Förr i tiden var tidningen självgående ingen konkurans av hemsidor, tänk när den kom i lådan och man kastade sig över Importnytt, det var tider det.
Att försämra våran tryckta tidning till en PDF känns som helt fel väg, tvärtom tänk om tidningen innehöll tryckta kanonbilder som överglänste alla bilder på nätet. Kanske himla dumt att tillåta större bilder i forumet att dregla över. Men det har säkert styrelsen redan tänkt över i omgångar. Ser fram mot Tropheus special som kanske kommer i nummer fyra, mer sånt tror jag kan locka en del.
Varför går NCS med förlust
Kollaps
X
-
Jag vet inte vad ni har hunnit gå igenom i tråden redan, men kan en höjning av medlemsavgiften till låt säga 350kr få föreningen på fötter igen? Det är ju egentligen en struntsumma med tanke på vad man betalar för annat.Lämna en kommentar:
-
Jag kan bara lite snabbt inflika att jag aldrig någonsin läser PDF:er, hur bra de än är. Jag hatar formatet. Så går NCS den vägen med CB så dör tidningen för mig.Lämna en kommentar:
-
Förut var jag redaktör på en mindre tidning, på grund av ekonomiska skäl gick vi över från pappers- till PDF-tidning. Det var en stor miss för oss, vi tappade jättemycket läsare och fick tillsist lägga ner tidningen... Men visst, det är Ingenting som säger att det kommer att gå så för NCS om det blir en PDF-tidning, utan det är bara mina erfarenheter.Lämna en kommentar:
-
Kan man inte starta ngn form av värvnings tävling då? Det borde väl kunna ge en del medlemmar?Lämna en kommentar:
-
Men om det riskerar att knäcka föreningens ekonomi...nån gyllne medelväg måste finnas. Vi bollar ju bara ideer än så länge. Om lösningen är att fortsätta med bladet som nu till lägre och lägre kvalite kanske de medlemmar som är med mest för tidningen tröttnar. Sen är hjulet igång.Medlemstapp och sämre ekonomi, hemsidan drabbas också av det i förlängningen. Suck, sen natt och dystra tankar.
Det bekymmersamma nu är att vi nu har gjort två förlustår i rad. Revisorerna och årsmötet har gett styrelsen ett klart uppdrag att vända detta, och det kan vi göra genom att få mer medlemmar och genom att spara kostnader.
Som jag skrev tidigare fick vi in 234 000 kr i medlemsavgifter år 2008, medan CB kostade 239 000 plus porto ca 65 000. Men eftersom vi får en riktigt trevlig intäkt för annonser i CB går ju inte hela medlemsavgiften åt till att trycka tidskriften. Annonsintäkterna varierar ju beroende på hur bra tidskriften är och hur stor upplagan är. De här sakerna påverkar ju det hur mycket ett företag anser det vara värt att annonsera i en specialtidskrift. Dessutom påverkas annonsörerna av den ekonomiska konjunkturen (med en viss eftersläpning) så just nu är läget lite sämre på annonsfronten. Men det blir ju bättre igen, när det vänder uppåt i ekonomin.
Så, CB knäcker inte NCS, utan det handlar om att vi ska kunna anpassa oss och våra kostnader till det spelrum vi har i olika lägen.Lämna en kommentar:
-
Vad vi inte har övervägt är att gå tillbaka till svartvitt eller till en mindre storlek än A4.
Vi har övervägt alternativet med en flersidig almanacka med färre sidor, t.ex. så att det är 2 (eller 4) månader på ett uppslag, men kom till det nu aktuella beslutet, eftersom det ger den klart största inbesparingen.
Papperstjockleken är en mångfasetterad sak. Vi har provat lite olika alternativ och den nuvarande känns bra. Det handlar bl.a. om att tidningen ska kännas bra i handen, inte sladdrig, att text inte ska lysa igenom från bladets andra sida, att bilder ska vara bra att titta på. Tunnare papper är bara aningen billigare, men inbesparingen kommer i portot, som för postning inom Sverige kostar proportionellt mot vikten, utomlands är det viktgränser och klarar man en sådan spar man betydligt.
En almanacka på 28 sidor (som årets då) kostar 20 000 -25 000 kr att trycka och posta.
Det nuvarande tryckeriet är relativt förmånligt, och har gjort ett bra jobb, men vi ser naturligtvis på alternativ även där.
Ni som har läst nr 3, som kom ut i veckan, vet att just det numret kommmer att läggas ut på internet som Open Access. Detta initiativ togs av vår redaktör Ola Svensson. Avsikten är att nå ut till en bredare krets, men det ger oss även erfarenheter att använda om vi framgent överväger att ge ut CB parallellt i någon elektronisk form.Lämna en kommentar:
-
malawijanne: Du har inga bastarder, kom igen när du spelar i min liga
Jag måste vara en av de sista som fortfarande uppskattar att få ciklidbladet med posten. Det finns en liten spänning i det och när man väl får hem den så läser man alldeles förlänge att man glömmer av att man måste jobba dagen efter.
Se mig som gammalmodig men jag uppskattar ciklidbladet i papper.Lämna en kommentar:
-
Jag måste vara en av de sista som fortfarande uppskattar att få ciklidbladet med posten. Det finns en liten spänning i det och när man väl får hem den så läser man alldeles förlänge att man glömmer av att man måste jobba dagen efter.
Se mig som gammalmodig men jag uppskattar ciklidbladet i papper.
Vilka kostnadsalternativ har setts över från föreningen när det gäller tryck och storlek? Är företaget som trycker CB det bästa och billigaste alternativet?Lämna en kommentar:
-
Se mig som gammalmodig men jag uppskattar ciklidbladet i papper.Lämna en kommentar:
-
Jag tror inte att en PDF-tidningen kommer att locka fler att skriva artiklar. Jag tror snarare att det beror på nivån på artiklarna. Jag tycker gillar att skriva men känner att det jag har att delge kan redan 99 % av användarna på denna sida därför känns det inte lönt att skriva något för min del, jag är långt ifrån ett "proffs".
Förut var jag redaktör på en mindre tidning, på grund av ekonomiska skäl gick vi över från pappers- till PDF-tidning. Det var en stor miss för oss, vi tappade jättemycket läsare och fick tillsist lägga ner tidningen... Men visst, det är Ingenting som säger att det kommer att gå så för NCS om det blir en PDF-tidning, utan det är bara mina erfarenheter.
vi vill ju inte trampa i råttfällornaLämna en kommentar:
-
-
Jag tror inte att en PDF-tidningen kommer att locka fler att skriva artiklar. Jag tror snarare att det beror på nivån på artiklarna. Jag tycker gillar att skriva men känner att det jag har att delge kan redan 99 % av användarna på denna sida därför känns det inte lönt att skriva något för min del, jag är långt ifrån ett "proffs".
Förut var jag redaktör på en mindre tidning, på grund av ekonomiska skäl gick vi över från pappers- till PDF-tidning. Det var en stor miss för oss, vi tappade jättemycket läsare och fick tillsist lägga ner tidningen... Men visst, det är Ingenting som säger att det kommer att gå så för NCS om det blir en PDF-tidning, utan det är bara mina erfarenheter.Lämna en kommentar:
-
-
Lämna en kommentar: