Hej!
Snygga firrar de där X. papilio!
Dessa är inte helt lätta att se skillnad på dock finns ett par olika sätt.
Hanarna blir med tiden längre än honorna och grövre över pannan.
Analfenan har ett något vassare avslut hos hanarna medans honans är något rundare.
Men det bästa sättet om du vill vara helt säker är att titta på fisken vid matning och strax där efter.
Beteendemässigt som du själv är inne på är det bästa
Två fiskar som äter tillsammans utan bråk är troligen hane och hona.
Skulle dessa senare buga/spärra upp fenorna utan någon som helst aggression är det 100%.
Posta gärna några profilbilder med utspärrade fenor så kanske jag kan hjälpa dig.
Papilio-tråden
Kollaps
X
-
-
om den här sidan inte är bekant så ta en titt på speciellt xenotilapia, bilderna på Xenotilapia spec papilio Katete är för mycket..
Lämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar:
-
Ja, riktigt riktigt fina e dom...en fantastisk "kul" fisk att ha i ett kar, t.o.m ickeakvarieintresserade (brukar ofta vilja ha mycket färg) tycker dom e snyggaLämna en kommentar:
-
-
-
-
Mina 4 Tembwe II som är från Anders har jag i ett 400 liters kubakvarium tillsammans med 4 Calvus och 20 Moori "Ikola". Det går finnemang, okej att Tembwen inte leker, men de mår bra iaf. De slåss mest sinsemellan. Troffarna och Calvusarna ger sig inte på dem.Lämna en kommentar:
-
Klart
Jag har åttaXenotilapia flavipinnis i ett 375. Till en början hade jag en koloni
Lamprologus similis , just som du beskriver, en mängd snäckskal i ena hörnet och en tom bottenyta. Tanken var att Similis skulle hålla sig på sin kant.
Tyvärr var det vissa individer som inte begrep att de skulle hålla sig bland snäckskalen utan de tog egna revir längre ut i akvariet.
Även om en fullvuxen Similis är liten jämfört med en Flavipinnis hade de sistnämnda inte en chans.
Det slutade med att jag fick flytta över hela snäcklekarkolonin till ett annat kar.
Detta är bara min erfarenhet, kanske har andra en motsatt och positiv upplevelse?Lämna en kommentar:
-
Har sedan tänk ha en grupp snäcklekare t, ex occelatus i ena änden av akvariet och ett litet stenröse där för dem. Sedan tänkte jag lämna en sträcka av ca 30-50cm utan stenar och skydd för snäcklekarna så att dom håller sig i ena hörnet då dessa är rätt tuffa i sitt försvar av yngel å snäckreviret. Så tre arter hade jag tänkt mig, ev två varianter av xenos + leptosoma + occelatus. Skulle detta kunna fungera ok i ett 375L. Eller har du/ni bäеtre förslag på annan art med xenos?
Alla aтdra får såklart också svara och dela med er av era erfarenheterXenotilapia flavipinnis i ett 375. Till en början hade jag en koloni
Lamprologus similis , just som du beskriver, en mängd snäckskal i ena hörnet och en tom bottenyta. Tanken var att Similis skulle hålla sig på sin kant.
Tyvärr var det vissa individer som inte begrep att de skulle hålla sig bland snäckskalen utan de tog egna revir längre ut i akvariet.
Även om en fullvuxen Similis är liten jämfört med en Flavipinnis hade de sistnämnda inte en chans.
Det slutade med att jag fick flytta över hela snäcklekarkolonin till ett annat kar.
Detta är bara min erfarenhet, kanske har andra en motsatt och positiv upplevelse?Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: