If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Va bra Jag läste igenom hela den här tråden igår och blev ännu mer intresserad av arten även om intresset för papilio fanns förut också, men nu är jag i tankarna på att avveckla mitt 220 liters salt och konvertera det till sötvatten.
Har tyvärr tröttnat på salt, är man ciklidfreak så är man.
säger jag välkommen tebax till den söta fiskvärlden igen Salt är vackert som tusan men det händer inte så mycket i dessa akvarium.
Varför tröttnar man på salt? Är det för underhållet, strulet? eller helt enkelt som du säger sknaden av ciklider och deras beteende. Betyder det att saltfiskar är tråkiga.
största anledningen för mej är att fiskarna är ganska trista jämfört med ciklider och fokus på salt är mest snygga koraller i ett fungerande system, och jag är nog mer intresserad av just fisken då..,däremot tycker ja inte att det är speciellt krångligt men dock kan det bli dyrt.
En sak som är lite långrandig är dessa alger överallt och ja har fått kämpa med att få ner fosfat å nitrat under lång tid, usch
Varför tröttnar man på salt? Är det för underhållet, strulet? eller helt enkelt som du säger sknaden av ciklider och deras beteende. Betyder det att saltfiskar är tråkiga.
Hos mig har detta funkat alldeles ypperligt (då med X. sp. "papilio Sunflower"). Jag började med 8 st för lite mer än tre år sedan. Akvariet är på ca 250 liter och inrett med fin sand, lite sten och javaormbunke. Firrarna har lekt några gånger och är nu ca det dubbla antalet. Jag har inte ens försökt ta tillvara yngel, utan de har vuxit upp med föräldrarna.
3 av de ursprungliga vet jag att har dött med åren, eventuellt någon till, som jag inte noterat då. De lär ju inte leva särskilt länge.
Va bra Jag läste igenom hela den här tråden igår och blev ännu mer intresserad av arten även om intresset för papilio fanns förut också, men nu är jag i tankarna på att avveckla mitt 220 liters salt och konvertera det till sötvatten.
Har tyvärr tröttnat på salt, är man ciklidfreak så är man.
Kan Papilio gå som enda art i ett 220 liters? Isf blir det den arten för de verkar vara så intressanta, kanske en grupp på 6-8 individer,hur låter det !?
Och det ska endast vara ett artakvarium för papilio.
Hejsan
Hos mig har detta funkat alldeles ypperligt (då med X. sp. "papilio Sunflower"). Jag började med 8 st för lite mer än tre år sedan. Akvariet är på ca 250 liter och inrett med fin sand, lite sten och javaormbunke. Firrarna har lekt några gånger och är nu ca det dubbla antalet. Jag har inte ens försökt ta tillvara yngel, utan de har vuxit upp med föräldrarna.
3 av de ursprungliga vet jag att har dött med åren, eventuellt någon till, som jag inte noterat då. De lär ju inte leva särskilt länge.
Kan Papilio gå som enda art i ett 220 liters? Isf blir det den arten för de verkar vara så intressanta, kanske en grupp på 6-8 individer,hur låter det !?
Och det ska endast vara ett artakvarium för papilio.
Tack så mycket för ditt svar, vad glad man blir när egna tankar bekräftas
Eftersom både Lamprologus Similis och Xenotilapia Papilio alt X. Flavipinnis är bottenorienterade, funderar jag på en fisk som lever i den övre halvan av karet. De uppenbara valen är ex Paracyprichromis Nigripinnis eller Cyprichromis Leptosoma. Jag är dock lite osäker på dessa, jag kan tycka att mitt akvarium (375L) är för litet för för att ha ett dussin Leptosoma.
Vad kan det finnas för stimfisk i det mindre formatet som funkar i mitt kar?
Jag har läst på annat håll i detta forum att det finns tetror i Tanganyikasjön.
Jag antar att dessa kanske är extremt svåra att få tag på, och detta för mig nu till min egentliga fråga:
Om jag inte är helt renlärig när det gäller fiskval, finns det någon tetra som förekommer i handeln, vilka också kan vara lämpligt sällskap, som till utseendet starkt påminner om de tetror finns i Tanganyikasjön?
(Jag är medveten om att detta är en Papiliotråd och om jag nu drar iväg åt "fel" håll får gärna detta inlägg flyttas till lämpligare tråd. Eftersom min undran handlar om sällskap till Papilio tycker jag ändå att platsen kan vara rätt)
Hej!
I den övre regionen finns det plats för spännande fiskar, som du själv skriver C. nigrippinnis och C. leptosoma Utinta kommer att funka perfekt.
(Ej jumbo eller microlepidotus)
Min favvo som dessutom är helt ofarlig för övriga invånare är Lamprichtys tanganicanus (Tanganyka Killi)
Tre arter i 375 l kan bli en riktigt häftig balja.
Bilder på favvo fisk.
Du kommer få en kanon balja med de tilltänkta invånarna.
Tack så mycket för ditt svar, vad glad man blir när egna tankar bekräftas
Eftersom både Lamprologus Similis och Xenotilapia Papilio alt X. Flavipinnis är bottenorienterade, funderar jag på en fisk som lever i den övre halvan av karet. De uppenbara valen är ex Paracyprichromis Nigripinnis eller Cyprichromis Leptosoma. Jag är dock lite osäker på dessa, jag kan tycka att mitt akvarium (375L) är för litet för för att ha ett dussin Leptosoma.
Vad kan det finnas för stimfisk i det mindre formatet som funkar i mitt kar?
Jag har läst på annat håll i detta forum att det finns tetror i Tanganyikasjön.
Jag antar att dessa kanske är extremt svåra att få tag på, och detta för mig nu till min egentliga fråga:
Om jag inte är helt renlärig när det gäller fiskval, finns det någon tetra som förekommer i handeln, vilka också kan vara lämpligt sällskap, som till utseendet starkt påminner om de tetror finns i Tanganyikasjön?
(Jag är medveten om att detta är en Papiliotråd och om jag nu drar iväg åt "fel" håll får gärna detta inlägg flyttas till lämpligare tråd. Eftersom min undran handlar om sällskap till Papilio tycker jag ändå att platsen kan vara rätt)
Jag har ett 375 L som jag skulle vilja ha en grupp Xenotilapia i.
I nuläget går det i karet en grupp Lamprologus Similis, jag har avgränsat ca 1/4 av karet med sten och snäckor. Eftersom resten av karet är mer eller mindre öppen sandyta hoppas jag att snäcklekarna håller sig i sin del.
Skulle detta kunna vara en lämplig mix?
I resterande del skulle jag gärna vilja ha en grupp Xenotilapia.
Jag vill ha en X. som är grupplevande och biparentala, jag funderar på X. Papilio eller X. Flavipinnis.
Är det skillnad på att hålla dessa?
6-8st, är det en lämplig grupp? Håller man könsfördelningen lika?
Hej!
Du kommer få en kanon balja med de tilltänkta invånarna.
Det är skillnader på olika arter men båda är väl så intressanta.
Beroende på din plånbok och kunskap så är papilion den största utmaningen.
Att se skillnad på kön är inte det lättaste på dessa ciklider men honorna är oftast något mindre och slankare i kroppen.
Önskvärt men inte på något vis ett måste så är 50/50 fördelning att föredra alt fler honor än hanar.
En grupp på 6-8 djur är helt perfekt.
Jag har ett 375 L som jag skulle vilja ha en grupp Xenotilapia i.
I nuläget går det i karet en grupp Lamprologus Similis, jag har avgränsat ca 1/4 av karet med sten och snäckor. Eftersom resten av karet är mer eller mindre öppen sandyta hoppas jag att snäcklekarna håller sig i sin del.
Skulle detta kunna vara en lämplig mix?
I resterande del skulle jag gärna vilja ha en grupp Xenotilapia.
Jag vill ha en X. som är grupplevande och biparentala, jag funderar på X. Papilio eller X. Flavipinnis.
Är det skillnad på att hålla dessa?
6-8st, är det en lämplig grupp? Håller man könsfördelningen lika?
Sitter och förbereder lite bilder till GCGs möte 8/3 och fann dessa.
Bild 1: Alfa paret med nyspottade yngel.
Bild 2: Alfa paret med samma yngel som ovan men nu 4 mån gammal.
jo det var skitkul att se, maken till yngelvård har jag nog inte sett hos munruvande förut minsta "hot" och hon närmade sig och som nån signal givits till ynglerna så rusade mot henne och simmade in i munnen
jag har dem i min lokal och är bara där en gång om dagen, men varenda gång jag kom ner i lokalen så var de fria och nästan som att hon såg mig som ett jättehot så blev hon mer och mer restriktiv med att släppa ut dem medans jag var kvar i lokalen och så fortsatte det ändå till de inte fick plats i munnen längre och hälften fick stanna utanför, då slutade hon att plocka in dem och på nåt sätt gav upp det, men fortsatte ändå på avstånd att bevaka dem medans de mumsade mat, och nu är ynglerna ganska skygga av sig även om de är ensamma i ett 150liters så verkar de akta sig från att vara för utspridda och håller ihop i ett litet stim.
det kommer definitivt bli fler sorter av papilio, och jag ska låta dem gå i lite olika kar för att få fram beteendet på lite olika sätt. kommer att avsätta 2 eller 3 kar till i storlekarna 300-500liter för det och kommer nog oxå vilja testa en ensam grupp i ett 600 liters för att se om det funkar att få dem att föröka sig utan min påverkan
Jag kan bara instämma!
Papilion är bland det häftigaste jag har haft är inne på mitt 5:e år nu och har inte tröttnat än.
Ditt framtida projekt kommer ge mycket ur en akvaristisk synvinkel både svårighetsmässigt och belöningsmässigt då denna firre har ett mycket speciellt förhållningssätt både mot artfränder och yngel.
Ser ut att vara honan som gick med ynglen det sista.
Nu är det "bara" att mata på och hålla h2o kvaliteten fortsatt hög.
jo det var skitkul att se, maken till yngelvård har jag nog inte sett hos munruvande förut minsta "hot" och hon närmade sig och som nån signal givits till ynglerna så rusade mot henne och simmade in i munnen
jag har dem i min lokal och är bara där en gång om dagen, men varenda gång jag kom ner i lokalen så var de fria och nästan som att hon såg mig som ett jättehot så blev hon mer och mer restriktiv med att släppa ut dem medans jag var kvar i lokalen och så fortsatte det ändå till de inte fick plats i munnen längre och hälften fick stanna utanför, då slutade hon att plocka in dem och på nåt sätt gav upp det, men fortsatte ändå på avstånd att bevaka dem medans de mumsade mat, och nu är ynglerna ganska skygga av sig även om de är ensamma i ett 150liters så verkar de akta sig från att vara för utspridda och håller ihop i ett litet stim.
det kommer definitivt bli fler sorter av papilio, och jag ska låta dem gå i lite olika kar för att få fram beteendet på lite olika sätt. kommer att avsätta 2 eller 3 kar till i storlekarna 300-500liter för det och kommer nog oxå vilja testa en ensam grupp i ett 600 liters för att se om det funkar att få dem att föröka sig utan min påverkan
Lämna en kommentar: