Projekt 720L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Putte Ludde
    Användare
    • februari 2008
    • 107

    #46
    Ja jo de är dom väll, men dom finns att spana in på PWSS du har även priserna där!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #47
      Ursprungligen postat av Putte Ludde
      Ja jo de är dom väll, men dom finns att spana in på PWSS du har även priserna där!
      Frågade mest pga att PWSS hemsida inte går att få in...verkar vara något fel på den eller webbhotellet.

      Kommentar

      • Putte Ludde
        Användare
        • februari 2008
        • 107

        #48
        Jaha ja, ja det går ju faktiskt inte alls bra att komma in.... Dyraste kostade 875, har jag för mig. Och den är GIGANTISK, dom två "mindre" varianterna kostade strax över 500 lappen. Och de tycker jag är bra pris!

        Håller på å trasslar ute i förådet i skrivande stund, och det är ju inte lätt må jag säga, alltså jag vill ju få så stor filter volym som möjligt, så jag ska använda dom två största modulerna till filter moduler. Men jag börjar känna mig lite dum snål nu. Alltså som jag skrev först i tråden så har jag tänkt köra på mina två eheim 2252'or. Men kruxet är ju att dom är ju inte direkt små.... Så dom är ju minst sagt krångliga att få plats med i modulerna, (men jag har inte råd att köpa några mindre pump huvuden, så jag får göra det bästa av sittuationen) man vill ju kunna få ur dom oxå (pump huvudena alltså). Så bästa lösningen jag har kommit fram till nu är att sätta den ena "filter modulen" med ena kanten på sido rutan och den andra på bakrutan, så den lixom sitter tvärs över kanten om ni förstår, problemet då är ju att jag får glipa på ca 5-7 cm mellan glas och modul.... Visserligen så blir ju de ett perfekt insug till filtret. Men hur kommer fiskarna göra med filter mattan kommer inte firrarna gå "lös" på mattan när dom kan komma åt den så lätt? Det kommer som det ser ut nu inte att synas framifrån men jag vet inte om det är en bra lösning??!?

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #49
          Kanske går att lösa med svart filtermatta?

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #50
            Om du menar glipan ovanför modulens kant upp till täckglaset så har jag själv satt filtermatta där för annars hoppar där bara in en massa Ancistrus, Platy eller vad man nu har för nyfikna firrar.

            Låter inte som att Aquaterra är såå mycket billigare, hoppas bara kvaliteten är bra nog så att de inte tappar färg eller nåt för då är även en 50lapp för dyrt för det är ju skittråkigt när det inte funkar.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • slarvid
              Användare
              • december 2007
              • 517

              #51
              Ursprungligen postat av Putte Ludde
              Jaha ja, ja det går ju faktiskt inte alls bra att komma in.... Dyraste kostade 875, har jag för mig. Och den är GIGANTISK, dom två "mindre" varianterna kostade strax över 500 lappen. Och de tycker jag är bra pris!

              Håller på å trasslar ute i förådet i skrivande stund, och det är ju inte lätt må jag säga, alltså jag vill ju få så stor filter volym som möjligt, så jag ska använda dom två största modulerna till filter moduler. Men jag börjar känna mig lite dum snål nu. Alltså som jag skrev först i tråden så har jag tänkt köra på mina två eheim 2252'or. Men kruxet är ju att dom är ju inte direkt små.... Så dom är ju minst sagt krångliga att få plats med i modulerna, (men jag har inte råd att köpa några mindre pump huvuden, så jag får göra det bästa av sittuationen) man vill ju kunna få ur dom oxå (pump huvudena alltså). Så bästa lösningen jag har kommit fram till nu är att sätta den ena "filter modulen" med ena kanten på sido rutan och den andra på bakrutan, så den lixom sitter tvärs över kanten om ni förstår, problemet då är ju att jag får glipa på ca 5-7 cm mellan glas och modul.... Visserligen så blir ju de ett perfekt insug till filtret. Men hur kommer fiskarna göra med filter mattan kommer inte firrarna gå "lös" på mattan när dom kan komma åt den så lätt? Det kommer som det ser ut nu inte att synas framifrån men jag vet inte om det är en bra lösning??!?
              har oxå terras moduler, så den skallen lär du väl få in i alla moduler utom nr tre?? Sen är ju modulerna mkt mjukare än BTN, så du borde nog kunna skrapa bort lite på insidan???
              540 mbuna + 54L yngel

              Kommentar

              • Putte Ludde
                Användare
                • februari 2008
                • 107

                #52
                Alltså plats får dom ju absolut, men det är ju de att det blir för liten glipa mellan alu ramen och modulen i över kant, så jag får ju inte ner pump huvudet i modulen om jag limmar den dikt mot glaset! har provat karva en hel del, men det blir inte tillräkligt! Sätter ja den däremot "tvärs över" så blir det bättre med plats. Funderade ett tag på att inte sätta den helt mot bakrutan i överkant. Men det blir ju samma fenomen då med att dom lätt kommer åt filtermattan!

                Erik, filter mattan kommer inte att synas (klart de hade vart snyggt med svart) men de jag oroar mig för är att om fiskarna kommer åt den så lätt som dom kommer att göra om jag gör som jag beskrev så börjar dom tugga och slita i den, och då. Då kommer den garanterat titta fram rätt omgående!

                Olorin, nej ovanför menar jag inte, utan det kommer bli glipa mellan glas och bak/sido ruta om jag sätter modulen i hörnet liksom.

                Kommentar

                • slarvid
                  Användare
                  • december 2007
                  • 517

                  #53
                  går de inte kapa 1an på mitten 90grader mot den öppna sidan oså man får 2 hörnmoduler?
                  540 mbuna + 54L yngel

                  Kommentar

                  • Putte Ludde
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 107

                    #54
                    Jo för visso, men jag ville ju ha så mycke filtermatrial i två moduler som möjligt. Och såg då dom två största som bästa lösningen för det!

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #55
                      Mina fiskar har aldrig brytt sig om filtermattan så det är nog inget problem.

                      Kommentar

                      • slarvid
                        Användare
                        • december 2007
                        • 517

                        #56
                        oki... annars skulle jag nog väntat till nästa löning o köpt en ny skalle... finns ju för svinbilliga pengar... sök på pumphuvud på blocket, eller kolla ciklids köp o sälj här...
                        540 mbuna + 54L yngel

                        Kommentar

                        • Putte Ludde
                          Användare
                          • februari 2008
                          • 107

                          #57
                          Ok ok, Erik. Kanske kan gå att göra så då!?!? Får fundera och ta mig en funderare igen. Och så kanske igen....

                          Ja jo slarvid. Nog är ju det oxå en lösning. Men det känns så onödigt, när man ändå har vad som behövs. Men de får väll bli som jag skrev ovan, ett par funderare!

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            #58
                            Tja, om du bara behöver täta till ett glapp kan du ju ta och kapa till en bit från en plexiglasskiva(brukar finnas billigt på Cheapy, Byggmax och liknande) och borra några små hål i den så blir den som ett filter.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • Putte Ludde
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 107

                              #59
                              Olorin de va ju jätte smart! De måste ju undersökas! Fler "heta" tipps tack!

                              Kommentar

                              • Cichlidaholic
                                Användare
                                • juni 2005
                                • 1103

                                #60
                                Det är kul att se att folk börjar få upp ögonen för AquaTerra .. Att se en bild är en sak men att se o ta på dem och se hur de ser ut i vattnet är en annan sak. Alla som vill och är nyfikna är välkommna hit att se på demo karen.


                                När det gäller springor funkar vanlig frigolit bra lätt att sskära till och går att silicona lätt.
                                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                                Min Hemsida
                                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                                På min Zoon
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                                Kommentar

                                Arbetssätt...