Hur man bygger en energisnål odling.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #91
    Ursprungligen postat av ljung
    Det är nog väldigt väldigt sällan hyresvärden skulle ta på sig sånna kostnader utan utan det delar man på kollektivt i hela områden eller kvarter.

    Och visst kan det bli dyrare för småförbrukare men totalkostnaden blir bra mycket mindre om man bara har en elmätare på ett helt område då man har en hel del förbrukning bakom sig vid förhandlingar om elavtalen.
    Det är säkert billigare som du säger att ha en elmätare för ett helt område, men fastighetsägare brukar ha rätt bra koll på hur mycket el och vatten som normalt skall förbrukas. Är då totalsumman för hög - så letar de reda på orsaken. Detta har som sagt drabbat mig 2 ggr och jag vet flera andra odlare som blivit uppsagda när de vägrat gå med på att betala en mångdubbelt hög hyra.

    Sedan var ju rubriken på jannes tråd - hur man bygger en energisnål odling.
    Inte - hur struntar jag i att bygga en energisnål odling och får att andra att betala för min höga el- och vattenförbrukning

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #92
      Ursprungligen postat av ljung
      Det är nog väldigt väldigt sällan hyresvärden skulle ta på sig sånna kostnader utan utan det delar man på kollektivt i hela områden eller kvarter.

      Och visst kan det bli dyrare för småförbrukare men totalkostnaden blir bra mycket mindre om man bara har en elmätare på ett helt område då man har en hel del förbrukning bakom sig vid förhandlingar om elavtalen.


      Ingen verkar ju yttra sig angånde prisuppgifterna men jag tycker det vore interessant att veta. Visserligen nämde du Janne i något tidigare inlägg att det betalade din månadshyra så man kan ju uppskatta, men intressantare att se lite detaljerat.
      ja det är alltid svårt att skriva om sådana saker om hur mycket man tjänar eller förlorar på sin hobby.
      Det jag har försökt att göra i denna tråden det är att försöka förklara för er hur ni kan hålla ner kostnader och även ge lite tips på fiskar som är lönsamma att odla.
      Jag skulle också vilja berätta hur man kan gå till väga när man säljer fiskar till zooaffärer och grossister på ett lönsamt sett.
      Och även skulle jag vilja berätta hur mycket jag tog för mina fiskar till zooaffärer och grossister.
      men jag vet inte om man ska hålla på och skriva om sådana saker, det kan vara lite känsligt, men det finns ju en del zoohandlare här på forumet dom kan väl ge sin åsikt.Janne

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #93
        Janne bor i en villa och får betala för den ström o vatten han gör av med
        ett problem en del småodlare har är att dom tror att el o vatten ingår men när det kommer till det finstilta betyder det bara uppskattat tills en riktig avläsning skett
        (Fortum är stor tack för förlikningen 179000kr blev44000kr hemma)
        Gud finns i ett kolkraftverk i Tyskland.
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • ljung
          Användare
          • januari 2009
          • 42

          #94
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det är säkert billigare som du säger att ha en elmätare för ett helt område, men fastighetsägare brukar ha rätt bra koll på hur mycket el och vatten som normalt skall förbrukas. Är då totalsumman för hög - så letar de reda på orsaken. Detta har som sagt drabbat mig 2 ggr och jag vet flera andra odlare som blivit uppsagda när de vägrat gå med på att betala en mångdubbelt hög hyra.

          Sedan var ju rubriken på jannes tråd - hur man bygger en energisnål odling.
          Inte - hur struntar jag i att bygga en energisnål odling och får att andra att betala för min höga el- och vattenförbrukning
          Jag förstår inte riktigt hur du tänker menar du att man skall slösa på resurser bara för att man kan göra det? Låter ju som en väldigt ohållbar filosofi.

          Det jag skrev var att totalkostnaden (för hela området) sjunker vilket jag ser som en fördel om man har ett kollektivt avtal.
          Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

          Kommentar

          • JohanP
            Användare
            • september 2006
            • 118

            #95
            Ett jättetack Janne för ditt intiativ till denna mycket intressanta och lärorika tråd.
            I min värld, lätt topp 5 här på Ciklid.se de senaste åren.

            Jag följer den med stort intresse.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #96
              Ursprungligen postat av ljung
              Jag förstår inte riktigt hur du tänker menar du att man skall slösa på resurser bara för att man kan göra det? Låter ju som en väldigt ohållbar filosofi.

              Det jag skrev var att totalkostnaden (för hela området) sjunker vilket jag ser som en fördel om man har ett kollektivt avtal.
              Hur kan energiförbrukningen för hela området bli lägre för att man bara har en central mätare

              Kommentar

              • Marcus Karlsten
                Användare
                • januari 2013
                • 318

                #97
                Ursprungligen postat av malawijanne
                ja det är alltid svårt att skriva om sådana saker om hur mycket man tjänar eller förlorar på sin hobby.
                Det jag har försökt att göra i denna tråden det är att försöka förklara för er hur ni kan hålla ner kostnader och även ge lite tips på fiskar som är lönsamma att odla.
                Jag skulle också vilja berätta hur man kan gå till väga när man säljer fiskar till zooaffärer och grossister på ett lönsamt sett.
                Och även skulle jag vilja berätta hur mycket jag tog för mina fiskar till zooaffärer och grossister.
                men jag vet inte om man ska hålla på och skriva om sådana saker, det kan vara lite känsligt, men det finns ju en del zoohandlare här på forumet dom kan väl ge sin åsikt.Janne
                äh. kör på, skona ingen
                www.marcuskarlsten.se
                -www.mobelspecialen.se-

                Kommentar

                • Santa
                  Användare
                  • december 2006
                  • 93

                  #98
                  Jag försöker hålla elen nere samtidigt som jag varje kväll släcker alla lampor i alla förråden 3plan.Har räknat ut lite smått att det är runt 25-30 st 60W lampor,så dom går nog inte så mycket back på mig "hoppas jag".Har också medverkat till att det inte blivit några inbrott/skadegörelse i förråden längre.
                  Malawi i massor

                  Kommentar

                  • Göran Å
                    Användare
                    • december 2005
                    • 1295

                    #99
                    Tack Janne för att du skrivit en sådan fin och intressant artikel och delat med dig av alla fina foton....

                    Bland det bästa jag läst på länge.

                    Betyg 5 tummar.

                    Mvh Göran
                    http://www.skovdeaf.se/
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                    http://www.skovdefagelklubb.se/

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      ja det är alltid svårt att skriva om sådana saker om hur mycket man tjänar eller förlorar på sin hobby.
                      Det jag har försökt att göra i denna tråden det är att försöka förklara för er hur ni kan hålla ner kostnader och även ge lite tips på fiskar som är lönsamma att odla.
                      Jag skulle också vilja berätta hur man kan gå till väga när man säljer fiskar till zooaffärer och grossister på ett lönsamt sett.
                      Och även skulle jag vilja berätta hur mycket jag tog för mina fiskar till zooaffärer och grossister.
                      men jag vet inte om man ska hålla på och skriva om sådana saker, det kan vara lite känsligt, men det finns ju en del zoohandlare här på forumet dom kan väl ge sin åsikt.Janne

                      Vi får väl se om butiker och andra inköpare vill lägga munkavle på dig, men för akvaristiken som hobby så tror jag att den skulle tjäna på lite mindre hemlighetsmakeri så att fisk inte avlivas i onödan. Jag kommer definitivt att läsa vad du skriver om du gör det för det skulle vara spännande att veta.
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 809

                        Men hur är det egentligen?

                        Är det något som du haft eller har du fortfarnade kvar lokalen? Blir inte riktigt klok på tempus i inläggen... får för mig att du inte har kvar odlingen.

                        Hur som helt är det fantastiskt spännande läsning.

                        När det gäller att spara energi så borde det vara mest effektivt att använda LED belysning till karen och en värmepump (luft/luft, luft/vatten, jord-berg/vatten) för uppvärmning i ett välisolerat rum. Men klart då bör man ha fiskar som trivs i samma värme. (en fundering så här klockan 12 på natten )
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • HåE
                          Användare
                          • september 2007
                          • 1525

                          Suverän tråd. Mycket intressant läsning. Det är alltid kul när någon rutinerad delar med sig av sina kundskaper. Keep up the good work, malawijanne.
                          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            Ursprungligen postat av ljung
                            Jag förstår inte riktigt hur du tänker menar du att man skall slösa på resurser bara för att man kan göra det? Låter ju som en väldigt ohållbar filosofi.
                            Jag tror Kjell spetsar till det lite - för egen del tolkar jag det som att om man inte pröjsar allt själv och har dålig koll på vad ens lokal förbrukar så är det alldeles för enkelt att koppla in en extra pump, värmare, whatever, eftersom den extra förbrukningen inte drabbar en direkt, i form av högre utgifter. Fast jag känner ju till folk som haft odlingar och "sneakat" någorlunda medvetet på andras bekostnad.

                            För egen del betalar jag en fast el/vattenkostnad i månaden, men det är rätt noga uträknat av duktigt folk vad det kostar. Det jag får hålla koll på är om el/vattenpriserna stiger, ety då ökar kostnaderna. Samtidigt bidrar jag till att minska inbrott samt sparar en del åt fastigheten eftersom jag släcker en del belysning som annars skulle brunnit hela dygnet.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              Ursprungligen postat av endymion
                              Som jämförelse kan jag skriva mina kostnader, min lokal är i dagsläget på ca 15000 liter.

                              El: ca 12000 kr, kW pris 1.20 kr. Detta ser jag som en kostnad som måste bli lägre. Vilket jag jobbar på i dagsläget.
                              Vatten: ca 3000 kr, m³-pris 28 kr. Detta vill jag också minska något.
                              Foder: ca 6000 kr
                              Påsar och syrgas: Vet inte riktigt men minst 2000 kr per år.

                              Lokalhyran är 1400 kr i månaden.
                              Använder du inte du heller bikarbonat, salt, och vattenberedningsmedel.Janne

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                Jag lägger in lite fler bilder.
                                Bild 1 hur man staplar 4 st 315 liters akvarium på höjden med 2 meters takhöjd och ställningen är gjord av aluminium.
                                Bild 2 lite plattfisk
                                Bild 3 mera plattfisk
                                Bild 4 C Moorie

                                Kommentar

                                Arbetssätt...