Nya uppgifter i artregistret
Kollaps
X
-
Mycket intressant diskussion. Ett tydligt exempel på kraften i en förening där vi alla kan hjälpas åt att nå framåt! Kanske skulle det landa ännu bättre i en egen tråd tills det är utrett. -
Jag skulle gissa på att det är D. maculatus om fångstplatsen stämmer. D. foirni och warzeli har tre rader prickar, - maculatus två. D. foirni förekommer endast i Rio Negro enligt Römers pdf., så den kan det inte vara om vi förmodar fångstplatsen stämmer. Mysteriet kvarstår?
Mvh Niklas
Här är en länk till en av hans filmer: http://www.youtube.com/watch?v=zLWWPYFE17U Där man redan i de första sekunderna kan se vilken art det rör sig om.Lämna en kommentar:
-
-
Nya beskrivningar för
Heros severus
samt
Heros sp. "red shoulder"
av mig
kommentera gärna i registret eller i en tråd i forumet om ni tycker något saknas.Lämna en kommentar:
-
Gäst svaradeKanske dags att skicka ett mail till Kullander och hoppas han har koll.Lämna en kommentar:
-
Det går tydligt att se på teckningen att det inte är maculatus. Har för mig att ägaren nämnde i sin tråd på Zoopet att de hade sålts som D. maculatus sp. Tapajos eller liknande. Hur som helst så rör det väl sig troligen om någon av de ganska nyligen beskrivna arterna Dicrossus foirni eller D. warzeli som tidigare sålts som D. sp. "Tapajos" bl.a. Hur som helst ingen vanlig ciklid så det är ju intressant att se den (vilken det nu är) i Sverige.
Edit: Efter att ha kollat på hans filmer så är jag nog övertygad om att det är Dicrossus foirni han har. Det framgår av beskrivningen att D. foirni har dubbla linjer med ovala fläckar, medan D. warzeli har liggande fläckar.
Mvh NiklasLämna en kommentar:
-
Jag ser personligen inte hur det skulle kunna vara något annat än D. foirni. Det är ganska stor skillnad i mönstret mellan D. foirni och D. warzeli och det syns ganska bra i filmerna.Lämna en kommentar:
-
Filmen är nu inte med i maculatus arten, Skulle jag lagt in den i foirni, eller behöver vi veta mer?Lämna en kommentar:
-
Edit: Efter att ha kollat på hans filmer så är jag nog övertygad om att det är Dicrossus foirni han har. Det framgår av beskrivningen att D. foirni har dubbla linjer med ovala fläckar, medan D. warzeli har liggande fläckar.Senast redigerad av oaken; 18 September 2011, 12:04.Lämna en kommentar:
-
-
Lämna en kommentar:
-
Aha, är det någon annan? Jag har nog missat där det ska vara en annan art. Jag tar bort.Lämna en kommentar:
-
-
Bra jobbat Dare att du lägger så mycket tid på att fylla på med foto och filmer i artregistret!Lämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar: