Hur man bygger en energisnål odling.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #31
    Ja nu till ett av mina bästa beslut jag har tagit inom fiskvärlden, hur ska jag gör med mina aluminiumbaljor ca 30 st från 375 till 720, inte ska jag behöva montera ner dom och borra dom.
    Nej det måste finnas en annan lösning, jag låg sömnlös några nätter och jag drog mig till minnes jag hade sett något så kallat vattenlås med begränsad hävertverkan.
    Ja i vilket fall, jag är en sådan person som planerar mina grejer på nätterna och förverkligar dom på dagarna.
    Så ner till elaffären i Mölnlycke, köpte på mig några meter 16 mm rör och en tillhörande fjäder, plus att jag visste att jag hade en värmepistol hemma.
    Ja här skulle tillverkas vattenlås, ja det gick väl inte så bra dom första 20, men skam den som ger sig det gäller bara att utveckla tekniken, och det blev bättre och bättre.
    Ja nu när det första vattenlåset var färdigt, så måste det testas, stämde höjden på det, var hålet tillräckligt stort, ja det var många frågor som skulle besvaras. Ja jag lägger ut lite bilder så kanske ni förstår bättre.Janne

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #32
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Ja nu till ett av mina bästa beslut jag har tagit inom fiskvärlden, hur ska jag gör med mina aluminiumbaljor ca 30 st från 375 till 720, inte ska jag behöva montera ner dom och borra dom.
      Nej det måste finnas en annan lösning, jag låg sömnlös några nätter och jag drog mig till minnes jag hade sett något så kallat vattenlås med begränsad hävertverkan.
      Ja i vilket fall, jag är en sådan person som planerar mina grejer på nätterna och förverkligar dom på dagarna.
      Så ner till elaffären i Mölnlycke, köpte på mig några meter 16 mm rör och en tillhörande fjäder, plus att jag visste att jag hade en värmepistol hemma.
      Ja här skulle tillverkas vattenlås, ja det gick väl inte så bra dom första 20, men skam den som ger sig det gäller bara att utveckla tekniken, och det blev bättre och bättre.
      Ja nu när det första vattenlåset var färdigt, så måste det testas, stämde höjden på det, var hålet tillräckligt stort, ja det var många frågor som skulle besvaras. Ja jag lägger ut lite bilder så kanske ni förstår bättre.Janne
      Ja jag fortsätter imorron, då kanske det har kommit in lite frågor, och då kan jag utveckla lite mer hur mitt vattenlås funkar.Janne

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #33
        Fantastiskt spännande läsning!

        Mycket information och smarta lösningar... skall bli spännande att få se och veta mera!

        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #34
          Ursprungligen postat av HenkeP
          Hmm.. Är det en torkad kulfisk som man skymtar hängande bland rören och slangarna på översta bilden där i inlägg #27??
          Ja det är det, den har följt med mig i alla år, det är en liten maskot.Janne

          Kommentar

          • Jarnis
            Användare
            • november 2005
            • 415

            #35
            Kanontråd!

            En stor energibesparande sak är att du står för närproducerad fisk, inte fisk som har behövt flygas in eller på annat sätt transporteras från Tjeckien eller liknande ställe. Kanske dax för fler butiker att märka upp sina kar med små svenska flaggor om fisken är svenskodlad. För övrigt ett mycket bra intiativ.

            Kör på malawijanne - vi vill veta mer. Skriv gärna om vilka arter du har/har haft. Favoriter/besvikelser etc.
            Micke

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #36
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Ja i vilket fall så så blev Kent helt stum när han gick runt i lokalen och tittade på mina fiskar, och hans kommentar var bara, jag kommer aldrig att kunna se så många snygga fiskar på en gång som jag ser idag, och det ska du lägga ner.
              Ja det var ett betyg som heter duga, ja nu pratar vi fiskar som är inavlade i många år, inga vildfångade.
              Ja det med mitt automatiska vattenbyte det får jag ta imorron jag tror inte att jag hinner med att redigera bilderna ikväll.Janne
              Jag är ledsen och arg över att jag inte tog mig tid och besökte din odling.

              Grymt Janne

              /Johan
              Senast redigerad av Johan F; 12 april 2009, 08:00.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #37
                Intressant läsning, Janne!! Tackar för det!!

                Vad jag blir nyfiken på är vad som skedde innan all denna noggranna planering. Du hade väl haft fiskar innan och även odlat en del? Gillar att du tänkte till ordentligt vid uppbyggnaden av lokalen - det är en otrolig fördel att ha grunden så bra ordnad som du fick till det (t ex elen i taket, uppdelningen av faserna, klinkers på golvet, brunnarna klara, grövre vattenledningar). Det gör ju också att man kan få till det miljövänligt och ekonomiskt.

                Jag börjar undra om inte min egen lokal är en lekstuga egentligen, någon slags förberedelse för nästa. Tycker jag hittar bättre lösningar varje dag, och en del av de verkligt bra lösningarna har jag inte plats att förverkliga. Ett problem som bara växer för mig är t ex detta med temperaturen. Jag vill inte ha alla kar i samma temperatur, det är många firrar/räkor jag trixar med som trivs med lite kyligare vatten. Väljer man att enbart ha sjöciklider är tempen inget problem. Nå, jag har lite plats i verkstan, får bli en liten ställning där. Har ett kar där i nuläget, och tempen ligger på 19 grader.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #38
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Intressant läsning, Janne!! Tackar för det!!

                  Vad jag blir nyfiken på är vad som skedde innan all denna noggranna planering. Du hade väl haft fiskar innan och även odlat en del? Gillar att du tänkte till ordentligt vid uppbyggnaden av lokalen - det är en otrolig fördel att ha grunden så bra ordnad som du fick till det (t ex elen i taket, uppdelningen av faserna, klinkers på golvet, brunnarna klara, grövre vattenledningar). Det gör ju också att man kan få till det miljövänligt och ekonomiskt.

                  Jag börjar undra om inte min egen lokal är en lekstuga egentligen, någon slags förberedelse för nästa. Tycker jag hittar bättre lösningar varje dag, och en del av de verkligt bra lösningarna har jag inte plats att förverkliga. Ett problem som bara växer för mig är t ex detta med temperaturen. Jag vill inte ha alla kar i samma temperatur, det är många firrar/räkor jag trixar med som trivs med lite kyligare vatten. Väljer man att enbart ha sjöciklider är tempen inget problem. Nå, jag har lite plats i verkstan, får bli en liten ställning där. Har ett kar där i nuläget, och tempen ligger på 19 grader.

                  Hilsen,

                  P
                  Tack för det Patrik.
                  Jo, jag hade haft två lokaler innan, den lokalen jag hade innan denna var ett gammalt utedass från början, som jag byggde till i två omgångar, så att den blev 24 kvadrat till slut, och den var fylld med baljor in iminsta skrymsle, ja där var det trångt i gångarna, jag tror jag fick in ca 12000liter i den lokalen.
                  Ja det är synd att jag inte tog några kort på den tiden, för att jag vet en del som besökte blev lite stumma när dom kom in i den friggeboden första gången dom var där.Janne

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #39
                    Ursprungligen postat av Jarnis
                    Kanontråd!

                    En stor energibesparande sak är att du står för närproducerad fisk, inte fisk som har behövt flygas in eller på annat sätt transporteras från Tjeckien eller liknande ställe. Kanske dax för fler butiker att märka upp sina kar med små svenska flaggor om fisken är svenskodlad. För övrigt ett mycket bra intiativ.

                    Kör på malawijanne - vi vill veta mer. Skriv gärna om vilka arter du har/har haft. Favoriter/besvikelser etc.
                    Tack Micke.
                    Nu skrev du precis det jag tänkte skriva i mitt nästa inlägg, varför svenskodlad har sämre status än tex tyskodlad eller florida odlad.
                    Varför är zoohandlare beredda att betala 3 gånger så mycket för en fisk bara för att den är odlad i florida eller Tyskland, ja och ännu värre att kunden är beredd att betala tre gånger så mycket, det är för mig obegripligt.
                    En annan sak hur kan en zoohandlare tänka så kortsiktigt att han beställer fisk från Tjeckien, Thailand eller Singapore.
                    Ofta så får han så kallade specfiskar som är bastarder eller också så är storlekarna 2-3cm så han få dra upp dom i sina baljor innan han kan sälja dom.
                    Ett skäl är väl att han får dom billigare ca 3-5 kr per fisk.
                    Men är det inte bättre att gynna dom lokala odlarna istället, lägg till 3 kr per fisk, du får en fisk som har rätt storlek ca 5-6 cm du får inga bastarder och du får en fisk som är van vid vattnet här hemma. Nej jag är inte alls förundrad att det är många odlare som lägger ner.
                    I andra brancher så försöker man att uppmuntra närodlaren, i fiskbranchen gör man tvärtom, och dom som är zoohandlare trodde jag var åtminstone lite miljömedvetna.
                    Sedan om man ser det ur miljösynpunkt så slipper man alla långa transporter.
                    Nu pratar jag enbart om malawi och tanganyikaciklider.Janne
                    Senast redigerad av malawijanne; 12 april 2009, 11:02.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #40
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Tack för det Patrik.
                      Jo, jag hade haft två lokaler innan, den lokalen jag hade innan denna var ett gammalt utedass från början, som jag byggde till i två omgångar, så att den blev 24 kvadrat till slut, och den var fylld med baljor in iminsta skrymsle, ja där var det trångt i gångarna, jag tror jag fick in ca 12000liter i den lokalen.
                      Ja det är synd att jag inte tog några kort på den tiden, för att jag vet en del som besökte blev lite stumma när dom kom in i den friggeboden första gången dom var där.Janne
                      Mm, jag misstänkte att det varit lokal för dig även tidigare. Svårt att komma på allt som du gjorde i tredje lokalen vid första försöket (om man nu inte har turen att lusläsa detta forum, där du nu gett ABC-kurs i saker man bör tänka på INNAN man startar akvarielokal).
                      Tackar även för påminnelsen om sidokanalaren utanför jordfelsbrytaren. Nu ligger min egen på jordfelsbrytaren, likaså den centrala vattenpumpen. Klart osmart, men det är världens projekt att lösa det, numera står det kar i vägen för att dra nya ledningar och naturligtvis är det 4 jättebaljor på 700 liter och 4 på 200 liter. Hela möget sitter dessutom ihop, så ska jag in där får jag alltså riva hela rasket... *morr*

                      Med 12 kubik på 24 kvadrat greppar jag att det måste varit trångt... själv har jag fått in ca 6 kubik på 25 kvadrat, men det finns plats för ca 2 kubik till (om jag bara får ekonomin samt tummen loss att planera en ny ställning). I gengäld får jag plats i gångarna och lokalen upplevs inte som direkt trång.

                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      I andra brancher så försöker man att uppmuntra närodlaren, i fiskbranchen gör man tvärtom, och dom som är zoohandlare trodde jag var åtminstone lite miljömedvetna.
                      Sedan om man ser det ur miljösynpunkt så slipper man alla långa transporter.
                      Nu pratar jag enbart om malawi och tanganyikaciklider.
                      Det med transporter gäller inte bara sjöciklider. Finns mängder med bra exempel på enkel/poppis fisk att odla, där det idag transporteras över halva jordklotet. Ta t ex många barber. Tigerbarben ska tydligen inte palla att packas så tätt som många andra fiskar, vilket ger ett transportslöseri när vi kunde odlat dem här i Sverige. Dessutom lättodlad (fast svårare än de flesta sjöciklider), och det finns tom fullständiga handledningar i _kommersiell_ odling av den att ladda ner (om man gitter leta). Och nej, jag mailar inte sådant material till någon, har lagt ned många timmar på att hitta liknande material. Leta själva om ni är intresserade. Att Tigerbarben inte kostar mer till slutkund är för mig en gåta.

                      Ta även slöjstjärtar. Visst, många på detta forum betraktar dem som fula skräpfiskar, men de kostar en rätt bra slant i butik och hur många som säljs i Sverige per år vågar jag inte ens gissa. Ekonomiskt borde det vara rätt bra lönsamhet på dem. Månne dyker det upp svenskodlade framöver, beroende på hur det går med importförbudet av karpfisk från länder utanför EU. För den ekonomiske som är intresserad av annat än sjöciklider så är det nog läge att hålla lite koll på barberna...

                      Körde förresten inte Simontorp med "svenskodlad" märkning?

                      Nu ska jag ner i lokalen och göra lite fler misstag, så att jag lär mig mer inför nästa...

                      Hilsen,

                      P
                      Senast redigerad av PatrikMalmo; 12 april 2009, 11:09.
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 1554

                        #41
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Tack Micke.
                        Nu skrev du precis det jag tänkte skriva i mitt nästa inlägg, varför svenskodlad har sämre status än tex tyskodlad eller florida odlad.
                        Varför är zoohandlare beredda att betala 3 gånger så mycket för en fisk bara för att den är odlad i florida eller Tyskland, ja och ännu värre att kunden är beredd att betala tre gånger så mycket, det är för mig obegripligt.
                        En annan sak hur kan en zoohandlare tänka så kortsiktigt att han beställer fisk från Tjeckien, Thailand eller Singapore.
                        Ofta så får han så kallade specfiskar som är bastarder eller också så är storlekarna 2-3cm så han få dra upp dom i sina baljor innan han kan sälja dom.
                        Ett skäl är väl att han får dom billigare ca 3-5 kr per fisk.
                        Men är det inte bättre att gynna dom lokala odlarna istället, lägg till 3 kr per fisk, du får en fisk som har rätt storlek ca 5-6 cm du får inga bastarder och du får en fisk som är van vid vattnet här hemma. Nej jag är inte alls förundrad att det är många odlare som lägger ner.
                        I andra brancher så försöker man att uppmuntra närodlaren, i fiskbranchen gör man tvärtom, och dom som är zoohandlare trodde jag var åtminstone lite miljömedvetna.
                        Sedan om man ser det ur miljösynpunkt så slipper man alla långa transporter.
                        Nu pratar jag enbart om malawi och tanganyikaciklider.Janne
                        Tack för en intressant tråd. Ser fram emot den tekniska beskrivningen på häverten.

                        Om det där med lokalodlat så har jag ibland fått intrycket att många tänker att de skjuter sig i foten om de skulle köpa i lokal/när/hobby-odlad fisk. Typ att de tror att om någon skulle kunna byta/sälja fisk med affären skulle alla börja göra det och priserna skulle rasa. Finns kanske ingen som helst substans i det, men jag delar din känsla att butiker vill motverka svenskodlad fisk.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #42
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Ja nu till ett av mina bästa beslut jag har tagit inom fiskvärlden, hur ska jag gör med mina aluminiumbaljor ca 30 st från 375 till 720, inte ska jag behöva montera ner dom och borra dom.
                          Nej det måste finnas en annan lösning, jag låg sömnlös några nätter och jag drog mig till minnes jag hade sett något så kallat vattenlås med begränsad hävertverkan.
                          Ja i vilket fall, jag är en sådan person som planerar mina grejer på nätterna och förverkligar dom på dagarna.
                          Så ner till elaffären i Mölnlycke, köpte på mig några meter 16 mm rör och en tillhörande fjäder, plus att jag visste att jag hade en värmepistol hemma.
                          Ja här skulle tillverkas vattenlås, ja det gick väl inte så bra dom första 20, men skam den som ger sig det gäller bara att utveckla tekniken, och det blev bättre och bättre.
                          Ja nu när det första vattenlåset var färdigt, så måste det testas, stämde höjden på det, var hålet tillräckligt stort, ja det var många frågor som skulle besvaras. Ja jag lägger ut lite bilder så kanske ni förstår bättre.Janne
                          Jag fortsätter på detta ämnet med mina vattenlås.
                          Funktionen är samma som ett vattenlås till en vanlig holk.
                          Och det som bestämmer hur hög vattennivå du kommer att ha i baljan, det bestäms utav på vilken nivå det borrade hålet hamnar.
                          Alltså om avståndet är längre från det borrade hålet till vattenlåset överkant, ju längre ner kommer vattennivån att hamnar, fördel att ha hålet längre ner, det är att man får lite mer marginaler när man byter vatten, man kan byta vatten snabbare för det kan rinna mer vatten i vatten låset.
                          Nackdelen är bara att det är tråkigt att man inte kan fylla baljan längst upp.
                          Men däremot om man har ett mindre avstånd emellan hålet och vattenlåsets överkant, då kommer vattennivån högre upp.
                          Nackdelen med det är att man får mindre marginaler när man byter vatten, det vill säga att det kan svämma över på grund utav vattenlåset fungerar sämre.Hänger ni med hur jag menar.
                          Ja nu när jag hade gjort mina vatten lås, var det bara att börja justera in dom och även justera trycket på inkommande vatten.
                          Och som jag nämnde från börja så skilde akvariumena i volym från 50 liter till 840 liter och det var väl en en ca 25 baljor på den tryckledningen.
                          Ja det tog en stund att justera in det för ska man ungefär byta samma mängd det vill säga ca 50% på alla baljorna, så fick man se till att justera kranarna rätt så bra.
                          Men det funkade efter ett par gånger.
                          Och det var ju rätt så bra att slippa borra mina alumiumbaljor.lägger in lite bilder så kanske ni förstår hur jag menar.Janne
                          Senast redigerad av malawijanne; 12 april 2009, 12:25.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #43
                            I Stockholm skyltade Södermalms Akvarieaffär med "Stockholmsodlat". Det gäller även Akvarielagret har jag för mig (eller var det Svenskodlat?). Någon som varit där nyligen får bekräfta.

                            Många tycker att lokalt odlat är bäst av den enkla anledningen att firrarna överlever!
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #44
                              Ursprungligen postat av Olorin
                              Tack för en intressant tråd. Ser fram emot den tekniska beskrivningen på häverten.

                              Om det där med lokalodlat så har jag ibland fått intrycket att många tänker att de skjuter sig i foten om de skulle köpa i lokal/när/hobby-odlad fisk. Typ att de tror att om någon skulle kunna byta/sälja fisk med affären skulle alla börja göra det och priserna skulle rasa. Finns kanske ingen som helst substans i det, men jag delar din känsla att butiker vill motverka svenskodlad fisk.
                              Ha ha ha, jag och beskriva det teoretiskt, förstår ni inte varför jag tar det sist med att beskriva vattenlåset, jag är väl inte så vass att beskriva saker teoretiskt, men jag gjorde ett försök på mitt förra inlägg.Janne

                              Kommentar

                              • Olorin
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 1554

                                #45
                                Fina långa låga kar du har. Är det specialbyggen?
                                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...