Starta ett lotteri
betala 100kr
och om det blir 200 personer som är med
inkomst 20000kr
en eller två vinnare får hälften 10000kr
klubben får 10000kr eller så förhandlar man med en resebyrå typ köper man resecheck på 10000kr för 7000kr ???
klubben får in ca 10-13000kr
finns säkert någon lotterilag men vi säljer ju massor av lotter på Stämman
Det fina i kråksången är att vinnaren måste skriva ett par artiklar
Varför går NCS med förlust
Kollaps
X
-
Hur det är med annonsering idag vet jag inte - men tidigare var det svårt nog att få annonsörer med de priser som det var då. Jag tror inte att det är lättare idag - men det kan styrelsen säkert svara på.Lämna en kommentar:
-
Hejsan
Jag tror inte alls att alla nördar här drar sig för att betala några kronor mer i medlemsavgift.
Det går kanske också att höja kostnaden lite för att annonsera i CB .
Om vi idag ligger runt 1000 medlemmar och största delen av kostnaden går åt till att trycka en tidning så känns det konstigt att då ändra helt på det konceptet och istället köra en tidning på weben.
Jag själv tycker det är roligt att få tidningen. Jag spar på alla tidningar och går ibland tillbaka och kikar i dom, men det är också kul att samla på dom.
Jag tror det är en jättemiss om man tar bort den tryckta tidningen.
Weben är otroligt bra men det är få som vill betala för att få information där
Gör undersökningar här på websidan där man får rösta så får ni säkert en ledtråd
Ta upp frågan om man hellre vill ha en pdf-tidning? och fråga om man kan tänka sig att öka medlemsavgiften?
Ska man begränsa informationen här för icke medlemmar ?
Sen håller jag med Malawi-janne när det ibland blir för många artiklar om ciklider som är väldigt ovanliga
Själv betalar jag gärna 350 kronor i medlemsavgift
Hälsningar Micke HLämna en kommentar:
-
Nej - om utvecklingen går bakåt. Gör CB i första hand något mindre (dock inte så mycket och definitivt inte färre nummer), strunta i allt vad almanckor och planscher heter.
Räcker inte det - lägg ner CB i pappersformat. Kör CB som en PDF och halvera medlemsavgiften.Lämna en kommentar:
-
Jag skulle även kunna tänka mig att sponsra med en hundring utöver detta och få en liten symbol på sin avatar där det står att man sponsrar. De pengarna kunde styrelsen välja att antingen dela ut i stipendium eller i annat projekt som rör ciklidhobbyn.
Utarbeta en speciell modell för företag som kan sponsra olika evenemang. Ta reda på möjlighet till bidrag för föreningen genom olika aktiviteter och projekt som ändå görs inom föreningen och som gynnar naturen, sjöar och återväxt/kunskap om arter.
Dra nytta av villiga medlemmar för jag tror att väldigt många är mycket måna om föreningen och att den skall leva vidare som en stolt representant för vår hobby.
Det finns massor att göra och orkar inte föreningens styrelse ta allt så dra ihop ett gäng som arbetar på sidan av att undersöka möjligheter för föreningen. Jag gör det gärna och anmäler mitt intresse till att delta i en arbetsgrupp.
Också idén att folk kunde betala en extra stödsumma kunde vi fundera vidare på. Man kunde då få en stjärna i avataren eller ett diplom, eller... Vi funderar vidare på det.
Villiga krafter finns det alltid användning för. Det är bara att anmäla sig till mig eller någon annan styrelsemedlem, eller moderator.Lämna en kommentar:
-
Ena sidan anser att så mycket som möjligt ska vara gratis = tillgängligt för alla.
Andra sidan tycker att medlemmar ska få klara mervärden som valuta för sin medlemsavgift, också på hemsidan.
Idag har vi ganska få saker på ciklid.org som är förbehållna medlemmar, såsom att posta bilder. Tja, kommer just nu faktiskt inte på någon annan funktion (komplettera gärna om jag minns fel). Vi kunde gott ha fler fördelar för medlemmarna.Lämna en kommentar:
-
Kan man inte lägga in ett mail som automatiskt mailar den användaren som tex har kommit upp i 200 inlägg i forumet.
Då kan det stå i mailet vad våran förening står för hur det funkar att vara medlem och vad man för för dom ynka 250 kr som det kostar att vara medlem i NCS.JanneLämna en kommentar:
-
Där håller jag inte med dig Pabbe.
Jag själv har skrivit en hel del på forumet om hur jag odlar ciklider och min akvaristiska bana. Jag har redigerat dom inläggen jag har lagt i forumet och det har blivit tre artiklar, det tycker jag fler skulle göra.
För att alla medlemmar som får bladet, är inte inne på forumet, så det är nya artiklar för dom.JanneLämna en kommentar:
-
Det låter lugnande. Ska CB vara kvar så måste den hålla nuvarande klass som minimum beträffande papperstjocklek och format om den ska framstå som något utöver ex PDF. Även innehållet måste vara något man inte redan fått via hemsidan. Min personliga åsikt är att den borde renodlas lite. Ibland känns vissa artiklar och inslag, hur bra de än är, som en korrläst förlängning av något jag redan läst på forumet; det tycker jag är synd när den har kvalitet på papper och format.
Som framförts av mig och andra kanske en höjning av medlemsavgiften kan vara en åtgärd. En förfrågan om hur många som enbart vill ha PDF (man kan ju ange t.ex vid inbetalning av medlemsavgiften att man avstår den tryckta 2010).
Kanske allt löser sig med vändande konjunktur.
Jag själv har skrivit en hel del på forumet om hur jag odlar ciklider och min akvaristiska bana. Jag har redigerat dom inläggen jag har lagt i forumet och det har blivit tre artiklar, det tycker jag fler skulle göra.
För att alla medlemmar som får bladet, är inte inne på forumet, så det är nya artiklar för dom.JanneLämna en kommentar:
-
Kan man inte lägga in ett mail som automatiskt mailar den användaren som tex har kommit upp i 200 inlägg i forumet.
Då kan det stå i mailet vad våran förening står för hur det funkar att vara medlem och vad man för för dom ynka 250 kr som det kostar att vara medlem i NCS.JanneLämna en kommentar:
-
Det handlar inte alls om att knäcka ekonomin, utan om att arbeta med kostnaderna för att få den i balans. Grovt uppskattat tror jag att vi går runt med 1000 medlemmar, år med klart under 1000 gör vi förlust, med klart över 1000 blir det ett överskott som kan trygga kommande, sämre år. Detta då grovt räknat.
Det bekymmersamma nu är att vi nu har gjort två förlustår i rad. Revisorerna och årsmötet har gett styrelsen ett klart uppdrag att vända detta, och det kan vi göra genom att få mer medlemmar och genom att spara kostnader.
Som jag skrev tidigare fick vi in 234 000 kr i medlemsavgifter år 2008, medan CB kostade 239 000 plus porto ca 65 000. Men eftersom vi får en riktigt trevlig intäkt för annonser i CB går ju inte hela medlemsavgiften åt till att trycka tidskriften. Annonsintäkterna varierar ju beroende på hur bra tidskriften är och hur stor upplagan är. De här sakerna påverkar ju det hur mycket ett företag anser det vara värt att annonsera i en specialtidskrift. Dessutom påverkas annonsörerna av den ekonomiska konjunkturen (med en viss eftersläpning) så just nu är läget lite sämre på annonsfronten. Men det blir ju bättre igen, när det vänder uppåt i ekonomin.
Så, CB knäcker inte NCS, utan det handlar om att vi ska kunna anpassa oss och våra kostnader till det spelrum vi har i olika lägen.
Som framförts av mig och andra kanske en höjning av medlemsavgiften kan vara en åtgärd. En förfrågan om hur många som enbart vill ha PDF (man kan ju ange t.ex vid inbetalning av medlemsavgiften att man avstår den tryckta 2010).
Kanske allt löser sig med vändande konjunktur.Lämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar:
-
Jag tycker att NCS borde göra en undersökning om folk är beredda att betala 350kr/år. Det är jag verkligen beredd att göra..inte enbart för denna situation utan för att jag faktiskt tycker att det är ett rimligt värderingsbelopp.
Jag skulle även kunna tänka mig att sponsra med en hundring utöver detta och få en liten symbol på sin avatar där det står att man sponsrar. De pengarna kunde styrelsen välja att antingen dela ut i stipendium eller i annat projekt som rör ciklidhobbyn.
Utarbeta en speciell modell för företag som kan sponsra olika evenemang. Ta reda på möjlighet till bidrag för föreningen genom olika aktiviteter och projekt som ändå görs inom föreningen och som gynnar naturen, sjöar och återväxt/kunskap om arter.
Dra nytta av villiga medlemmar för jag tror att väldigt många är mycket måna om föreningen och att den skall leva vidare som en stolt representant för vår hobby.
Det finns massor att göra och orkar inte föreningens styrelse ta allt så dra ihop ett gäng som arbetar på sidan av att undersöka möjligheter för föreningen. Jag gör det gärna och anmäler mitt intresse till att delta i en arbetsgrupp.
Jag arbetade ju tidigare med att dra in rabatterad Naturose astaxanthin till föreningen från Linkan AB så nog finns möjligheterna att hitta delar som absolut kunde gynna föreningen..det är jag övertygad om.
Nu är jag inte någon naiv stolle som tror att det bara är att hugga i och dra hem storkovan..jag vet att det dels är svårt att fokusera på rätt mål och även få utdelning på sitt arbete, men om man försöker så kanske man kan få in något som gynnar föreningen på kort sikt och på lång sikt.
Att man bollar ideer som gjorts i dessa trådar är kanon för då ser man att viljan finns och att det finns förslag och tips som man inte tänkt på tidigare.Lämna en kommentar:
-
Utan möjligheter att visa bilder här så sticker medlemmarna till andra forum, detta sker redan nu har jag noterat pga att enbart betalande medlemmar kan visa bilder här till skillnad från t.ex. ciklider.se.
Personligen tycker jag att alla borde få posta bilder, skillnaden skulle kunna vara att endast medlemmarna kan ladda upp bilder på servern som nu, övriga får hitta andra webbplatser att lagra bilderna på, deras hemsidor t.ex. och sedan länka in bilderna därifrån.Lämna en kommentar:
-
Personligen tycker jag att alla borde få posta bilder, skillnaden skulle kunna vara att endast medlemmarna kan ladda upp bilder på servern som nu, övriga får hitta andra webbplatser att lagra bilderna på, deras hemsidor t.ex. och sedan länka in bilderna därifrån.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: