Projekt 720L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Putte Ludde
    Användare
    • februari 2008
    • 107

    Projekt 720L

    God kväll gott folk. Idag så har jag vart och hämtat ett 720L ram akvarium. Har gått och suktat ett par månader nu, tills jag idag gjorde slag i saken och handlade! Ååå glädjens dag vill jag säga!!! Det vart ett begagnat, men välskött akvarie! Nu till min fråga (som jag försökt få svar på genom att granska alla "gamla" inlägg i sök funktionen)! Jo alltså det följde med 2st Eheim 2252'or. Planen med detta akvarium är ju att de ska i en Pangea Rocky 4 bakgrund i det. Och bakom det proppat med filter material (detta sätter oxå några ??? i huvudet på mig). Men vi börjar med fråga filter, går det att använda minna 2252'or som power heads? Eller har jag ingen nytta av dom om jag vill köra filter material bakom bakgrunden? Sen då, till det här med filter matterial. Snuskigt dyrt med filter matta. Går de att köpa på nått billigare ställe än på nätet?!? Och vilken ppi ska man välja?!

    Har väll tänkt att dela detta projekt med er, dels för att få dra nytta av all vetskap som finns på detta forum! Och för att få tipps och råd under det långa jobbets gång, för ni får inte hoppas på att detta kommer att bli ett allt för fortskridande projekt. Med 3 barn och hus så har man både ont om pengar och tid..... Men klart ska de bli i alla fall, i sinnom tid

    Tack så länge då/ Patrick
  • KAM
    Användare
    • februari 2008
    • 10

    #2
    Dina filter borde du kunna använda som "power heads" bakom bakgrunden.
    Plocka bort allt filtermaterial i dem så de kan "suga fritt". Men jag vet inte hur många liter i timmen de pumpar och om det räcker med dem.

    10 PPI är den vanligaste grovleken på filtermatta bakom bakgrunder.
    http://www.akvarieshopen.com/filterm...-21_83_87.html är den billigasta jag hittat.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Gokväll!
      2252;erna kan man ha som "huvuden",ja. Men de tar rätt mkt plats. Finns andra powerheads som ger lika mkt (1200 l/h) el mer men som tar mindre plats. Och apropå din filteride` så tror jag lite mer på att ha insugen på bakgrunden nere i mitten och sen ha filterbitarna från botten och upp till ytan tex i 2 el 3 rader el staplar åt vardera håll om insugen,tex 5 x 60 x 10. Detta förutsatt att du har pumparna uppe i vardera hörn. Fördelen med detta ist för en massa kuber är att du då å då kan komma åt att suga upp böset som hamnar på botten bakom bakgrunden. Vad blire för fisk?

      Hoppas jag kunde göra mig förstådd.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Hej Putte Ludde

        det ska bli kul att följa ditt projekt
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Putte Ludde
          Användare
          • februari 2008
          • 107

          #5
          KAM, ok de var ju bra att höra, ur ekonomisk syn punkt vill säga. Sen är det ju som du säger frågan om det kommer att räcka med dessa två, eller om dom inte kommer klara av att pumpa tillräckligt??!? Någon annan som vet?

          ozric, jo som jag förstått så är det inte dom "senaste" filtren jag har fått med. Men jag har inte så mycke glitter så jag kan köpa nya power heads. Om jag inte verkligen måste... Så bästa lösningen för mig är ju då helt klart att använda det jag redan har! Sen de du skrev om det här med filter mattan bakom bakgrunden, alltså som jag har förstått och läst mig till här så välljer dom flesta att klippa ner filter mattan i kuber. Men jag är ny, så jag vet inte vad som är bäst. Men jag förstår dessvärre inte riktigt hur du menar... Alltså att sätta rasterna mitt på bakgrunden (vilken storlek man nu ska ha på dom) de är jag med på, men hur du menar att jag ska göra med filtermattan. Den hänger jag inte me på! Planerad fisk i balljan är Frontosor.

          Kul att du tycker de LN. Kan ju lungt säga att du hade stor inverkan på att jag böt ut mitt 300 l Malawi till ett "aningen" större. Diggar ditt "lilla" projekt


          Tack så länge/Patrick

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            En nackdel med att klippa ner filtermaterialet i kuber är att det då samlas skit på platser där det inte cirkulerar nåt vtn, vilket försämrar vtn;et och en massa negativa bakterier kan frodas. Å sånt ska man ju undvika.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Koi-fantast
              Användare
              • november 2007
              • 555

              #7
              Om man inte använder utrymmet bakom BTN till filter så fylls utrymmet bakom BTN av skitigt vatten som ruttnar och det är inte heller bra.

              Så jag röstar för kuber, det bästa vore väl att klippa till blåmattan så att den formas efter BTN men det är nog tyvärr för svårt. Några snäckor som käkar mulm som samlas i bakgrunden är nog bra.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Ursprungligen postat av Koi-fantast
                Om man inte använder utrymmet bakom BTN till filter så fylls utrymmet bakom BTN av skitigt vatten som ruttnar och det är inte heller bra.
                Precis! Precis vad som händer inne i de filterkuber där vattnet står stilla. Vattnet skall flöda jämnt över/genom all filtermaterial-yta annars har det motsatt verkan.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Klippa kuber måste nog vara den sämsta iden som människan någonsin kommit på... dom funkar inte ett dugg bättre är någon annan filtermatta lösningen men det är däremot ett rent helvete att göra rent... hel matta ftw, garanterat =)

                  Bara för att vi människor upplever att ytan verkar stå stilla bakom så innebär inte det att vattnet står sitt under ytan, det är fysiskt omöjligt när man har en pump där nere som pumpar ut vattnet.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Putte Ludde
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 107

                    #10
                    Men kan då någon ge mig en dettaljerad förklaring på bästa "evighets" filtret bakom bakgrund som går att åstakomma

                    Har ju helt stirrat mig blind på allt jag läst mig till, och då har det mestadels sagts kuber av filtermatta....

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av Putte Ludde
                      Har ju helt stirrat mig blind på allt jag läst mig till, och då har det mestadels sagts kuber av filtermatta....
                      Det verkar som att många tycker det är skoj i början =) men men.'
                      Om du har tex 14cm mellan bakgrunden och glaset och säg att det är 60cm högt, klipp ut en filtermatta eller 2 med måtten 16cmx56cm som är 10cm tjock och sätt den bakom så vattnet passerar där innan det åker ut i burken igen.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • Putte Ludde
                        Användare
                        • februari 2008
                        • 107

                        #12
                        deelay, hur menar du? Jag e inte riktigt med på vart måtten 16 cm x 56 cm kommer in. Alltså vi leker med tanken att jag har 14 cm mellan glas och bakgrund, och så är de ju 50cm högt, och 2 meter långt. I min värld så skulle jag ju då villja ha en filtermatta som var 14-16 cm tjock, 50 cm hög och 2 meter lång.

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Ursprungligen postat av Putte Ludde
                          deelay, hur menar du? Jag e inte riktigt med på vart måtten 16 cm x 56 cm kommer in. Alltså vi leker med tanken att jag har 14 cm mellan glas och bakgrund, och så är de ju 50cm högt, och 2 meter långt. I min värld så skulle jag ju då villja ha en filtermatta som var 14-16 cm tjock, 50 cm hög och 2 meter lång.
                          Först säger du att du inte förstår, sen talar du om att du förstår =)=))
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Putte Ludde
                            Användare
                            • februari 2008
                            • 107

                            #14
                            HAHAHAHAHA! De va så enkelt alltså! Ja du ser... Ja jag får väll prova att köra så då! Men tror du att minna Eheim 2252'or kommer att grejja de? En i varje hörn!?!?

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Tänk dig filterstavar som e (ca) 60x15x10 som du pressar vågrätt bakom bakgrunden. 2 st el gjärna 4 st med en rejäl glipa emellan.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...