Diskus yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #16
    Ursprungligen postat av Tom.Nordbeck
    oj tack för svaren

    än sålänge har det bara blivit ägg av deras lekar, hur ska jag göra för att få det att bli yngel ? bara att vänta tills dom klarar det?
    Japp! Men det underlättar om lekparet går själva gärna i "hygieniskt " kar.
    Nattlampa är inte fel för nybörjarpar. Viktigt att ph ligger runt 6,6-6-8.
    Temp 28 grader. Ledningstal kan du glömma påverkar inte leken eller resultatet av denna. Levande nykläckt artemia efter 5 dagar låt inte ynglen beroende på antal gå förlänge med föräldrarna.
    Lycka till / Anders
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Hej!

      hej!
      Jag säger det igen utifrån dom erfarenheter jag har låt ynglen äta i lugn och ro på paret ja dom kan bli slitna men dom repar sig vill du veta mer Tom gå in på www.nodss.se där håller vi diskushobbyister till/ Ann-Mari

      Kommentar

      • Lutt
        Användare
        • oktober 2005
        • 1919

        #18
        Ursprungligen postat av Anders i Askim
        Japp! Men det underlättar om lekparet går själva gärna i "hygieniskt " kar.
        Nattlampa är inte fel för nybörjarpar. Viktigt att ph ligger runt 6,6-6-8.
        Temp 28 grader. Ledningstal kan du glömma påverkar inte leken eller resultatet av denna. Levande nykläckt artemia efter 5 dagar låt inte ynglen beroende på antal gå förlänge med föräldrarna.
        Lycka till / Anders
        Ledningstalet eller Konduktiviteten påverkar om fisken är VF och kommer från en miljö där konduktiviteten inte är densamma som i kranvattnet.

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          Hej!

          Hej!
          Vill säga att det är bra om man har ledbelysning i akvariet i form av en nattlampa/ Ann-Mari

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            #20
            Ursprungligen postat av Lutt
            Ledningstalet eller Konduktiviteten påverkar om fisken är VF och kommer från en miljö där konduktiviteten inte är densamma som i kranvattnet.
            Hej!
            Spontant så borde det vara så men med mycket experimenterande kom dom största kullarna med ledningstal långt över vad som borde ansees som normalt. Optimalt borde vara 50-200 ms men eftersom salt användes i min odling låg talen oftast på 500 och uppåt. Jag grundar mina påståenden på det faktum att när 100% av äggen kläcks och blir till 100% friska och snabb växande friska djur så är detta optimalt. Detta är min erfarenhet som akvarist.
            Men stämmer föga med naturliga observationer. / Anders
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • Lutt
              Användare
              • oktober 2005
              • 1919

              #21
              Ursprungligen postat av Anders i Askim
              Hej!
              Spontant så borde det vara så men med mycket experimenterande kom dom största kullarna med ledningstal långt över vad som borde ansees som normalt. Optimalt borde vara 50-200 ms men eftersom salt användes i min odling låg talen oftast på 500 och uppåt. Jag grundar mina påståenden på det faktum att när 100% av äggen kläcks och blir till 100% friska och snabb växande friska djur så är detta optimalt. Detta är min erfarenhet som akvarist.
              Men stämmer föga med naturliga observationer. / Anders
              Tvärtom enligt mina erfarenheter

              Leker gör dom, men äggen har väldigt svårt att kläckas om konduktiviteten är alldeles för hög.

              Fast mina observationer har bara varit hos malar.

              Kommentar

              • Janne E
                Användare
                • april 2002
                • 382

                #22
                Ursprungligen postat av Anders i Askim
                Hej!
                Spontant så borde det vara så men med mycket experimenterande kom dom största kullarna med ledningstal långt över vad som borde ansees som normalt. Optimalt borde vara 50-200 ms men eftersom salt användes i min odling låg talen oftast på 500 och uppåt. Jag grundar mina påståenden på det faktum att när 100% av äggen kläcks och blir till 100% friska och snabb växande friska djur så är detta optimalt. Detta är min erfarenhet som akvarist.
                Men stämmer föga med naturliga observationer. / Anders
                Ursprungligen postat av Lutt
                Tvärtom enligt mina erfarenheter
                Leker gör dom, men äggen har väldigt svårt att kläckas om konduktiviteten är alldeles för hög.
                Fast mina observationer har bara varit hos malar.
                Eller så är det så att båda har rätt...det kan ju bero på vilka salter det handlar om. Själva ledningstalet i sig talar ju bara om hur mycket salter det finns i vattnet men inte vilka, så det kan stämma mycket bra med naturliga observationer eftersom de flesta vattendrag i sydamerika inte innehåller speciellt mycket natrium

                Mvh Janne

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #23
                  Ursprungligen postat av Janne E
                  Eller så är det så att båda har rätt...det kan ju bero på vilka salter det handlar om. Själva ledningstalet i sig talar ju bara om hur mycket salter det finns i vattnet men inte vilka, så det kan stämma mycket bra med naturliga observationer eftersom de flesta vattendrag i sydamerika inte innehåller speciellt mycket natrium

                  Mvh Janne
                  Mycket kloka ord!
                  Lyssnade för många år sedan på ett föredrag om Elefantnosar som användes som vatten kvalitetsindikatorer. Fisken reagerade på 1400 st olika vattenparametrar som man registrerade. Som hobbykemist innom akvaristiken kan vi mäta kanske 10 st.
                  Fisken, ägg, kläcknings % och friska yngel säger allt om H2o-kvalitet då det mesta är gissningar och antagningar i vår artificiella akvariemiljö. /Anders
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • Tom.Nordbeck
                    Användare
                    • juni 2007
                    • 133

                    #24
                    Hej igen

                    har nu larver på 2av paren och ägg med det tredje

                    larverna har varit i ca 3-4dagar hur lång tid tar det innan det blir yngel?

                    mvh
                    Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      #25
                      Ursprungligen postat av Tom.Nordbeck
                      Hej igen

                      har nu larver på 2av paren och ägg med det tredje

                      larverna har varit i ca 3-4dagar hur lång tid tar det innan det blir yngel?

                      mvh
                      Hej!
                      Hur menar du, larver i ca 3-4 dagar? / Anders
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • Tom.Nordbeck
                        Användare
                        • juni 2007
                        • 133

                        #26
                        blev kanske oklart men det var ca 3-4dagar sen äggen kläcktes och blev larver.. och hur långt tid tar det innan larverna släpper roten och biter sig fast på föreldrarnas sidor ?
                        Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

                        Kommentar

                        • Anders i Askim
                          NCS Medlem
                          • februari 2008
                          • 1032

                          #27
                          Ursprungligen postat av Tom.Nordbeck
                          blev kanske oklart men det var ca 3-4dagar sen äggen kläcktes och blev larver.. och hur långt tid tar det innan larverna släpper roten och biter sig fast på föreldrarnas sidor ?
                          Hej
                          Grattis så här långt!
                          Dom simmar vilken dag som helst nu. Beroende på temp.
                          Vid 28 grader är dom första ynglen ute och simmar på 4:e dagen.
                          Det tar några timmar innan alla svärmar runt föräldrarna, en häftig syn kan jag lova.
                          Sen biter dom sig inte fast utan ynglen äter av föräldrarnas slemsekret som är mkt näringsrikt. När väl ynglen är mätta svärmar dom runt föräldrarna och är livrädda att komma för lång i från dessa.
                          Viktigt att du planerar för nästa foder redan nu till ynglen!
                          Efter 5-6 dagar som frisimmande är det dax att börja med levande nyckläkt artemia.
                          Mvh Anders
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #28
                            Hej!

                            Hej!
                            Ett gott råd låt gärna ynglen äta på paret i lugn och ro ska man får en lyckad kull bör paret få dia dom i lugn och ro,sätt in artemia efter några dagar,byt inte just nu massor av vatten men efter några dagar sug upp smuts etc/Ann-Mari PS Gör gärna iordning hinkar kvällen innan vattenbytena så du får bra vatten

                            Kommentar

                            • Tom.Nordbeck
                              Användare
                              • juni 2007
                              • 133

                              #29
                              okej tack för svaren..

                              en sak bara, all paren går ihop i mitt 660L med sällskap som pansarmalar fjärilar och tetror.. men ynglen kan ändå klara sig eller ? och hur är det med artemian ? ska man mata med det ändå ? tar inte ynglen flingfoder/räkmix ?


                              mvh tom
                              Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

                              Kommentar

                              • Anders i Askim
                                NCS Medlem
                                • februari 2008
                                • 1032

                                #30
                                Ursprungligen postat av Tom.Nordbeck
                                okej tack för svaren..

                                en sak bara, all paren går ihop i mitt 660L med sällskap som pansarmalar fjärilar och tetror.. men ynglen kan ändå klara sig eller ? och hur är det med artemian ? ska man mata med det ändå ? tar inte ynglen flingfoder/räkmix ?


                                mvh tom
                                Klarar du att dra upp yngel i ett sällskapsakvarium med räkmix som första foder är du inte dålig!
                                Risken är stor att när ynglen svärmar så försvinner dom en i taget.
                                Tetror, fjärilar och corydoras kommer inte ge lekparet en lugn stund.
                                Finns en risk att lekparet blir stressade och äter upp avkomman själva.
                                Nykläckt artemia är det bästa fodret till diskusyngel.
                                Har du möjlighet så kör ner lekparet i ett hygienisktkar utan annan fisk så är jag övertygad om att du har din första kull inom kort.
                                Mvh Anders
                                Mvh Anders
                                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...