Fond för bevarandet av malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #16
    Ursprungligen postat av Koi-fantast
    Jag kan bara svara för mig själv och vad jag tycker. Jag ger av pricipskäl inte bort pengar till en fond som jag har noll insyn i hur pengarna används. Jag är även skeptisk till fonder med 90-konton..
    Ung. så tänker jag också.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #17
      Ursprungligen postat av Koi-fantast
      Jag kan bara svara för mig själv och vad jag tycker. Jag ger av pricipskäl inte bort pengar till en fond som jag har noll insyn i hur pengarna används. Jag är även skeptisk till fonder med 90-konton.

      Jag skulle däremot kunna vara med och bidra om vi på ex. Ciklidstämman säljer lotter till böcker eller något annat, eller helt enkelt har en "skänk en gåva hink." Anledningen till att jag tycker att detta är bättre är för att det blir en större gåva och att vi får bättre uppföljning om vad pengarna går till på det sättet. Uppföljningen kan publiceras i artiklar i CB.
      Om det är något som man har insyn i så är det ju detta projekt
      1/ dels för att det är ett konkret projekt där det i detalj beskrivs vad som skall göras, varför det görs och vad det leder till
      2/ dels för att det är ett litet projekt som man kan kontrollera
      3/ dels för att uppföljningen av projektet kommer att ske i Ciklidbladet. Det förutsätter jag i alla fall - men det är upp till redaktören/NCS styrelse att se till att det sker.

      Vet inte vilka som ni menar skall ställa upp med gåvor för att du andra skall vara beredda att stödja detta projekt: menar du att Ad, Jay etc. etc redan jobbar ideellt med detta projekt skall bidra med gåvor. Låter ju lite märkligt att de skall få betala för att få jobba gratis. I så fall kan man ju säga att Ad i åtskilliga år har stött NCS genom att hålla föredrag, gratis bidra med foton och artiklar till Ciklidbladet, även skänkt böcker till lotterier etc.
      De som är de stora vinnarna om dett projekt blir framgångsrikt är ju dels lokalbefolkningen som lever runt sjön och akvarister världen runt (dvs bl.a. du och jag) och miljön i det stora hela.

      Därför stödjer jag detta projekt och det hoppas jag att också du gör.

      Om man vill ha en 100% garanti för att veta att pengarna hamnar rätt så finns det ju bara ett sätt att göra detta - nämligen att befinna sig på plats när det genomförs.
      Det går säkert att fixa om nu någon vill detta - men självklart får ni då stå för alla kostnader själva, på samma sätt som de som jobbar ideellt med detta projekt får göra.

      Sedan undrar jag i likhet med Micke vart de pengarna gick som kom in efter CB-försäljningen 05-06.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        3/ dels för att uppföljningen av projektet kommer att ske i Ciklidbladet. Det förutsätter jag i alla fall - men det är upp till redaktören/NCS styrelse att se till att det sker.
        Som redaktör svarar jag "ja" och jag tänker även ta kontakt med Ad i egenskap av redaktör
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Sedan undrar jag i likhet med Micke vart de pengarna gick som kom in efter CB-försäljningen 05-06.
        Det var styrelsemöte helgen innan midsommar. Tyvärr skrevs inlägget efter styrelsemötet så vi kunde inte behandla fonden som den här tråden handlar om. Det har knappt gått fem arbetsdagar sedan den här tråden startades. Det är sommar. Folk är på semester. Även om tre stycken inklussive ordföranden kan ta beslut så utgår jag från att alla förstår att fler i styrelsen måste få framföra sin åsikt innan något beslut tas.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 24 juni 2008, 16:02.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Koi-fantast
          Användare
          • november 2007
          • 555

          #19
          Jag hittade ingen redovisning över hur mycket pengar som det betalats in på kontot och en detaljerad redovisning över vad pengarna gått till. Jag hittade heller ingen detaljerad lista på vad som ska göras för pengarna så jag ska läsa det en gång till.

          Jag tror helt enkelt att lokalbefolkningen behöver kunna tjäna pengar på en vettig syssla om de inte ska fiska i området. Vi i NCS kan inte försörja lokalbefolkningen. De som är ansvariga för detta är myndigheterna som tyvärr ofta är korrumerade. Möjliga sysselsättningar skulle kunna vara att sälja fisk, ordna eko turism.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #20
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Det var styrelsemöte helgen innan midsommar. Tyvärr skrevs inlägget efter styrelsemötet så vi kunde inte behandla fonden som den här tråden handlar om. Det har knappt gått fem arbetsdagar sedan den här tråden startades. Det är sommar. Folk är på semester. Även om tre stycken inklussive ordföranden kan ta beslut så utgår jag från att alla förstår att fler i styrelsen måste få framföra sin åsikt innan något beslut tas.
            Jag förstår mycket väl att ni inte kunnat fatta något beslut om just detta. Men pengarna samlades ju in för flera år sedan så det vore väl snarare sannolikt att pengarna redan hade delats ut till något miljöprojekt. Eller att ni i styrelsen inte hade några egna ideer om detta - frågat efter förslag från medlemmarna.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Ursprungligen postat av Koi-fantast
              Jag hittade ingen redovisning över hur mycket pengar som det betalats in på kontot och en detaljerad redovisning över vad pengarna gått till. Jag hittade heller ingen detaljerad lista på vad som ska göras för pengarna så jag ska läsa det en gång till.

              Jag tror helt enkelt att lokalbefolkningen behöver kunna tjäna pengar på en vettig syssla om de inte ska fiska i området. Vi i NCS kan inte försörja lokalbefolkningen. De som är ansvariga för detta är myndigheterna som tyvärr ofta är korrumerade. Möjliga sysselsättningar skulle kunna vara att sälja fisk, ordna eko turism.
              Det står främst om att förhindra tjuvfiske.

              Här finns ett större projekt annars http://www.panda.org/about_wwf/where...ound/index.cfm

              Sedan har väl aldrig någonsin en lokalbefolkning tjänat på överfiske. Att möjliggöra uthålliga fångstmetoder är bra bistånd.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #22
                Ursprungligen postat av Koi-fantast
                Jag hittade ingen redovisning över hur mycket pengar som det betalats in på kontot och en detaljerad redovisning över vad pengarna gått till. Jag hittade heller ingen detaljerad lista på vad som ska göras för pengarna så jag ska läsa det en gång till.

                Jag tror helt enkelt att lokalbefolkningen behöver kunna tjäna pengar på en vettig syssla om de inte ska fiska i området. Vi i NCS kan inte försörja lokalbefolkningen. De som är ansvariga för detta är myndigheterna som tyvärr ofta är korrumerade. Möjliga sysselsättningar skulle kunna vara att sälja fisk, ordna eko turism.
                Denna fond har ju precis startats upp eftersom det system med "anti nät apprater" som tidigare har testats har visat sig vara effektiva.
                Det anges i texten att en sådan kostar 13 USD dvs ca. 80 spänn och att skydda hela nationalparken kostar 26.000 USD dvs ungefär 160.000 kronor.
                Jag skrev ju också ovan att det just nu har kommit in 275 USD (ungefär 1700 från Sverige). Det kommer garanterat ytterligare info när det flutit in så pass mycket pengar att projektet kan starta.

                Det är väl inte heller någon som har påstått att NCS skall försörja lokalbefolkningen - i så fall hade de nog svultit ihjäl för länge sedan.
                Dock detta är ett sätt att se till att bevara fiskfaunan i sjön och detta i sin tur leder till att
                1/ en del får jobb med fångst av akvariefisk (om cikliderna försvinner lär inte exporten bli så stor)
                2/ en del får jobb genom ekoturism - utan ciklider i sjön lär turisterna bli få
                3/ matfisken finns kvar för lokalbefolkningen - vilket gör att de inte behöver svälta ihjäl.

                Hur tror du att utrotandet av cikliderna i sjön skulle leda till att fler jobb skapas runt sjön

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Jag förstår mycket väl att ni inte kunnat fatta något beslut om just detta. Men pengarna samlades ju in för flera år sedan så det vore väl snarare sannolikt att pengarna redan hade delats ut till något miljöprojekt. Eller att ni i styrelsen inte hade några egna ideer om detta - frågat efter förslag från medlemmarna.
                  Vi jobbar som sagt på att få hela styrelsen att kommentera på diverse frågor som dykt upp den senaste veckan. Ni får ge er till tåls.

                  En helt annan grej som ni gärna får tycka till om men som jag inte kan lova att styrelsen rättar sig efter : Tycker ni att

                  1) NCS ska samla in pengar för att sedan skicka iväg, eller räcker det att vi

                  2) får reda på hur mycket pengar Sverige, Norge, Danmark och Finland skänker och att vi i egenskap av Nordsiska Ciklidsällskapet har "koll" på vad som sker med de "Nordiska Ciklidpengarna"? Eller ska vi bara

                  3) "hålla koll" i största allmänhet eftersom vi informerar om fonden (vilket jag som redaktör för Ciklidbaldet kommer att göra)?

                  Personligen röstar jag på tre, men om Koi Fantasten har rätt så är det kanske bättre att samla in pengarna på respektive lands NCS kono?
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Byttorp
                    Användare
                    • november 2003
                    • 1585

                    #24
                    Ursprungligen postat av Koi-fantast
                    Jag kan bara svara för mig själv och vad jag tycker. Jag ger av pricipskäl inte bort pengar till en fond som jag har noll insyn i hur pengarna används. Jag är även skeptisk till fonder med 90-konton.

                    Jag skulle däremot kunna vara med och bidra om vi på ex. Ciklidstämman säljer lotter till böcker eller något annat, eller helt enkelt har en "skänk en gåva hink." Anledningen till att jag tycker att detta är bättre är för att det blir en större gåva och att vi får bättre uppföljning om vad pengarna går till på det sättet. Uppföljningen kan publiceras i artiklar i CB.
                    Jag tror att de som tillsammans med undertecknad har skänkt pengar av just den anledningen att Ad "står bakom" detta projekt och utefter den lilla konversation som jag haft med honom (och den mångåriga som bland annat Kjell F har haft) så finns det ju inga skäl att tvivla på att inte de insamlade pengarna kommer projektet tillgodo på allra bästa sätt. Hade det varit en uppmaning från "vem som helst" så hade så klart läget varit ett annat.
                    Sen så kan vi väl se detta som en "skänk i hinken tråd" om det underlättar för dig att skänka en slant eller två, jag håller en viss koll på vilka pengar som skickas från dom som rapporterat in detta till mig (men Ad har som Kjell skrev en full koll och 275$ är iaf en start i botten av hinken).

                    Men visst, det finns många ursäkter för att inte skänka och jag säger inte att det är fel utan var och en har rätt att göra som man vill, men jag tror inte att man skall låta bli att skänka av de skäl som listats ovan. En uppföljning på något sätt kommer ju också att ske i CB enligt Ola´s inlägg och det kan vi ju alla ta del av framöver. Det gick för övrigt lätt att skicka över pengar direkt från Visa kortet via Paypal, ingen registrering eller annat....så...vad väntar ni på....
                    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                    Ordförande GCG

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8598

                      #25
                      Hej alla

                      Tycker definitivt detta är ett projekt som är värt att stöda (argumenten ser ni i inläggen ovan). Vi ska även följa upp det så bra som möjligt i Ciklidbladet.

                      Jag hoppas kunna återkomma snarast med vad styrelsen besluter enligt vad Ola skrev ovan.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 3111

                        #26
                        Jag är lat orkar oftast inte läsa utländska texter och min engelska är inte den bästa, kan ingen sammanfatta vad projektet går ut på och skriva ner här?
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #27
                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          Jag är lat orkar oftast inte läsa utländska texter och min engelska är inte den bästa, kan ingen sammanfatta vad projektet går ut på och skriva ner här?
                          I korthet så flyttar alldeles för många människor till Malawisjön och för de som lever där är ju fiskarna en mycket viktig proteinkälla.
                          Detta har lett till en 50-faldig ökning av nätfiske i sjön och detta i sin tur har lett till att fiskarna på många ställen i snabb takt håller på att utrotas.
                          Så trots att själva fisket har 50-faldigats så fångas det idag ändå inte fler fiskar och det helt enkelt pga av att fisken håller på att ta slut.

                          Under 2006 bildades "Waterlands" av en grupp med människor som bodde i Malawi (även om initiativet ursprungligen kom från Malawis regering). Syftet med det hela var att utveckla området runt Maleri-öarna för ekoturism. De fick då också kontrollen över fisket runt ön och de försökte då göra något åt utsfiskningen. Därför konstruerades en "antinätenhet" (en slags behållare som gör att man inte kan släpa näten efter botten och därmed dammsuga botten på fisk) och ploacerades ut på bottnen. Dessa behållare placerades ut var 25:e meter och de kostar per styck ca. 80 spänn.
                          150 sådana antinätenheter placerades ut runt Maleri-öarna och bara efter ett år så hade antalet fiskar där ökat markant och risken för total utrotning var borta.
                          Detta har också lett till att det lagliga fisket för lokalbefolkningen har kunnat återupptas, samtidigt som ekoturisterna har kommit tillbaka (nu finns det ju fiskar att titta på).

                          Nu skall alltså detta projekt dras igång i lite större skala i en nationalpark som inbegriper kusten runt Nankumba halvön och öarna runtomkring. Detta område är visserligen inte större än 7 kvadratkilometer, men i detta område finns ca. 25% av sjöns ciklidarter representerade så det är ett mycket viktigt område.
                          Tanken är att med de insamlade medlen skall ytterligare antinätenheter byggas och dessa skall sedan placeras ut av de anställda hos Waterlands. Det hela sker i ett samarbete mellan lokala och nationella myndigheter i Malawi och olika privapersoner men även t.ex. i samarbete med Penn State University i USA. På det universitetet jobbar Jay Stauffer och detta universitet har under många år finansierat Jays forskning vid Malawisjön - bl.a. om den livsfarliga sjukdomen Bilharzia.
                          Genom denna forskning så har de också fått se effekterna av utfiskningen genom att Bilharzia nu är oerhört mycket vanligare runt sjön. Detta pga av att de fiskar som äter snäckor har utrotas och snäckor är mellanvärd vid spridning av Bilharzia.

                          Detta är alltså ett projekt som är relativt billigt och som ger snabba resultat (vilket är absolut nödvändigt om malawicikliderna skall kunna överleva) och det är dessutom inte så stort att det blir omöjligt att kontrollera.

                          Visst det räddar inte hela Malawisjön, men om det blir framgångsrikt så finns ju förutsättningarna att det kan utvidgas.
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 juni 2008, 09:41.

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            #28
                            TAck KJell.

                            ska fixa ett bidrag (så fort jag orkar)
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #29
                              Det har nu kommit in 382,63 USD från Sverige.

                              Kommentar

                              • nils42
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 931

                                #30
                                Tillåt en enfaldig fråga och från en medlem , som nog inte är tillräckliigt påläst;
                                vem står för projektet?
                                vem ser till att pengarna hamnar där de ska?
                                finns rymliga fickor på vägen?
                                Hälsn Nils

                                Kommentar

                                Arbetssätt...