Diskus yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tom.Nordbeck
    Användare
    • juni 2007
    • 133

    Diskus yngel?

    Hej

    har tre diskuspar som ofta leker men det blir inte några yngel av det.. funderar på att flytta ett par till ett 100L och låta dom gå där själva. hur ska man gå till väga för att det ska bli några yngel ?

    tacksam för svar
    Tom.Nordbeck aka Midas_Tom
  • Gäst

    #2
    Hej!

    Hej!
    Ja Tom med tanke på att jag skrivit min diskusbok färdigt så ska jag ge dig lite råd.har du fått yngel så ska du låta dom gå kvar med paret i 4 veckor därför att paret diar dom dvs dom äter av ett slem på parets kropp som är VIKTIGT för dom, och du undrar hur du får dom i lek? gör så att du matar som vanligt sen efter några dagar tar du ut 2 hinkar vatten från akvariet sen häller du i 2 hinkar iskallt vatten i akvariet där paret går,men se först till innan du gör detta att du har en torvstrumpa som du kramar ur och sänker pH med,sänk pH byt vatten så stimulerar du paret till lek,har du några frågor så hör av dig jag hjälper dig/Ann-Mari

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Hur stora ska hinkarna vara?
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Hej!

        Hej!
        10 Lit per hink/Ann-Mari

        Kommentar

        • botu
          Användare
          • november 2007
          • 25

          #5
          Ursprungligen postat av annmari
          Hej!
          Ja Tom med tanke på att jag skrivit min diskusbok färdigt så ska jag ge dig lite råd.har du fått yngel så ska du låta dom gå kvar med paret i 4 veckor därför att paret diar dom dvs dom äter av ett slem på parets kropp som är VIKTIGT för dom, och du undrar hur du får dom i lek? gör så att du matar som vanligt sen efter några dagar tar du ut 2 hinkar vatten från akvariet sen häller du i 2 hinkar iskallt vatten i akvariet där paret går,men se först till innan du gör detta att du har en torvstrumpa som du kramar ur och sänker pH med,sänk pH byt vatten så stimulerar du paret till lek,har du några frågor så hör av dig jag hjälper dig/Ann-Mari
          Man kan just undra vad boken har med svaret att göra?

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Hej!

            Hej!
            Svaret finns också i boken/Ann-Mari

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              #7
              Ursprungligen postat av annmari
              Hej!
              Ja Tom med tanke på att jag skrivit min diskusbok färdigt så ska jag ge dig lite råd.har du fått yngel så ska du låta dom gå kvar med paret i 4 veckor därför att paret diar dom dvs dom äter av ett slem på parets kropp som är VIKTIGT för dom, och du undrar hur du får dom i lek? gör så att du matar som vanligt sen efter några dagar tar du ut 2 hinkar vatten från akvariet sen häller du i 2 hinkar iskallt vatten i akvariet där paret går,men se först till innan du gör detta att du har en torvstrumpa som du kramar ur och sänker pH med,sänk pH byt vatten så stimulerar du paret till lek,har du några frågor så hör av dig jag hjälper dig/Ann-Mari
              Hej!
              Ger du någon komplettering under de första 4 veckorna till ynglens diet?
              Eller klarar dom sig på att dia? / Anders
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej!

                Hej!
                Under tiden som dom äter på föräldrarna sätter jag in artemia i kombination med diandet och det har fungerat bra/Ann-Mari

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Hej!

                  Hej!
                  Sen vill jag också säga att varteftersom ynglen växer sätter man in olika typer av foder och när dom blivit någon månad kan man sätta in lite Stendkerfoder/ Ann-Mari PS Dom börjar så småningom och ta även vuxenfoder

                  Kommentar

                  • Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • februari 2008
                    • 1032

                    #10
                    Ursprungligen postat av annmari
                    Hej!
                    Under tiden som dom äter på föräldrarna sätter jag in artemia i kombination med diandet och det har fungerat bra/Ann-Mari
                    Bra! blev lite orolig då slemsekretet håller hög klass i en till två veckor beroende på lekparet.
                    Efter två veckor finns risk för hudskador om inte lekparet producerar tillräckligt. / Anders
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                    Kommentar

                    • Mats
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 804

                      #11
                      Hej.
                      Detta med att låta dom små gå kvar så länge som fyra veckoer kan vara för mycket om kullen är stor.Hade tagit bort dom tidigare.
                      mvh Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Hej!

                        Hej!
                        Enligt mina erfarenheter är 4 veckor inte för länge då slemmet innehåller ämnen som är mycket viktiga för ynglen/Ann-Mari PS Ynglen hälsa och tillväxt påverkas possitivt av slemmet

                        Kommentar

                        • Anders i Askim
                          NCS Medlem
                          • februari 2008
                          • 1032

                          #13
                          Ursprungligen postat av annmari
                          Hej!
                          Enligt mina erfarenheter är 4 veckor inte för länge då slemmet innehåller ämnen som är mycket viktiga för ynglen/Ann-Mari PS Ynglen hälsa och tillväxt påverkas possitivt av slemmet
                          Små kullar på 20-40 yngel funkar det att låta ungarna gå kvar länge.
                          Men man märker när det är dax att ta ungarna. Det visar föräldrarna tydligt med att producera mindre sekret och nästan blir griniga på ynglen när det skall dias.
                          Vid större kullar är det olämligt att låta ungarna gå kvar för länge (100-200 st)
                          Det sliter fruktansvärt på föräldrarna och ungarna får sämre med mat än om dom hade gått i ett eget akvarium. / Anders
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Hej!

                            hej!
                            Jag hade 60-70 yngel i min kull och visst det slet på föräldrarna men dom fick sig sen en välbehövlig vila och nu är dom på gång igen,OBS man ska aldrig ta upp ynglen från akvariet utan föräldrarna, det viktiga är att ge yngeln lugn och ro med paret så att dom får parets fina kvaliteter helst undvika stress/ Ann-Mari

                            Kommentar

                            • Tom.Nordbeck
                              Användare
                              • juni 2007
                              • 133

                              #15
                              Hej

                              oj tack för svaren

                              än sålänge har det bara blivit ägg av deras lekar, hur ska jag göra för att få det att bli yngel ? bara att vänta tills dom klarar det?
                              Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

                              Kommentar

                              Arbetssätt...