Hur man bygger en energisnål odling.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    #76
    Kul tråd, går från lite olika aspekter och det är ju trevligt. En fråga om säljandet. Hur långt reser du för att sälja din fisk i mil räknat?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #77
      Ursprungligen postat av Olorin
      Kul tråd, går från lite olika aspekter och det är ju trevligt. En fråga om säljandet. Hur långt reser du för att sälja din fisk i mil räknat?
      Ja jag tänkte ju skriva ett inlägg om hur mycket jag har tagit för fisken och hur det fungerar med att sälja till zooaffärer och grossister, men det kanske är ett för känsligt ämne,ja jag har inte bestämt mig ännu.
      Men på tal om resor så när jag sålde till zooaffärer så sålde jag till dom närmaste här i Göteborg, åkte inte jag ut med fisken så kom dom hem till mig. grossisterna som jag sålde till var det för långt att åka, men dom har ofta själva bilar som rullar runt i Sverige, och stämde jag inte möte med dom till exempel i närheten av landvetter flygplats, för att där var dom ofta och tog hem fiskar från andra länder. Så kom dom hem till mig och hämtade fisken.Janne

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #78
        Ursprungligen postat av LN
        fantastisk tråd Janne. Suttit en timme nu o läst igenom inläggen. Vilket jätte engagemang av dig Janne. Hatten av för 2009 års absolut bästa tråd
        Jo han är duktig på att få folk i arbete den gode Kjell.
        Ja att jag nu tar mig tid att skriva detta, det hade jag tänkt att göra någon gång, nu passade det utmärkt i tiden, och jag haft lite konversation med Ola den goda redaktören, att vi kanske skulle kunna göra en artikel till bladet, och det tycker jag är stimulerande.
        Ja vi får väl se om det blir av.
        Jag har i alla fall laddat ner mer än 300 bilder från lokalen på en cd, som jag kan skicka iväg när som en helst, kan vi bara får någon som kan redigera all denna text så kanske det kan bli av.Janne

        Kommentar

        • endymion

          #79
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Jag summerar.
          EL 25000 kr
          vatten 7200 kr
          foder 7000 kr
          plastpåsar och syrgas 1000 kr
          Summa 40200 kr delat i 12 blir 3350 per månad .Janne
          Som jämförelse kan jag skriva mina kostnader, min lokal är i dagsläget på ca 15000 liter.

          El: ca 12000 kr, kW pris 1.20 kr. Detta ser jag som en kostnad som måste bli lägre. Vilket jag jobbar på i dagsläget.
          Vatten: ca 3000 kr, m³-pris 28 kr. Detta vill jag också minska något.
          Foder: ca 6000 kr
          Påsar och syrgas: Vet inte riktigt men minst 2000 kr per år.

          Lokalhyran är 1400 kr i månaden.

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #80
            Väldigt roligt att läsa om detta Janne! En mkt givande tråd. Det var ju jag inte först med att säga men jag skriver det endå

            Kul att du verkar ha utökat din hobby igen.


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • Ravenskog
              Användare
              • mars 2007
              • 311

              #81
              Klart att du ska få in en artikel i CB, med bilder och text får du säkert ihop 4-6 intressanta sidor.

              En liten undran... jag har inte hållit på så länge med odling, och jag har eftersträvat att köpa hanar och honor på olika håll för att slippa inavel. De fiskar jag köpt på samma ställe har en del sorter visat defekter och missbildningar. Har du inga problem med sånt när du kör på samma "släktgren" i generationer?

              Mvh Tony

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #82
                -är det inte svårt att kalibrera in systemet? alltså automatiskt vattnbyte, mycket intressant och givande läsning-tack
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Santa
                  Användare
                  • december 2006
                  • 93

                  #83
                  Bland det intressantaste jag läst.Fått lite nya ideer till min egen lokal.


                  Måste ju säga att jag har lyckats hitta en bra lokal.Hyr en på 58kvm för 1200:-/mån då har jag fri tillgång på vatten och två proppar en på 10A och en på16A.Läser om hur mycket era kostar.Nackdelen är väl kanske då att jag blir lite av en miljöbov.Försöker köra med bara luft och mindre belysning.Har dock min ligger under jord och det blir kallt,så jag kör med två el element och har ett litet vattenburet.Det ska bytas ut nu till sommaren mot större och flera.
                  Malawi i massor

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #84
                    Nackdelen för er som har väldigt låga hyror inkl. el och vatten i tex. hyreshus är att det kan bli dyrt för er att fortsätta om hyresvärdarna plötsligt kommer på att de ger bort en massa pengar.

                    Försök alltså att göra den så snål som möjligt, även om "allt" ingår.
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #85
                      Ursprungligen postat av Tony
                      Nackdelen för er som har väldigt låga hyror inkl. el och vatten i tex. hyreshus är att det kan bli dyrt för er att fortsätta om hyresvärdarna plötsligt kommer på att de ger bort en massa pengar.

                      Försök alltså att göra den så snål som möjligt, även om "allt" ingår.
                      Just detta har jag själv råkat ut för 2 ggr under årens lopp
                      Bättre därför att förebygga genom att redan från början se till att hålla kostnaderna nere (vilket också är bra för miljön).

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #86
                        Ursprungligen postat av snarten
                        Klart att du ska få in en artikel i CB, med bilder och text får du säkert ihop 4-6 intressanta sidor.

                        En liten undran... jag har inte hållit på så länge med odling, och jag har eftersträvat att köpa hanar och honor på olika håll för att slippa inavel. De fiskar jag köpt på samma ställe har en del sorter visat defekter och missbildningar. Har du inga problem med sånt när du kör på samma "släktgren" i generationer?

                        Mvh Tony
                        Nej jag har inte sett några sådana synliga problem ännu, dom enda gångerna jag har sett missbildade yngel, det är när jag har slarvat med vattenkvaliten, tex när jag har matat för mycket i baljan och då har det blivit nitrittoppar, och det är till 100% alonocaror som har blivit missbildade, men det har inget med inavel att göra.Janne

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #87
                          Ursprungligen postat av specmats
                          -är det inte svårt att kalibrera in systemet? alltså automatiskt vattnbyte, mycket intressant och givande läsning-tack
                          jo det är lite pell med att kalibrera kranarna och i vilken höjd man ska sätta vattenlåsen, framförallt på 840 hade jag lite problem att inte vattnet rann ut tillräckligt snabbt, så där satte jag till 2 st vattenlås till så, var det problemet löst.Janne

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #88
                            Det är så här vi vill se dig Janne
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #89
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Det är så här vi vill se dig Janne
                              ja det vet du väl Christer, jag är en snäll människa men om någon hoppar på mig så vänder jag inte andra sidan till, nu har ju alla varit väldigt snälla i tråden, så det känns jättebra. Men tack för berömmet ChristerJanne

                              Kommentar

                              • ljung
                                Användare
                                • januari 2009
                                • 42

                                #90
                                Ursprungligen postat av Tony
                                Nackdelen för er som har väldigt låga hyror inkl. el och vatten i tex. hyreshus är att det kan bli dyrt för er att fortsätta om hyresvärdarna plötsligt kommer på att de ger bort en massa pengar.

                                Försök alltså att göra den så snål som möjligt, även om "allt" ingår.
                                Det är nog väldigt väldigt sällan hyresvärden skulle ta på sig sånna kostnader utan utan det delar man på kollektivt i hela områden eller kvarter.

                                Och visst kan det bli dyrare för småförbrukare men totalkostnaden blir bra mycket mindre om man bara har en elmätare på ett helt område då man har en hel del förbrukning bakom sig vid förhandlingar om elavtalen.


                                Ingen verkar ju yttra sig angånde prisuppgifterna men jag tycker det vore interessant att veta. Visserligen nämde du Janne i något tidigare inlägg att det betalade din månadshyra så man kan ju uppskatta, men intressantare att se lite detaljerat.
                                Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...