Nikon, Sony, Canon eller Pentax?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• StefanL
    svarade
    Ok. Då är det lite som jag trodde. En nyhet som är spännande..en kort stund...

Japps..det blir tillbaks till ritbordet..haha!

Seriöst så kollar jag jävlarimej överallt efter rätt kamera för mig och mitt behov. Man kan tro att det är ett lätt val, men det är det verkligen inte.

Jag vill gärna köpa en kamera som jag kan växa i som fotograf, men det kan jag i stort sett med alla kameror med tanke på min nuvarande nivå..haha.
    Egentligen så handlar det mycket om ekonomi i förhållande till intresse samt kvalitet på det jag ska köpa.

Nikon D60
    Nikon D80
    Sony A200
    Canon 450D
    Canon 1000D

En av dessa modeller är det som till största trolighet kommer att bli min kameramodell. Nikon D80 och Canon 450D tillhör nog kategorin "vill ha..men vet inte om priset är i paritet med mitt intresse och min plånbok".

Sedan känns det som att det kan vara värt att vara lite kylig och invänta t ex reaktionen på priset runt Canon 450D när 1000D släpps...vart kommer 450D att lägga sig?

Nikon D80 har jag eventuellt ett kamerahus för 5000kr på G, men där tycker jag ändå att begpriset ligger aningen högt..eller så är jag vimsen.

Lämna en kommentar:

• Olorin
    svarade
    Ja, det är väl en funktion som är till för de som vill fotografera undersidan på vitsippor eller nåt

Lämna en kommentar:

• Laesk
    svarade
    Mest onödiga finess som finns om ni frågar mig drar bara massa onödiga batterier..

Iofs på Nikon funkar ju AF med det, så på Canon är de väl mest användbart på macro isåfall..
    Senast redigerad av Laesk; 19 July 2008, 17:38.

Lämna en kommentar:

• Olorin
    svarade
    Live view. Det är helt enkelt bara att du kan glo i LCD-skärmen på kameran när du plåtar. Det brukar man inte kunna på systemkameror av diverse optiska skäl. Bäst är det väl på kameror där man kan vinkla displayen och fota från en vinkel där man inte får ner ögat till kameran. Har aldrig behövt den finessen själv.

Lämna en kommentar:

• Niklas Olsson
    svarade
    Har haft min kamera med Live View några månader nu och det enda jag gjort med funktionen var att testa den första dan och sen har jag aldrig använt den så JAG hade inte valt kamera beroende på om den hade LV eller ej.

Lämna en kommentar:

• StefanL
    svarade
    Jag har frågor om "Live View" som är så på tapeten med kamera nu. Hur fungerar det och är det bara ett nyhetsnyck för stunden eller är det något att sträva efter när man funderar på kameraköp?

Jag är inte så noga med det nyaste nya...men om det är en funktion som är riktigt bra så vore det kanske idé att försöka få med det i den kamera jag köper...

Lämna en kommentar:

• Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av Laesk
    Får skaffa roligare firrar att fota... å träna mer me blixtarna, aja fotad me

1D mark III , 20cm mellanring , 70-200/2,8 @ 155mm , 2st 580EX II blixtar på karet.
    ca 70cm avstånd till firren

1/300 , F16 , ISO100

Lite tydligare skärpa: http://hem.bredband.net/b396924/Fiskar/Scalare2.jpg

Kan fota fler en annan dag då jag inte har sprängande huvudvärk o lite roligare firrar hehe.. polarens discus kanske
    Hej Laesk,

Har beställt mellanringar för att prova med Canon EF 70-200/2,8 L IS USM objektivet. Hoppas att jag får dom under nästa vecka.

Hälsningar

Johan

Lämna en kommentar:

• Olorin
    svarade
    Ursprungligen postat av cichlids4fun
    Man undrar lite över vad det här är för någon form av gråimport eller stulet gods, det var väl billigt med inte superbilligt ändå.

Du kan gå på det där paketet på Elgiganten, det är ju hyggligt pris och en riktig butik du kan gå och klaga i om du skulle få ett måndags ex. Shoot!

Lämna en kommentar:

• cichlids4fun
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawe
    Canon EOS 450D kit ligger nu på 6490kr hos Elgiganten online:

Canon EOS 450D kit

Kollar även på Nikon D80 kit och det ligger nu på 7390kr hos Elgiganten online:

Nikon D80 kit

Frågan är om Nikon D80 är närmare 1000kr bättre än Canon EOS 450D?

Håller även koll på beg marknaden och ligger lite på lur..hehe. Kanske dyker det upp något. Har ingen panik att köpa men räknar med att ha en kamera innan månadens slut.

Är lite sugen på att invänta testresultat på Canon EOS 1000D...som kommer ligga på ca 5000kr.
    d80 billigt

Lämna en kommentar:

• doctor
    svarade
    Kitzoomarna är bra startobjektiv men inte mycket mer. Ska du ha nått bättre spräcker du budgeten en smula.
    Det här paketet presterar bättre än vad 18-55an gör t ex men kostar ju mera såklart, http://www.cyberphoto.se/?http://www...rticle=D801870

Den här skulle kanske funka oxå, vr skiljer den mot elgigantens paket. Kan vara värt en slant. http://www.cyberphoto.se/?http://www...le=NiD601855VR

Man kan säkert fota akvarier fint med den men cls är bra grejjer som underlättar mycket så min röst faller på att lägga en slant extra från början så att du får utrustning du kan växa lite i oavsett vilket fabrikat du väljer.

Kan lite för lite om övriga fabrikat för att rekomendera nått särskilt tyvärr. Bra tekniskt kvalitet lär ju alla leverera.

Lämna en kommentar:

• Niklas Olsson
    svarade
    Är lite sugen på att invänta testresultat på Canon EOS 1000D...som kommer ligga på ca 5000kr.
    Här har du en test av den:

Här kan du jämföra den mot andra modeller: http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

Lämna en kommentar:

• Micke
    svarade
    Håller även koll på beg marknaden och ligger lite på lur..hehe. Kanske dyker det upp något.

Lämna en kommentar:

• StefanL
    svarade
    Canon EOS 450D kit ligger nu på 6490kr hos Elgiganten online:

Canon EOS 450D kit

Kollar även på Nikon D80 kit och det ligger nu på 7390kr hos Elgiganten online:

Nikon D80 kit

Frågan är om Nikon D80 är närmare 1000kr bättre än Canon EOS 450D?

Håller även koll på beg marknaden och ligger lite på lur..hehe. Kanske dyker det upp något. Har ingen panik att köpa men räknar med att ha en kamera innan månadens slut.

Senast redigerad av StefanL; 12 July 2008, 21:06.

Lämna en kommentar:

• StefanL
    svarade
    Ursprungligen postat av janne dansk
    her är en bild taget med nikon d 60 kitobjektiv
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...69#post1163769 btv hur gick dett med din audi
    mvh janne
    Ursäkta Janne att jag missade din fråga.

Problemet med att Audin gick orent hade att göra med att en luftslang hade spruckit. Jag försökte hitta en ny sådan slang men det var omöjligt så jag körde en beprövad metod och det fick bli "All-American" silvertejp...hehe. När slangen blev tät så gick bilen hur fint som helst. En riktigt udda sak måste jag säga och jag funderade länge på om problemet verkligen kunde vara så simpelt.

Lämna en kommentar:

• Olorin
    svarade
    Exakt. Då blir du glad två gånger. Först när du kan ta en massa trevliga bilder på det mesta.

Och så blir du glad en gång till när du inser hur skönt det är att ha Nikon Creative Lighting när du köper en blixt och slipper byta kamerahus eller köpa radiosändare och jox för 5000.

Skulle aldrig våga råda någon att köpa nåt jag inte tror på själv i längden.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...