Förrådet till odlings/hobbyrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • juni 2004
    • 851

    #31
    Hunnit med några timmar ikväll oxå.
    Börjat med tigersågen att såga upp golvet och rivit ner mycket av den gamla isoleringen.
    Men lugnar ner mig nu till imorgorn, vill nog ha ansiktmask som jag får inhandla. Väldigt mycket damm.

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #32
      Ursprungligen postat av discusred
      Vad tror ni om tjocklek på isolering?
      står i valet om 95 till 140mm.
      Värmare på vintern med 140mm och för varmt på sommaren?
      Vill ju inte stå med vattenbyte hela sommaren, med kallvatten.
      Jag skulle utan tveckan välja 140mm så att lokalen håller värmen på vintern och står imot eventuell högvärme på sommaren.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #33
        Jag byggde mig en liten lokal i garaget i våras (kolla bloggen nedan). Jag beställde till att börja med garaget med 200mm cellplast under hela betongplattan när vi byggde huset för lite drygt två år sedan. Reglarna i väggarna var 120mm och detta kompletterade jag med ytterligare 70mm, alltså 210mm isolering totalt i väggarna. Till taket hade jag kommit över en laddning isolering nästan gratis och där blev det totalt knappt 350mm. Golvet är i nuläget rått betonggolv som behandlats med dammbindare. Räcker finanserna blir det klinker, men förmodligen nöjer jag mig med det som det är. Framöver ska det byggas ställningar, limmas akvarium och byggas "automatiskt" vattenbytessystem innan jag anser mig vara färdig.
        Det har inte varit några större problem med värmen denna sommaren, men har varit tvungen hålla dörren till lokalen på glänt för att få lite cirkulation på luften. Jag har inte haft någon värmare i lokalen utan den uppvärmning som skett har kommit av belysningen i taket och sidkanalsfläkten.
        Plastmatta på golvet hade jag passat mig för. Den förhindrar visserligen vatten/fukt från att tränga ner i betongplattan, men den förhindrar också betongen att andas uppåt och stänger därmed fukten inne. Inte helt lyckat.
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • steveharris
          Användare
          • september 2003
          • 243

          #34
          Mycket trevlig tråd och blogg (pigge). Mycket inspirerande läsning, kan ni så kan väl jag...nån gång om hundra år.
          Patrik

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #35
            blir kul ha hobby hemma där karet...
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • HåE
              Användare
              • september 2007
              • 1525

              #36
              Här har du en länk till en som har byggt en odlingslokal. Gå in och kolla under fishroom.
              Welcome to Ted's Fish Room! Explore our extensive collection of breathtaking aquatic treasures, handpicked to enhance your underwater haven.
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

              Kommentar

              • discusred
                Användare
                • juni 2004
                • 851

                #37
                Ursprungligen postat av 56ovwal
                Jag byggde mig en liten lokal i garaget i våras (kolla bloggen nedan). Jag beställde till att börja med garaget med 200mm cellplast under hela betongplattan när vi byggde huset för lite drygt två år sedan. Reglarna i väggarna var 120mm och detta kompletterade jag med ytterligare 70mm, alltså 210mm isolering totalt i väggarna. Till taket hade jag kommit över en laddning isolering nästan gratis och där blev det totalt knappt 350mm. Golvet är i nuläget rått betonggolv som behandlats med dammbindare. Räcker finanserna blir det klinker, men förmodligen nöjer jag mig med det som det är. Framöver ska det byggas ställningar, limmas akvarium och byggas "automatiskt" vattenbytessystem innan jag anser mig vara färdig.
                Det har inte varit några större problem med värmen denna sommaren, men har varit tvungen hålla dörren till lokalen på glänt för att få lite cirkulation på luften. Jag har inte haft någon värmare i lokalen utan den uppvärmning som skett har kommit av belysningen i taket och sidkanalsfläkten.
                Plastmatta på golvet hade jag passat mig för. Den förhindrar visserligen vatten/fukt från att tränga ner i betongplattan, men den förhindrar också betongen att andas uppåt och stänger därmed fukten inne. Inte helt lyckat.
                Verkligen matnyttig information!
                Roligt och läsa din blogg.
                Själv har jag fastnat lite, mitt förråd är byggt på torpagrund av reglar.
                Står i valet i kvalet om att fylla den med betong eller sätta nya reglar fast i 20cc, så det blir tätt emellan reglarna.
                Fyller jag den med betong så blir det dyrare, och jag får vänta med bygget lite.
                Ta betongen först och vänta med det andra, sambon gillar inte att jag lägger hur mycket pengar som helst på min hobby.

                Kommentar

                • discusred
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 851

                  #38
                  Ursprungligen postat av HåE
                  Här har du en länk till en som har byggt en odlingslokal. Gå in och kolla under fishroom.
                  http://www.tedsfishroom.com/wp/
                  Kanon länk!
                  sidan länkade även till fler odlinglokaler.

                  Kommentar

                  • 56ovwal
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 664

                    #39
                    Ursprungligen postat av discusred
                    Verkligen matnyttig information!
                    Roligt och läsa din blogg.
                    Själv har jag fastnat lite, mitt förråd är byggt på torpagrund av reglar.
                    Står i valet i kvalet om att fylla den med betong eller sätta nya reglar fast i 20cc, så det blir tätt emellan reglarna.
                    Fyller jag den med betong så blir det dyrare, och jag får vänta med bygget lite.
                    Ta betongen först och vänta med det andra, sambon gillar inte att jag lägger hur mycket pengar som helst på min hobby.
                    Jag skyndade långsamt och byggde allteftersom det dök upp finanser på kontot. Har inte vågat räkna ut hur mycket det kostat hittills, men kan inte tänka mig att jag kommit upp i 10 papp.
                    Sen ser jag att jag räknat som en kråka. 120+70 blir sällan 210... 190 får jag det till när jag slår det på räknaren... Jag ska inom kort uppdatera bloggen med lite nya bilder, men kan väl redan nu säga att det inte hänt ett dugg i lokalen.
                    Pigge
                    Bygger ny akvarielokal:
                    http://ovwali.blogg.se/
                    Uppdaterad:2011-12-23

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #40
                      Ursprungligen postat av discusred
                      Verkligen matnyttig information!
                      Roligt och läsa din blogg.
                      Själv har jag fastnat lite, mitt förråd är byggt på torpagrund av reglar.
                      Står i valet i kvalet om att fylla den med betong eller sätta nya reglar fast i 20cc, så det blir tätt emellan reglarna.
                      Fyller jag den med betong så blir det dyrare, och jag får vänta med bygget lite.
                      Ta betongen först och vänta med det andra, sambon gillar inte att jag lägger hur mycket pengar som helst på min hobby.
                      Om du ser till det ekonomiska så är det reglar som gäller. Jag skulle nog kunna tänka mig att minst 10 lapp kommer du med all lätthet upp till om du gör en betongplatta efter konstens regler. Jag skulle göra en kostnadskalkyl över respektive alternativ och sedan värdera om det är värt de extrapengar en betongplatta kostar, nog är det allt ett bättre alternativ men är det värt det?

                      /Johan
                      Senast redigerad av Johan F; 18 augusti 2009, 20:40.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • discusred
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 851

                        #41
                        Såja, nu har golvet och flygit bort
                        Kommer köra reglar, med 20 cm mellan rum som golv. 220 tjocka reglar borde räcka så tätt.
                        Beställer varor nästa vecka igen, sen bygger vi smått då och då.

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #42
                          Ursprungligen postat av discusred
                          Såja, nu har golvet och flygit bort
                          Kommer köra reglar, med 20 cm mellan rum som golv. 220 tjocka reglar borde räcka så tätt.
                          Beställer varor nästa vecka igen, sen bygger vi smått då och då.
                          Vad är det som syns på bilden (golvet) är det någon skiva som håller isoleringen på plats?
                          CC 20cm med 220x45mm reglar lär ju hålla förrutsatt att bärlängden inte överstiger några meter. På bilden ser det ut som om du skulle kunna ha ganska kort bärlängd om du lägger dom med de kortaste avståendet

                          /Johan
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • discusred
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 851

                            #43
                            Ursprungligen postat av Johan F
                            Vad är det som syns på bilden (golvet) är det någon skiva som håller isoleringen på plats?
                            CC 20cm med 220x45mm reglar lär ju hålla förrutsatt att bärlängden inte överstiger några meter. På bilden ser det ut som om du skulle kunna ha ganska kort bärlängd om du lägger dom med de kortaste avståendet

                            /Johan
                            Tror du menar bottenplattan, där ligger en betongplatta.
                            Blev chockad att där var även var en betongplatta underst.
                            Reglarna kommer bli 3 meter, men kommer även lägga 4 reglar under längsgånde, som typ ett spindelnät.

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              #44
                              Ursprungligen postat av discusred
                              Tror du menar bottenplattan, där ligger en betongplatta.
                              Blev chockad att där var även en betongplatta underst.
                              Reglarna kommer bli 3 meter, men kommer även lägga 4 reglar under längsgånde, som typ ett spindelnät.
                              OK, då är jag med. Då blir det ju inga problem alls med vad du tänker göra bärighetsmässigt. Varför vill du lyfta upp golvet?

                              /Johan
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              • discusred
                                Användare
                                • juni 2004
                                • 851

                                #45
                                Ursprungligen postat av Johan F
                                OK, då är jag med. Då blir det ju inga problem alls med vad du tänker göra bärighetsmässigt. Varför vill du lyfta upp golvet?

                                /Johan
                                Jag tror inte betongplattan är isolerad, sen är ju förrådet uppbyggt så från början.
                                Skall lägga isolering/cellplast mellan reglarna.

                                Kom gärna med ideer och tankar, hjälper mig mycket! Du verkar kunna sånt här

                                Något jag snubblar över!
                                Där är ventiler i grunden, skall jag täppa igen dom?
                                Drar dom in fukt i grunden, där jag har cellplast?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...