Hur man bygger en energisnål odling.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    Ursprungligen postat av 56ovwal
    Bra initiativ, Janne!!
    Jag håller som bäst på med att bygga min tredje lokal från grunden och suger åt mig av all information jag kommer över. Många diskussioner om vattenbytessystem, belysning, centralfilter o.s.v. har förts genom åren med framförallt herrarna Leif Persson, Landskrona och Hasse Emilsson i Simrishamn. Ett och annat har man snappat upp vid besök hos andra odlare, inte minst besöket hemma hos dig för några år sedan. Nu ska all teori omsättas till praktik i den nya lokalen med målsättningen att det ska vara så lätt och bekvämt som möjligt, inte så tidskrävande och gärna inte alltför dyrt i drift. Nu har jag fördelen att jag i princip börjar från ruta ett. Nästan uteslutande nya akvarium, nya träställningar, ny belysning o.s.v. så jag kan bygga efter en modell som jag tror på. Min första plan var att pressa in så många kubik som möjligt i det begränsade utrymmet som står till buds (ca.12m2), men tänkt om efter ett besök hos en annan odlare. Han har som filosofi att man ska kunna sitta i sin snurrestol i mitten av lokalen och se in i samtliga akvarium. Ett resonemang jag fastnade för och därmed uteslöts smala, trånga gångar mellan ställningarna framför en mer luftig planlösning. Jag tappar några kubikmeter akvarievolym, men får förhoppningsvis en trevligare lokal att vistas i.

    Du nämner ett antal firrar lämpliga att odla som är lättsålda och med goda ekonomiska förutsättningar och även några som är mer svårsålda och sämre ur en ekonomisk synvinkel. Jag har valt att prioritera de mer svårsålda av den enkla anledningen att det råkar vara just dom som intresserar Mig. I Mitt fall är det sandcikliderna från Tanganyikasjön som ligger mig varmast om hjärtat och därmed är det sånna jag kommer ha i mina akvarium. Jag är inte intresserad av att odla exempelvis Tigerbarber i stora mängder bara för att det skulle var bättre ekonomi i det. Jag skulle däremot gärna odla Tigerbarber eller någon annan barb, tetra, ungfödare etc. vid något tillfälle bara för att se om jag klarar av det, som en ren utmaning alltså.

    Nåväl, nog om mig och mina planer, jag har några funderingar/frågor.
    Jag har på senare tid fått höra från olika håll från personer som köpt firrar av odlare med källarlokaler att de fått skygga fiskar som gömmer sig så fort någon kommer i närheten av akvariet. I det ena fallet gällde bl.a. Ps. demasoni och L. caerulleus som ännu inte efter nästan ett år vant sig av med sin skygghet. En teori var att det kanske kunde bero på att odlaren hållt sina fiskar i väldigt begränsad belysning (svag takbelysning och bara kortare stunder med belysning direkt över akvarierna) Nåt du, eller någon annan har någon kommentar till? Min avsikt är att göra just så av rent ekonomiska skäl eller om ni så vill av energibesparande skäl med tanke på miljön.

    Hmm, det blev visst bara en fråga, men jag återkommer säkert med fler framöver.
    Skoj att du har lite trevligt jobb framför, det är ju det som är det som bästa tycker jag, resan fram till målet.
    Ja jag skrev att jag har prioriterat andra fiskar före sandciklider, men jag har alltid försökt att ha sandciklider också, för att den snyggaste fisk jag har haft det var kilesan med 4 st utfärgade hannar i varsin grop, vilken fisk slår det.
    Leif Persson har ju odlat sandciklider i säkert 30 år i stor skala så visst går det att få ekonomi i det också.
    Jag blir salig när du nämner Hans Emilsson, vilken lokal och vilket vatten, vilka ytor, men hade inte han centralfilter i sina baljor? Det känns som att det var större kvalite på hans odling, men och andra sidan mycket dyrare att bygga upp, sedan om den var lättare att sköta och billigare i drift, det har jag ingen aning om.
    Att golden och demasoni blir skygga det har inte jag hört något om.
    Men att mina fiskar känner igen mina rörelser det är jag helt övertygad om, för om någon annan kommer in i lokalen så blir dom skygga en stund.Janne

    Lägger in en bild på hur man kan montera 2 st 300 liters helglas baljor ovanför ett 840 liters, 840 baljan var full med vatten när jag gjorde min lilla ställning till 300 baljorna. Jag tog 2tum 6 till stolpar försänkte in 2 st längsgående fyrkantsjärn 3mm tjockt 4x6cm i fyrkantsprofil, la på en 30 mm köks skiva.
    Senast redigerad av malawijanne; 16 april 2009, 15:50.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      Ja jag får väl avsluta min lilla artikel.
      Min lilla akvaristiskia historia. Det började med när, jag började med malawi, då kom frågorna, hur kan du hålla på med malawi , det är ju bara gula och blå fiskar som åker runt som vindrutetorkare.
      Ja det var inte så vanligt med röda malawi på den tiden.
      Ja i vilket fall som helst så har jag bevisat, att man kan få fram röda malawi genom urvalsodling, och genom att mata dom med rätt foder.
      Inavel, jag det tycker jag också att jag har bevisat, jag har ju inavlat mina fiskar i 20 år, inga problem
      Nästa ämne, du måste prägla dina yngel, för annars så håller inte nästa generation, ja mina fiskar håller lika bra som VF.Ja detta tycker jag ska vara avslutningen på min lilla berättelse, parentes jag hoppas att det kan bli en liten artikel i bladet,Janne

      Kommentar

      • HenkeP
        Användare
        • januari 2009
        • 61

        Mycket intressant läsning Janne! Många fina tips att ta åt sig av om man planerar liknande projekt.

        Kommentar

        • Mattias777
          Användare
          • november 2006
          • 1493

          Tack, för interesant läsning Janne!

          Hoppas du inte får rätt om elpriset bara får då skulle det kännas riktigt tungt med tanke på att man har en del burkar igång.


          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            Ursprungligen postat av malawijanne
            Ja jag får väl avsluta min lilla artikel.
            Min lilla akvaristiskia historia. Det började med när, jag började med malawi, då kom frågorna, hur kan du hålla på med malawi , det är ju bara gula och blå fiskar som åker runt som vindrutetorkare.
            Ja det var inte så vanligt med röda malawi på den tiden.
            Ja i vilket fall som helst så har jag bevisat, att man kan få fram röda malawi genom urvalsodling, och genom att mata dom med rätt foder.
            Inavel, jag det tycker jag också att jag har bevisat, jag har ju inavlat mina fiskar i 20 år, inga problem
            Nästa ämne, du måste prägla dina yngel, för annars så håller inte nästa generation, ja mina fiskar håller lika bra som VF.Ja detta tycker jag ska vara avslutningen på min lilla berättelse, parentes jag hoppas att det kan bli en liten artikel i bladet,Janne
            Fel Janne, jag hoppas på att det blir en STOR artikel i bladet.

            Hälsningar

            /Johan
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • roger.j
              Användare
              • juni 2008
              • 91

              Tack för en väldigt intressant läsning.
              MVH
              Roger

              Kommentar

              • patrickeriksson
                Användare
                • oktober 2007
                • 355

                Även om jag inte kommenterat tidigare i tråden så har jag följt den med spänning. Tack Janne för väldigt intressant och underhållande läsning .
                Patrick Eriksson

                Kommentar

                • Danne_K
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 777

                  Tack malawijanne för en av dom intressantare trådar jag har läst på forumét KANON!

                  Kommentar

                  • Foxen
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 34


                    Mycket bra läsning, troligen den mest sammanfattande och givande tråden på de svenska forum jag gått igenom (dvs. de flesta)
                    Grymt avundsjuk på din lokal och förstående fru, fascinerad av hur du helt kan strunta i bikarbonat och andra kemikalier -tror inte att jag någonsin hört någon annan "auktoritet" som kör så!

                    Bekommande odling av mer lättsålda firrar så är det väl inget fel alls, snarare bra att kunna få tillbaks lite ekonomi efter all tid och pengar som lagts ut.
                    ____________________________________
                    420 liter hörntank med demasoni & golden, AquaTerra Rockwall + AquaTerrra-moduler

                    720 liter inbyggt i vägg med Hongi, Eureka och Borley.
                    Inredning: AquaTerra Malawi Rock + AquaTerra-moduler

                    Kommentar

                    Arbetssätt...