Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Decimus
    svarade
    de e ngt knas med mina whitelips,, när tempen låg på 30 grader så färgade 3 av 4 och nu när tempen är 26 så är alla lika bleka... nån som har nån teori om varför`?

Lämna en kommentar:

• StefanL
    svarade
    Runt 26-27 grader är bra...exakt är svårt att hålla...men någonstans där.

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    dom lever och m år bra idag med..

men ska jag ha tempen på 26 eller 27 grader? grubblat lite på det men kommer inte fram till ngt.

Lämna en kommentar:

• StefanL
    svarade
    Ursprungligen postat av Decimus
    okok då sätter jag igång med engång nu.. tack så hjärtligt för din hjälp!
    Vassego! Lycka till...

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawe
    Ja det skulle jag råda dig till...men inga blixtsnabba nedkylningar utan byt ca 20%. Kolla tempen under tiden...för det är inte bra om det ligger på 30 grader och sedan blixtsnabbt droppar ned till 22 grader.

Byt med kallvatten för snabbare syresättning...
    okok då sätter jag igång med engång nu.. tack så hjärtligt för din hjälp!

Lämna en kommentar:

• StefanL
    svarade
    Ja det skulle jag råda dig till...men inga blixtsnabba nedkylningar utan byt ca 20%. Kolla tempen under tiden...för det är inte bra om det ligger på 30 grader och sedan blixtsnabbt droppar ned till 22 grader.

Byt med kallvatten för snabbare syresättning...

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Jag har inte medicinerat med Protozin, men jag tycker det förefaller underligt att behöva ha förhöjd temp under hela medicineringen. Förhöjd temp kan man börja med för att kickstarta rehabiliteringen...men som sagt..det är mina erfarenheter av sjukdomsförfarande generellt sett.

Personligen så anser jag att fräscht vatten är A och O även när fiskarna medicineras. Måste man låta vattenbyten vara så är det bättre att lägga fiskarna i karantän.

Min tanke är att man hjälper fisken i "bägge ändar" om man säger så...

1. Medicineringen tar hand om det akuta behovet och förhoppningsvis botar fisken.

2. Vattenbyten hjälper vattenvärden att förbättras då dåliga vattenvärden ofta är en av orsakerna till att sjukdom bryter ut...

ok så jag bör alltså byta vatten typ nu och sänka temperaturen till normala ( är det 26el 27 grader?) då alltså?

Lämna en kommentar:

• StefanL
    svarade
    Jag har inte medicinerat med Protozin, men jag tycker det förefaller underligt att behöva ha förhöjd temp under hela medicineringen. Förhöjd temp kan man börja med för att kickstarta rehabiliteringen...men som sagt..det är mina erfarenheter av sjukdomsförfarande generellt sett.

Personligen så anser jag att fräscht vatten är A och O även när fiskarna medicineras. Måste man låta vattenbyten vara så är det bättre att lägga fiskarna i karantän.

Min tanke är att man hjälper fisken i "bägge ändar" om man säger så...

1. Medicineringen tar hand om det akuta behovet och förhoppningsvis botar fisken.

2. Vattenbyten hjälper vattenvärden att förbättras då dåliga vattenvärden ofta är en av orsakerna till att sjukdom bryter ut...

Om du menar rådet som cf Akvarielagret gav dig så står det en temp på 26-28 grader...inte 30 grader.
    Senast redigerad av StefanL; 09 November 2009, 00:38.

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Vart har du läst om förhöjd temp? Jag kan inte se att det nämns någonstans när jag kollar lite snabbt över nätet...

30 grader skulle jag inte ha i kar med Malawiciklider...även vid sjukdomsläge. Vad jag däremot skulle göra var att medicinera samt göra frekventa vattenbyten.
    nae kolalr du tidigare post så rekkomenderades det högre temp och salt, och protozin. och jag har gjort allt de protozinkuren tas sista gången om 3 dagar.....

har bara gjort som jag har blivittillsagd.. men, det är bara en som dött hittils.. de andra ser fine ut..

så jag bör sänka tempen till 27 grader, även om jag har en dag kvar på protozin kuren, har även frågat tidigare (men inget svar..) om jag ska byta vatten under protozin behandlingen, bör jag göra det?

Lämna en kommentar:

• StefanL
    svarade
    Vart har du läst om förhöjd temp? Jag kan inte se att det nämns någonstans när jag kollar lite snabbt över nätet...

30 grader skulle jag inte ha i kar med Malawiciklider...även vid sjukdomsläge. Vad jag däremot skulle göra var att medicinera samt göra frekventa vattenbyten.

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    en fråga till. ska det vara förhöjd temp under hela medicineringsperioden med protozinet?
    har 30 gr just nu... och en av mina sp north ser inte ut som att den e speciellt nöjder över tempen..

jaha nu har en av dem dött iaf.... såå nån som vet om man ska ha den förhöjda tempen under hela veckan... så man slipper förlora fler firrar..

hur ser man skillnad på sp northern ? hade tre men alla ser lika danna ut och nu har jag två men vet inte om jag hane eller hona.. elelr är det bara å vänta på att de växer till sig?

nån som kan svaret på frågan om whitelipsen med??

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    en fråga till. ska det vara förhöjd temp under hela medicineringsperioden med protozinet?
    har 30 gr just nu... och en av mina sp north ser inte ut som att den e speciellt nöjder över tempen..

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    en fråga, whitlips, färgar inte hane och hona lika mkt?

Lämna en kommentar:

• classe
    svarade
    jag har ett fluval fx5, 20 liter filtermedia, 3500 liter i timmen och det vanliga juvel innefilter, 1000 liter i timmen och runt 5 liter filtermedia.

4500 liter i timmen i cirkulation i 450 liter juvel akvarium...
    bra låter så den ville ha klart strömming...

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Oj har du slimline..........hoppas det inte gör något den kommer att bli djupblå
    men har du i kaliumpermanganat blir den röd igen
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    skojade bara bakgrunden färgas inte möjligen transparenta siliconfogar

phuuoiii!! tror du jag satte hjärtat i halsgropen där en sekund..!!!
    En microsekund till om jag inte hade sett de sista där så hade jag gått bärsärkargång här hemme =) !

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...