Varför går NCS med förlust

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Micke
    svarade
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Så Joakim och Albin: Kan vi införa bloggar och subgrupper som man själv ansluter sig till eller till och med skapar själva som "malawinördarna" och likande.
    Det finns redan ett par sociala grupper i forumet så funktionen är igång, det som saknas är länkning.

Lämna en kommentar:

• mantis777
    svarade
    Går det inte göra något samarbete eller nåt projekt med olika akvarium t ex Tropicarium Kolmården. Är ju väldigt många som besöker en sån anläggning. Att synas där kanske kan ge nåt?

Lämna en kommentar:

• Ola Svensson
    svarade
    Det var väldigt länge sedan jag såg någon endast ge "sök på forumet"-svaret. Det finns en funktion under "Nya inlägg" där man kan se de obsesvarade. Tanken är att forumsvärdar ska gå igenom dessa med jämna mellanrum. Men vi har väldigt få forumsvärdar just nu och borde kanske skaffa fler.

Lämna en kommentar:

• Bilbo
    svarade
    Ett lysande exempel på hur en "shoutbox" fungerar är www.blixtar.se.
    Ett forum för åskintresserade.
    Nu känns det som om diskussionen är på rätt väg. När jag själv var forumvärd hade vi olika avdelningar där vi skulle gå in och besvara obesvarade frågor, är det samma upplägg idag?
    Ett "snorkigt" svar som är extremt surt att få är "Sök på forumet innan du ställer frågor" det är inte välkomnande eller särskilt utvecklande. Ett forum skall vara levande, inte bara en databas. Om man skriver ett sådant svar till en "n00b" bör man iaf ge några länkar till trådar där det finns mer att läsa.
    Jag har däremot svårt att se varför ciklid.se skall hålla med bloggar, när det finns hur många gratistjänster som helst, däremot kanske en länksamling på första sidan.

Lämna en kommentar:

• LN
    svarade
    Grupper vet ja väldigt lite om men ja känner att det är inte en funktion ja saknar.

Blogg däremot vore ju kanon om det infördes, det finns ju indirekt redan idag.
    Och det verkar ju som om det är populärt även här.
    Mina hus byggartrådar har haft över 160 000 träffar, O Guzrobs husbyggartråd över 230 000 träffar. Runt 400 000 träffar tycker ja talar sitt tydliga språk att det finns ett intresse av att följa ett projekt kontinuerligt under en längre tid. O då är ju en blogg det ultimata.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke
    Shoutbox är den typen av chatt ni använder på Zoopet. RSS-flödet har ni också aktiverat på zoopet. Med RSS kan man prenumera på information från webbsidor utan att behöva besöka dem. Som exempel prenumererar jag på inlägg i kategorin "Afrikanska ciklider" i Zoopets forum och ser om det skrivits något intressant där. Det ger möjlighet att hålla koll på många sidor utan att lägga ner allt för mycket tid, vilket kan vara bra när det kommer mer och mer information på nätet.
    Tack för info - det märks att du är ett antal år yngre

Prenumeration eller RSS är i alla fall väldigt uppskattat och det är oerhört många som prenumererar på de kategorier där de har sitt specialintresse.

Lämna en kommentar:

• Micke
    svarade
    Bloggar har vi diskutterat och jag har för mig att intresset var mer eller mindre noll.
    Det är mycket möjligt att intresset är lågt bland dagens besökare, men vill man attrahera nya grupper tror jag att de olika funktionerna jag nämde är en viktig del.

Lämna en kommentar:

• Micke
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Är så gammal att jag inte riktigt vet vad shoutbox och rss-föde är för nåt
    På Zoopet har vi i alla fall bloggar och en chatt.
    Shoutbox är den typen av chatt ni använder på Zoopet. RSS-flödet har ni också aktiverat på zoopet. Med RSS kan man prenumera på information från webbsidor utan att behöva besöka dem. Som exempel prenumererar jag på inlägg i kategorin "Afrikanska ciklider" i Zoopets forum och ser om det skrivits något intressant där. Det ger möjlighet att hålla koll på många sidor utan att lägga ner allt för mycket tid, vilket kan vara bra när det kommer mer och mer information på nätet.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Bloggar har vi diskutterat och jag har för mig att intresset var mer eller mindre noll. Har detta ändrats så kan vi nog införa det väldigt kvickt då funktionen finns.
    Som jag skrev så är det det i väldigt hög utsträckning kvinnor som gillar detta och i NCS är det ju nästan bara män så jag förstår att intresset var mer eller mindre noll.

Vi har en "vänfunktion" på Zoopet - om det uppskattas vet jag inte. Själv tycker jag att det bara känns löjligt och genant. Fast det är jag det
    Fast det verkar ju vara poppis annars i samhället - nästan varje vecka får jag något mail om att någon vill bli vän med mig på Facebook. Det åker direkt i papperskorgen

Har också för mig att vi har någon funktion med subbgrupper - fast det har aldrig slagit

Lämna en kommentar:

• Ola Svensson
    svarade
    Bloggar har vi diskutterat och jag har för mig att intresset var mer eller mindre noll. Har detta ändrats så kan vi nog införa det väldigt kvickt då funktionen finns.

Det finns lite nätverksfunktioner bla att man kan bli vänner med varandra. Om vi skulle kunna bilda en massa subgrupper som man själv kan ansluta sig till vet jag inte (vi har NCS-medlem nu) men det går säkert.

Så Joakim och Albin: Kan vi införa bloggar och subgrupper som man själv ansluter sig till eller till och med skapar själva som "malawinördarna" och likande.

Och ni andra: Finns det intresse för bloggar och grupper?

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Pabbe
    Precis det gick min argumentation ut på gentemot T_K: unga nybörjare har akvarieföreningar eller sajter som Zoonen. Om deras akvarieintresse håller i sig och det blir ciklider kanske de hittar hit, med hjälp. Att föryngra NCS vore förödande. Jag menar också att NCS måste få vara den förening den är. Större genomgripande förändringar och försök att hotta upp för yngres skull som kanske överger intresset för annat livet ändå skulle döda NCS.
    Nej, jag tror att de som fastnar för ciklider hittar hit ändå, om de blir väl omhändertagna stannar de kanske. Vi är ju ganska många här som gått den vägen själva: man är 12 år med sitt första egna akvarium. Tonåren kommer. Akvariet finns kvar, större, med lite mer avancerade ciklider. Kunskap söks via en förening kanske. Sedan kommer annat in i livet som prövar ens akvarieintresse i 15-16 årsåldern. Några fortsätter, många lägger ner. Men många hittar också tillbaka kanske i 20 årsåldern med ett mognare perspektiv och kanske är redo för en särintresseförening som NCS?
    Saker måste ha sin gång ibland.
    Jag håller i sak med dig och jag tror också att ciklid.se istället skall vidmakthålla sin status som ett ciklidforum på en högre nivå och istället "fiska" efter medlemmar i andra forum. Detta skulle innebära mindre arbete och sannolikt fler medlemmar - tror jag i alla fall.
    MEN om nu NCS vill testa med en nybörjarkategori så är det väl värt ett försök - vem vet det kanske blir succé - det får framtiden utvisa.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke
    Man har också valt att inte satsa på funktioner i foumet som attraherar yngre besökare, som t ex bloggar, sociala grupper, shoutbox (chatt) och rss-flöde.
    Är så gammal att jag inte riktigt vet vad shoutbox och rss-föde är för nåt
    På Zoopet har vi i alla fall bloggar och en chatt.
    Bloggen är rätt populär, men i rätt liten grad bland ungdomar - däremot mycket populär hos kvinnor. Ca. 1/3 av alla betalande medemmar på Zoopet är kvinnor. Drygt 2/3 av alla aktiva bloggare är kvinnor. Bloggen är självrullande och innebär nästa aldrig några admin-problem - bloggare är uppenbarligen skötsamma personer
    Vi har också en chatt som jag nästan aldrig kollar in i (inte mitt sätt att kommunicera). Chatten är rätt liten och de som är aktiva där är i väldigt hög grad ungdomar. Jag tror dock att de som deltar där sköter sig rätt hyfsat - jag har i alla fall inte fått in några anmälningar om problem i chatten.

Lämna en kommentar:

• Pabbe
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    På både Zoonen och Zoopet hänger det massor av ungdomar. Zoonen är jag inte så himla insatt i, men på Zoopet skrivs det idag faktiskt lika många inlägg om ciklider som det skrivs här på ciklid.se
    Dock det är ofta väldigt mycket nybörjarfrågor typ vilka malawi kan jag ha ihop. Vilka ciklider kan jag ha i ett 100 liters akvarium. Vilken malawi är snyggast, hur stort akvarium skall skalarer ha etc. etc.

Tycker gott att man kan acceptera att olika människor befinner sig på olika nivåer och utifrån det passar bättre in i olika forum. Dessa ungdomar skulle inte känna sig välkomna på ciklid.se utan passar bättre i det klimat som råder på zoonen och zoopet. Ciklid.se skall vara ett specialforum med lite högre nivå, på samma sätt som saltvattensguiden är det för salt, plantswap för växter, goc för malar etc.
    Om ni vill få nya medlemmar bland dessa ungdomar så handlar det inte om att locka över dom till ciklid.se (skulle snarare få en negativ effekt) utan att istället "fiska" på zoonen och zoopet. Fast då gäller det att någon är beredd att "offra sig" och gå in och kontinuerligt gå in och svarar på dessa ungdomars "nybörjarfrågor" - det hjälper inte att bara 4 gånger om året gå in och göra reklam för ett nytt CB.
    Precis det gick min argumentation ut på gentemot T_K: unga nybörjare har akvarieföreningar eller sajter som Zoonen. Om deras akvarieintresse håller i sig och det blir ciklider kanske de hittar hit, med hjälp. Att föryngra NCS vore förödande. Jag menar också att NCS måste få vara den förening den är. Större genomgripande förändringar och försök att hotta upp för yngres skull som kanske överger intresset för annat livet ändå skulle döda NCS.
    Nej, jag tror att de som fastnar för ciklider hittar hit ändå, om de blir väl omhändertagna stannar de kanske. Vi är ju ganska många här som gått den vägen själva: man är 12 år med sitt första egna akvarium. Tonåren kommer. Akvariet finns kvar, större, med lite mer avancerade ciklider. Kunskap söks via en förening kanske. Sedan kommer annat in i livet som prövar ens akvarieintresse i 15-16 årsåldern. Några fortsätter, många lägger ner. Men många hittar också tillbaka kanske i 20 årsåldern med ett mognare perspektiv och kanske är redo för en särintresseförening som NCS?
    Saker måste ha sin gång ibland.

Lämna en kommentar:

• Ola Svensson
    svarade
    Ursprungligen postat av Johan F
    Inte bara det utan utse personer som är "speciallist" och har till upppgift att svara snabbt inom repektive område med djup expertis.

Vi har ju områden som
    Afrikanska ciklider
    Central- och Nordamerikanska ciklider
    Sydamerikanska ciklider

etc. det är ju "bara" dela upp dessa inom små arbetslag.

/Johan
    Tanken är att forumsvärdarna har den uppgiften, men det är tyvärr inte helt lyckat att både ha uppgiften att se till att regelverket följs (det gör det nästan alltid) samt ge goda råd. Vissa blir väldigt provocerade av att vissa tilldelats möjligheten att radera inlägg. Detta är orsaken till att vi varit försiktiga att skaffa fler forumsvärdar, men det är nog dags att göra det ändå.

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    OK, det är alltså bättre att utse någon som inofficiellt har som uppgift att svara på nybörjarfrågor (nybörjare i akvaristik eller nybörjare på ciklid.org) och "flagga" hos folk om att det behövs ett initierat svar.

Fördelen med en kategori är att man visar att nybörjare är välkomna.
    Inte bara det utan utse personer som är "speciallist" och har till upppgift att svara snabbt inom repektive område med djup expertis.

Vi har ju områden som
    Afrikanska ciklider
    Central- och Nordamerikanska ciklider
    Sydamerikanska ciklider

etc. det är ju "bara" dela upp dessa inom små arbetslag.

/Johan

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...