Fond för bevarandet av malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #46
    Ursprungligen postat av nils42
    Hej!
    Det går nog inte att jämföra så, trots allt.
    Inte heller där har givmildheten överlag varit speciellt stor, men det har väl ändå lyckats gå att skrapa ihop en summa.
    Ciklidister är nog ett mycket sparsammare ( håller igen på kronor ) släkte förstår jag.
    Hälsn Nils
    Varför menar du att skulle ciklidister vara snålare (det du skriver på ett diplomatiskt sätt) än de som pysslar med levandefödare

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #47
      Ursprungligen postat av unger
      Detta är ju ett lysande uppdrag. Jag kommer själv ihåg min första kontakt på 70 talet med malawiciklider via Stig Jansson och Stuart Grant. Den känslan består än i dag drygt 30 år senare. Jag har hört talas om att vissa fiskar inte längre finns eller knappast längre finns av de arter som har passerat förbi i en färg och formstark revy. Det är ju beklagligt. Finns det program som, förutom består av att lokalt säkra dagens ciklider, även återbörda ciklider som är på väg att utrotas?
      Nej det finns inget sådant program och det är ju också lite meningslöst eftersom förutsättningarna för tillbakaplantering inte finns.
      Kanske skulle det funka någon gång i framtiden - men då snarare genom en institution än bland privata ciklidister.
      Anledningen till att t.ex. inte Ad (och andra som är insatta) talar om vilka arter som ligger närmast i farozonen för utrotning är att det i så fall skulle utbryta huggsexa på de återstående exemplaren i sjön. "Alla" (nåväl, alldeles för många i alla fall) ser dollartecknen glimra för ögonen eftersom de tror att de då kommer att kunna tjäna stora pengar på att odla dessa arter

      Detta är inget unikt för ciklidister - utan det finns exempel på att när en art har blivit CITES-listad så stiger priset direkt och fångsten ökar rejält, när den istället borde stoppas helt.
      Därmed inte sagt att det är fel med CITES-listning, men minskar man inte samtidigt efterfrågan (genom noggrannare kontroller och mycket strängare straff) så kan en CITES-listning vara av ondo.

      Kommentar

      • nils42
        Användare
        • januari 2003
        • 931

        #48
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Varför menar du att skulle ciklidister vara snålare (det du skriver på ett diplomatiskt sätt) än de som pysslar med levandefödare
        Nej, kanske inte generellt, men många håller mycket hårt fast vid sina enkronor. Visst lever vi alla bland många snåla/ giriga/ näriga / ekonomiska / sparsamma personer ( välj det som är lämpligt ).
        Ange bank/ postgironummer till insamlingen, betalningsmottagare och vad som ska skrivas på talongen kommer även jag att ge av mitt överflöd.
        Hälsn Nils

        Kommentar

        • unger
          Användare
          • februari 2005
          • 216

          #49
          Ja....det är en märklig värd vi lever i.....det är ju knappast fångstmän som blir rika på att de sista exemplaren av en art fångas....hörde en sorglig historia om C Fire Crest som fångades och såldes till asien där bara hanar uppskattades och honorna slängdes på tippen. Och vad jag har förstått är väl det en av de numera hotade arterna....vet du när Ad ska till Malawi nästa gång?? Har du kontakt med honom??

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #50
            Ursprungligen postat av nils42
            Ange bank/ postgironummer till insamlingen, betalningsmottagare och vad som ska skrivas på talongen kommer även jag att ge av mitt överflöd.
            Hälsn Nils
            Det finns ju ingen svensk insamling igång (det är i så fall upp till NCS att dra igång detta på samma sätt som Poecilia Scandinavia har gjort) - så betalningen sker utrikes på denna sida http://www.cichlidpress.com/smgfund/smg-donate.html klicka på donate.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #51
              Ursprungligen postat av unger
              ..vet du när Ad ska till Malawi nästa gång??
              Har du kontakt med honom??
              Till hösten igen och då kommer vi att få en rejäl rapport om utveckligen av detta projekt.
              Ja, jag pratar regelbundet med honom.

              Kommentar

              • nils42
                Användare
                • januari 2003
                • 931

                #52
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Det finns ju ingen svensk insamling igång (det är i så fall upp till NCS att dra igång detta på samma sätt som Poecilia Scandinavia har gjort) - så betalningen sker utrikes på denna sida http://www.cichlidpress.com/smgfund/smg-donate.html klicka på donate.
                Hej!
                Med ditt goda chefsskap i föreningen tidigare är det väl bara en baggis att ordna en svensk insamlig, eller?
                Hälsn Nils

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #53
                  Ursprungligen postat av nils42
                  Hej!
                  Med ditt goda chefsskap i föreningen tidigare är det väl bara en baggis att ordna en svensk insamlig, eller?
                  Hälsn Nils
                  På min tid när "diktatur" rådde hade det fixats lätt som en plätt
                  Men idag när demokrati råder så gäller långbänken - jag är dock säker på att styrelsen har tillsatt en utredning och kommer med ett betänkande i samband med vårpropositionen
                  Allt var bättre förr

                  Kommentar

                  • nils42
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 931

                    #54
                    Hej!
                    Du som kan föreningen utan och innan; vore det inte bra, att även nu ha någon med näven i bordet?
                    Hälsn Nils

                    Kommentar

                    • unger
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 216

                      #55
                      Klart vi ska ha en insamling. Varför jag undrade om din kontakt med Ad. Är att jag har förstått att han även arrangerar turer. Stämmer det??

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #56
                        Ursprungligen postat av nils42
                        Hej!
                        Du som kan föreningen utan och innan; vore det inte bra, att även nu ha någon med näven i bordet?
                        Hälsn Nils
                        Nja, dom skulle nog inte bli så glada och jag tror inte heller att det hjälper.
                        Däremot om det visas ett tillräckligt stort intresse för en organiserad insamling här i tråden - så är jag övertygad om att de fixar en sådan.
                        Fram till dess - så stöd projektet genom att betala en slant via länken ovan.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #57
                          Ursprungligen postat av unger
                          Klart vi ska ha en insamling. Varför jag undrade om din kontakt med Ad. Är att jag har förstått att han även arrangerar turer. Stämmer det??
                          Han gjorde det, men det blev ingen förra hösten och det finns ingen info om detta på Ads hemsida www.cichlidpress.com
                          Sedan dog ju som sagt Stuart för inte så länge sedan - så hur det blir i framtiden vet jag inte. Tror nog att Lars Andersson är mer insatt i detta.

                          Kommentar

                          • unger
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 216

                            #58
                            kollar med lasse. Han brukar ju ha koll.....

                            Kommentar

                            • nils42
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 931

                              #59
                              Hej!
                              Näven i bordet, var mer en tanke att någon vill/ kan / vågar ta beslut- och stå för dem.
                              Jag saknar din handlingskraft och vet många andra göra det också.
                              Hälsn Nils

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                #60
                                Ursprungligen postat av nils42
                                Hej!
                                Näven i bordet, var mer en tanke att någon vill/ kan / vågar ta beslut- och stå för dem.
                                Jag saknar din handlingskraft och vet många andra göra det också.
                                Hälsn Nils
                                Var sak har sin tid - jag har absolut gjort mitt och de som sitter nu gör ett väldigt bra jobb.
                                Sedan är det ju också som så att man får mycket skit när man får mycket gjort. Detta är ju rätt otacksamt speciellt eftersom slitet i NCS styrelse är ett helt ideellt arbete.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...