Fire fish-status ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    #46
    Jag tror som du Janne. Att fire Fishen är en blandning av olika aulonocaror och inte korsad med mbunas.


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #47
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Lägger in tre st bilder på ett av mina firefishyngel, den var helt brun från början, det vill säga, den så ut som ett helt vanligt aulonocarayngel.
      den är väl ca 6 cm och den börjar färga ut nu.
      Visst ser den ut som en aulonocara röd rubin.Janne
      Den ser ju ut o bli fin iaf. dock ej någon fire fish men ändå....
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #48
        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
        Den ser ju ut o bli fin iaf. dock ej någon fire fish men ändå....
        Jo det är en 100% firefish, dock inte en albino firefish.Janne

        Kommentar

        • Santa
          Användare
          • december 2006
          • 93

          #49
          Jag har fått några kullar nu av fire fish och runt typ 10-20% av dom har "vanlig" aulonocara färg,dom andra är lite rosa/röda.Vad jag tror så kommer dom vanliga och bli nått som liknar rödrubin eller nått sånt.
          Dom älsta jag har är runt 4mån så det ska bli kul o se vad det blir av dom hehe
          Malawi i massor

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #50
            Lägger ut lite bilder på lite yngel av fire fish.

            Bild 1 är en firefish hanne 6cm stor.
            Bild 2 är en hona och hanne som lekte i går honan ca 5cm hannen ca 6cm.
            Bild 3 är en bild på honan ca 5cm, den tror jag kan bli väldigt röd när den blir större.Janne

            Kommentar

            • ozric
              Användare
              • mars 2004
              • 3187

              #51
              Brunrandiga yngel - är det 100% hanar eller?? Finns det bruna honor också?
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #52
                Ursprungligen postat av ozric
                Brunrandiga yngel - är det 100% hanar eller?? Finns det bruna honor också?
                Jo det finns honor också som brunrandiga, men dom är lite mörkare än vanliga röd rubinhonor.
                Jag har ju dratt upp dom bruna ynglen från fire fish.och jag har inte sett ett enda yngel som ser ut som mbuna, så det tror jag är helt otänkbart att det är mbuna inblandat.
                Dom största är ca 10 cm, några är klockrena röd rubin en del är röd rubin med lite blått i och röda fläckar på ryggfenan.
                Men det som jag tycker är lite revoltionerande, det är en hanne han ser ut som en kejsare hanne, det vill säga en hanne som är blå med det röda bandet bakom huvudet, ja, min lilla utvärdering.
                Ser ut så här, jag tror attt dom har blandat röd rubin med kejsaraulonocara, sedan har dom fått fram albino yngel efter det, och urvalsodlat dom rödaste efter det, ja jag kommer att fortsätta minst 20 år till att jag löst problemet.Janne
                Senast redigerad av malawijanne; 18 april 2009, 01:13.

                Kommentar

                • Cichlidaholic
                  Användare
                  • juni 2005
                  • 1103

                  #53
                  Ursprungligen postat av Mattias777
                  Ja, jag har hört många säga att du odlar fram fina malawi.Skulle vara kul och komma o se nån gång.

                  Men astaxtantin kan känns lite som smink på en tjej tycker jag. Det är ännu mer spännande om dom är vackra utan sminket. Efeckten av astaxtantin försvinner väl rätt snabbt om man slutar mata med det?

                  Jag kör inget Astaxanthene nu , och mina Hongi super red är kräftröda ialf.. ska göra ett expriment och köra i det i nästa laddning och se hur stor skillnad det blir. Har ett hundra tal yngel utav dem .. Kanske ska köra det på dem

                  I Danmark verkar ingen köra med det ...

                  malawicarsten (Forhandler) - 10/04-2009 08:11
                  Grunden til de svenske fisk er tæt på selvlysende er de storbruger Astaxanthene i deres hjemmelavede foder...
                  4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                  Min Hemsida
                  Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                  På min Zoon
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #54
                    Ursprungligen postat av Cichlidaholic
                    Jag kör inget Astaxanthene nu , och mina Hongi super red är kräftröda ialf.. ska göra ett expriment och köra i det i nästa laddning och se hur stor skillnad det blir. Har ett hundra tal yngel utav dem .. Kanske ska köra det på dem

                    I Danmark verkar ingen köra med det ...

                    malawicarsten (Forhandler) - 10/04-2009 08:11
                    Grunden til de svenske fisk er tæt på selvlysende er de storbruger Astaxanthene i deres hjemmelavede foder...
                    ja, grattis att du har fått en stam utav hongie som blir röda utan färgfoder, jag undrar hur det kommer sig att dom blir röda utan färgfoder?.
                    Det var ju intresant det dom sa i Danmark.
                    Man kanske skulle ta en liten sväng till zooaffärerna i Köpenhamn i sommar som en liten semestertripp, ta med några hundra röda hongieyngel, och även några kilo häxmix.Som jag kanske kunde kränga av till zooaffärerna.
                    Så kan ju danskarna få se lite riktiga fiskar med färg på. Det verkar som att det finns en marknad för det.Janne

                    Kommentar

                    • Decimus
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 961

                      #55
                      Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                      Här är länken som fick mig att köpa FF:

                      http://www.malawi-firefish.de/galerie.php


                      dom ser ju ordentligt photoshoppade ut.... eller tom kanske de dära programmet i word, heter det write eller dyligt..?? ser inte äkta ut för 5 öre.

                      Kommentar

                      • Mattias777
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1493

                        #56
                        Tyvärr har fire fishen den tendensen att se lite onaturliga ut. Men det är ju en smaksak.


                        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #57
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          kommer att fortsätta minst 20 år till att jag löst problemet.Janne
                          Protomelas taeniolatus "red empress".
                          Testa och para den med röd rubin och kör den avkomman sedan med röd rubin ett par gånger till och inavla dom sedan 2-4 gånger och kolla vad du får.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #58
                            Ursprungligen postat av deelay
                            Protomelas taeniolatus "red empress".
                            Testa och para den med röd rubin och kör den avkomman sedan med röd rubin ett par gånger till och inavla dom sedan 2-4 gånger och kolla vad du får.
                            Nej varför ska jag hålla på i 20 år, om du redan har facit, kan du bevisa att dom har gjort som du skrev.Janne

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #59
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Protomelas taeniolatus "red empress".
                              Testa och para den med röd rubin och kör den avkomman sedan med röd rubin ett par gånger till och inavla dom sedan 2-4 gånger och kolla vad du får.
                              Ja Niklas, nu har du fått min hjärna att börja arbeta.
                              Jag har ju dragit fram en del fire fish, mera kommer, men ifrån min stam så har det inte kommit fram något yngel som liknar hinderi, nej detta får du utveckla vidare, du kan inte bara slänga ur dig sådana spekulationer utan bevis.Janne

                              Kommentar

                              • endymion

                                #60
                                Jag kan åtminstone konstatera att firefish mer än gärna parar sig med victoria. Detta skulle kunna betyda att man blandat in någon victoriaciklid.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...