Förrådet till odlings/hobbyrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #16
    Hur många liter blir det Patrik? Och skall du ha diskus där med. Isåfall se till o få bra ventilation i och med den högre vattentemperaturen. Det blir rätt fuktigt om man kör 30 grader i karen.
    Undrar också om någon som testat en sådan här? Man byter ju en hel del vatten i en odlingslokal och ofta är det uppvärmt vatten som går ut i avloppet. http://www.ekologiskabyggvaruhuset.s...pecifikationer
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #17
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Hur många liter blir det Patrik? Och skall du ha diskus där med. Isåfall se till o få bra ventilation i och med den högre vattentemperaturen. Det blir rätt fuktigt om man kör 30 grader i karen.
      Undrar också om någon som testat en sådan här? Man byter ju en hel del vatten i en odlingslokal och ofta är det uppvärmt vatten som går ut i avloppet. http://www.ekologiskabyggvaruhuset.s...pecifikationer
      Har du avfuktare Kaj? Den värmeväxlaren var ju grymt smidig, kan tänka mig att den kan funka grymt bra om man har halvautomatisk vatten byte på ca 20 kar och inte har så högt tryck på ledningen.Janne

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • juni 2004
        • 851

        #18
        Ursprungligen postat av kaj.p
        Hur många liter blir det Patrik? Och skall du ha diskus där med. Isåfall se till o få bra ventilation i och med den högre vattentemperaturen. Det blir rätt fuktigt om man kör 30 grader i karen.
        Undrar också om någon som testat en sådan här? Man byter ju en hel del vatten i en odlingslokal och ofta är det uppvärmt vatten som går ut i avloppet. http://www.ekologiskabyggvaruhuset.s...pecifikationer
        Hej Kaj,
        Hur många liter där skall bli, vet jag inte.
        Tanken är ett kombi mysrum med bara fisk
        Allafall klart är att jag kommer ha två 720 L på ställning längst in i rummet som sällskapskar. Ena karet tänkt som VF discus biotop. Andra kommer bli en mal biotop, med någon ciklid som tycker om lite mer strömt vatten.
        Sen kommer det bli några kar på 300 till 400 som rena biotop akvarium till malar, snyggt inreda.
        Sen blir ett par ställningar med kar på 100 till 150, som små skoj odling, typ Discus, apistogramma och malar.
        Vill inte ha för seriös odling så det känns som tvång, jag trivs bäst i mys nivå. En kall öl, snus och lite kaffe så blir det bra i rummet

        Trevlig produkt du länkade till, tåls och titta närmare på!

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • januari 2008
          • 809

          #19
          Ursprungligen postat av cichlids4fun
          jag ska strax köra igång två nya hyllor i lokalen och är sugen på didodbelysning har du några tips?

          det behöver inte vara jätteskarpt ljus för växter och dylikt utan till ciklidodling, dessutom lyser takbelysningen 13h /dygn

          ursäkta kapningen av tråden discusred, men det kan ju vara av intresse för dig med kanske
          Jag har satt vanliga 5mm dioder i en kabelkanal som jag riktat upp i rampen för att få ett diffust ljus och de lyser upp karet fint när det är ganska mörkt i rummet. Skulle man istället rikta dem nedåt från ca 10-15 cm ovan ytan (för att minska spotlighteffekten) kan jag tänka mig att det ger ganska mycket ljus.

          Men enklare är att köpa fattning för GU10 (vanligt 230volt spotlighthalogennfattning) och LED lampor med GU10 fattning. För ett mindre kar på 200 liter lär det räcka med 2-3 stycken. De behöver ingen trafo och drar 1-2 w styck. Det är samma med dem att de bör placeras en bit ovan ytan.
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #20
            Ursprungligen postat av Peter_A_F
            Jag har satt vanliga 5mm dioder i en kabelkanal som jag riktat upp i rampen för att få ett diffust ljus och de lyser upp karet fint när det är ganska mörkt i rummet. Skulle man istället rikta dem nedåt från ca 10-15 cm ovan ytan (för att minska spotlighteffekten) kan jag tänka mig att det ger ganska mycket ljus.

            Men enklare är att köpa fattning för GU10 (vanligt 230volt spotlighthalogennfattning) och LED lampor med GU10 fattning. För ett mindre kar på 200 liter lär det räcka med 2-3 stycken. De behöver ingen trafo och drar 1-2 w styck. Det är samma med dem att de bör placeras en bit ovan ytan.
            ok det första låter intressant förklara gärna mer för en oinvigd, det andra har jag redan provat 3st sådana led lampor räcker max till ett 70 liters....och det blir dyrt som attan om man tänker på att jag ska belysa sammanlagt ca 4 kubik
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Har du avfuktare Kaj? Den värmeväxlaren var ju grymt smidig, kan tänka mig att den kan funka grymt bra om man har halvautomatisk vatten byte på ca 20 kar och inte har så högt tryck på ledningen.Janne
              Jag blev också imponerad av den där.

              Lite off topic: Det är sådär fågelben funkar vilket gör att de kan ha bara ben utan att svälta ihjäl. Även tonfiskar funkar så. Deras kroppstemperatur hålls varmare än vattnet mha värmeväxling i blodomloppet.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • discusred
                Användare
                • juni 2004
                • 851

                #22
                Vad tror ni om tjocklek på isolering?
                står i valet om 95 till 140mm.
                Värmare på vintern med 140mm och för varmt på sommaren?
                Vill ju inte stå med vattenbyte hela sommaren, med kallvatten.

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #23
                  Ursprungligen postat av discusred
                  Vad tror ni om tjocklek på isolering?
                  står i valet om 95 till 140mm.
                  Värmare på vintern med 140mm och för varmt på sommaren?
                  Vill ju inte stå med vattenbyte hela sommaren, med kallvatten.
                  Jag skulle inte lägga krutet på isoleringen, då du säkert kommer att ha både belysning värmare o pumpar

                  jag skulle satsa på en bra spärr till dina väggar o golv, för att hindra fukt o vatten att tränga in

                  Jag har dåliga erfarenheter av
                  Trä
                  Gips
                  Gullfiber
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • discusred
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 851

                    #24
                    Du nämde alla 3 produkter jag kommer använda

                    Allafall, har haft besiktingman(polare) här idag och hjälpt mig, med just fukt och sånt.
                    Fick ett litet bakslag, får göra vid grunden till förrådet. Just där var fukt.
                    Men det var bra, kommer sätta nya reglar då i grunden och fler en normalt, för just klara tyngden av kar.
                    Konstig grund förvisso. Först betongplatta, sen typ av torpagrund på det med reglar.

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #25
                      Ursprungligen postat av discusred
                      Du nämde alla 3 produkter jag kommer använda

                      Allafall, har haft besiktingman(polare) här idag och hjälpt mig, med just fukt och sånt.
                      Fick ett litet bakslag, får göra vid grunden till förrådet. Just där var fukt.
                      Men det var bra, kommer sätta nya reglar då i grunden och fler en normalt, för just klara tyngden av kar.
                      Konstig grund förvisso. Först betongplatta, sen typ av torpagrund på det med reglar.
                      Använd våtrumsfärg
                      samt lägg plastmatta med uppvikta kanter, även vidd dörren
                      gör en golvbrunn
                      köp vattenlarm kostar bara 50 spänn
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • discusred
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 851

                        #26
                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Använd våtrumsfärg
                        samt lägg plastmatta med uppvikta kanter, även vidd dörren
                        gör en golvbrunn
                        köp vattenlarm kostar bara 50 spänn
                        Nu valde du fyra förslag precis som jag har tänkt mig

                        Undra om många använder vattenlarm? Har under varje kar här hemma.
                        Har aldrig sett någon prata om en sån viktig produkt förr.

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #27
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Jag skulle inte lägga krutet på isoleringen, då du säkert kommer att ha både belysning värmare o pumpar

                          jag skulle satsa på en bra spärr till dina väggar o golv, för att hindra fukt o vatten att tränga in

                          Jag har dåliga erfarenheter av
                          Trä
                          Gips
                          Gullfiber
                          Trä får svarta prickar........äckligt.

                          spånskivor blir mer som papper och sväller upp.

                          gips löser upp sig och får alla möjliga färger på baksidan......återigen svarta prickar, men även kan färger som grönton och bajsbrun förekomma.

                          Gullfiber får en mer svart färg på djupet.

                          när man river det håller man först andan sedan tänker man tyst ÄNTLIGEN.
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Donkiwin
                            Användare
                            • november 2008
                            • 95

                            #28
                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            köp vattenlarm kostar bara 50 spänn
                            Ursäkta trådkapningen.
                            Var köper man vattenlarm?
                            K-Rauta?
                            Lokala VVSfirman

                            Kommentar

                            • HåE
                              Användare
                              • september 2007
                              • 1525

                              #29
                              Ursprungligen postat av Donkiwin
                              Ursäkta trådkapningen.
                              Var köper man vattenlarm?
                              K-Rauta?
                              Lokala VVSfirman
                              På hemsidan smarta saker har du 2 olika vattenlarm. En som man hänger på slangar och en som man lägger under objektet. Den ena typen söker du på ordet vattenlarm och det andra på vattenläckage varnare.

                              SmartaSaker säljer roliga presenter och smarta innovativa prylar. Vi handplockar och testar hela sortimentet och satsar lite extra på svenska innovationer!
                              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                              Kommentar

                              • discusred
                                Användare
                                • juni 2004
                                • 851

                                #30
                                Ursprungligen postat av Donkiwin
                                Ursäkta trådkapningen.
                                Var köper man vattenlarm?
                                K-Rauta?
                                Lokala VVSfirman
                                Ingen fara, mycket viktig grej vattenlarm

                                Kommentar

                                Arbetssätt...