Projekt 720L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    #31
    till 720 skulle jag nog, förutom 2 filtermoduler, köra kanske 3 på bakrutan, sen ett par på botten... jag tycker inte det är så snyggt om man packar hela bakrutan med moduler. Sen tycker jag svartmålad bakruta är klockrent! Då kommer fiskarna fram bra! Blir ett fint djup oxå
    540 mbuna + 54L yngel

    Kommentar

    • Putte Ludde
      Användare
      • februari 2008
      • 107

      #32
      Så ja, då var aqua Terra moduler och rockwall beställda. Så snart så, snart börjar det riktiga äventyret.....

      Kommentar

      • slarvid
        Användare
        • december 2007
        • 517

        #33
        gött! Tog du genom pwss eller?
        540 mbuna + 54L yngel

        Kommentar

        • Putte Ludde
          Användare
          • februari 2008
          • 107

          #34
          Japp de gjorde jag. Beställde silikon, filter matta och raster på samma gång! Men så kryssade jag i den rutan för kontant betalning vid leverans av PWSS, för jag såg att dom hade en rutt förbi Uppsala på söndag. Men jag har inte fått nån bekräftelse på att dom har grejerna, och att dom kommer med dom på söndag?!?!? Nån som handlat på detta vis genom dom förr?

          Kommentar

          • Matz Karlsén
            Användare
            • februari 2004
            • 1127

            #35
            Ursprungligen postat av Putte Ludde
            Japp de gjorde jag. Beställde silikon, filter matta och raster på samma gång! Men så kryssade jag i den rutan för kontant betalning vid leverans av PWSS, för jag såg att dom hade en rutt förbi Uppsala på söndag. Men jag har inte fått nån bekräftelse på att dom har grejerna, och att dom kommer med dom på söndag?!?!? Nån som handlat på detta vis genom dom förr?
            Du kan ju alltid ringa dem eller maila och fråga om de har med grejorna
            To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

            Kommentar

            • Putte Ludde
              Användare
              • februari 2008
              • 107

              #36
              Ursprungligen postat av Matz Karlsén
              Du kan ju alltid ringa dem eller maila och fråga om de har med grejorna


              Absolut skulle jag kunna göra de, men de känns inte som att det är min uppgift som kund att göra de.....

              Men de verkar som att de slutar med att jag får göra de!

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #37
                Ursprungligen postat av Putte Ludde
                Absolut skulle jag kunna göra de, men de känns inte som att det är min uppgift som kund att göra de.....

                Men de verkar som att de slutar med att jag får göra de!
                Kanske inte en grej för hela forumet ?
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #38
                  Ursprungligen postat av slarvid
                  inte funderat på aqua terras moduler? De har rätt bra priser på slimline. plus att du slipper överlappningskanten som BTN har... samma pris på slimline, men modulerna är billigare tror jag. PWSS har dom nu! går även att kombinera BTN o AQUA TERRA, har lite av båda i mitt kar, och det är ingen skillnad färgmässig t direkt
                  Vad trevligt att det kommer lite konkurrens av anständig kvalitet. Svårt att säga hur de ser ut från bilder i och för sig, men de ser fina ut på webben i a f.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    #39
                    Ursprungligen postat av specmats
                    tycker både och så att säga, menar att med "rätt" belysning kan en enfärgad, helst nån blå nyans, bli nog så bra och i vissa fall bättre än bakgrund som typ slimline, jag tycker att det är enklare att få ett större djupintryck med en färg och gärna i flera nyanser.
                    Jo, jag kan hålla med till en viss del. För egen del tycker jag BTN ser bättre ut när man sitter och vrålstirrar in i karet. Då retar jag mig på svart färg som ser svart och platt ut. Men på fem meters håll eller när man ska ha karet med på foto så ger svart ofta en större effekt faktiskt.

                    Så det jag har lärt mig av detta mitt första modulbygge är att jag ska försöka ta en kantmodul och lägga den mot ytan nästa gång så jag får ett ordentligt överhäng som skapar rejäla skuggor. Det tror jag blir mäktigt. Frågan är bara hur jag ska få lov av frugan och stålar att genomföra det projektet. Skulle man ju helst göra i ett kar med typ 120x100 i bottenyta och 60-70 cm vattendjup och ett sånt kostar en slant att få byggt.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #40
                      Ursprungligen postat av Putte Ludde
                      Ja, i början när jag började fundera på hur jag ville ha det, så var jag helt inne på att köra moduler + slimline. Men sen när man börjar titta på vad kostnaden blir så blir den högre än om jag köper en Pangea. Visserligen så är det ju kul med att få "pussla" ihop sin "egen" bakgrund. Men det blir ju rätt mycke mer jobb att köra slimline och moduler..... Men man kanske ska ta sig ett par funderare igen!


                      Åååå du Olorin, nog fick du mig att tänka om allt! Fy f.n va snygg din burk vart! Hittade fler bilder på den. Så ja tror nog allt att de lutar mot moduler och slimline igen....

                      Fan de e svårt de här, sitter och räknar nu, och de kommer att kosta minst 3200:- med slimline och moduler. Ska jag då jämföra med Pangeas kostnad på 2750:- så är det inte så mycke att fundera på! Ja jo de e klart att jag får ett mer unikt akvarium om jag välljer det "dyrare" allternativet. Men frågan är ju om de är värt de?!?!? Nu är det upp till er att övertyga mig till vilket ja ska vällja....
                      Kostar det 450 spänn att skapa nåt unikt? Ja, då skulle inte jag bangat Men det är upp till var och en och så ska man ju komma ihåg att det är en del jobb med pusslet och om man slarvat eller inte ha tålamod kan det kosta en slant till om man gör bort sig. Nä, förresten det går riktigt bra att lappa och skarva moduler med sandblandad silikon så glöm det.
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 1554

                        #41
                        Ursprungligen postat av Peter_A_F
                        Rimligtvis... men gissar att man kan spara in lite silimline...
                        Det är lätt att räkna på. I ett 720 kar går det fyra 50x60 bitar på baksida och 1 på varje kortsida plus en decimeter remsa på varje sida. Sätter man modulerna ovanpå slimline så täcker de större modulerna ytan för drygt en slimline. I mitt kar har jag 2 större moduler, 2 små moduler och 4 slimline för att täcka in alla sidorna så i mitt fal sparade jag in 2 slimline genom att pussla ihop det.

                        Det går nog på ett ut om det är lättare att "sandsilikon"spackla skarvar mellan moduler eller mellan slimline och moduler klistrade ovanpå. Men det kanske kan vara knepigare att få modulerna att fästa ovanpå slimline. Har inte provat, men det är ju en lite glattare yta.

                        Så nu hoppas jag inte att jag missat att ge svar till något som var ställt till mig.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • slarvid
                          Användare
                          • december 2007
                          • 517

                          #42
                          iof... har aldrig provat silikoner på slimline... däremot har jag aqua terra moduler hemma... mkt lättare att jobba med... man kan skära dom med rakblad och sen knäcka om man vill... såga oxå, men de är inte som BTN, som är sten hårt.
                          540 mbuna + 54L yngel

                          Kommentar

                          • classe
                            NCS Medlem
                            • april 2007
                            • 1147

                            #43
                            Ursprungligen postat av Putte Ludde
                            Ja jo tiden har jag ju! Så det är väll igentligen inte de som hindrar mig, vart väll lite lat bara. Och såg det som en snabb smidig lösning att bara hänga i en hel bakgrund.... Men det sitter ett litet frö och gror i huvudet nu i alla fall!


                            Men va kan tänkas behövas då? Alltså aqua terras moduler sa ju inte så mycke, inte så mycke till bilder (har för visso inte letat på nätet) är dom snygga? Och så hade dom ju inte "färdiga" filter moduler. Men de kanske är ett litet problem igentligen?!?! Men jag lär ju ha 2 st filter moduler. Sen så vill man ju ha ett par vanliga moduler. Men hur många????? Ja jo jag vet, det är upp till mig. Men hur många brukar de gå åt till ett 720 om man inte använder sig av slimline i mellan?
                            Hej.. skall du tänka göra slim.line på bakgrund där??? du kan kolla på min 375 liter där akvarium av min den slim-line där så den är mkt nöjd där.. jag har bilder där om gjort projekt min akvarium där med 375 liter där i april -08 med bilder där.. du kan kolla där man skall göra så där bra ser på den..
                            375 LITER Malawi arter..
                            74 Liter Malawi yngel...

                            Kommentar

                            • Putte Ludde
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 107

                              #44
                              Oj oj oj, så kul. Igår var jag och mötte Patrik från PWSS, han hade bilen full av Aquaterra moduler till mig. Herre va mycke större dom är i verkligheten.... Har nu i alla fall alla bitarna hemma, så idag ska jag på börja projektet tänkte jag, men detta är ju inget som är gjort i en hand vändning. Så de får ta den tid det tar, antagligen bäst så oxå!

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #45
                                Ursprungligen postat av Putte Ludde
                                Oj oj oj, så kul. Igår var jag och mötte Patrik från PWSS, han hade bilen full av Aquaterra moduler till mig. Herre va mycke större dom är i verkligheten.... Har nu i alla fall alla bitarna hemma, så idag ska jag på börja projektet tänkte jag, men detta är ju inget som är gjort i en hand vändning. Så de får ta den tid det tar, antagligen bäst så oxå!
                                Är Aquaterras moduler mycket billigare?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...