Fire fish-status ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    Användare
    • november 2005
    • 530

    #61
    Ursprungligen postat av endymion
    Jag kan åtminstone konstatera att firefish mer än gärna parar sig med victoria. Detta skulle kunna betyda att man blandat in någon victoriaciklid.
    När jag hade firefish så korsade sig hanen med mina protomelas sp, stevei honor. Det är den enda korsning jag någonsin haft.

    Kommentar

    • akva99
      Användare
      • september 2005
      • 527

      #62
      vad är skillnaden mellan dragonblood och fire fish?

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #63
        Ursprungligen postat av akva99
        vad är skillnaden mellan dragonblood och fire fish?
        Dragonblood får inte det helröda och kan även gå åt det oranga hållet, men en del honor på dragonblood kan få en riktigt orange färg typ rödzebra.
        Jag själv blandar min rödaste hanne med min dragonblood som har mest färg på, hannarna från dom första kullarna blir riktigt röda och honorna kan bli guldoranga.
        Ja dom verkar bli kanon, tyvärr så dog dom ca 25 finaste jag som jag hade när min doppvärmare pajade, men jag har väl en 10st kvar och även ett par mindre kullar.
        Det kommer även fram marmeladcats från dragoblooden som verkar få mycket rött i sig, det blir även en del honor som är spräckliga på dragon blood.
        På min stam utav firefish så kommer det bara fram rosa eller bruna yngel, alltså inga spräckliga eller mc. och mina första yngel som jag har fått fram utav fire fishen är ca 8-10 cm nu.
        och en del ser ut som dåliga röd rubin, en del ser ut som bra röd rubin med röda stora fläckar på fenorna, och en del blir blå med ett rött band bakom huvudet som en kejsare aulonocara, honorna ser ut som kejsaraulonocaror det vill säga lite mörkare än röd rubin.
        Formen på mina yngel är typiskt för aulonocara, och absolut inga som ser ut som rödzebra, viktoriaciklider eller hinderi,( där lurade du mig lite Deelay, att jag kunde gå på den ).Janne
        Senast redigerad av malawijanne; 19 april 2009, 14:55.

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #64
          Jag uppdaterar tråden lite.
          Lägger ut en hanne utav firefish,Bild 1 liknar rödrubin ca 4-5cm.
          Bild nr 2 liknar en blandning utav röd rubin och kejsareaulonocara ca 10 cm.
          dom här två var bruna yngel från början, och dom får väl gå till dom sälla jaktmarkerna nu.Janne

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #65
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Jag uppdaterar tråden lite.
            Lägger ut en hanne utav firefish,Bild 1 liknar rödrubin ca 4-5cm.
            Bild nr 2 liknar en blandning utav röd rubin och kejsareaulonocara ca 10 cm.
            dom här två var bruna yngel från början, och dom får väl gå till dom sälla jaktmarkerna nu.Janne
            Ja vad ska man säga,jag lägger ut lite bilder på fire fish på en ciklidsajt, som jag har dragit upp 2 år, för att vi ska kunna klargöra hur firefishen kommit till.
            Ingen kommentar.
            Är det bara jag som är på denna sajten som är intresserad av firefishen?Janne

            Kommentar

            • Santa
              Användare
              • december 2006
              • 93

              #66
              Jag har fått samma färger som du janne.
              Verkar kunna bli mycket olika färger på dom "bruna" ynglen.
              Malawi i massor

              Kommentar

              • si1ver
                Användare
                • augusti 2008
                • 63

                #67
                Det är väl många som läser men få som svarar. Väldigt intressant och se dessa mörka firefish, ger bra ledtrådar på hur de fått fram firefish och vilka arter de har korsat.

                Är det ingen som fått hybrider mellan firefish och någon annan aulonocara?

                Janne har du fått yngel av dessa "mörka firefish", undrar om inte du hade fått vanliga ibland dessa i så fall?

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #68
                  Ursprungligen postat av si1ver
                  Det är väl många som läser men få som svarar. Väldigt intressant och se dessa mörka firefish, ger bra ledtrådar på hur de fått fram firefish och vilka arter de har korsat.

                  Är det ingen som fått hybrider mellan firefish och någon annan aulonocara?

                  Janne har du fått yngel av dessa "mörka firefish", undrar om inte du hade fått vanliga ibland dessa i så fall?
                  Skoj att det fanns några som var intresserade.
                  Nej jag har inte tagit några yngel från dessa mörka firefish, och jag lär inte göra det heller, fast jag har haft några honor som har lekt med den största hannen.
                  Jag har bara dragit upp dom 10 ynglen som jag skrev om innan, för att försöka komma underfund med vad firefishen kommer från.
                  Så nu har dom gjort sitt.
                  Jag får fortfarande fram bruna yngel, men dom sorterar jag bort med en gång, och jag försöker att odla på dom honorna som ger minst bruna yngel.
                  målet är att alla yngel ska vara röda albinosar.Janne

                  Kommentar

                  • si1ver
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 63

                    #69
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Skoj att det fanns några som var intresserade.
                    Nej jag har inte tagit några yngel från dessa mörka firefish, och jag lär inte göra det heller, fast jag har haft några honor som har lekt med den största hannen.
                    Jag har bara dragit upp dom 10 ynglen som jag skrev om innan, för att försöka komma underfund med vad firefishen kommer från.
                    Så nu har dom gjort sitt.
                    Jag får fortfarande fram bruna yngel, men dom sorterar jag bort med en gång, och jag försöker att odla på dom honorna som ger minst bruna yngel.
                    målet är att alla yngel ska vara röda albinosar.Janne
                    Albinos är de ju inte, då skulle ju ögonen varit röda och dessutom skulle både hanar och honor varit vita. Det är väl precis som en vita tigrar (som saknar bara det orange pigmentet).
                    Det är ju bara det gråbruna pigmentet som blivit avstängt så att det röda och blå lyser extra klart.
                    Hur många % är det som är mörka yngel?
                    Skiljer det mycket % på bra och dåliga honor?
                    Skiljer det mycket % på bra och dåliga hanar?

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #70
                      Ursprungligen postat av si1ver
                      Albinos är de ju inte, då skulle ju ögonen varit röda och dessutom skulle både hanar och honor varit vita. Det är väl precis som en vita tigrar (som saknar bara det orange pigmentet).
                      Det är ju bara det gråbruna pigmentet som blivit avstängt så att det röda och blå lyser extra klart.
                      Hur många % är det som är mörka yngel?
                      Skiljer det mycket % på bra och dåliga honor?
                      Skiljer det mycket % på bra och dåliga hanar?
                      Jo det finns albinos med röda ögon på firefish, men dom är sällsynta, jag har bara fått fram 3 st med röda ögon, och jag vet att det säljs i Tyskland.
                      En del honor som jag har gett upp till 30% bruna yngel, en del honor ger bara albinosar, det är dom honorna som jag tycker man ska odla på.
                      Ja det är stor skillnad på honorna och det är ruskigt stor skillnad på hannarna, framförallt så finns det stammar som säljs som jag tycker är riktigt dåliga, men det är bara som jag tycker andra tycker säkert tvärtom.Janne

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #71
                        Jag lägger ut en firefish marmeladcat på ca 6 cm, denna har mycket rött i sig, det ska bli skoj att se hur den blir när den har färgat ut ordentligt.Janne

                        Kommentar

                        • jompa.h
                          Användare
                          • maj 2007
                          • 63

                          #72
                          kan bli grymt snyggt ! man är en ob och fire fish freak (har egna varianter av ob) mvh jompa

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #73
                            Ursprungligen postat av jompa.h
                            kan bli grymt snyggt ! man är en ob och fire fish freak (har egna varianter av ob) mvh jompa
                            Tack jompa, skoj att det finns flera som håller på att förädla odlingsformer på malawi.Janne

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #74
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Jag lägger ut en firefish marmeladcat på ca 6 cm, denna har mycket rött i sig, det ska bli skoj att se hur den blir när den har färgat ut ordentligt.Janne
                              Har Du korsat in OB på Firefishen el har de anlag till så kraftigt OB-teckning??
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                #75
                                Ursprungligen postat av ozric
                                Har Du korsat in OB på Firefishen el har de anlag till så kraftigt OB-teckning??
                                Ja, jag har blandat min rödaste firefish med dragonblood.
                                OB aulonocara har jag faktiskt aldrig haft.Janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...