Förrådet till odlings/hobbyrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #46
    Ursprungligen postat av discusred
    Jag tror inte betongplattan är isolerad, sen är ju förrådet uppbyggt så från början.
    Skall lägga isolering/cellplast mellan reglarna.

    Kom gärna med ideer och tankar, hjälper mig mycket! Du verkar kunna sånt här

    Något jag snubblar över!
    Där är ventiler i grunden, skall jag täppa igen dom?
    Drar dom in fukt i grunden, där jag har cellplast?
    Det är nog en bra ide att lägga asfaltsmatta mellan reglarna och golvet, annars så lär reglarna blir fuktiga.Janne

    Kommentar

    • 56ovwal
      Användare
      • mars 2004
      • 664

      #47
      Ett annat alternativ är att lägga cellplast på befintligt betonggolv och sedan gjuta ett nytt ovanpå. Det blir dock förmodligen dyrare än att regla upp golvet.
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #48
        Ursprungligen postat av discusred
        Jag tror inte betongplattan är isolerad, sen är ju förrådet uppbyggt så från början.
        Skall lägga isolering/cellplast mellan reglarna.

        Kom gärna med ideer och tankar, hjälper mig mycket! Du verkar kunna sånt här

        Något jag snubblar över!
        Där är ventiler i grunden, skall jag täppa igen dom?
        Drar dom in fukt i grunden, där jag har cellplast?
        Det Janne säger är viktigt! Någon typ av fuktspärr mellan regel och betongplatta är viktigt.
        Jag misstänkte att du ville isolera plattan bättre. Det finns ju också en möjlighet att bara använda sig av cellplast avsedd för att användas i grund och lägga ett flytande golv på detta utan reglar.
        Ventilerna kommer nog att behövas täckas igen eller om du kan ha luft mellan plattan och reglarna

        Att även fundera på är ju att inte lägga på något ytterligare golv då takhöjd är ju bra att ha, visst man förlorar ju värme, men inte så mycket kanske?
        Om jag har förstått dig rätt så har du ju tänkt och bygga på vägarna med 45*45mm reglar och då får du ju lecablocken isolerade

        Mycket funderingar och jag är ju som sagt var ingen hantverkare, men har hållit på med mycket hemfixande på huset.

        Viktigt att du har någon hantverkare som har sätt allt med egna ögon så att du inte bygger in "problem".

        /Johan
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • discusred
          Användare
          • juni 2004
          • 851

          #49
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Det är nog en bra ide att lägga asfaltsmatta mellan reglarna och golvet, annars så lär reglarna blir fuktiga.Janne
          Tack Janne,

          Jag hade glömt en sån viktig grej på min inköp lista.
          Jag hade tänkt på det, men glömt skriva upp det.

          Kommentar

          • discusred
            Användare
            • juni 2004
            • 851

            #50
            Ursprungligen postat av 56ovwal
            Ett annat alternativ är att lägga cellplast på befintligt betonggolv och sedan gjuta ett nytt ovanpå. Det blir dock förmodligen dyrare än att regla upp golvet.
            Skulle hemskt gärna vilja ha betongplatta med isolering som du säger.
            Men min kära måste jag tänka lite på. Hon tycker min hobby är knäpp som det är nu, så kan jag spara in lite pengar, så kanske hon orkar lite till

            Kommentar

            • discusred
              Användare
              • juni 2004
              • 851

              #51
              Ursprungligen postat av Johan F
              Det Janne säger är viktigt! Någon typ av fuktspärr mellan regel och betongplatta är viktigt.
              Jag misstänkte att du ville isolera plattan bättre. Det finns ju också en möjlighet att bara använda sig av cellplast avsedd för att användas i grund och lägga ett flytande golv på detta utan reglar.
              Ventilerna kommer nog att behövas täckas igen eller om du kan ha luft mellan plattan och reglarna

              Att även fundera på är ju att inte lägga på något ytterligare golv då takhöjd är ju bra att ha, visst man förlorar ju värme, men inte så mycket kanske?
              Om jag har förstått dig rätt så har du ju tänkt och bygga på vägarna med 45*45mm reglar och då får du ju lecablocken isolerade

              Mycket funderingar och jag är ju som sagt var ingen hantverkare, men har hållit på med mycket hemfixande på huset.

              Viktigt att du har någon hantverkare som har sätt allt med egna ögon så att du inte bygger in "problem".

              /Johan
              Gillar din ide med att lägga golvet dirikt på betongplattan. Och som du säger Lecablocken blir isolerade.
              Men tror du inte det blir ändå rätt mycket spillo med värmen?
              Sen är tanken att lägga avlopp, naturligt avlopp system försvinner där.

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #52
                Ursprungligen postat av discusred
                Gillar din ide med att lägga golvet dirikt på betongplattan. Och som du säger Lecablocken blir isolerade.
                Men tror du inte det blir ändå rätt mycket spillo med värmen?
                Sen är tanken att lägga avlopp, naturligt avlopp system försvinner där.
                Tänkte själv lägga i en friggebod 5-10 cm frigolit (speciell avsedd för betongplatta) och sedan på med ytskicket (spånskiva + ytmaterial) men där är ju inte det frågan om den punktbelastning som kan uppstå med "akvariehyllor", denna bod skall användas som kontor/snickeriverkstad.
                Utan att veta, får du kolla upp att frigoliten klarar av tyngden med 1000kg / kvm eller vad du nu har tänkt dig?
                Avloppet skulle ju kunna var bra och dölja under golvet, men det går ju säkert att lösa genom att dra ovan beroende på hur du tänker koppla på det mot befintligt (huset). Brunn är ju då bara glömma.
                När det gäller isoleringsförmågan säger man att frigoliten har dubbla isolerförmågan än "vanlig" isolering men den är ju också dyrare

                /Johan
                Senast redigerad av Johan F; 28 augusti 2009, 22:12.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • 56ovwal
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 664

                  #53
                  Plockade fram Paroc´s katalog här på jobbet och kollade värdena för vanlig cellplast (Frigolit 80):
                  Karakteristisk tryckhållfasthet: 80 kPa =8000kg/m2
                  Långtidslast (vid 3% deformation): 30 kPa =3000kg/m2

                  Dessa värden grundar sig på utbredd last i form av exempelvis ett betonggolv, men jag skulle våga påstå att om du lägger två lager golvspånskiva omlott direkt på frigoliten så är du hemma
                  Fortfarande tveksam till att det håller så finns det Ecoprim 500j som används för isolering av betongfundament och kantbalkar som har motsvarande värden 50000kg/m2 resp. 20000kg/m2. Säkerligen inte helt billigt...
                  Pigge
                  Bygger ny akvarielokal:
                  http://ovwali.blogg.se/
                  Uppdaterad:2011-12-23

                  Kommentar

                  • metrunui
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 27

                    #54
                    Ursprungligen postat av discusred
                    Gillar din ide med att lägga golvet dirikt på betongplattan. Och som du säger Lecablocken blir isolerade.
                    Men tror du inte det blir ändå rätt mycket spillo med värmen?
                    Sen är tanken att lägga avlopp, naturligt avlopp system försvinner där.
                    det finns lättbetong med frigolit som du kan gjuta med direkt på betongplattan maxit har ett som kallas eps. har ej isoleringsförmågan eller pris i huvudet annars går det o lägga ett lager lecakulor indränkta i cement sen gjuta en finsats på/flytspackla. klart mycket bättre allternativ än träreglar.värt att kolla upp prisskillnaden isolering,reglar.spånskivor.du slipper oroa dej för eventuella framtida fuktproblem.

                    Kommentar

                    • discusred
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 851

                      #55
                      Tack för alla råd och tips!

                      Det blir reglar, just med ekonomiska biten.

                      Har lekt lite med tanken att utnytja grunden lite.

                      Ett förslag!
                      Som sagt var har betong platta underst, sen är där två lecablock i höjd.
                      Kan man lägga reglarna dirikt på betongplattan med asfaltmatta under varje regel/eller hela golvet?
                      Och sen ha frigolit/cellplast emellan reglarna.
                      Eller detta kommer oxå ta på elräkningen. Tanken är att jag skall ha 20cc mellan varje regel, men 220cm höga reglar.

                      Kommentar

                      • discusred
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 851

                        #56
                        Då har man skickat en beställning till Byggmax.
                        Bygg varor levereras nästa måndag. För himla smidigt och beställa via nätet, så kommer dom med lastbil. Istället för köra hundra gånger med släpp.

                        Kanske inte den populärste killen här hemma nu efter lagt 20 pap på ett fiskrum.
                        Men, men

                        Kommentar

                        • discusred
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 851

                          #57
                          Såja, då kom där en lastbil fylld med byggvaror till mig. Märkta akvariumrum
                          Synd att man är hel förskyld, så jag får vänta lite till med att sätta igång.

                          Kommentar

                          • Engelholm Audio
                            Användare
                            • augusti 2009
                            • 366

                            #58
                            Detta är att ta sitt intresse seriöst!
                            Vänliga hälsningar, Pär!
                            CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                            Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

                            Kommentar

                            • KuRtaN
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 778

                              #59
                              hehe, nu snackar vi
                              Over and out // Mathias

                              Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                #60
                                Ja gillar när det lastas av "akvarieprylar" från en lastbil rätt in på gården
                                Då håller man det på rätt nivå.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...