Varför går NCS med förlust

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Micke
    svarade
    Man har också valt att inte satsa på funktioner i foumet som attraherar yngre besökare, som t ex bloggar, sociala grupper, shoutbox (chatt) och rss-flöde.
    Sen finns det väl en hel del att arbeta vidare med när det gäller artikelarkivet.

Lämna en kommentar:

• Mikael W
    svarade
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Nu börjar det arta sig, varför inte ha en nybörjarknapp så att de inlägg som skrivs av de som själva uppfatar sig som nybörjare får en speciell "nybörjarmärkning", detta underlättar för de som utsetts att svara att
    sortera fram dessa inlägg. Sen kan man på första sidan lägga reklamtext där det står att nybörjare på ciklider är välkommna att fråga och rent av lova svar inom 24 h ?på alla inlägg som görs ihop med den speciella nybörjarknappen
    ( risken är väl att alla använder knappen för att få svar men den får vi ta)
    Om vi gör så så måste väl alla nybörjare känna sig välkommna eller ?
    I en del finska fora får användarna stjärnor under avataren, 1-5 stjärnor beroende på hur länge man varit med (i forumet). Har hittills tyckt att det verkat fånigt, men ser nu, att det kanske kunde fylla den efterfrågade funktionen. Det finns antagligen någon grad av korrelation mellan erfarenhet och hur länge man varit med på ett visst forum.

Lämna en kommentar:

• HåkanM
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Absolut - utse några stycken inofficiellt som du skriver. Bättre med några stycken för dels kan ingen vara "tillgänglig" jämt och dels har man olika kunskapsområden. Så några stycken som kan svara på ett bra sätt utan att krångla till det och dessutom kan svara utan att ge pikar (man får t.ex. acceptera att den vanligaste nybörjarcikliden idag är papegojcikliden).

Ha kontroll på det från början - både genom att ha pedagogiska och kunniga svarare och genom att hålla borta dom frivilliga besserwissersvararna (dom finns i alla forum).
    Nu börjar det arta sig, varför inte ha en nybörjarknapp så att de inlägg som skrivs av de som själva uppfatar sig som nybörjare får en speciell "nybörjarmärkning", detta underlättar för de som utsetts att svara att
    sortera fram dessa inlägg. Sen kan man på första sidan lägga reklamtext där det står att nybörjare på ciklider är välkommna att fråga och rent av lova svar inom 24 h ?på alla inlägg som görs ihop med den speciella nybörjarknappen
    ( risken är väl att alla använder knappen för att få svar men den får vi ta)
    Om vi gör så så måste väl alla nybörjare känna sig välkommna eller ?

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    OK, det är alltså bättre att utse någon som inofficiellt har som uppgift att svara på nybörjarfrågor (nybörjare i akvaristik eller nybörjare på ciklid.org) och "flagga" hos folk om att det behövs ett initierat svar.
    Absolut - utse några stycken inofficiellt som du skriver. Bättre med några stycken för dels kan ingen vara "tillgänglig" jämt och dels har man olika kunskapsområden. Så några stycken som kan svara på ett bra sätt utan att krångla till det och dessutom kan svara utan att ge pikar (man får t.ex. acceptera att den vanligaste nybörjarcikliden idag är papegojcikliden).

Ha kontroll på det från början - både genom att ha pedagogiska och kunniga svarare och genom att hålla borta dom frivilliga besserwissersvararna (dom finns i alla forum).
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 September 2009, 12:38.

Lämna en kommentar:

• Ola Svensson
    svarade
    En sådan kategori kallad "Mitt första akvarium" startade vi på Zoopet för några år sedan och det var en urusel idé. I denna kategori frågar visserligen nybörjare - men den har blivit så populär (ca. 8 nya trådar startas per dag i den kategorin och ca. 80 inlägg skrivs i kategorin per dag) att de som verkligen kan ge bra pedagogiska svar till nybörjare snart tröttnar på att svara eftersom frågorna ofta upprepas till förbannelse. Så i den avdelningen blir det oftast som så att nybörjare frågar och nybörjare svarar och nivån på svaren är ofta tämligen tveksamma. Undantag med bra svar finns självklart.
    Så det var ett stort misstag av oss att starta den kategorin och om man startar en sådan - upprepa inte Zoopets misstag och låt det bli "allas" ansvar - någon/några måste utses till att svara på frågorna där.

Det funkar mycket bättre om nybörjarna frågar i specialkategorierna (vare sig det handlar om amerikanska eller afrikanska ciklider, saltvatten, växter, killis etc. etc), för där finns det alltid några ämnesexperter som "häckar" och kan ge bra svar även till nybörjare.
    OK, det är alltså bättre att utse någon som inofficiellt har som uppgift att svara på nybörjarfrågor (nybörjare i akvaristik eller nybörjare på ciklid.org) och "flagga" hos folk om att det behövs ett initierat svar.

Fördelen med en kategori är att man visar att nybörjare är välkomna.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 22 September 2009, 12:31.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    En avdelning för nybörjarfrågor tror jag är en bra ide, men rent generellt är det allas ansvar.
    En sådan kategori kallad "Mitt första akvarium" startade vi på Zoopet för några år sedan och det var en urusel idé. I denna kategori frågar visserligen nybörjare - men den har blivit så populär (ca. 8 nya trådar startas per dag i den kategorin och ca. 80 inlägg skrivs i kategorin per dag) att de som verkligen kan ge bra pedagogiska svar till nybörjare snart tröttnar på att svara eftersom frågorna ofta upprepas till förbannelse. Så i den avdelningen blir det oftast som så att nybörjare frågar och nybörjare svarar och nivån på svaren är ofta tämligen tveksamma. Undantag med bra svar finns självklart.
    Så det var ett stort misstag av oss att starta den kategorin och om man startar en sådan - upprepa inte Zoopets misstag och låt det bli "allas" ansvar - någon/några måste utses till att svara på frågorna där.

Det funkar mycket bättre om nybörjarna frågar i specialkategorierna (vare sig det handlar om amerikanska eller afrikanska ciklider, saltvatten, växter, killis etc. etc), för där finns det alltid några ämnesexperter som "häckar" och kan ge bra svar även till nybörjare.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Jag ids inte leta i forumet, jag kommer att hitta exempel men det bevisar inget - det primära är att det är så många uppfattar det. För 2-3 år sedan blev rätt många på Zoopet medlemmar i NCS och på ciklid.se - nästan alla har gått ur och när jag frågat varför har de angivit stämningen och snorkiga svar (inte uteblivna svar) i forumet.

Faktum är ju trots allt att ciklidintresserade ungdomar i regel föredrar Zoopet och Zoonen framför ciklid.se - varför tror ni då att det är så, om det inte beror på er själva?

Varför tror ni att det är så att det är lika många ciklidtrådar på Zoopet som på ciklid.se - det borde ju vara en enorm övervikt till fördel för ciklid.se.

För marknadsförde ju Michael Persson från NCS-styrelsen ciklid.se på ett bra sätt på NCS på Zoopet - men sedan några år är det ingen som gör det längre.

Lämna en kommentar:

• LN
    svarade
    av nybörjarinlägg på ciklid.se. Jag har hört åtskilliga NCS-aktiva föraktfullt prata om Zoopet som kärringforum (ja vi har många kvinnor som medlemmar) och dagisforum.
    Där kommer du med ett förtal som ja inte alls håller med om Kjell. Den typen av argumentation skapar bara nya myter om både oss och Zoopet. Ja tar starkt avstånd från det du skriver.

Lämna en kommentar:

• Ola Svensson
    svarade
    Sedan har du ju också problemet med snorkiga svar från besserwissrar - det problemet existerar på Zoopet men skulle bli oerhört mycket värre på ciklid.se om det skulle bli massor av nybörjarinlägg på ciklid.se.
    Kan du plocka fram ett snorkigt besserwissersvar till en nybörjare på ciklid.org? Tja det kan du säkert om du letar så lägg inte ner tid på det. Problemet är inte snorkiga svar utan uteblivna svar vilket är något som det måste jobbas med. En avdelning för nybörjarfrågor tror jag är en bra ide, men rent generellt är det allas ansvar. (Om man har åsikter om föreningen och vill göra något possitivt.)
    Senast redigerad av Ola Svensson; 22 September 2009, 11:45.

Lämna en kommentar:

• T_K
    svarade
    Säger man kärring- och dagisforum? Är det så illa så är det mycket dåligt. Med den inställningen har man en döende förening. Jag tycker du gör ett bra jobb med Zoopet och det är där mina ungdomar hänger. Och får bra svar.
    Min tanke från början var en egen avdelning för nybörjare/ungdom på ciklid.org med speciella moderatorer, gärna yngre. Men skulle det komma snorkiga kommentarer från medlemmar i NCS så är det bättre att låta det vara. Och låta föreningen dö, för tar man inte vara på tillväxten så blir det många käppar i garderoben på ciklidstämmorna så småningom. Sen är det slut. Och det är bra i så fall, som man bäddar får man ligga.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av T_K
    Till "Malawe" och Kjell. Vad är det som hindrar att man har en ungdomssektion/nybörjarsektion på siten? Visst, ungdomar hänger på Zoopet o Zoonen, det är de alternativ som finns att tillgå. Varför ska de pga av ålder o okunskap hållas från Ciklid.org med alla medel. Ungdomar är inte trogna något, finns det något nytt forum så kommer de att välkomna det och finnas där också. Tror inte du behöver vara rädd för konkurrens Kjell. Varför ska NCS vara så f-bannad inpinkat och torrt? Fiskintresset är ju något för alla åldrar, eller hur? Varför vara så rädda för nytt friskt blod? Jag förstår inte tänket...
    Vad som "hindrar" är väl egentligen bara arbetsmässigt och det vore ännu mer jobb att avdela folk till att sköta en kategori på ciklid.se än att ha någon som "fiskar" på Zoopet och Zoonen (om det nu funkar där - jag vet inte riktigt).
    Sedan har du ju också problemet med snorkiga svar från besserwissrar - det problemet existerar på Zoopet men skulle bli oerhört mycket värre på ciklid.se om det skulle bli massor av nybörjarinlägg på ciklid.se. Jag har hört åtskilliga NCS-aktiva föraktfullt prata om Zoopet som kärringforum (ja vi har många kvinnor som medlemmar) och dagisforum.

Lämna en kommentar:

• T_K
    svarade
    Till "Malawe" och Kjell. Vad är det som hindrar att man har en ungdomssektion/nybörjarsektion på siten? Visst, ungdomar hänger på Zoopet o Zoonen, det är de alternativ som finns att tillgå. Varför ska de pga av ålder o okunskap hållas från Ciklid.org med alla medel. Ungdomar är inte trogna något, finns det något nytt forum så kommer de att välkomna det och finnas där också. Tror inte du behöver vara rädd för konkurrens Kjell. Varför ska NCS vara så f-bannad inpinkat och torrt? Fiskintresset är ju något för alla åldrar, eller hur? Varför vara så rädda för nytt friskt blod? Jag förstår inte tänket...

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Pabbe
    Men funkar inte t.ex Zoonen som en mer allmänn akvariesajt där många härifrån också finns samt massa unga? Kan inte några därifrån hitta hit efter ett tag?
    På både Zoonen och Zoopet hänger det massor av ungdomar. Zoonen är jag inte så himla insatt i, men på Zoopet skrivs det idag faktiskt lika många inlägg om ciklider som det skrivs här på ciklid.se
    Dock det är ofta väldigt mycket nybörjarfrågor typ vilka malawi kan jag ha ihop. Vilka ciklider kan jag ha i ett 100 liters akvarium. Vilken malawi är snyggast, hur stort akvarium skall skalarer ha etc. etc.

Tycker gott att man kan acceptera att olika människor befinner sig på olika nivåer och utifrån det passar bättre in i olika forum. Dessa ungdomar skulle inte känna sig välkomna på ciklid.se utan passar bättre i det klimat som råder på zoonen och zoopet. Ciklid.se skall vara ett specialforum med lite högre nivå, på samma sätt som saltvattensguiden är det för salt, plantswap för växter, goc för malar etc.
    Om ni vill få nya medlemmar bland dessa ungdomar så handlar det inte om att locka över dom till ciklid.se (skulle snarare få en negativ effekt) utan att istället "fiska" på zoonen och zoopet. Fast då gäller det att någon är beredd att "offra sig" och gå in och kontinuerligt gå in och svarar på dessa ungdomars "nybörjarfrågor" - det hjälper inte att bara 4 gånger om året gå in och göra reklam för ett nytt CB.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    Detta tycker jag låter märkligt! Varför faktuerar inte tryckeriet och transportören NCS direkt utan låter det gå via mellanhand?
    Ingår layoutarlönen i dessa 23500:- ?
    Har NCS betalat 6% moms i åratal utan att behövd göra det? Det måste gå att kräva tillbaka dessa momspengar ifrån skatteverket!
    Anledningen till att mitt företag fakturerar (observera utan lägga på ett öre - NCS får kopior på alla urspungsfakturor) är detta.
    1/ För att kunna importera utan att betala moms i ursprungslandet också måste man ha en registrerad verksamhet med ett internationellt VATnr. Detta har inte NCS och om det går att fixa för en förening (vet ej detta) så måste man dessutom då lämna in bokföring samt "införselanmälningar". Dvs en massa extra arbete som sannolikt då också innebär en rejäl kostnad.
    2/ Jag har ett billigt fraktavatal (ungefär 1/3 av vad NCS skulle få betala för frakten) och ett bra avtal med tryckeriet så det skulle bli dyrare om NCS själva köpte direkt
    3/ Genom att jag slår ihop alla fakturorna (även fakturan för layouten) till en och säljer en färdig produkt så blir det den lägre momsen på allt - dvs 6% istället för 25%. På detta har det sparats det mycket pengar genom åren.
    4/ Detta nya med momsfrihet förändrar dock förutsättningarna en del. Dock så kommer det inte att bli så himla stor skillnad rent ekonomiskt vad gäller produktionen av tidningen. Momsfriheten gäller ju inte för layoutfakturan utan det kommer ju nu då istället att faktureras med 25%% pålägg vilket äter upp kostnaden som sparas in genom att tryck och frakttransporten nu hamnar på 0% istället för som tidigare. Så NCS har nog inte förlorat några pengar på det - däremot (om jag fattat det rätt) så försvinner också momsen på portot på utskicket och där finns det en del pengar att spara.
    5/ NCS betalar inte ut lön för layoutarbetet utan faktureras av ett företag för detta jobb. Kostnaden för layouten är inte inräknat i 23.500 - denna summa är vad som betalades till tryckeriet.
    6/ När denna regel om momsfrihet infördes det vet jag inte - dock kontaktade jag skattemyndigheterna på min tid och då gällde den i alla fall inte - eller rättare sagt så nämnde inte skattemyndigheten det för mig då.
    7/ Den stora fördelen med detta med momsfrihet är att man nu lättare kan trycka i Sverige. Tidigare innebar det förutom en klart högre tryckkostnad (även om transporten från Tjeckein räknas in) att det också skulle förloras pengar på momsen. Nu undanröjs detta senare vilket ekonomiskt förbättrar förutsättningarna för en flytt hem.

Lämna en kommentar:

• Byttorp
    svarade
    Ursprungligen postat av mantis777
    Finns det fler tidningar som handlar om akvariefisk? Är det lika svårt för dem? Skulle det vara billigare att trycka en tidning som är något tjockare men billigare med innehåll från olika tidningar. De som i nuläget är intresserade av malar kanske bli mer intresserade av ciklider och tvärtom om de får upp ögonen för det genom att läsa om det i tidningen. Då kanske det går att värva fler medlemmar etc.
    En annan tanke. Landstinget har avtal där kliniker själva väljer vilka tidningar som ska ligga i väntrummet. Många väntrum har också akvarium idag. Går det komma med i den listan på något sätt så landstinget börjar köpa in tidningen?
    Mvh
    /Calle
    Bra idé att komma in på landsting osv, jag får undersöka detta. När jag har kollat med skatteverket så är det "inga problem" att "sälja" prenumerationer av CB, så länge som vår huvudsakliga syssla är föreningsverksamhet där vi ger ut tidningen till våra medlemmar. De facto kan man ju säga att även bibliotek och lnadsting blir medlemmar och därigenom får "prenumerationen" på köpet.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...