Fire fish-status ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #91
    Ursprungligen postat av cichlids4fun
    men förmodligen sitter vi om 10talet år med bara inavlad och korsningar då förmodligen vildfångst är förbjuden in i eu
    OFF TOPIC:
    Förbud kommer säkert, men knappast mot vildfångst, i så fall snarare mot all fisk. Internationella miljömyndigheter är nog snarare emot odlingen av fiskarna än emot vildfångat - så dessa kommer säkert i så fall att stoppas först.

    Kommentar

    • tricoti
      Användare
      • juni 2009
      • 249

      #92
      Jag håller tummarna på sjöodling.Då får länderna exportinkomster.Denna "photoshoppning" av firrar..tjaa,papegojcikliden säljer.Men "vi" vet bättre..

      Kommentar

      • classe
        NCS Medlem
        • april 2007
        • 1147

        #93
        ja jag har den oxåå firefish o visa den färg.. o har cirka 35st den cirka 5 veckor nu den...
        375 LITER Malawi arter..
        74 Liter Malawi yngel...

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #94
          Ursprungligen postat av tricoti
          Jag håller tummarna på sjöodling.Då får länderna exportinkomster.Denna "photoshoppning" av firrar..tjaa,papegojcikliden säljer.Men "vi" vet bättre..
          Photoshopping, ja, det tar jag för givet att du inte menar fiskar i denna tråden,eller? sedan att vi vet bättre, det har ju kommit fram tydligt i denna tråden att vi, det står bara du för.Janne
          Senast redigerad av malawijanne; 26 juni 2009, 10:02.

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #95
            Ursprungligen postat av classe
            ja den är vackerfärg firefish den för hanar den hur den äter specialt för foder o räkmix.. jag såg bara malawijanne har den där sin egna karet den som samma färg den snyggt.. jag har inte min den firefish stark färg som den o mest på orange ser ut..
            Classe vad matar du med?Janne

            Kommentar

            • classe
              NCS Medlem
              • april 2007
              • 1147

              #96
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Classe vad matar du med?Janne
              ja jag använde den räkmix som köp av nolciklidhobby.. och använde den Spirulina 3.6.. min själv den är orange ser ut mest där.. o jag kör med lys-rör den en grolux och en aquastar.. den i min 222liter den bara ihop med golden och firefish.. o ser ut snyggt färg stark är golden den ser ut gulaform..
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #97
                Ursprungligen postat av classe
                ja jag använde den räkmix som köp av nolciklidhobby.. och använde den Spirulina 3.6.. min själv den är orange ser ut mest där.. o jag kör med lys-rör den en grolux och en aquastar.. den i min 222liter den bara ihop med golden och firefish.. o ser ut snyggt färg stark är golden den ser ut gulaform..
                Ja, räkmix är bra, se till att köpa räkmix spetsad med astaxhanthin, så kommer dina firefish att bli rödare.
                sedan så tror jag inte att dina firefish kommer att bli lika röda som mina, på grund utav att mina var ruskigt röda från början, så det beror inte bara på vad man matar med, man måste ha rätt urvalsmaterial från början.Janne

                Kommentar

                • classe
                  NCS Medlem
                  • april 2007
                  • 1147

                  #98
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Ja, räkmix är bra, se till att köpa räkmix spetsad med astaxhanthin, så kommer dina firefish att bli rödare.
                  sedan så tror jag inte att dina firefish kommer att bli lika röda som mina, på grund utav att mina var ruskigt röda från början, så det beror inte bara på vad man matar med, man måste ha rätt urvalsmaterial från början.Janne
                  ja den blir aldrig kommer dom röda.. den är runt 4-5cm dom alla.. har oxåå den ca 35 yngel av firefish där.. ja jag skall kämper med yngel där istället så ge mest astahanthin foder en el två ggr varje dagar ok???
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #99
                    Ursprungligen postat av classe
                    ja den blir aldrig kommer dom röda.. den är runt 4-5cm dom alla.. har oxåå den ca 35 yngel av firefish där.. ja jag skall kämper med yngel där istället så ge mest astahanthin foder en el två ggr varje dagar ok???
                    Det är helt ok, det är sällan jag matar mer än en gång per dag, men däremot så brukar jag missa minst en dag per vecka och det gäller även ynglen.Janne

                    Kommentar

                    • classe
                      NCS Medlem
                      • april 2007
                      • 1147

                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Det är helt ok, det är sällan jag matar mer än en gång per dag, men däremot så brukar jag missa minst en dag per vecka och det gäller även ynglen.Janne
                      ok bra av dig tippa den.. o skall försöka den..
                      375 LITER Malawi arter..
                      74 Liter Malawi yngel...

                      Kommentar

                      • si1ver
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 63

                        Ursprunget på Firefish

                        Nu har jag haft en lite email konversation med Thomas på http://www.malawi-firefish.de

                        "See under Homepage: "Malawi-Manie" - I am the original breeder of these fishes...no matter what other persons claim to know"

                        Sen när jag frågar om en bild på första firefishen någonsin, som alla andra härstammar från svarar han

                        "Hi! Have a look at my HP: headline: "Alte Galerie - Meine Firefish-Aulonocaras" - right column, fourth picture from above was the main male fish I selected for breeding - the rest are descendants of 2nd, 3rd ....generations ( al the pictures with a relatively "bad" quality )"


                        Detta skulle alltså vara den hanen

                        Vad tror du om detta Janne?
                        Senast redigerad av si1ver; 27 juni 2009, 14:58.

                        Kommentar

                        • si1ver
                          Användare
                          • augusti 2008
                          • 63

                          Liknar den en rödzebra?

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            jag tror inte att det nånsin går att få veta exact hur den kom till... man har ju hört en del olika versioner, man får nog nöja sig med att veta att dom finns.
                            Kolla man på den bilden som han menar är den första hanen så ser det ju ut att finnas "taeniolatus från Namalenje" i den, kolla färg spectrat på kroppen.
                            Sen har ju janne fått fram nån som ser lite ut som en kejsare... kan ju vara det med i den... vem vet.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • si1ver
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 63

                              Jo men det är ju det han påstår att det är, en korsning mellan röd zebra och kejsar aulonocara på bilden

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                Ursprungligen postat av si1ver
                                Jo men det är ju det han påstår att det är, en korsning mellan röd zebra och kejsar aulonocara på bilden
                                jo, jag hörde en annan story där en tysk kille meande på att det började med en röd rubin och taeniolatus... många stories finns det 0>)
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...