstyriga att hantera Har ett 404 och det har blivit lite ljudligare, Antagligen luft eller impellern som börjar bli sliten. Annars är det kraftfullare än t, ex mitt TetraTec EX 1200. Det skiljer bara 100L i pumpmängd men det är stor skillnad på flödet.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...