Nikon, Sony, Canon eller Pentax?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Christian Alfredsson
    svarade
    Jag brukar fota på mellan 50-100 centimeters avstånd när jag fotar fisk.

Lämna en kommentar:

• Laesk
    svarade
    Kika på Tv4 nu från Wimbledon... oj oj va många stora vita fina Canon-objektiv de är på läktaren

Lämna en kommentar:

• Göran Å
    svarade
    Bra Nikon alternativ

En bra teknisk detalj med Nikon är deras inbyggda trådlösa blixtfunktion som finns på D80, D200, D300 och fungerar mycket bra ihop med Nikons blixt SB600. Den funktionen är suverän när man anv blixt på karet vid fiskfotografering.

Ett bra beg köp skulle därför vara Nikon D80 ihop med en beg SB600 och ett lämpligt macro objektiv 60-70mm ( Nikon eller Sigma ).

Mvh Göran

Lämna en kommentar:

• Olorin
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke
    Du menar väl slutaren?
    Exakt, ibland skriver man fel. Tack för att någon läser noga.

Lämna en kommentar:

• jinnarparen
    svarade
    Ursprungligen postat av Laesk
    Simma inte ut på för djupt vatten nu....
    Vi snackar hus i prisklass 4000-6000:-, det trodde jag att du förstod.

Lämna en kommentar:

• Micke
    svarade
    Ursprungligen postat av Olorin
    Och jo, om du ska köpa beg. Tänk på att bländaren i Canons 20d är specad att leva halva tiden jämfört med 30d och 40d.
    Du menar väl slutaren?

Lämna en kommentar:

• Olorin
    svarade
    Och jo, om du ska köpa beg. Tänk på att bländaren i Canons 20d är specad att leva halva tiden jämfört med 30d och 40d.

Ett enkelt sätt att kolla döda piclar är att sätta på objektivlocket och ta ett par bilder, men manuell fokus (AF vägrar i mörker). Finns det döda pixlar brukar de lysa upp i den annars helt svarta bilden.

Lämna en kommentar:

• Olorin
    svarade
    Ursprungligen postat av jinnarparen
    Vad det gäller tillgången till objektiv så har Nikon och Canon helt klart en stor fördel, inget snack om den saken.
    Objektiv är dock inget som man köper alltför ofta, så har du lite tålamod och kan vänta (om du köper begagnat alltså) eller kan tänka dig att beställa via internet så är alla märken lika konkurrenskraftiga i det prisläget som du tittar på.

Faktum är att det är objektiven som du skall lägga mest energi och pengar på, så att du blir nöjd.
    Det är ju glaset i objektiven som avgör vad som blir bra eller dåligt, bildsensorerna i kamerahusen är det inte så värst stor skillnad på.
    Tyckte det mesta var sagt i den här tråden, men här är ett par saker som jag nästan skulle vilja klassa som både felaktigt och missvisande. Så jag måste bara svara lite.

Bildsensorerna är det helt plötsligt rejält stor skillnad på i kamerahus. Dock inte om man jämför husen i prisklassen 5000 (nypris). Men om man läser lite fakta och kolla bildresultat så är Nikon D3 i en egen klass på dynamik och ljuskänslighet i huset.

Sen ska man ju heller inte glömma att vissa av kamerahusen har inbyggd bildstabilisering. Sony har det och det har inte Canon och Nikon som har det i vissa av sina objektiv i stället.

Så visst spelar huset roll även om jag håller med om att objektiven i många fall betyder ännu mer.

Och på objektivfronten har Sony en del intressant. Deras egna toppbjektiv kan diskuteras om de är prisvärda, men Carl Zeiss har en del som funkar till Sony och de kan sina glas.

Så frågan som är värd att ställa är? Vilka objektiv är viktigast för dig nu och på lite sikt? Det är dyrt att byta system om man har många objektiv. Köper man bara nån billigt fast objektiv och ett enkelt macro är det väl no problem.

Som jag ser det nu...

Fördelar Sony
    - inbyggd bildstabilisering
    - pris

Fördelar Canon
    - stort objektivutbud
    - många proffs som går över till Nikon gör att man kan fynda beg

Fördelar Nikon
    - många bra objektiv
    - inbyggd blixtsynk i vissa hus
    - Bästa sensorerna i toppmodellerna

Men allt detta kan ju vändas på huvet med nästa modellserie typ om ett år eller så. Så hoppet lever väl även för Laesk med flera som vill se fler "vita objektiv" på pressläktaren igen

Lämna en kommentar:

• Laesk
    svarade
    Ursprungligen postat av jinnarparen
    bildsensorerna i kamerahusen är det inte så värst stor skillnad på.

Simma inte ut på för djupt vatten nu....

Lämna en kommentar:

• jinnarparen
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawe
    När jag hade Nikon D50 så hade jag ett standardobjektiv..eller kitobjektiv som det kallades. Jag hade en slavblixt av märket Nissin. Det är väl någonstans här som jag hamnar med mitt nya kameraköp..dvs lite nybörjar/lekman läge.

Har tänkt att ha ett allround objektiv som duger bra samt ett makro. Mer behövs inte för min del..iallafall inte i detta skede. Ett par slavisar blir det säkert samt ett stativ.

Jag kommer givetvis att fota en hel del på fiskar, men huvudinriktningen är att mest ha en kamera av kvalitet som ger bra foton generellt sett..oavsett miljö och motiv.

Många goda råd och faktiskt en hel del nyttigt att ta med i tankarna. Jag ska villigt erkänna att just nu ligger Sony A300 bra till men just det här med tillgång till objektiv och annat ger ju Nikon och Canon ett litet försprång. Pentax vet jag i stort sett inget om och har heller inte hållit i en sådan.

Min lista ser ut såhär:

Sony A300 (5500kr)
    Canon 450D (7000kr)
    Canon 20D (?)
    Nikon D60 (6000kr)
    Pentax K200D (5500kr)

Smärtgränsen går vid 7000kr inkl kitobjektiv. Mer vill jag inte lägga på en kamera...helst mindre..men vill samtidigt ha den kamera som ger mest för pengarna.

Vad det gäller tillgången till objektiv så har Nikon och Canon helt klart en stor fördel, inget snack om den saken.
    Objektiv är dock inget som man köper alltför ofta, så har du lite tålamod och kan vänta (om du köper begagnat alltså) eller kan tänka dig att beställa via internet så är alla märken lika konkurrenskraftiga i det prisläget som du tittar på.

Faktum är att det är objektiven som du skall lägga mest energi och pengar på, så att du blir nöjd.
    Det är ju glaset i objektiven som avgör vad som blir bra eller dåligt, bildsensorerna i kamerahusen är det inte så värst stor skillnad på.

Lämna en kommentar:

• Laesk
    svarade
    Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
    Canon 1000D kanske kan vara värd att kolla på. Det är ju den nya instegskameran. Kommer kosta 6000 inkl moms och kitobjektiv. Säljstart i slutet av juli.
    5616kr inkl de "nya" kitobjektivet med IS: 18-55/3,5-5,6 IS

Mycket kamera för pengarna

Lämna en kommentar:

• Kjell Nilsson
    svarade
    Eftersom jag inte haft tid att läsa inläggen på några timmar så kommer här ett sent svar: Visst menade jag SONY A300!
    En i vissa sammanhang användbar finess som Sonyn har är "live wiew" (som fungerar bra).

Lämna en kommentar:

• Christian Alfredsson
    svarade
    Canon 1000D kanske kan vara värd att kolla på. Det är ju den nya instegskameran. Kommer kosta 6000 inkl moms och kitobjektiv. Säljstart i slutet av juli.

Lämna en kommentar:

• Laesk
    svarade
    Stefan.... beg 20D:

beg 30D:

Va inte rädd för begagnat! Å va heller inte rädd för att föra över pengar i förskott till säljarens konto, fotofolk är ärligt folk

Jag har för över summor upp till 28500kr i förskott, och många ggr mellan 8000 och 15 000kr i förskott å aldrig blivit lurad. (dock bara gjort det till folk som är aktiva å seriösa på fotosidan, inga annonser på blocket)
    Senast redigerad av Laesk; 06 July 2008, 09:07.

Lämna en kommentar:

• Micke
    svarade
    Ursprungligen postat av Malawe
    Smärtgränsen går vid 7000kr inkl kitobjektiv. Mer vill jag inte lägga på en kamera...helst mindre..men vill samtidigt ha den kamera som ger mest för pengarna.
    Kanske skulle det räcka med Elgigantens paket med D40 och 18-55 zoom för 3290:-

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...