Projekt 720L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    #76
    Jag byter ju väldigt sällan vatten i mitt kar, men har bytt 80% en gång, fast jag fyllde det gradvis och värmde lite med doppvärmare i hinkarna. Men tempen gick från 27 till 23 och enda konsekvensen i mitt sydamerika kar var att fjärilscikliderna och rosentetror lekte direkt. Det är väl ett ganska känt fenomen att många fiskar tolkar sänkning i temp som regnperiod och läge för lek.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Putte Ludde
      Användare
      • februari 2008
      • 107

      #77
      Jasså e du en av dom som sällan byter.... Fungerar de bra? Jag byter i princip 1 gång i månaden i mitt 300, och jag tycker att de fungerar perffa! Men har tänkt göra som så många andra här på forumet gör, köra tätare vatten byten! Mest för att se om de blir någon skillnad!

      Olorin du som har vart så duktig på att ge mig tipps på diverse saker. Hur har du löst det med doppvärmaren?!?


      Mvh

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #78
        Jag byter med temp. vatten, brukar hålla 22-23 grader. Mest för att jag inte använder doppvärmare. Jag har inte märkt några negativa effekter av det.

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          #79
          Doppvärmaren, jag har min i en modul som jag inte har något filter i. Man skulle kunna säga att den modulen är en slags förkammare till filtret för jag har ett insug i modulen och sedan med förbundit den med filtermodulen med två PVC-slangar så att vattnet cirkulerar där. En lyxlösning om man har många filtermoduler. Fast med lysrören så har jag sällan doppvärmaren på faktiskt så jag börjar undra om den är nödvändig.
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          Arbetssätt...