Nya uppgifter i artregistret

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• DaRe
    svarade
    Mycket intressant diskussion. Ett tydligt exempel på kraften i en förening där vi alla kan hjälpas åt att nå framåt! Kanske skulle det landa ännu bättre i en egen tråd tills det är utrett.

Lämna en kommentar:

• oaken
    svarade
    Ursprungligen postat av Nicke SA
    Jag skulle gissa på att det är D. maculatus om fångstplatsen stämmer. D. foirni och warzeli har tre rader prickar, - maculatus två. D. foirni förekommer endast i Rio Negro enligt Römers pdf., så den kan det inte vara om vi förmodar fångstplatsen stämmer. Mysteriet kvarstår?
    Mvh Niklas
    Jag vet inte om du tittat på filmen, men av den framgår det tydligt att det inte rör sig om D. maculatus. Och om det inte skulle vara D. foirni i filmen så är det ännu en obeskriven art, vilket ju i och för sig är möjligt men jag tror mer på att det är D. foirni. Fångstplatsen tror jag knappast är rätt, utan snarare att det är ett handelsnamn som lagts till för att göra fisken mer attraktiv.

Här är en länk till en av hans filmer: http://www.youtube.com/watch?v=zLWWPYFE17U Där man redan i de första sekunderna kan se vilken art det rör sig om.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Ursprungligen postat av endymion
    Kanske dags att skicka ett mail till Kullander och hoppas han har koll.
    Jag har nu frågat Sven, så får vi se om han har tid att kolla på detta.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Nya beskrivningar för
    Heros severus
    samt
    Heros sp. "red shoulder"
    av mig

kommentera gärna i registret eller i en tråd i forumet om ni tycker något saknas.

Lämna en kommentar:

• endymion
    Gäst svarade
    Kanske dags att skicka ett mail till Kullander och hoppas han har koll.

Lämna en kommentar:

• Nicke SA
    svarade
    Ursprungligen postat av oaken
    Det går tydligt att se på teckningen att det inte är maculatus. Har för mig att ägaren nämnde i sin tråd på Zoopet att de hade sålts som D. maculatus sp. Tapajos eller liknande. Hur som helst så rör det väl sig troligen om någon av de ganska nyligen beskrivna arterna Dicrossus foirni eller D. warzeli som tidigare sålts som D. sp. "Tapajos" bl.a. Hur som helst ingen vanlig ciklid så det är ju intressant att se den (vilken det nu är) i Sverige.

Edit: Efter att ha kollat på hans filmer så är jag nog övertygad om att det är Dicrossus foirni han har. Det framgår av beskrivningen att D. foirni har dubbla linjer med ovala fläckar, medan D. warzeli har liggande fläckar.
    Jag skulle gissa på att det är D. maculatus om fångstplatsen stämmer. D. foirni och warzeli har tre rader prickar, - maculatus två. D. foirni förekommer endast i Rio Negro enligt Römers pdf., så den kan det inte vara om vi förmodar fångstplatsen stämmer. Mysteriet kvarstår?
    Mvh Niklas

Lämna en kommentar:

• oaken
    svarade
    Jag ser personligen inte hur det skulle kunna vara något annat än D. foirni. Det är ganska stor skillnad i mönstret mellan D. foirni och D. warzeli och det syns ganska bra i filmerna.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Filmen är nu inte med i maculatus arten, Skulle jag lagt in den i foirni, eller behöver vi veta mer?

Lämna en kommentar:

• oaken
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Aha, är det någon annan? Jag har nog missat där det ska vara en annan art. Jag tar bort.
    Det går tydligt att se på teckningen att det inte är maculatus. Har för mig att ägaren nämnde i sin tråd på Zoopet att de hade sålts som D. maculatus sp. Tapajos eller liknande. Hur som helst så rör det väl sig troligen om någon av de ganska nyligen beskrivna arterna Dicrossus foirni eller D. warzeli som tidigare sålts som D. sp. "Tapajos" bl.a. Hur som helst ingen vanlig ciklid så det är ju intressant att se den (vilken det nu är) i Sverige.

Edit: Efter att ha kollat på hans filmer så är jag nog övertygad om att det är Dicrossus foirni han har. Det framgår av beskrivningen att D. foirni har dubbla linjer med ovala fläckar, medan D. warzeli har liggande fläckar.
    Senast redigerad av oaken; 18 September 2011, 12:04.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    2 nya bilder på
    Geophagus dicrozoster
    Senast redigerad av DaRe; 18 September 2011, 10:49.

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Ny bild på:
    Petrochromis sp. "macrognathus rainbow" , Kipili
    Av
    Mika Suominen

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Aha, är det någon annan? Jag har nog missat där det ska vara en annan art. Jag tar bort.

Lämna en kommentar:

• oaken
    svarade
    Yes, bra jobbat. Men det är väl ändå inte Dicrossus maculatus på filmen?

Lämna en kommentar:

• RobinH
    svarade
    Bra jobbat Dare att du lägger så mycket tid på att fylla på med foto och filmer i artregistret!

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Nya filmer av Matz Bryzell

Pelvicachromis subocellatus
    Nannacara anomala
    Ivanacara adoketa
    Senast redigerad av DaRe; 18 September 2011, 08:28.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...