Förrådet till odlings/hobbyrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • juni 2004
    • 851

    Förrådet till odlings/hobbyrum

    Så nu har jag börjat lite smått att flytta ut i förrådet.
    Skall ha cirka 20 tal kar här, det blir småodling till sköna sällskapskar.

    Så nu har jag kört på lite timmar ikväll och riva gamla gipsplattor och regelburen runt i rummet som var byggt inne i förrådet.

    Kvar sitter isolering kvar sen innan, kan man låta den gamla vara kvar?
    Vissa ställen har vind-pappert gått sönder bakom isoleringen, där av isoleringen tagit lite skada.
    Kan man försöka lägga ny vindpapp i regelstummen och sätta ny isolering där?
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Det här ska bli kul o följa.
    Gillar dina Discuskar och det är verkligen kul att du utökar hobbyn
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • januari 2008
      • 809

      #3
      Man brukar ångra sig när man slarvat med underarbetet... det blir ju klart jobbigt när allt står på plats. Det känns inte helt ok att vindpappen gått sönder och du fått fuktgenomslag... det bör nog åtgärdas. Kolla med en expert och se vad de råder dig att göra och hur man bäst gör det.

      Sedan skulle jag nog funderat på att öka isoleringstjockleken för att minska värmeförluster vilket blir mer skonsamt mot elräkningen.
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • juni 2004
        • 851

        #4
        Ursprungligen postat av LN
        Det här ska bli kul o följa.
        Gillar dina Discuskar och det är verkligen kul att du utökar hobbyn
        Tack LN!
        Konstiga är att jag ökar hela tiden istället för lugna mig
        Hållt på med hobbyn sen jag var en liten yngelbarn.

        Kommentar

        • discusred
          Användare
          • juni 2004
          • 851

          #5
          Ursprungligen postat av Peter_A_F
          Man brukar ångra sig när man slarvat med underarbetet... det blir ju klart jobbigt när allt står på plats. Det känns inte helt ok att vindpappen gått sönder och du fått fuktgenomslag... det bör nog åtgärdas. Kolla med en expert och se vad de råder dig att göra och hur man bäst gör det.

          Sedan skulle jag nog funderat på att öka isoleringstjockleken för att minska värmeförluster vilket blir mer skonsamt mot elräkningen.
          Precis så jag tänker, bara kanske en liten dum snål tanke som for upp när jag höll på riva.
          Tråkiga är behöva riva reglarna och bygga nytt, men, men.

          Imorgon kommer en polare som besiktar hus som jobb och tittar på det.

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #6
            Ursprungligen postat av discusred
            Precis så jag tänker, bara kanske en liten dum snål tanke som for upp när jag höll på riva.
            Tråkiga är behöva riva reglarna och bygga nytt, men, men.

            Imorgon kommer en polare som besiktar hus som jobb och tittar på det.
            Det känns tryggt... han borde också kunna ge råd på hur man bäst isolerar/ventilerar för att slippa problem.

            Eftersom det kommer var mer odling än sällskapsakvarer skulle jag fundera på att välja diodbelysning. Satsa på ökad isolering och en mindre värmepump för att hålla rätt temperatur i kar/rum.

            Borde det inte ge den mest ekonomiska lösningen om man slår ut det på några få år?
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • discusred
              Användare
              • juni 2004
              • 851

              #7
              Tittat mycket på denna produkt http://www.solarventi.se/?gclid=CNej...FQ-A3godelMmdw tror mycket på denna just för att spara in värme och el, sammtidigt som den gör ett bar klimat.
              Allafall ett kompliment.

              Kommentar

              • Putte Ludde
                Användare
                • februari 2008
                • 107

                #8
                Ojojoj, vilken smart sak!!! Den där tror jag skulle passa som handen i handsken till ditt projekt.


                Med vänliga hälsningar

                Patrick

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Ser dyrt ut

                  Ska kolla om inte ja kan få fram pris på en lite enklare värmeväxlare till dig.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    #10
                    Ursprungligen postat av discusred
                    Tittat mycket på denna produkt http://www.solarventi.se/?gclid=CNej...FQ-A3godelMmdw tror mycket på denna just för att spara in värme och el, sammtidigt som den gör ett bar klimat.
                    Allafall ett kompliment.
                    En riktigt trevlig produkt, men det tar ju så lång tid innan invensteringen betalar sig
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 809

                      #11
                      Har hört talas om den. Det kan vara ett bra alternativ för att få ett bra inomhusklimat och minska luftfuktigheten inne i lokalen.

                      Fick inte rikigt fram av hemsidan vad man kan räkna med att få ut vid lägre utomhustemperaturer... men om jag förstod det rätt kunde man räkna med upp till 30 graders temperaturhöjning på de större modellerna även vid lägre temperatuer dvs minusgrader. De större kunde också driva en extra fläkt som kunde hämta luft från norrsidan/markschakt för att kunna kyla istället.

                      Frågan är ifal det räcker för att kunna hålla rätt temperatur i lokalen?
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      • discusred
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 851

                        #12
                        Denna produkt har jag tänkt som en komplettering, och just att den bra till fuktighet och inomhus klimat, även för moder jord.

                        Priset är inte så farligt tycker, visst det tar ett par år innan den har kommit ifatt, men tycker den har goda egenheter.

                        Annars har jag inte tänkt på så mycket vad jag skall ha för sort värme i lokalen.

                        Men jag tar det lugnt i byggandet, och små planeringen.
                        Ligger lite efter med att umgås med min dotter, efter som vi köpte huset i september.
                        Renoverat övriga huset, innan jag startade med detta projekt.

                        Kommentar

                        • discusred
                          Användare
                          • juni 2004
                          • 851

                          #13
                          Ursprungligen postat av LN
                          Ser dyrt ut

                          Ska kolla om inte ja kan få fram pris på en lite enklare värmeväxlare till dig.
                          Tackar generat

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            #14
                            Ursprungligen postat av Peter_A_F

                            Eftersom det kommer var mer odling än sällskapsakvarer skulle jag fundera på att välja diodbelysning.
                            Borde det inte ge den mest ekonomiska lösningen om man slår ut det på några få år?
                            jag ska strax köra igång två nya hyllor i lokalen och är sugen på didodbelysning har du några tips?

                            det behöver inte vara jätteskarpt ljus för växter och dylikt utan till ciklidodling, dessutom lyser takbelysningen 13h /dygn

                            ursäkta kapningen av tråden discusred, men det kan ju vara av intresse för dig med kanske
                            Senast redigerad av cichlids4fun; 13 augusti 2009, 00:47.
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • discusred
                              Användare
                              • juni 2004
                              • 851

                              #15
                              Ursprungligen postat av cichlids4fun
                              jag ska strax köra igång två nya hyllor i lokalen och är sugen på didodbelysning har du några tips?

                              det behöver inte vara jätteskarpt ljus för växter och dylikt utan till ciklidodling, dessutom lyser takbelysningen 13h /dygn

                              ursäkta kapningen av tråden discusred, men det kan ju vara av intresse för dig med kanske
                              Bara bra att du oxå hoppar in med frågor.
                              Alla erfarenheter är till gott, så kör på!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...