Fond för bevarandet av malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • januari 2003
    • 931

    #61
    Att få skit för ett ideellt arbete är inte normalt.
    Den, som framför sådant, har väl i och med detta gett en fingervisning om den egna mentala hälsan. De avvikelserna ska väl inte behandlas här på CNS utan på mentalsjukhus. En annan sak är ju förståss, om personen/- erna ifråga begriper var de borde söka.
    Hälsn Nils

    Kommentar

    • akva99
      Användare
      • september 2005
      • 527

      #62
      hoppas att ncs startar en insamling.tycker det är så j---la svårt när det är på
      ett annat språk. inte äns paypal är på svenska.då blir det troligtvis inget bidrag vilket jag tycker är synd för jag skulle vilja hjälpa till.

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #63
        Hej

        Att starta en insamling, eller på annat sätt från NCS sida underlätta inbetalningar, låter som en bra idé.

        Är det fler som tycker att det skulle hjälpa dem "över betalningströskeln"?

        I så fall börjar vi genast undersöka om det går att fixa.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #64
          Ursprungligen postat av nils42
          Att få skit för ett ideellt arbete är inte normalt.
          Den, som framför sådant, har väl i och med detta gett en fingervisning om den egna mentala hälsan. De avvikelserna ska väl inte behandlas här på CNS utan på mentalsjukhus. En annan sak är ju förståss, om personen/- erna ifråga begriper var de borde söka.
          Hälsn Nils
          tycker du är rätt snabb på att kritisera sittande styrelse när du säger att Kjell skulle behövas i den, och de arbetar ju lika ideelt som kjell gjorde eller?

          så tänk lite innan du skriver dylikt som ovan, det verkar inte riktigt sunt
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #65
            Ursprungligen postat av Mikael W
            Hej

            Att starta en insamling, eller på annat sätt från NCS sida underlätta inbetalningar, låter som en bra idé.

            Är det fler som tycker att det skulle hjälpa dem "över betalningströskeln"?

            I så fall börjar vi genast undersöka om det går att fixa.
            För min personliga del så spelar det ingen roll, men jag tror ju helt klart att fler skulle bidra med pengar då. Lämpligen kan man då också ha en artikel i nästa CB för att nå alla dom medlemmar som inte är webaktiva (vilket är mer än man kan tro).
            Sedan vore det ju en festlig sak att räcka över en "check" vid ett lämpligt tillfälle - på ungefär samma sätt som Poecilia Scandinavia har gjort.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #66
              Ursprungligen postat av cichlids4fun
              tycker du är rätt snabb på att kritisera sittande styrelse när du säger att Kjell skulle behövas i den, och de arbetar ju lika ideelt som kjell gjorde eller?

              så tänk lite innan du skriver dylikt som ovan, det verkar inte riktigt sunt
              Lämna detta ämne nu - nils42 pratar definitivt inte skit om NCS styrelse - utan kanske istället lite positivt om mig och den kan väl vara OK, eller

              Men nu handlar ju denna tråd om hur vi på bästa möjliga sätt skall kunna stödja detta projekt så att vi kan bidra till malawiciklidernas överlevnad.
              Så nu håller vi oss till detta ämne.

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #67
                Ursprungligen postat av nils42
                Hej!
                Med ditt goda chefsskap i föreningen tidigare är det väl bara en baggis att ordna en svensk insamlig, eller?
                Hälsn Nils
                --------------------------------------------------------------------
                varför lägger du så mycket tid på detta
                hur andra ska ge pengar när du själv inte har en tanke på att göra samma
                skänk nu ett par dollar
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #68
                  Det är lustigt hur belåtna och stolta folk blir när de skänker lite pengar. Det ligger dessutom oftast mycket egoism i handlingen. Jag skänker sällan pengar, men det händer ibland. Jag lägger dem däremot inte på våra ciklider. Att människan utrotar arter är inte konstigt, det är en norm faktiskt. Det finns mycket annat (våld mot barn, fattigdom, sjukdomar etc.) som är viktigare och att våra ciklider har det lite tufft är faktiskt långt ifrån det värsta som händer.

                  Lite respektlöst kanske, men ibland måste man sätta saker i perspektiv...
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #69
                    Ursprungligen postat av Zaphi
                    Det är lustigt hur belåtna och stolta folk blir när de skänker lite pengar. Det ligger dessutom oftast mycket egoism i handlingen. Jag skänker sällan pengar, men det händer ibland. Jag lägger dem däremot inte på våra ciklider. Att människan utrotar arter är inte konstigt, det är en norm faktiskt. Det finns mycket annat (våld mot barn, fattigdom, sjukdomar etc.) som är viktigare och att våra ciklider har det lite tufft är faktiskt långt ifrån det värsta som händer.

                    Lite respektlöst kanske, men ibland måste man sätta saker i perspektiv...
                    Väldigt sant.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • palleh
                      Användare
                      • december 2006
                      • 704

                      #70
                      Måste hålla med Zaphi med. Man är bara rädd att mista det enorma urval av fantastiska fiskar som glädjer oss i våran hobby dagligen. Och det rogivande i vår vardag prioterar vi väldigt högt. Utan ro och avkoppling ingen vidare vardag
                      http://picasaweb.google.com/palleph

                      Nya bilder laddas upp hela tiden


                      Mvh Patrik

                      Kampfisk!

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8598

                        #71
                        Hej

                        Vad som är viktigt kan knappas någon ge ett absolut och allmängiltigt svar på. Det måste bli upp till var och en att avgöra.

                        Ett annat perspektiv är kanske att fråga sig om vi människor håller på och förstör planeten vi bor på. Den dag vi lyckats med det blir kanske andra frågor mindre viktiga. Att då göra en liten insats för att försöka vända den utvecklingen kan inte vara helt fel. Och, många bäckar små....
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • Pejan
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 204

                          #72
                          Ursprungligen postat av Zaphi
                          Det är lustigt hur belåtna och stolta folk blir när de skänker lite pengar. Det ligger dessutom oftast mycket egoism i handlingen. Jag skänker sällan pengar, men det händer ibland. Jag lägger dem däremot inte på våra ciklider. Att människan utrotar arter är inte konstigt, det är en norm faktiskt. Det finns mycket annat (våld mot barn, fattigdom, sjukdomar etc.) som är viktigare och att våra ciklider har det lite tufft är faktiskt långt ifrån det värsta som händer.

                          Lite respektlöst kanske, men ibland måste man sätta saker i perspektiv...
                          Jo, kan hålla med i sak, men det ena utesluter ju inte det andra. Om en liten grupp fiskfantaster vill verka för att skydda fiskar är väl det alldeles utmärkt och detta behöver ju inte betyda att man också främjar andra ändamål.

                          Hälsar

                          Peter

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #73
                            Ursprungligen postat av Zaphi
                            Det är lustigt hur belåtna och stolta folk blir när de skänker lite pengar. Det ligger dessutom oftast mycket egoism i handlingen. Jag skänker sällan pengar, men det händer ibland. Jag lägger dem däremot inte på våra ciklider. Att människan utrotar arter är inte konstigt, det är en norm faktiskt. Det finns mycket annat (våld mot barn, fattigdom, sjukdomar etc.) som är viktigare och att våra ciklider har det lite tufft är faktiskt långt ifrån det värsta som händer.

                            Lite respektlöst kanske, men ibland måste man sätta saker i perspektiv...
                            Det ena utesluter definitivt inte det andra och att mena att bara för att man skulle vilja stödja denna sak så tycker man det är OK med våld mot barn, fattigdom, sjukdomar etc. är oförskämt.
                            Egoist är man istället när man är hånfull mot människor som vill hjälpa och inte själv är beredd att dra sitt strå till stacken.

                            Så om man som dig vill sätta "saker i perspektiv" så ser du också ner på oss vanliga människor som t.ex. bryr oss om vår egen familj. Som tycker det är för jävligt om ens barn skulle bli mobbat i skolan, eller skadat i en trafikolycka - även om nu självklart detta är att vara egoist att bekymra sig om sådana "petitesser" när det dör tusentals med barn i andra länder.
                            Nåväl då är väl jag då egoist som klarar av att bry mig om både mina barn, ciklider i Afrika, samt stora världsproblem.

                            Ställ då själv istället upp och gör reklam för en insamling som gäller våld mot barn istället för att uttala för att som enda insats i denna fråga uttala dig föraktfullt mot dom engagerar sig för ciklider på en ciklidsida.
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 juni 2008, 10:07.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #74
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Lämpligen kan man då också ha en artikel i nästa CB för att nå alla dom medlemmar som inte är webaktiva (vilket är mer än man kan tro).
                              Att det kommer en artikel i CB är så självklart att det inte ens behöver nämnas
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Zaphi
                                NCS Medlem
                                • juli 2002
                                • 5395

                                #75
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Det ena utesluter definitivt inte det andra och att mena att bara för att man skulle vilja stödja denna sak så tycker man det är OK med våld mot barn, fattigdom, sjukdomar etc. är oförskämt.
                                Om alla handlingar hade prioriterats rätt så kan jag påstå att det ena visst hade uteslutit det andra. Det du skänker till ett ställe kan du inte skänka till ett annat. Du kan jämföra det mer hur skattepengarna ofta felfördelas. Men visst, vi är alldeles för orationella för att det skall fungera effektivt. Vissa påstår att om alla hade varit extremt egoistiska hade världen fungerat perfekt. Om man bara hade tagit hand om sig själv och de som står en nära hade samhället blivit totalt strömlinjeformat. Jag vet inte om det hade fungerat, men kanske.

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Egoist är man istället när man är hånfull mot människor som vill hjälpa och inte själv är beredd att dra sitt strå till stacken.
                                Det är inget fel i att vara hånfull mot saker som är fel. Du är ofta hånfull Kjell, det vet vi båda Jag är hånfull mot kvällstidningar varje dag. Att de ens får existera är för mig otroligt. Hur man som journalist kan skriva om så meningslösa saker är totalt vansinne.

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Så om man som dig vill sätta "saker i perspektiv" så ser du också ner på oss vanliga människor som t.ex. bryr oss om vår egen familj.
                                Jag har inte sett ner på någon, men att du jämför du ciklider med din egen familj är ju underligt. Undertonen i mitt första inlägg var ju just att man kanske inte skall värdera djur lika högt som människor, och sist jag kollade var min familj människor...

                                Olika människor engagerar sig i olika saker. Jag har engagerat mig i mycket onödigt också. Det är att vara mänsklig. När det gäller att skänka pengar tycker jag dock att man kanske bör fördela resurserna lite annorlunda. Du kan skänka en miljon till våra kära ciklider, men varför gör du det och frågan är om det är riktigt meningsfullt?
                                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...