Fond för bevarandet av malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    Fond för bevarandet av malawiciklider

    Något att ta upp i din förening eller kanske skänka en slant själv
    http://www.cichlidpress.com/smgfund/index.html
    Senast redigerad av DaRe; 26 september 2016, 22:59.
  • Byttorp
    Användare
    • november 2003
    • 1585

    #2
    Toppenidé kjell

    Kanske kan vi ta det som en utmaning i NCS och på Ciklid.se att skrapa i hop en slant till ett projekt som kan göra skillnad. Nån som har någon gissning om hur mycket vi skulle kunna bidra med tillsammans, klarar vi 5000 sek? 10000 sek?

    Jag pytsade just in XX USD till att börja med och utmanar er andra att också sätta in valfritt belopp.
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG

    Kommentar

    • Sacrium
      Användare
      • november 2005
      • 353

      #3
      Har också donerat nu. Intressant, men tragisk artikel.

      Kommentar

      • Byttorp
        Användare
        • november 2003
        • 1585

        #4
        Ursprungligen postat av Sacrium
        Har också donerat nu. Intressant, men tragisk artikel.
        Bra jobbat, då får du snart ett svar från Ad också. Hoppas detta håller i sig med fler donationer.
        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
        Ordförande GCG

        Kommentar

        • Sacrium
          Användare
          • november 2005
          • 353

          #5
          De e en sån liten uppoffring för egen del, men viktigt för att undvika att malawin går samma öde till mötes som viktoriacikliderna.

          Kommentar

          • Byttorp
            Användare
            • november 2003
            • 1585

            #6
            Ett svar från Ad.

            Fortsätt gärna att sätta in donationer, om du skickar ett meddelande till mig på samma gång så kan jag hålla koll på totalen som vi från NCS sätter in och redovisa det framöver.

            --
            Dear Magnus,

            thank you very much for your gift which we received on June
            17th, 2008! Thanks to individuals like you we have a real chance in
            protecting the Malawi cichlids from over-fishing. In November I'll be
            in Malawi and will report back what has been achieved this year. The
            fantastic cichlid species we are working to save have no one to speak
            for them, except for caring individuals like you. I deeply appreciate
            your commitment and your recent gift.

            Enjoy your cichilds!

            Ad Konings
            ---
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • april 2002
              • 9579

              #7
              Jag tycker att detta vore ett perfekt ändamål för de pengar NCS samlade in genom försäljning av Ciklidblad häromåret, till projekt som verkar som bevarande av ciklider.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Koi-fantast
                Användare
                • november 2007
                • 555

                #8
                Jag tycker att Micke har ett bra förslag och det ingår ju faktiskt i förenings arbete. Sen tycker jag att om vi pyntar en slant så kan vi fråga Koenings om han kan skicka några fiskar som föreningen försöker odla och sprida. Då får föreningen säkert lättare att dra in pengar när det blir något konkret.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  Ursprungligen postat av Koi-fantast
                  Jag tycker att Micke har ett bra förslag och det ingår ju faktiskt i förenings arbete. Sen tycker jag att om vi pyntar en slant så kan vi fråga Koenings om han kan skicka några fiskar som föreningen försöker odla och sprida. Då får föreningen säkert lättare att dra in pengar när det blir något konkret.
                  Självklart tycker jag också att det är bra om NCS ställer upp, men det hindrar självklart inte att även vi som privatpersoner också kan skänka en slant.
                  Sedan begriper jag inte vad du menar med att Ad Konings kan skicka några fiskar.
                  1/ Ad Konings sprider info om detta projekt utan ekonomisk vinning.
                  2/ Ad Konings varken odlar eller ens har ett akvarium hemma (han är ändå aldrig hemma så han hinner inte sköta det).

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Självklart tycker jag också att det är bra om NCS ställer upp, men det hindrar självklart inte att även vi som privatpersoner också kan skänka en slant.
                    Sedan begriper jag inte vad du menar med att Ad Konings kan skicka några fiskar.
                    1/ Ad Konings sprider info om detta projekt utan ekonomisk vinning.
                    2/ Ad Konings varken odlar eller ens har ett akvarium hemma (han är ändå aldrig hemma så han hinner inte sköta det).
                    NCS kommer att ställa upp på ett eller annat sätt, men exakt som du skriver så hindrar det inte att privatpersoner gör det också. Det har ju arrangerats ett sätt att skänka pengar som privatperson så det är så vitt jag ser det ingen poäng med att NCS samlar in pengar från medlemmar, utan vi kan istället propagera för att medlemmar sätter in pengar. Denna kommentar gäller alltså endast hur enskilda medlemmar (och ickemedlemmar) kan göra donationer.

                    Ang. 1 och 2. Ad skriver faktiskt att han kan skänka böcker till lotterier och man kan ju tänka sig att vinsten från något föreningsarrangemang går till fonden. Nu uttalar jag mig inte om någon särskild förening.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • AnnikaY
                      NCS Medlem
                      • december 2002
                      • 228

                      #11
                      Nu har jag skickat iväg en slant till fonden

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        NCS kommer att ställa upp på ett eller annat sätt, men exakt som du skriver så hindrar det inte att privatpersoner gör det också.
                        Jag menade det som redan har samlats in för ändamålet, genom försäljning av gamla Ciklidblad under 05/06. Så här stod det i CB 3/2005:
                        Behållningen går oavkortat till något projekt som värnar om ciklider i enlighet med föreningens ändamål (se stadgarna). I denna stund är projektet ej bestämt men vi redovisar så snart som möjligt vart pengarna kommer att gå.

                        Det blev väl inga astronomiska summor men det kom ju i alla fall in en slant på Ciklidstämman i Göteborg.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #13
                          Fick just denna info från Ad
                          The total for Sweden is now $275.
                          I have e-mailed the guys in Malawi and they said they will get some photos coming weekend (they have to work in their free time). So, I hope I can get some fresh news next week.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #14
                            Väcker tråden till liv igen. Egentligen så blev jag väldigt lite förvånad över den lilla responsen här på ciklid.se
                            Har alla ciklidister tröttnat på malawiciklider, eller är det bara konstiga avelsformer som är intressanta idag?

                            Kommentar

                            • Koi-fantast
                              Användare
                              • november 2007
                              • 555

                              #15
                              Jag kan bara svara för mig själv och vad jag tycker. Jag ger av pricipskäl inte bort pengar till en fond som jag har noll insyn i hur pengarna används. Jag är även skeptisk till fonder med 90-konton.

                              Jag skulle däremot kunna vara med och bidra om vi på ex. Ciklidstämman säljer lotter till böcker eller något annat, eller helt enkelt har en "skänk en gåva hink." Anledningen till att jag tycker att detta är bättre är för att det blir en större gåva och att vi får bättre uppföljning om vad pengarna går till på det sättet. Uppföljningen kan publiceras i artiklar i CB.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...