Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• endymion
    Gäst svarade
    Vaddfilter ger kristallklart vatten, alltså vaddinsats i ytterfilter. Nackdelen är att man måste rengöra vadden minst en gång i veckan.

Vill du ha bra ljus köp T5 ramp, Phillips aquarelle rör gör att du får snygga färger. Det går även att komplettera med ett Grolux om man vill förstärka de röda färgerna men de är mycket dyrare.
    Senast redigerad av Gäst; 22 September 2009, 22:44.

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Nån form av backupp tages tacksamt emot. =)

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av Johan F
    Vad gjorde du för fel eller vad blev du inte nöjd med?

nja vad jag gjorde för fel vet jag ju inte, annars så hade jag ju inte gjort det... i det 240 jag hade tidigare, så blev det en del tofsalger å andra grejor bla sånna gröna som sätter sig på rutan så där sten hårt bla.

samt att jag inte tyckte vattnet är så där snuskigt kristalklart som de flesta andra här verkar få till.. =9

så vad jag gjorde för fel vet jag inte, hade massor med filtrering, bytte vatten osv osv.

Har du nån ide om hur man kan få det bättre?
    Senast redigerad av Decimus; 21 September 2009, 22:15.

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av Decimus

Och denna gång vill jag göra allt rätt. Vattnet ska va kristall klart, bra ljus som snyggar te firrarna och klockrent vattenkvalitet.

Vad gjorde du för fel eller vad blev du inte nöjd med?

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Jo!

Har nån nått tips på ett bra ytterfilter som inte är för komplicerat att få igång, och har UV ( har hört att det hjälper till att hålla algerna borta, stämmer det egentligen?)

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av doohan
    jag är ju lite partisk här som är troffenörd Vit sand, bra belysning, bra filtrering, En slimline bakgrund. Befolka sedan med en vacker grupp troffar Skulle själv vilja stoppa i ett 25-tal moorii i ett sådant akvarie. Bland noorii så finns det många vackra färgvarianter t,ex Yellow Musanga, Bright Yellow Nkonde, Kasakalawe(bärnsten) De röda regnbågarna Kambwimba och Kapere.
    För att nämna några favoriter

Kör själv 23st Ikola F1or(7-9cm) i ett RIO 400, btn o vit faxegrus. Tycker det är riktigt med dessa ikola med sina gula breda band och mörka huvud(olivgrönt till svart) röda ögonlock och deras livlighet Pemba ger samma effekt med sitt orange band. 23st ikola på 7-9cm i det akvariet gör att det ser rätt fullt ut

Jag antar att du redan kollit in troffar och troffetrådarna. Där finns massor av fantastiska bilder på dessa vackra ciklider
    Wow, har du några bilder på ditt akvarium? och eller de troffar som du refferar till.

Vad bahöver jag för uttrustning för att få bra filtrering å så som du nämner?

Lämna en kommentar:

• doohan
    svarade
    Tjaa

jag är ju lite partisk här som är troffenörd Vit sand, bra belysning, bra filtrering, En slimline bakgrund. Befolka sedan med en vacker grupp troffar Skulle själv vilja stoppa i ett 25-tal moorii i ett sådant akvarie. Bland noorii så finns det många vackra färgvarianter t,ex Yellow Musanga, Bright Yellow Nkonde, Kasakalawe(bärnsten) De röda regnbågarna Kambwimba och Kapere.
    För att nämna några favoriter

Kör själv 23st Ikola F1or(7-9cm) i ett RIO 400, btn o vit faxegrus. Tycker det är riktigt med dessa ikola med sina gula breda band och mörka huvud(olivgrönt till svart) röda ögonlock och deras livlighet Pemba ger samma effekt med sitt orange band. 23st ikola på 7-9cm i det akvariet gör att det ser rätt fullt ut

Jag antar att du redan kollit in troffar och troffetrådarna. Där finns massor av fantastiska bilder på dessa vackra ciklider

Lämna en kommentar:

• Decimus
    startade ett ämne Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Woho!

Idag så gjordes ett monster impulsköp, ett 400 liters akvarium..

Frågan är nu bara, va fean ska jag ha idet.?? behöver all tips å råd man kan få.

Och denna gång vill jag göra allt rätt. Vattnet ska va kristall klart, bra ljus som snyggar te firrarna och klockrent vattenkvalitet.

tips..

Jag vandrar fram å tilbaka mellan CA och Malawi och Troffar..

så olika förslag inom dom grupperna tages tacksamt emot!
Arbetssätt...