Diskus yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tom.Nordbeck
    Användare
    • juni 2007
    • 133

    #76
    gött hur stora är chanserna att något överlever i sällskapskaret då ? har tetror,fjärilar,pansarmalar och 2praktbotior
    Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #77
      Ursprungligen postat av Tom.Nordbeck
      gött hur stora är chanserna att något överlever i sällskapskaret då ? har tetror,fjärilar,pansarmalar och 2praktbotior
      Tyvärr tror jag inte möjligheten är så stor.
      Praktbotian bedömmer jag som den största yngeltjuven och ev föräldrarna själva pga stressande miljö.
      Men man vet aldrig.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Tom.Nordbeck
        Användare
        • juni 2007
        • 133

        #78
        okej nej jag tror inte heller att det är så stor chans. praktbotiorna är bara där för att jag inte har någon annanstans att ha dom. några yngel har simmat nu och föräldrarna försöker och försöker att hålla dom i en klump. även några som försökt bita sig fast på föräldrarna men de verkar inte vilja det än så de tar dom i munnen och spottar ut dom bland dom andra ynglen..

        funderar på att skaffa ett nät/galler i plast till 222:an och sätta över den när dom lagt ägg nästa gång hur funkar detta? sett att många gjort så, ex alexander här på forumet..
        Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          #79
          Ursprungligen postat av Tom.Nordbeck
          okej nej jag tror inte heller att det är så stor chans. praktbotiorna är bara där för att jag inte har någon annanstans att ha dom. några yngel har simmat nu och föräldrarna försöker och försöker att hålla dom i en klump. även några som försökt bita sig fast på föräldrarna men de verkar inte vilja det än så de tar dom i munnen och spottar ut dom bland dom andra ynglen..

          funderar på att skaffa ett nät/galler i plast till 222:an och sätta över den när dom lagt ägg nästa gång hur funkar detta? sett att många gjort så, ex alexander här på forumet..
          Hej!
          Nät eller galler runt äggen har praktiserats tidigare mer eller mindre lyckat.
          Jag har inga positiva erfarenheter av detta. Då det finns en anledning till att äggen försvinner.

          Ett kanske radikalt grepp men som jag tror kommer funka (har testat själv på fjärilsciklid mfl) är att trycka ner en 5 cm filtermatta på mitten i stora baljan och isolera lekparet 2-3 dagar efter lek. För att på det sättet låta ett par gå helt själva.
          Lekparet är så fokuserade på avkomman att filtermattan kommer inte skapa någon större stress eller förvirring.
          Viktigt dock att cirkulation finns i bägge halvorna.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • Tom.Nordbeck
            Användare
            • juni 2007
            • 133

            #80
            okej.. funderade på att sätta en plexi skiva och skärma av med.. funkar bra eller ? eller en glas skiva
            Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              #81
              Ursprungligen postat av Tom.Nordbeck
              okej.. funderade på att sätta en plexi skiva och skärma av med.. funkar bra eller ? eller en glas skiva
              Ja det kan funka.
              2 st funderingar: (egen erfarenhet)
              -Finns ett stressmoment då fisken ser igenom skivan och vaktar som hökar på kompisarna på andra sidan.
              -Skivan är svår att få på plats utan att skada glaset i akvariet.(Fixering med sugproppar funkar.)

              Fördelen med filtermatta är att den är mjuk och följsam enkel att "spänna" mellan rutorna och att lekparet slipper se de andra firrarna (ödslar ingen energi på vakthållning)

              Men prova du har inget att förlora.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • Tom.Nordbeck
                Användare
                • juni 2007
                • 133

                #82
                ska kolla vad filtermatta kostar låter ju smart.. då skulle jag kunna dela in karet i 3fack, 220L var.. 2 av facken till paren och 1 till resten av fisken
                Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #83
                  Ursprungligen postat av Tom.Nordbeck
                  ska kolla vad filtermatta kostar låter ju smart.. då skulle jag kunna dela in karet i 3fack, 220L var.. 2 av facken till paren och 1 till resten av fisken
                  Kanon smart!
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • Tom.Nordbeck
                    Användare
                    • juni 2007
                    • 133

                    #84
                    jo det låter smart men idén kom ju från dig ;D då borde yngel överleva tycker man

                    nu ska jag ner och kolla och nanna.. återkommer och säger hur det har gått!
                    Senast redigerad av Tom.Nordbeck; 24 januari 2009, 00:08.
                    Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      #85
                      Ursprungligen postat av Tom.Nordbeck
                      jo det låter smart men idén kom ju från dig ;D då borde yngel överleva tycker man
                      Eftersom du upprepade gånger får larver som blir frisim som sen försvinner så är du grymt nära en fullgången lek med en kull små som belöning.

                      Hur stor del av romkakan kläcker?
                      (% larver/ägg)
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • Tom.Nordbeck
                        Användare
                        • juni 2007
                        • 133

                        #86
                        det har jag faktist ingen koll på alls.. menar du hur många ägg som inte blir befruktade eller mögliga ? det är väll ca 10ägg som blir helt vita resten kläcks antar jag
                        Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

                        Kommentar

                        • Anders i Askim
                          NCS Medlem
                          • februari 2008
                          • 1032

                          #87
                          Ursprungligen postat av Tom.Nordbeck
                          det har jag faktist ingen koll på alls.. menar du hur många ägg som inte blir befruktade eller mögliga ? det är väll ca 10ägg som blir helt vita resten kläcks antar jag
                          Vad jag är ut och fiskar efter är:
                          En romkakas kläckningsgrad + antal yngel i förhållande till äggantalet är den optimala vattenindikatorn.

                          Kläcker 100% av äggen + att man får 100% friska yngel då är vattnet riktigt bra.

                          Det verkar som du sitter på bra vatten i 666l baljan så din fundering på 3x222l
                          är riktigt bra.
                          Fisken avger feromoner som triggar båda paren i akvariet så det är troligt att bägge paren leker samtidigt även nästa gång.

                          Jag tror det är en tidsfråga innan du har första diande kullen.
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                          Kommentar

                          • Tom.Nordbeck
                            Användare
                            • juni 2007
                            • 133

                            #88
                            hej. okej! tack för hjälpen, uppskattas verkligen

                            alla yngel är borta nu dom diade i ca 2h sen försvann de tyvär men men..
                            Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

                            Kommentar

                            Arbetssätt...