Auktion i Göteborg 29 November 2008

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia L
    Användare
    • april 2002
    • 83

    Auktion i Göteborg 29 November 2008

    Göteborgs ciklidgrupp kommer att ha auktion även i år. Den går av stapeln den 29 November och vi håller till på samma plats som förra året dvs i Frölunda Gymnasiets matsal. Gå in på vår hemsida för mer info om själva auktionen som inlämningstider m.m. Alla är varmt välkomna!

    Mia Landström
    Kassör i Göteborgs ciklidgrupp
    Mia L
  • endymion

    #2
    En fråga bara, borde man inte på dessa storauktioner auktionera ut fisken först. Fisken kan ju bli liggande på ett bord i flera timmar annars, med nedkylning som följd och eventuella påföljande sjukdomar. Borde ju vara bättre med minmal tid på borden och sedan ner i kylbagar och frigolitlådor.

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      En fråga bara, borde man inte på dessa storauktioner auktionera ut fisken först. Fisken kan ju bli liggande på ett bord i flera timmar annars, med nedkylning som följd och eventuella påföljande sjukdomar. Borde ju vara bättre med minmal tid på borden och sedan ner i kylbagar och frigolitlådor.
      Först - kul med auktion igen! En av årets höjdpunkter!!

      Sedan - det ligger nåt i vad Albin skriver, men kanske är resonemanget sådant att en god blandning av fisk och tillbehör främjar auktionsintresset. Och att alla auktionsposter lottas i vilken ordning de kommer upp för största möjliga rättvisa - det senare är ju i och för sig möjligt att göra två avdelningar...

      Men min undran är om detta med nedkylning är ett stort problem - förra året var det lite kallt i entrén för oss som hade grejor där. Men såvitt jag minns var själva salen till och med väl varm. Är det nån som har haft/hade problem med nedkylning?

      Alterntivet till att dela på fisk/tillbehör kunde ju vara att ha ett gäng extra friggolådor och efter märkning/visning låta fisken gå ner i dessa när auktionen startar. (för att plockas upp vid själva uppropet...) Nackdel - då kan ingen glida runt och titta på fisk efter att utropen börjat...

      Jag inser merarbetet och det krånliga och vet inte om det är en genomförbar idé egentligen. Och jag tycker ju egentligen om blandningen - men fisken ska ju naturligtvis ha det så bra som möjligt.

      Så det kokar åter ner till frågan - är det så att nedkylning är ett stort problem?? Jag tycker snarare det verkar som om läckande påsar och brist på syrgas (i påsarna) är det som jag märkt. Och det ankommer ju på oss som lämnar in att göra packningen ordentligt!

      Bli inte upprörd nu Albin - men hur många av de inropade fiskarna hamar i varma goa friggolådor efter inrop egentligen...för ingen vill väl att alla ska
      dra när väl fisksektionen är avauktionerad.

      Lite svamligt detta - men jag både vill värna fisken OCH auktionen. Borde gå att göra bådadera utan att dela på utropen i fisk/tillbehör?? Eller?
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        En helt annan fråga - även om den ovan måste diskuteras vidare!! - är om det finns något kul på ingång till auktionen? Det brukar ju en sådan här tråd också handla en del om. Lista på de som vill - jag ska fundera lite till, men något kommer naturligtvis med!
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • Johnny_1
          Användare
          • oktober 2003
          • 313

          #5
          Lyckligtvis så fanns extra påsar och även syrgas till hands förra året då vissa i princip bara slängt ner sin fisk i brödpåsar.

          Sedan så håller jag med Joe om att det var kallt i entren så kanske man skulle ha fisken längre in i lokalen.

          När MAF hade sin auktion i Mars såg vi till att fisken var så långt ifrån entren som möjligt och det funkade så det är bara att möblera om matsalen lite så funkar det i Frölunda med.
          www.malmoakvarieforening.se

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Nedkylning är ett stort problem vid fisktransporter. Jag upprörs väl inte direkt av att det var som det var, men jag hade inte velat köpa en fisk som legat så länge på det sättet.

            Men apropå brödpåsar och dylikt, det är väl egentligen bara att vägra och ta emot dåligt packad fisk. Sedan ha ett förpackningsbord bredvid där man säljer fiskförpackning med riktig påse och syrgas för 5 kr per påse. Har ni problem att få tag i dessa saker kan jag ta med om inte annat.

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              #7
              Ursprungligen postat av endymion
              Nedkylning är ett stort problem vid fisktransporter. Jag upprörs väl inte direkt av att det var som det var, men jag hade inte velat köpa en fisk som legat så länge på det sättet.

              Men apropå brödpåsar och dylikt, det är väl egentligen bara att vägra och ta emot dåligt packad fisk. Sedan ha ett förpackningsbord bredvid där man säljer fiskförpackning med riktig påse och syrgas för 5 kr per påse. Har ni problem att få tag i dessa saker kan jag ta med om inte annat.
              Det vore ju synd om du inte vill köpa - vi (är medlem nu) får väl försöka hitta på ett sätt att inte låta fisken bli kall. Men i princip gäller det ju bara att få in den/påsarna längre i lokalen och se till att de är väl packade.

              Idén med ett "ompackningsbord" är ju jättebra - 5 spänn och så får man riktig påse + syrgas. Detta skulle jag också kunna fixa grejor till för auktionen.

              Men värmen är ju kanske det stora problemet - diskutera vidare.
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                Om man skall följa jordbruksverkets regler så är vad jag förstått deras åsikt att fisken enbart kan transporteras till och från en auktion i påsar. Under själva auktionen är det försäljning som gäller och därmed L80 dvs att fisken skall hållas under samma betingelser som i butik dvs regelrätta kar, inredning o vattenförhållanden detta även om det gäller några timmar.
                Att man kan riskera sjukdomar med att öppna o blanda fisk under några timmar verkar inte spela någon som helst roll.
                Så är det detta som gäller så är väl fiskauktioner i stort sett omöjliga att arrangera.
                Tydligen gällde också något liknande i Duisburg Utställningsdiskusen kunde man ha i oinredda kar men för försäljning gäller anant.
                En engelsk handlare sålde fisk från 4 oinredda kar. Redan dag ett kom en vetrinär fram och talade om att detta stred mot tysk lag. Lösningen ja han stälde ner en lekkruka i varje kar o då var det ok.
                Men nu blev det kanske lite OT
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • joe
                  Användare
                  • juni 2006
                  • 1451

                  #9
                  Jo kanske - men det visar ändå på vissa orimligheter. Det rådande måste väl vara det sunda förnuftet och, framförallt, att vi gör så mycket som möjligt för att fiskar/djur ska ha det så bra som möjligt OCH så att det går att genomföra t.ex en auktion utan alltför mycket strul. Nå - många i GCG läser väl tråden och så får vi väl försöka efter bästa förmåga.
                  MVH - joe

                  Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 1451

                    #10
                    Kaj - du har PM.
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #11
                      Vi har alla gånger erbjudit gratis ompackning med riktiga påsar och syrgas och planen är säkerligen den samma för årets auktion.

                      Och visst har det vart lite si och så med fisklagringen under auktionerna. Förra gången var nog bäst hittils, så det har vart värre I år tror jag att vi skall göra ett seriöst försök att få så många poster som möjligt föranmälda och reggade vilket kommer korta ner tiden för registrering till ett minimum.

                      Detaljer för hur föranmälning skall gå till bör jag nog ordna till snarast känns det som
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • joe
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 1451

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tony
                        Vi har alla gånger erbjudit gratis ompackning med riktiga påsar och syrgas och planen är säkerligen den samma för årets auktion.

                        Och visst har det vart lite si och så med fisklagringen under auktionerna. Förra gången var nog bäst hittils, så det har vart värre I år tror jag att vi skall göra ett seriöst försök att få så många poster som möjligt föranmälda och reggade vilket kommer korta ner tiden för registrering till ett minimum.

                        Detaljer för hur föranmälning skall gå till bör jag nog ordna till snarast känns det som
                        Känns ju jättebra - jag kände/känner inte till detaljer så jag ber om ursäkt om jag stövlat på. Hör av dig om jag ska fixa nåt! Och så ser jag fram emot att det börjar lista upp lite poster på auktionsgods.
                        MVH - joe

                        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                        Kommentar

                        • Byttorp
                          Användare
                          • november 2003
                          • 1585

                          #13
                          Det är ju alltid tråkigt när myndighetskrav ställer till problem nere på gräsrotsnivå, men vi får väl göra vad vi kan för att efterleva de krav som finns, sen får det ju inte heller gå till absurdum på nått sätt.

                          När det gäller auktionsvaror så har jag laddat upp med en massa "left overs" hemma. Det blir nån bakgrund, rötter, foder, pumphuvuden, uvfilter, ytterfilter och lite annat småplock.
                          Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                          Ordförande GCG

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            #14
                            känns som jag skulle försöka tima in det denna gången, nu när jag är medlem och allt...... behöver ni hjälp med nåt så hjälper jag gärna till på distans om jag kan.....och på plats om jag är där...
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              Oh, kul med auktion iår igen! Jag kommer och drar med mig Tommy också!
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...