Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • LN
    svarade
    Sydamerika ,,,fantastiska firrar. Även ja håller lite SA o L-malar.

    Tyvärr så låter dom sig inte L-malar fotas så lätt.

    Lämna en kommentar:


  • patdah
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Välkommen till forumet patdah

    Va har du för firrar?
    Tack tack!

    Jag har sju L169, en L018, 20 LDA23, mer än 25 Corydoras panda och sist men inte minst 6 VF Pterophyllum leopoldi

    Mina leopoldi är dom som inhandlades sist och det är ju dom som fick mig att regga mig här... tokigt att jag inte har reggat mig här tidigare märker jag nu Jag hade tidigare Apistogramma cacatuoides men dom ynglade av sig så jäkla mycket så jag kunde inte ha dom kvar...

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Välkommen till forumet patdah

    Va har du för firrar?

    Lämna en kommentar:


  • patdah
    svarade
    Jag brukar använda Hygrophila polysperma när jag startar upp ett kar... det växer som ogräs med PMDD!

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Ursprungligen postat av patdah
    Det man kan tänka lite på är att om man tillför mycket ljus och näring i ett kar är att man kommer åka på att rensa bland växterna... OFTA
    Amen till det! Myriophyllum och liknande får man gå till komposten med en gång i veckan

    Lämna en kommentar:


  • patdah
    svarade
    Ursprungligen postat av Krille J-son
    Det är en bieffekt jag kan leva med
    Man kan ju välja växter som inte växer så fort... eller som inte blir mer än 60 centimeter höga

    Växterna sköter om akvarievattnet och tillför syre i karet så dom ska ju inte underskattas.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av patdah
    Det man kan tänka lite på är att om man tillför mycket ljus och näring i ett kar är att man kommer åka på att rensa bland växterna... OFTA
    Det är en bieffekt jag kan leva med

    Lämna en kommentar:


  • patdah
    svarade
    Tänk på att växterna först och främst behöver ljus... mycket ljus... bra ljus... rätt ljus... Så utan ordentligt ljus i karet kommer man inte lyckas så bra även om man tillför PMDD...

    Visst underlättar man för växterna om man tillför näring... men det växer inte speciellt mycket snabbare bara för att man tillsätter näring.

    Är man riktigt intresserad av fina växter i karet kan man med fördel besöka http://www.plantswap.se och läsa in sig lite på det forumet och kanske byta till sig eller köpa växter av andra med ett brinnande intresse.

    Det man kan tänka lite på är att om man tillför mycket ljus och näring i ett kar är att man kommer åka på att rensa bland växterna... OFTA

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Får nog ta och beställa en sats och testa lite, tack ska du ha LN.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Ahh det är på helt rätt håll inga probs.

    Jag är tyvärr ingen växtguru, men ja bara att det funkar. Lite pilligt i början men det går att göra det lätt för sig. Ja doserar pulvren torra rätt i karet.
    10 ggr mer KNO3 än KH2PO4 o sen en klunk micro.



    Där har han satt ihop recepten.
    Skaffa tre halviters plastflaskor och följ receptet, som sagt lite pilligt första gången man ska göra det, andra gången betydligt enklare tredje gången en baggis

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Så jag behöver både micro & macro. håller med joe om att det är hyffsat knepigt det här.

    Ursäkta om jag styrt din tråd lite åt fel håll, men du har så satans fin valesneria.

    Lämna en kommentar:


  • joe
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Det hela är lite knepigt men man behöver tillsätta kväve i form av KNO3 för att minska akvariets egen kvävemängd.

    Eller rättare sagt man behöver gulla lite med växterna för att får ett bra akvarievatten.
    De där sista inläggen i din tråd LN skulle jag behöva lära mig mer om - lite latino är det trots allt. Pmdd vet jag vad det är, men använder inte än...

    Mina växter, de få jag har klarar sig ganska hyfsat, jag är relativt nöjd, men det är klart att det skulle ju kunna bli bättre. För jag använder INGEN växtnäring!! Ska jag skämmas nu?

    I lillgrabbens kar tryckte jag ner några "tabletter" (fr. Tetra tror jag) av växtnäring och jädrar vad det växer...så nu vill jag lära mer!

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Det hela är lite knepigt men man behöver tillsätta kväve i form av KNO3 för att minska akvariets egen kvävemängd.

    Eller rättare sagt man behöver gulla lite med växterna för att får ett bra akvarievatten.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Macro: NPK
    KNO3
    KH2PO4

    Micro: Järn
    Nutrisi
    TMG
    Aquacare Plantenaering
    Sju kulor.

    Ja har lite hårdare vatten o då behövs järnet göras tillgängligt därför krabbar ja inte med att blanda till egen Nutrisi utan köper den färdig.

    Utan NPK så blir det ingen vidare tillväxt och utan järn blir skotten klena.

    Lämna en kommentar:


  • Gäst
    Gäst svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Visst funkar pmdd. Ja beställer macrogödning från http://www.haack.se/pmdd/. O priset är avgörande för mig.

    Däremot så köper jag microgödningen på flaska; Aquacare Plantenaering flytande.
    Tycker att det funkar bättre i mitt akvarium helt enkelt. Ja tryckte även ner ett ganska stort gäng Sju kulor (microgödning) när ja satte igång akvariet. .
    micro...macro... lust att ge en liten snabbkurs hajjade inte jättemycket på deras sida.

    Ursprungligen postat av LN
    Det växer inte sådär våldsamt fort men ja har nog lukat ur två spannar sedan i somras.
    Det är väll ungefär vad jag stoppat i!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...