Hur man bygger en energisnål odling.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    Bild 1 A cobwe
    Bild 2 Dubois Maswa, denna gruppen med 2 hannar och 18 honor producerade ca 2000 yngel på en 7-8 år.
    Bild 3 röd rubin.
    Bild 4 Taiwan red.

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      Bild 1 Azureus.
      Bild 2 A Maulana.
      Ja ni får ursäkta mina dåliga bilder, men det är kort på en del av mina fiskar som jag har odlat.Janne

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Vattenlåset ser intressant ut. Det ska jag kopiera!
        Ett litet tips Wilhelm, börja från mitten och bocka, sedan använd fjädern och bocka från båda hållen, använd värmepistol och fram för allt ha inte bråttom.
        För att då knäcker du snart elröret,lycka till med det lilla nattarbete.Janne

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          Tack för tipset! Vilket härligt nattarbete det blir!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • endymion

            Ursprungligen postat av malawijanne
            Använder du inte du heller bikarbonat, salt, och vattenberedningsmedel.Janne
            Jo det glömde jag, lägg till ca 200 kr per månad.

            Kommentar

            • chrisman686
              Användare
              • juli 2008
              • 12

              Suverän tråd med massor av bra tips, tack Janne och all andra för att ni delar med er av era erfarenheter kring odling och lokaler.

              Mer mer mer mer mer...

              Kommentar

              • roger.j
                Användare
                • juni 2008
                • 91

                Kanon tråd Janne
                Dina tips och erfarenheter tackar jag för och fortsätt gärna skriva jag kommer att följa tråden med stort nöje
                MVH
                Roger

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • november 2005
                  • 1294

                  Tråden är mycket intressant och lärorik Janne. Jag undrar över om du testat
                  uppfödning vid olika temperaturer. Ur ett "energi/kostnads" synpunkt vore det
                  intressant att veta om det är bättre att föda upp till 5 cm vid typ 29 grader
                  jämfört med 24. Det går ju åt mer energi vid 29 men å andra sidan borde det gå snabbare + ev mer foder så vilket är bäst ??.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    Ursprungligen postat av HåkanM
                    Tråden är mycket intressant och lärorik Janne. Jag undrar över om du testat
                    uppfödning vid olika temperaturer. Ur ett "energi/kostnads" synpunkt vore det
                    intressant att veta om det är bättre att föda upp till 5 cm vid typ 29 grader
                    jämfört med 24. Det går ju åt mer energi vid 29 men å andra sidan borde det gå snabbare + ev mer foder så vilket är bäst ??.
                    Värmen kan ju vara lite problem, jag har ju alltid strävat att hålla en sån jämn temeratur som möjligt, på ett energisnålt sett.
                    Min lokal har aldrig varit för varm men däremot så har det varit lite för kallt i dom lägsta baljorna framförallt på sommaren när inte golvvärmen har varit på.
                    Det har förit med sig vissa problem, kommer till det senare. Ett problem med att att ha lokal i fristående hus.
                    Det är att där får man bära sina energikostnader själv, det vill säga jag kan inte få någon gratis värme.
                    Som tex som jag har sett i andra lokaler som en del har haft, det är inte ovanligt att den centrala värmen till fastigheten går genom källaren där oftast fisklokalerna ligger, och i en del lokaler så har ju tyvärr isoleringen råkat gå sönder så att det läcker ut lite värme från rören.
                    Och det är ju aldrig fel att få hlälp med den värmen till sina baljor.
                    Så ett tips, om du skaffar en lokal kolla om det finns sådana rör, nu inte sagt att man ska eftersätta underhållet så att isoleringen råka sönder.Ett annat problem att ha det i sitt eget kontra att ha det i en lokal i en stor gemensam fastighet, det är att man har eget varmvatten.
                    Jag såg ju till att få den största varmvattenberedaren och med dom största värme elementen till min värmepump, och den ställde jag in, att när jag bytte vatten så stängde jag av värmen på resterande huset.
                    Det gjorde att jag fick rätt så varmt, men inte tillräckligt varmt.
                    Och det är ju klart det tog ju 8 timmar att byta vatten och då hade man full gas på värmepumpen, så det kanske inte var så konstigt.
                    Jag hade ju även en återvinning med spirorör nere i lokalen, och dom öppnade vi rejält när vi ställde in ventilation när huset var nytt, allt för att vi skulle få ett bra drag och cirkulation på luften, och dom satt längst upp i taket, takhöjden var 240, det fick jag också säga till från början att jag ville ha högre takhöjd, man ville ju kunna stapla några baljor på höjden.
                    Men för att få ännu jämnare temperatur ska man nog sätta in några fläktar till, bild kommer.
                    Ja nu till problemet med att ha ojämn temperatur i baljorna.
                    I dom lägsta baljorna som alltid var kallare, det var framförallt yngelbaljorna som bara gick på luftfiter, dom större baljorna hade jag ju lite motorpumpar som hjäpte till med uppvärmningen.
                    Så i dom baljor som var lägst ner försökte jag lägga lite större yngel utan mbuna och haplisar, aulonocaror, sandlekare och troffar dom la jag längst upp eftersom det var varmare där, för dom var mycket mer beroende utav värmen att ta till säga näringen utav maten.
                    Det är precis som att metabolismen slutade att fungera ju kallare det blir.Janne

                    Bild 1 en bild på spirorören och ventilerna till återvinningen till värmepumpen.Man ser även hur jag har satt vatten lås på ett 540 och 4 st 65 liters baljor, och att dom är kopplade på samma tryckledning, man skymtar 1/2 tums slangen med kranar mellan baljorna.
                    Bild 2 en bild på en fläkt som är bra att ha om man har ojämn temperatur i baljorna.
                    Bild 3 Yngel på en firefish ca 6 cm, tagit idag, det har nog kapacitet att bli rätt så bra.
                    Senast redigerad av malawijanne; 15 april 2009, 13:40.

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      Lägger ut lite fler bilder tagna idag.
                      Bild 1 Röd rubin.
                      Bild 2 hongie och röd rubin.
                      Bild 3 baljan med röd rubin och hongie.
                      Bild 4 baljan med röd rubin och hongie

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        Bild 1, 2, 3 och 4, baljan med firefish dragonbloodhonor, lithobates zimbabwe rock och aulonocara Ethelwynne.Janne

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          Bild 1 röd rubin.
                          Bild 2 Dragonblood hona.
                          Bild 3 lite hongie yngel 4-5cm

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            Bild 1 En dålig firefish och lithobates.
                            Bild 2 min avelshanne av firefish
                            Bild 3 Aulonocara Ethelwynne och lithibates.

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Bild 3 Aulonocara Ethelwynne och lithibates.
                              Är det en miljösnål bil du har i karet?
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • 56ovwal
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 664

                                Bra initiativ, Janne!!
                                Jag håller som bäst på med att bygga min tredje lokal från grunden och suger åt mig av all information jag kommer över. Många diskussioner om vattenbytessystem, belysning, centralfilter o.s.v. har förts genom åren med framförallt herrarna Leif Persson, Landskrona och Hasse Emilsson i Simrishamn. Ett och annat har man snappat upp vid besök hos andra odlare, inte minst besöket hemma hos dig för några år sedan. Nu ska all teori omsättas till praktik i den nya lokalen med målsättningen att det ska vara så lätt och bekvämt som möjligt, inte så tidskrävande och gärna inte alltför dyrt i drift. Nu har jag fördelen att jag i princip börjar från ruta ett. Nästan uteslutande nya akvarium, nya träställningar, ny belysning o.s.v. så jag kan bygga efter en modell som jag tror på. Min första plan var att pressa in så många kubik som möjligt i det begränsade utrymmet som står till buds (ca.12m2), men tänkt om efter ett besök hos en annan odlare. Han har som filosofi att man ska kunna sitta i sin snurrestol i mitten av lokalen och se in i samtliga akvarium. Ett resonemang jag fastnade för och därmed uteslöts smala, trånga gångar mellan ställningarna framför en mer luftig planlösning. Jag tappar några kubikmeter akvarievolym, men får förhoppningsvis en trevligare lokal att vistas i.

                                Du nämner ett antal firrar lämpliga att odla som är lättsålda och med goda ekonomiska förutsättningar och även några som är mer svårsålda och sämre ur en ekonomisk synvinkel. Jag har valt att prioritera de mer svårsålda av den enkla anledningen att det råkar vara just dom som intresserar Mig. I Mitt fall är det sandcikliderna från Tanganyikasjön som ligger mig varmast om hjärtat och därmed är det sånna jag kommer ha i mina akvarium. Jag är inte intresserad av att odla exempelvis Tigerbarber i stora mängder bara för att det skulle var bättre ekonomi i det. Jag skulle däremot gärna odla Tigerbarber eller någon annan barb, tetra, ungfödare etc. vid något tillfälle bara för att se om jag klarar av det, som en ren utmaning alltså.

                                Nåväl, nog om mig och mina planer, jag har några funderingar/frågor.
                                Jag har på senare tid fått höra från olika håll från personer som köpt firrar av odlare med källarlokaler att de fått skygga fiskar som gömmer sig så fort någon kommer i närheten av akvariet. I det ena fallet gällde bl.a. Ps. demasoni och L. caerulleus som ännu inte efter nästan ett år vant sig av med sin skygghet. En teori var att det kanske kunde bero på att odlaren hållt sina fiskar i väldigt begränsad belysning (svag takbelysning och bara kortare stunder med belysning direkt över akvarierna) Nåt du, eller någon annan har någon kommentar till? Min avsikt är att göra just så av rent ekonomiska skäl eller om ni så vill av energibesparande skäl med tanke på miljön.

                                Hmm, det blev visst bara en fråga, men jag återkommer säkert med fler framöver.
                                Pigge
                                Bygger ny akvarielokal:
                                http://ovwali.blogg.se/
                                Uppdaterad:2011-12-23

                                Kommentar

                                Arbetssätt...