Diskus yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #46
    Ursprungligen postat av Bos
    Konstigt att hon inte vill berätta var hon har gjort av sina diskusyngel.
    "Hon"? Vem talar du med BOS?
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Gäst

      #47
      Hej!

      Hej!
      Han menar mig Per/Ann-Mari

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #48
        Ursprungligen postat av annmari
        Hej!
        Han menar mig Per/Ann-Mari
        Jag vet att han menar dig, jag undrar bara vem han försöker liera sig med och varför? Hur känner ni varandra sedan tidigare?
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Gäst

          #49
          Hej!

          Hej!
          Han har lärt mig om diskus både hållning och odling/Ann-Mari

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #50
            Ursprungligen postat av annmari
            Hej!
            Han har lärt mig om diskus både hållning och odling/Ann-Mari
            Snabbkurs på en minut
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • Gäst

              #51
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Snabbkurs på en minut
              ??????????/Ann-Mari

              Kommentar

              • Ninnie
                Användare
                • augusti 2008
                • 4

                #52
                Ursprungligen postat av Tom.Nordbeck
                hej nu är jag här och ställer massa frågor igen

                gruppen på 7 djur som jag köpte slutade med 3lekpar, men de leker hela tiden.
                ca 1 gång i veckan alla 3paren. så det är 2st par i ett hörn som står och fläktar och 1 par i andra hörnet.. och då är det inte mycket som händer i mitten av mitt 660L kar

                nu kommer min fråga: Kommer de fortsätta att leka såhär mycket eller är det bara att dom tränar och testar på?

                mvh:tom
                Hej Tom..........
                Jag har min första kull nu som är 6 månader.Mina Golden Pigeon lekte konstant en gång i veckan men jag brydde mig aldrig om att försöka ta hand om dom eftersom jag trodde det var för svårt.En god vän till mig som har haft discus i många många år övertalade mig att försöka iallafall.Han gav mig många tips och råd som jag följde slaviskt och resultatet blev häpnadsväckande.Inga dödsfall,inga missbildningar,enormt bra tillväxt samt det bästa av allt..........så tillfredställande och roligt.
                När ynglen hade kläckts så åt dom på föräldrarna dom första 4 - 5 dagarna sedan började jag mata med skalad artemia 3 ggr om dagen.Efter varje matning bytte jag en tredjedel av vattnet.Efter två veckor började jag även mata med cyklops och D50+.
                Nånting jag lärde mig var att aldrig slarva med matning eller vattenbyten hur trött jag än var och hur lite lust jag än hade så gjorde jag det.Resultatet talar för sig själv idag och det har även andra sagt till mig.
                Mina Pigeon leker fortfarande kontinuerligt men det har inte påverkat nån av dom men det är säkert olika från fisk till fisk.
                Hoppas du har någon glädje av mitt svar.
                Mvh
                Ninnie

                Kommentar

                • Bos
                  Användare
                  • april 2005
                  • 47

                  #53
                  Ursprungligen postat av annmari
                  Hej!
                  Han har lärt mig om diskus både hållning och odling/Ann-Mari

                  Tråkigt nog så fastnade tydligen inte så mycket.
                  Diskfisk

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #54
                    Hej!

                    Hej!
                    Jodå det fastnade men jag sjabblade med yngeln ocg har lärt mig läxan paret går nu i stora akvariet och mår bra är det något med Bos vill veta??/Ann-Mari

                    Kommentar

                    • p.ö.
                      Användare
                      • november 2008
                      • 10

                      #55
                      Vilken kul tråd.. Humor på högsta nivå. Här får man lära sig att Discusen är ett däggdjur som diar sina yngel, en torvstrumpa som man kramar ur sänker PH:t, Hinkar man två * 10 liter kallt vatten så får man lek, behöver man hjälp så får man gärna höra av sig till "mäster själv" Två mästare behöver bara en snabbkurs på en minut för att klassas som mästare med slutcitat: "Tråkigt nog så fastnade tydligen inte så mycket."


                      Själv, även om detta är mitt första inlägg och jag anser mig ha mkt kvar att lära när det gäller discus så förefaller det som klokast att undvika att svara i en tråd startad av en seriös TS med ett så oseriöst första svarsinlägg. Lika klokt som att inte läsa den bok som tydligen ska utkomma. Det jag sett är verkligheten och den överträffar alltid det skrivna från alla "mästare"

                      Hej.
                      Senast redigerad av p.ö.; 25 november 2008, 17:54. Anledning: Otydligt skrivet mot TS.

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #56
                        Välkommen hit till detta formidabla forum p.ö !

                        Roligt att du hittat hit! Tänker bara passa på att tala om för dig att på detta forum ska avataren vara en bild på personen och inget annat!
                        Hårda bud här
                        Senast redigerad av Wilhelm; 24 november 2008, 20:53.
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • p.ö.
                          Användare
                          • november 2008
                          • 10

                          #57
                          Ursprungligen postat av Ninnie
                          Hej Tom..........
                          Jag har min första kull nu som är 6 månader.Mina Golden Pigeon lekte konstant en gång i veckan men jag brydde mig aldrig om att försöka ta hand om dom eftersom jag trodde det var för svårt.En god vän till mig som har haft discus i många många år övertalade mig att försöka iallafall.Han gav mig många tips och råd som jag följde slaviskt och resultatet blev häpnadsväckande.Inga dödsfall,inga missbildningar,enormt bra tillväxt samt det bästa av allt..........så tillfredställande och roligt.
                          När ynglen hade kläckts så åt dom på föräldrarna dom första 4 - 5 dagarna sedan började jag mata med skalad artemia 3 ggr om dagen.Efter varje matning bytte jag en tredjedel av vattnet.Efter två veckor började jag även mata med cyklops och D50+.
                          Nånting jag lärde mig var att aldrig slarva med matning eller vattenbyten hur trött jag än var och hur lite lust jag än hade så gjorde jag det.Resultatet talar för sig själv idag och det har även andra sagt till mig.
                          Mina Pigeon leker fortfarande kontinuerligt men det har inte påverkat nån av dom men det är säkert olika från fisk till fisk.
                          Hoppas du har någon glädje av mitt svar.
                          Mvh
                          Ninnie
                          En v.f. Discus som har lagt ägg förbereder sitt kroppsekret som föda för sina senare frisimmande yngel. Detta sker genom att föräldrarna blir mkt mörkare i kroppsfärgen i det stadiet äggen kläcks. Föräldrarna brukar oxå i det stadiet leken är fullbordad vid fodring låta den föräldern som ska ta hand om det första stadiet av frisimmande ynglens föda av föräldrarnas kroppsekret äta sig proppmätt under dom dagar äggen/larverna ännu inte är frisimmande. Därefter kommer den proppmätta föräldern tillbaka och vaktar rommen/larverna så att den andra föräldern kan äta det kvarvarande fodret.

                          I nio fall av tio (när det gäller v.f.) så är det hanen som tar det största ansvaret för dom frisimmande ynglens första frisimmande vecka och föda från det extremt proteinrika kroppssekretet som föräldrarna avsöndrar.

                          Jag har bestämt fått kunskapen från en mkt skicklig discus odlare att man under inga omständigheter får ha U.V. strerelicering i gång under discusens lek och yngelvård för U.V. stereliseringen förstör Discusens uppbyggnad av kroppssekretet. Personligen anser jag det som ytterst individuellt utifrån vilka förutsättningar man har. en tom ren tank eller en biotop, en hink, och vilka vattenparametrar man utgår i från.

                          Har man en väl fungerande biotop i balans och en fungerande fotocyntes så är inte min erfarehet att ett påslaget U.V. filter stör föräldrarnas produserande av kropps sekret. Tvärtom det stärker deras kropps sekret eftersom det består av protein.

                          Detta högproteina kropps sekret lever ynglen lätt på i ca två veckor, därefter brukar jag starta fodring med nyckläckta artemier dagligen till som blir så stora att dom kan ta större föda.

                          Kommentar

                          • p.ö.
                            Användare
                            • november 2008
                            • 10

                            #58
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Välkommen hit till detta formidabla forum p.ö !

                            Roligt att du hittat hit! Tänker bara passa på att tala om för dig att på detta forum ska avataren vara en bild på personen och inget annat!
                            Hårda bud här
                            Tack för inbjudan och påtalande.. Vad gör jag,, jag ser ju ut som en Heckel..

                            Hårda bud.

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #59
                              Ursprungligen postat av p.ö.
                              Tack för inbjudan och påtalande.. Vad gör jag,, jag ser ju ut som en Heckel..

                              Hårda bud.
                              Ja, men inte 4 !
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • Mats
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 804

                                #60
                                Hej .
                                Fyra?
                                mvh Mats
                                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                                Kommentar

                                Arbetssätt...