Woho! Nytt akvarium, 400 liter! tips!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av AnnikaY
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med att låta doppvärmaren ligga på botten mot plasten. I mitt 350 liters Juwel som jag hade så fanns det en egen plats för doppvärmaren i innerfiltret. I övliga akvarier som jag har sitter doppvärmaren med sugploppar på glaset brevid innerfiltret (i några akvarier är filter+värmare gömda bakom bakgrunder). Jag vet inte om plasten tål att doppvärmaren ligger emot den. Själv sätter jag alltid doppvärmaren så att vattnet flödar runt den så att värmen sprids. Lycka till
    Precis! så va det i mitt 240 förut med, att den hade en egen plats.. det har den inte nu utan bara till höger om pumpen i själva filtret så är det 2 håligheter och tja jag kan bara lägga doppvämraren i där, inget som håller fast den eller ngt.

Lämna en kommentar:

• AnnikaY
    svarade
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med att låta doppvärmaren ligga på botten mot plasten. I mitt 350 liters Juwel som jag hade så fanns det en egen plats för doppvärmaren i innerfiltret. I övliga akvarier som jag har sitter doppvärmaren med sugploppar på glaset brevid innerfiltret (i några akvarier är filter+värmare gömda bakom bakgrunder). Jag vet inte om plasten tål att doppvärmaren ligger emot den. Själv sätter jag alltid doppvärmaren så att vattnet flödar runt den så att värmen sprids. Lycka till

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    så där, nu e sanden i, sköljd å klar, stenen skavd mot varandra å lite mindre vassa. Jo, nån som har tankar om det jag skrev om doppvärmaren i inlägget ovan får gärna ge sin syn på det hela..

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Så, nu har jag inhandlat plexiglas, ska bara ficxa nån som vet hur man sågar i det med =)

Jo en fråga, Doppvärmaren. I mitt 240 juwel som jag hade så var hade doppvärmaren ett eget mindre fack där den passade i, men i detta 450 så hittade jag bar det stora för flitermassorna och den "hållaren" för pumpen, men sedan då? bara llägger jag den i fackena backom pumpen då? när jag gör det så ligger ju värmaren emot plasten i botten, och är det så bra? är lite lost här, vet itne alls hur jag ska göra?

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av HåE
    Finns bl.a. på en del byggvaruhus. Bauhaus hade en hel del olika storlekar.
    ah, det har vi här i närheten, kollar där först! vad skulle jag göra utan er på ciklid.se?

Lämna en kommentar:

• HåE
    svarade
    Ursprungligen postat av Decimus
    håe, å jävla surt att dom gick sönder för dig.. du fick ersättning hoppas jag?

Jo, pratades om plexiglas, nån som har en ide om vart man kan få tag på en sådan ?
    Finns bl.a. på en del byggvaruhus. Bauhaus hade en hel del olika storlekar.

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av endymion
    Hos glasmästaren
    jaha ok.. får googla lite å se om vi har en sådan här i kungälv, tack!

Lämna en kommentar:

• endymion
    Gäst svarade

Jo, pratades om plexiglas, nån som har en ide om vart man kan få tag på en sådan ?
    Hos glasmästaren

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade

Lämna en kommentar:

• HåE
    svarade
    Ja, dom gick sönder i transporten. Den första var i molekyler. Det är konstigt att dom inte paketerar karen bättre. Akvariet stog på en pall och sedan var det två varv med tunn plastfilm runt. Det var allt. Ingenting för att staga upp rutorna. Varje gupp på vägen måste vara kritisk med sådan paketering.

Lämna en kommentar:

• doohan
    svarade
    vad

Det blir nog en tråd så småningom. Karet har levererats till zoobutiken så det är bara hämtningen som ska ordnas. Jag beställde detta kar i juni och dom två första var trasiga vid leverans. Jag ska fundera lite på inredning och teknik sedan är det bara att köra igång.
    var det för akvarier som kom trasiga? Transsportskador eller?

Lämna en kommentar:

• LN
    svarade
    Plexi på botten vilket kanontips. Den har ja inte hört tidigare. borde vara enkelt att få en skiva tillskuren o sen bara på me sanden och fylla på vatten. Ja det borde funka.

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Det blir nog en tråd så småningom. Karet har levererats till zoobutiken så det är bara hämtningen som ska ordnas. Jag beställde detta kar i juni och dom två första var trasiga vid leverans. Jag ska fundera lite på inredning och teknik sedan är det bara att köra igång.
    ah så spännande! lycka till!

Lämna en kommentar:

• HåE
    svarade
    starta gärna en tråd om det isf, iaf jag kommer läsa den !

Lämna en kommentar:

• Decimus
    svarade
    Ursprungligen postat av endymion
    Ta en sten med en vass kant i ena handen och en med en vass kant i andra handen och dra dessa mot varandra och slipa dem mot varandra. Så kommer det vassa att slipas ner.
    tack, funkar bättre med pedagogik =)

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...