Hmmm. OK. Nu när jag läser detta så har vi ju diskutterat (och röstat ner) att som nödåtgärd trycka ett dubbelnummer men att tre nummer är för lite för att bli momsbefriade vid sättning, tryckningen och distribution. Om vi väljer att ge ut CB som pdf och trycker en årsbok så är det möjligt att vi inte kan sätta, trycka och distribuera den momsfritt.
Det handlar (tror jag) alltså inte om föreningen utan produktion av en tryckt skrift. Men någon annan får reda ut detaljerna samt påpeka om jag har fel.
Varför går NCS med förlust
Kollaps
X
-
Bra idé, men intresset för något sådant är nog inte så himla stort. NCS har ju flera gånger (som Micke skriver) gett medlemmar chansen att ställa frågor till föredragshållare på ciklidstämman men det har inte kommit in så många frågor.
Vi har gjort något likande på Zoopet, men inte heller där har intresset varit så himla stort.
Dock värt en försök igen - kanske andra tider nu, vem vet?
Hejsan Jag startar en tråd om innehållet i artiklarna senaste ciklidbladet. Om en artikel diskutteras mycket startar vi en ny tråd. Jag diskutterar mycket gärna mina alster dvs. ciklidfronten och nyheterna. Ni andra författare får gärna skriva ett litet inlägg för att "visa upp er". Innehåll 3/2009:Lämna en kommentar:
-
-
-
Vi har gjort något likande på Zoopet, men inte heller där har intresset varit så himla stort.
Dock värt en försök igen - kanske andra tider nu, vem vet?Lämna en kommentar:
-
Vad jag vet så var allt detta bara öppna funderingar inför framtiden och deras tidning ges nog fortfarande ut.
Tycker annars att HåkanM har flera bra förslag - men det där med lotteri är nog svårt eftersom det krävs tillstånd för detta.
Sedan kvarstår min fråga
En fråga till styrelsen - ni skriver att NCS är momsbefriat om ni ger ut en papperstidning 4 ggr om året, men inte om ni ger ut en webbtidning.
Är detta en ny regel att medlemsavgifter till ideella föreningar är momspliktiga?Lämna en kommentar:
-
Nu har du som medlem i NCS möjlighet att ställa frågor till några av världens främsta ciklidexperter. Lämna önskemål om frågor här i denna tråd så väljer vi ut ett lämpligt antal av dessa frågor lämnar dem vidare. Svaren kommer sedan att redovisas i Ciklidbladet 2/2005. De som du har möjlighet att ställa frågor till är: Ad
Det går säkert att utveckla mycket mer.Lämna en kommentar:
-
Sedan tycker jag personligen att CB är snygg, men ganska tråkig (inga sårade känslor hoppas jag). Har man ett par årgångar hemma har man läst det mesta innan, och jag saknar möjligheten som finns i ett forum med att ställa följdfrågor till författarna. Kanske läge för att ha en stängd del på forumet där artikelförfattarna skapar en tråd om sin artikel om intresse finns.Lämna en kommentar:
-
Nej, det måste ju vara en kontinuerlig uppdatering med tiden vilket bla syns i våra investeringar på ciklid.org med köp och sälj, artregister, forum mm. Det drivs inte av sig självt. Det jag menar är att det i dagsläget inte finns någon orsak att avsluta något som funkar väl.Lämna en kommentar:
-
Nej något sådant menar jag inte. Även om det troligen skulle gynna NCS i längden att faktiskt äga det material de publicerar.
Jag vill nog mest lyfta fram att det inte är 1989 längre och NCS delar samma problem som många andra som ger ut papperstidningar:
Information & bilder är extremt lättilgängligt gratis.
Ett medlemskap som i princip endast erbjuder en papperstidning (och lite rabatter) kommer inte kunna locka mer än ett fåtal entusiaster. Som det ser ut nu ca 1000 personer i hela Norden.
Tidningsdöden, konjukturläget, allmän nergång i akvarieintresse .... alla är faktorer gissar jag.
Kan bara önska Ola & NCS lycka till i kampen
Mitt eget recept för NCS skulle vara att öka fokus på online något enormt, bygga samarbeten med resterande akvaristorganisationer i världen, microbetalningar för artiklar/tidningar i PDF, donationsmöjligheter & öka exponeringen så mycket det går genom de andra förslag som getts, med hjälp av dessa gratisarbetande eldsjälar som Ola eftersöker!Lämna en kommentar:
-
Jag är en tidigare betalande medlem, och kanska kommer tillbaks vad det lider. Jag har lite tankar om NCS och CB.
NCS är en bra förening med engagerad styrelse och aktiva medlemmar, iaf så syns det här på forumet. Prislappen på medlemsskap är rimligt, och kan möjligtvis justeras uppåt något, utan att det tappas fler medlemmar. Ciklidstämman är årets höjdpunkt, och detta kanske det skulle kunna tryckas mera på. Idag är det inte billigare att gå på stämman om man är medlem (det var inte det i Malmö iaf, vilket var den sista stämman jag var på), det enda du inte har tillträde till är själva stämman på söndagsmorgonen, och den går ju inte särskilt många medlemmar på ändå. Det behövs ett mervärde i medlemsskapet helt enkelt, både vad gäller stämman och webben.
Angående CB så är inte det en anledning till att jag skulle välja att vara medlem, stödet till föreningen är en helt annan sak, och tidningen är en bonus. Sedan tycker jag personligen att CB är snygg, men ganska tråkig (inga sårade känslor hoppas jag). Har man ett par årgångar hemma har man läst det mesta innan, och jag saknar möjligheten som finns i ett forum med att ställa följdfrågor till författarna. Kanske läge för att ha en stängd del på forumet där artikelförfattarna skapar en tråd om sin artikel om intresse finns. Detta kan ju givetvis bara gälla de artiklar som är skrivna av medlemmar. Att gå över till en PDF-tidning är helt förkastligt enligt mig, det skulle inte locka alls och liksom flera skrivit innan avskyr jag formatet som sådant.
Fram för mer fokus på stämman, det är ju trots allt då man får träffas och tjöta om fisk med likasinnade, något som inte förekommer så ofta nu i föreningsdödens spår. Eller varför inte ställa upp en boxningsring och utlysa en titelmatch mellan Christer och Malawijanne, det skulle jag gärna betala en femhundring extra förLämna en kommentar:
-
Helt enig, det är precis sådana här tankar som vi behöver..alla behöver tänka på vad man kan göra för att sprida tidningen.
Att skicka den gratis till Bibliotek i landet är dock inte möjligt för det finns rätt så många hundra stycken och bara tryck och porto skulle göra att det vi behöver x hundra extra medlemmar för att finansiera en sådan åtgärd. Jag har däremot börjat bearbeta alla kommuners bibliotek genom att maila och ringa till dom och erbjuda dom ett provex som PDF för att dom skall kunna kolla på det och ta ställning om dom vill prenumerera.
En tanke är ju också att ALLA går till sitt lokala bibliotek och lämnar in ett förslag där man gärna skulle vilja att biblioteket började prenumerera på Ciklidbladet. Sen startar vi en tipsartråd här på forumet där vi kan hålla koll på hur många av landets bibliotek som blivit tipsade. Skulle kunna bli minst 100 nya medlemmar bara på detta..och dessutom trogna medlemmar......Lämna en kommentar:
-
2. Ett antal Bibliotek i Sverige får erbjudande om 1 års gratis CB, nästa år ett antal nya bibliotek
3. Vi medlemmar lägger ett ex av CB hos tandläkare,vårdcentraler akuten osv. när vi besöker dessa.
Lämna en kommentar:
-
Några idéer om vad som ev. kan göras för att stärka ekonomin och öka medlemsantalet.
Först vill jag säga att jag tror att CB är och kommer att förbli basen för medlemskap (betalande), alltså gäller det att få fler intresserade av CB, här är 3 förslag
1. Alla användare som varit aktiva säg x gånger får ett mail med frågan om de vill ha ett gratis provex av CB, de som tackar ja får ett CB med inbetalningskort
2. Ett antal Bibliotek i Sverige får erbjudande om 1 års gratis CB, nästa år ett antal nya bibliotek
3. Vi medlemmar lägger ett ex av CB hos tandläkare,vårdcentraler akuten osv. när vi besöker dessa.
4. Ett nätbaserat fisklotteri, ex som vinst i lotteri 1 är 15 st av malawijannes urvalsodlade röd zebra ( självklart köpta av Janne till normalt pris), i vinsten ingår fri hemtransport
fixad av oss medlemmar. Fisken presenteras med bild + text om bakgrund, Om vi antar att fisken kostar 750 , vi sätter värdet av hemtransport till 500, om vi säljer 25 lotter a 100 kronor blir vinsten för Ncs 1750 kr, med 10 lotterier, Janne har ju fler ciklider, Nol har, Lagret har så får vi in 17500 sek ungefär, lite av finessen med detta
lotteri är just fri hemtransport, det går bilar runt om i Sverige hela tiden så med lite
snack mellan oss medlemmar så tror jag det går att fixa över hela Sverige.
Dessa vinster kanske tom kan resultera i en liten artikel i CB.
Den som är riktigt sugen köper ju alla 25 lotterna snabbt så......Lämna en kommentar:
-
Jag skulle vilja påminna alla om att vi har ett vinnande koncept med tillräckligt många betalande medlemmar för att ge ut CB 4 gånger om året. Vi har fler medlemmar än förra året. Det som startade diskussionen är att vi pga. beslut på årsmötet och krav från revisorerna måste se till att med god marginal undvika ett förslustår. Därför har styrelsen bl a tagit beslutet att inte ha en lika glassig almanacka som förra året. Detta diskutteras i en annan tråd. Vi har inget akut behov av att "lösa ekonomin". Ekonomin är under kontroll.
Detta är delvis svar på Daniels kommentar. Jag personligen tror inte att NCS "låga" medlemsantal (som i verkligheten snarast är skyhögt men inte maximalt) beror på "tidningsdöden". Vår "marknadside" ligger nog rätt nära den "optimala" utifrån våra resurser. Det vi skulle behöva för att få upp medlemsantalet liksom alla andra föreningar är fler outtröttliga eldsjälar som jobbar gratis.
Kul att läsa alla dessa inlägg!
Det här med fiskar sätts in i ett större sammanhang vilket är spännande och Mvg-nivå vilket känns igen för mig som lärare.
Miljöhänsyn o marknadspolitikens kyliga kalkylerande vs idealismens hängivenhet. Ungdomens klagan över etablissemangets oförmåga att ta till sig förändringar. Är det så att koncernsus nu nåtts och att det är i stort sätt bra som det är och att med lite mer ideella insatser av typen: blänkare på Konsums annonstavla så är det hela i hamn?Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: