Fire fish-status ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • si1ver
    Användare
    • augusti 2008
    • 63

    #76
    Den såg jag aldrig när jag var hos dig senast. Blir den lika röd som dina andra firefish blir det ett praktexemplar av OB aulonocara

    Kommentar

    • si1ver
      Användare
      • augusti 2008
      • 63

      #77

      "Alle meine Firefische gehen auf eine einzige! "Mutation", d.h. auf ein einziges! Fischmännchen aus dem Jahre 1996! zurück - wahrscheinlich eine Mesalliance zwischen einem Aulonocara redflush und einem Pseudotropheus zebra-estherae - , die ich glücklicherweise fotographisch belegen kann."

      Min tyska är si så där, men vad jag förstår så är det från början en korsning mellan Aulonocara hansbaenschi och Pseudotropheus estherae (som han säger sig ha bildbevis för).
      Därefter har en hane av dessa yngel korsats med flera aulonocara arter för att få fram olika färgvarianter.

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #78
        Ursprungligen postat av si1ver
        http://www.malawi-firefish.de/malawi-firefish.php
        "Alle meine Firefische gehen auf eine einzige! "Mutation", d.h. auf ein einziges! Fischmännchen aus dem Jahre 1996! zurück - wahrscheinlich eine Mesalliance zwischen einem Aulonocara redflush und einem Pseudotropheus zebra-estherae - , die ich glücklicherweise fotographisch belegen kann."

        Min tyska är si så där, men vad jag förstår så är det från början en korsning mellan Aulonocara hansbaenschi och Pseudotropheus estherae (som han säger sig ha bildbevis för).
        Därefter har en hane av dessa yngel korsats med flera aulonocara arter för att få fram olika färgvarianter.
        Jo jag har läst det också, min tyska är nog lika med noll, men jag har haft hjälp.
        Ja om han nu har bildbevis, så kanske det är dags attt plocka fram det.
        Men jag vill inte se bilder på zebra hannen.
        Jag vill se bilder på ynglen, och även yngel i dom leden som kommer efteråt i ca 14 år.
        Jag har inte sett ett enda yngel på bild som har liknat rödzebra, det måste finnas tusentals om det stämmer som tysken skriver.
        Ja jag är skeptisk, men det är skoj att det finns flera personer som engagerar sig i firefishen.Janne

        Kommentar

        • si1ver
          Användare
          • augusti 2008
          • 63

          #79


          Undrar om det är denna hanen?

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #80
            ja den är vackerfärg firefish den för hanar den hur den äter specialt för foder o räkmix.. jag såg bara malawijanne har den där sin egna karet den som samma färg den snyggt.. jag har inte min den firefish stark färg som den o mest på orange ser ut..
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • classe
              NCS Medlem
              • april 2007
              • 1147

              #81
              Ursprungligen postat av si1ver
              jaa den är klart hane..
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #82
                Ursprungligen postat av si1ver
                Ja jag kan ta fram kort på hannar också, men det måste väl finnas kort på ynglen också, som ser ut som rödzebra.
                Ja jag har inte fått fram ett enda yngel som liknar rödzebra. visst är det konstigt.-Janne

                Kommentar

                • si1ver
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 63

                  #83
                  Ja, jag har mailat killen i fråga. Får se om vi kan få lite fotobevis

                  På 14 år är det nog inte mycket kvar av rödzebran i firefishen. Tror nämligen att efter första korsningen har han/de enbart korsat in fler aulonocara sorter. Försvinnande liten del av rödzebran kvar, men första avkomman måste sett ut mer som en röd zebra.
                  Senast redigerad av si1ver; 19 juni 2009, 09:59.

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #84
                    Får man Röd rubin-liknande hanar från de rosa ynglen el e det bara fr de bruna ynglen??
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • si1ver
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 63

                      #85
                      Var jag har hört från Janne, så endast de bruna ynglen.

                      Men visst borde man kunna få en firefish med blått huvud och röd kropp. Vet inte var den skulle kallas för bara Firefish/Röd rubin??

                      Kommentar

                      • tricoti
                        Användare
                        • juni 2009
                        • 249

                        #86
                        Jag tycker inte om när ni korsar fiskar..Men jag förstår att det kan vara kul. Leka lite gud.

                        Kommentar

                        • si1ver
                          Användare
                          • augusti 2008
                          • 63

                          #87
                          Är det värre att korsa två närbesläktade aulonocarer än att inavla samma aulonocara för att få fram vissa egenskaper (former, färger etc.)????

                          Exempel: Firefish vs. Aulonocara eureka

                          Sciaenochromis fryeri 'Iceberg' är en ganska populär onaturlig firre i dessa forum. Skitsnygg dessutom!
                          Senast redigerad av si1ver; 21 juni 2009, 22:58.

                          Kommentar

                          • fredrik-tern
                            Användare
                            • juli 2007
                            • 75

                            #88
                            hur tror du att man fick fram röda svärdbärare

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #89
                              Ursprungligen postat av si1ver
                              Är det värre att korsa två närbesläktade aulonocarer än att inavla samma aulonocara för att få fram vissa egenskaper (former, färger etc.)????

                              Exempel: Firefish vs. Aulonocara eureka
                              Ung. lika illa om du frågar mig. På dessa är "skadan redan skedd" och min del i detta är väl att jag har sponsrat det. Hoppas samtidigt att inte fler storsäljande bastarder dyker upp men det är nog föga troligt att det inte gör det framöver,är jag rädd....
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • cichlids4fun
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 3111

                                #90
                                Ursprungligen postat av si1ver
                                Är det värre att korsa två närbesläktade aulonocarer än att inavla samma aulonocara för att få fram vissa egenskaper (former, färger etc.)????

                                Exempel: Firefish vs. Aulonocara eureka

                                Sciaenochromis fryeri 'Iceberg' är en ganska populär onaturlig firre i dessa forum. Skitsnygg dessutom!

                                visst är det värre.....fast det andra är illa det med, men som sagt är det vad marknaden vill ha så kommer det ju att bli så, men var det kommer att sluta med vågar jag inte ens gissa på, men förmodligen sitter vi om 10talet år med bara inavlad och korsningar då förmodligen vildfångst är förbjuden in i eu
                                Mvh
                                Peter

                                don´t drink water-fish ..... in it!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...