Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av Decimus
    m får tänka på det här med spottarna..

men jag har vart borta en dag nu i helgen och komm tillbaka igår, och då så har min slminline och en amssa stena blivit ljusbruna... har bytt vatten två gånger, antar att det är för att akvariet börjar komma igång nu... men hur gör amn för att få bort det och tja är det ngt jag bör tänka på?
    som sagt är det ngt jagbör tänka på med tanke på att det är nystartat och man får den bruna beläggningen? byta vatten varje/varannan dag eller ngt kanske?

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    m får tänka på det här med spottarna..

men jag har vart borta en dag nu i helgen och komm tillbaka igår, och då så har min slminline och en amssa stena blivit ljusbruna... har bytt vatten två gånger, antar att det är för att akvariet börjar komma igång nu... men hur gör amn för att få bort det och tja är det ngt jag bör tänka på?

Lämna en kommentar:

• classe
    svarade
    ja röd fisk skall vara den grolux där så jag har den själv i 222liter för firefish..
    men aquareller så bra där med blå fiskar.. men bra gärna med en till är power-glo för den vacker blir stenar.. men din valt den så testar på det.. du behöver inte ha fyra lys-rör den så ta två lys-rör för den..

Lämna en kommentar:

• HåE
    svarade
    Går det inte att sätta ditt en glasskiva eller plexiglas?

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av HåE
    Sitter dessa ramper ihop? Om inte så kör bara med en och ha några hologenspottar bak istället.
    http://www.blocket.se/lund/Halogenar...__22752258.htm
    Nej de sitter inte ihop, men om jag tar bort en så blir det då öppet över bakdelen av akvariumet, blir det inte avdunstning då? och det är en kal vägg där, ska jag ha någng fprm av hylla för de spottarna du länkade till eller måste jag hitta ngt som hänger ifrån taket?

så jävla tacksam att det finns folk som hjälper mig så med detta många tack ska ni ha!

Lämna en kommentar:

• HåE
    svarade
    Sitter dessa ramper ihop? Om inte så kör bara med en och ha några hologenspottar bak istället.

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av endymion
    2 st t5 Aquarelle med reflektorer är fullt tillräckligt
    ok, men eftersom de är ett juwel 450 vision så innehåller det en ramp till.. så ska jag bar ha den släckt eller hur ska jag göra??

Lämna en kommentar:

• endymion
    Gäst svarade
    2 st t5 Aquarelle med reflektorer är fullt tillräckligt

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av endymion
    Ska du bara ha ett rör är aquarelle det snyggaste. Vill du ha mer rött kan du komplettera med ett grolux, vill du ha mer blått kann du sätta i ett saltvattensrör.
    ok, jag har en t8 ramp och en t5ramp, hur hade du komponerat ljuset ?

Lämna en kommentar:

• endymion
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av Decimus
    ok så aquarell på alla 4 rören? får jag fram fiskarna s färger då oavsett färg tex blå röd osv osv??
    Ska du bara ha ett rör är aquarelle det snyggaste. Vill du ha mer rött kan du komplettera med ett grolux, vill du ha mer blått kann du sätta i ett saltvattensrör.

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    ok så aquarell på alla 4 rören? får jag fram fiskarna s färger då oavsett färg tex blå röd osv osv??

Lämna en kommentar:

• endymion
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av HåE
    Philips aquarelle finns som t5.
    Håller med om Aquarelle, dessutom är det det billigaste kvalitetsröret.

Lämna en kommentar:

• HåE
    svarade
    Philips aquarelle finns som t5.

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    har ju en t5 ramp och ett av rören ( av 2) har ett grönt sken, vilket jag tycker e riktigt fult, och vill byta ut det, vilket t5 rör bör jag byta ut det till?? t8 rör vet jag att de finns olika men är kass på just t5.. så den som har en hint om vad jag kan välja pls help? =)

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Verkar kunna bli en bra kombi. Dessutom är tre sorter rätt lagom att börja med. Då kan man vänta lite o se om man vill ha fler av samma art eller man vill ha i någon ytterliggare.

ja whitelipsen och northern blue kommer jag inte fylla på mer av utan där e jag nöjd.
    det är om jag ev skulle ha 6 st johanni till och sedan ha ev en eller två sorter till i grupper om runt 6-8..

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...