Januari kullen tills idag.
Fiskarna börjar nu visa tecken på könsmognad efter 7 månader.
Bild 3 ung hane som dominerar kullbroder.
Papilio-tråden
Kollaps
X
-
Slutrapport
Hej!
Med samltiga yngel i livet har det simmat närmare 50 st X. papilio Tembwe i 540 baljan nu i sommar. Alfa och beta paret har tuggat i sommar men det blev inga yngel.
Med bra vatten i kranen och bra utfodring så har ynglen sträckt på sig riktigt bra nu i sommar.
Så det var en speciell känsla på lördagsmorgonen att singel packa första leveransen av denna fantastiska fisk.Lämna en kommentar:
-
UPPDATERING!
8 yngel!
Kom hem idag ifrån västkusten, för vattenbyte, efter att ha varit på semester i 7 dagar och ser att det blivit 8 yngel som föräldrarna vaktar. Kommer man för nära så åker de tillbaka in i munnen på den förälder som är närmast.
Kul beteende i förhållande till Malawin där jag enbart varit med om att honan vaktar sina yngel.
Ska försöka ta lite bilder - film med mobilkameran och se om jag kan lägga ut. Den "riktiga kameran" är fortfarande kvar nere på västkusten hos resten av familjen tyvärr.
MVh
MartinLämna en kommentar:
-
UPPDATERING!
8 yngel!
Kom hem idag ifrån västkusten, för vattenbyte, efter att ha varit på semester i 7 dagar och ser att det blivit 8 yngel som föräldrarna vaktar. Kommer man för nära så åker de tillbaka in i munnen på den förälder som är närmast.
Kul beteende i förhållande till Malawin där jag enbart varit med om att honan vaktar sina yngel.
Ska försöka ta lite bilder - film med mobilkameran och se om jag kan lägga ut. Den "riktiga kameran" är fortfarande kvar nere på västkusten hos resten av familjen tyvärr.
MVh
MartinSenast redigerad av Martin Jansson; 04 August 2009, 15:23.Lämna en kommentar:
-
Hej!
Är ny på Tanganyikaciklider har haft Tanganyika sedan 3 månader tillbaka. Köpte 9 vuxna Cyprichromis Leptosoma Mabilibili i Maj och har nu 9 + 25 yngel. Dessa går med 1 par Xenotilapia Papilio Tembwe, har haft dessa sedan den 28/6-09 köpte då 3 stycken ifrån Akvarielagret Bromma och ett par bildades fort. Den 3:e fick flyttas då den blev stenhårt mobbad.
Tittade till dem nu ikväll och ser att honan TUGGAR. Såg inget imorse när jag matade och såg inget äggläggningsrör ute nu heller.
Hur länge tuggar honan och vad kan man mata eventuella ungar med?
Något särskilt man bör tänka på?
Dessa går i ett 180 liters..
MVh
Martin
Trevligt Martin!
De är ganska diskreta med lekandet, själv har jag aldrig sett leken. Inte heller hakpåsen är särskilt framträdande, man får titta efter ordentligt.
Cyprichromisar borde vara ganska lämpligt sällskap, de är ju rätt lugna samt rör sig i de övre delarna av akvariet, medan papiliona simmar vid bottnen.
180 liter låter som i minsta laget, får se om det fungerar. Det förklarar också varför nr 3 fick så mycket stryk.
Nåt särskilt: Jo, bägge föräldrarna ruvar. De turas om lite hur som helst.Lämna en kommentar:
-
Egen Papilio lek!
Hej!
Är ny på Tanganyikaciklider har haft Tanganyika sedan 3 månader tillbaka. Köpte 9 vuxna Cyprichromis Leptosoma Mabilibili i Maj och har nu 9 + 25 yngel. Dessa går med 1 par Xenotilapia Papilio Tembwe, har haft dessa sedan den 28/6-09 köpte då 3 stycken ifrån Akvarielagret Bromma och ett par bildades fort. Den 3:e fick flyttas då den blev stenhårt mobbad.
Tittade till dem nu ikväll och ser att honan TUGGAR. Såg inget imorse när jag matade och såg inget äggläggningsrör ute nu heller.
Hur länge tuggar honan och vad kan man mata eventuella ungar med?
Något särskilt man bör tänka på?
Dessa går i ett 180 liters..
MVh
MartinSenast redigerad av Martin Jansson; 18 July 2009, 23:46.Lämna en kommentar:
-
ahh en av mina favvorit trådar, ni får uppdatera med lite bilder med tycker jag !Lämna en kommentar:
-
Sedan leken i mars har det inte varit något alls. Ska bli intressant att se om det handlar om en periodlekare.
Ynglen finns kvar, och växer om än långsamt. De går tillsammans med de 8 vuxna i en 250a.Lämna en kommentar:
-
Det är mycket intressanta firrar de där X. papilio.
Ett nytt par har inhandlats sen en månad och skillnader i temprament och aggresivitet är tydlig.
Med tidigare erfarenheter från odling och allmän skötsel av Tembwe så skiljer dessa mycket i fråga.
Bild 1 hona
Bild 2 hane (tuggar)
Bild 3 paret
Bild 4 paretLämna en kommentar:
-
Mellanrapport 2. X papilio Tembwe.
Nu har det varit lugnt i baljan i en vecka.
Ordningen och den herarkiska stukturen har återgått till det normala.
Inga fighter eller andra tråkigheter snarare tvärtom, aldrig har acceptansen varit högre mellan fiskarna.
Dock finns inga tendenser till lekförberedelser vilket är bra med tanke på den tidigare strukturella obalansen.
Hur går det för ynglen? (dec-feb-mars)
Jo de växer så det knakar och samtliga spottade är i livet.Lämna en kommentar:
-
-
-
Tack för beskedet. Javisst är de fina. Du hade ju en fin bild av dem i Din artikel i CB 3 2008. Min bild gör dem inte rättvisa (skyller på grumligt vatten).Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: