Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • deelay
    svarade
    Ursprungligen postat av knockout
    Deelay! Säkert goda råd, men har Du läst i tråden hur Larry gått till väga?
    /Niclas
    Delvis, jag tvivlar på att han hade alla i samma burk innan, eller så har jag missat det... =)

    Det räcker oftast inte med att ha dom i sin ägo för att se att alla mår bra i sina egna burkar eftersom problemen uppstår när man blandar fisken i samma burk senare.

    Just troffar är ju en lite chansning med i en så stor burk där det är svårt att få upp fiskar som visar sig vara dåliga... jäkligt trist är det hur som helst för LN.
    Jag hade nog skickat en av de sjuka troffarna till SVA iaf för att få reda på vad den dog av så man kan utesluta vissa troliga orsaker.

    I post #121 skriver du att du tokmatar så det ligger kvar i 30 min, det låter ju lite farligt tycker jag.

    Aja hoppas det fungerar bättre från och med nu eller efter att den nya vattenleverantören har tagit över.

    Lämna en kommentar:


  • knockout
    svarade
    Deelay! Säkert goda råd, men har Du läst i tråden hur Larry gått till väga?
    /Niclas

    Lämna en kommentar:


  • deelay
    svarade
    Det är alltid svårt att plantera in fisk i ett så stort akvarium. Fiskar kommer från olika håll med olika bakterier som dom har med sig, det är som bäddat för problem tyvärr.
    Man kan ju nollställa(ta bort bakterier och ectoparasiter)) dom innan man stoppar i dom fast det medför ju andra risker tyvärr.

    Jag skulle nog stoppa det jag ska i en mindra burk först som jag kan medicinera om det skulle bli nått problem... efter 6-8 veckor skulle jag lyfta över dom till den stora burken och plocka med filtermaterialet dit.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Jo kom hem från semesteresan idag.

    5 troffar lever, runt 30 dog suck suck.
    Ca: 5 hästnosar och 5 sandlekare strök oxå med.

    Återstående firrar mår alldels prima o ja har tugg på hästnosar och Xenotilapian. Eländet verkar vara över för denna gången.

    Fick egentligen aldrig reda på vart felet var, men ja hoppas att ja aldrig får tillbaka skiten.

    Men det bästa tipset är nog stress i kombination med dåligt vatten. Vis av erfarenheten såhär i efterhand så skulle ja ha kört karet hela sommaren med enbart fyra testpiloter.

    Lämna en kommentar:


  • Göran Å
    svarade
    Hur har det gått Larry ?


    Mvh Göran

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Nä, det gäller i högsta grad även för småfirrar typ Apistogrammor som kan vara hopplöst aggressiva om man sätter i dem i gammal ålder.

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Ursprungligen postat av Rauken
    Men tanken på att sen skaffa ca. 150 yngel (eller tonåringar) och låta dom växa upp tillsammans är en ide jag tror på. Har själv gjort så med Demasoni och upplever ingen aggression att tala om i det karet (snarare lite mesigt...;o)). Men snacka om läckert om ett år med ett stim på ca. 100 troffar...
    Vore hur snyggt som helst med ett stooort stim av troffar.

    Sedan brukar det fungera väldigt bra att tillsätta yngel/ungdjur för att dämpa aggressioner i mindre grupper, och inte bara för Tropheus.

    Lämna en kommentar:


  • Rauken
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    En sak till, det är inte alltid lätt att köra med så öppna kort som ja gör här på ciklidforumet. Ibland så så så så ångrar ja min öppenhet. Särskilt som när man gjort nått dåligt som att få in sjuka/stress/aggresioner eller vad det nu är som gör att fisken dör. Men ha hoppas att det var rätt beslut i det långa loppet att medicinera.
    Tycker inte det finns anledning att ångra något du skrivit, tvärtom...
    Däremot får man nog räkna med olika svar, men det beror nog mycket på att många dels har olika erfarenheter, samt då jag tror att alla här uppfattar dig som en väldigt ödmjuk person så vill alla så gärna hjälpa till och komma med "generallösningen"...

    Läste om Andreas åsikter ang. antalet. Kanske det är så att du får räkna med stort svinn ubder inkörningen. Skulle själv som nog du också tänker vänta med att tillsätta mer och ta smällen nu om gruppen går bort...
    Men tanken på att sen skaffa ca. 150 yngel (eller tonåringar) och låta dom växa upp tillsammans är en ide jag tror på. Har själv gjort så med Demasoni och upplever ingen aggression att tala om i det karet (snarare lite mesigt...;o)). Men snacka om läckert om ett år med ett stim på ca. 100 troffar...

    Lämna en kommentar:


  • Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av Peter_A_F
    Bra skrivet!
    Tack Peter!

    Hälsningar

    Johan

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Hmm, inte tänkt på det, men finns ju faktiskt en viss likhet med min Pucallpaensiskatastrof. Fick mina fiskarna tidigt i våras så de var kanske ungefär samtidigt som dina firrar. Var dina vildfångade?

    Fast nu tror jag inte att det finns något som helst samband och ska jag vara helt ärlig så tror jag faktiskt mer på Växjövatten i kombination med flytt stress-chock. Körde du nåt kolfilter eller så före på vattnet?

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Fisken har gått i mina byttor i fyra fem månader. Enda fisken som kommer utifrån är Reganochromis calliurus, men dom har gått i ett 222 karantän kar i tre månader hos en kompis. så att jag hade koll på att all fisk mådde prima innan isättningen.

    Lämna en kommentar:


  • Koi-fantast
    svarade
    Jag tycker att du gör rätt som är öppen och berättar hur det går! Jag tror att vi alla kan lära oss något av det och jag dömmer inte dig som en dålig fiskägare utan jag tror att dina fiskar var sjuka när du fick dem. Detta pga att de dör en och en och att eländet håller på utraget. Den utlösande faktorn kan ha varit stress men fiskarna skulle drabbats av stress i vilket nytt hem som helst. Försök att få reda på mer om var fiskarna kommer ifrån och ev sjukdomsbild!

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Jo ja håller med.

    Tyvärr så har ja just håvat upp två troffar och tre hästnosar. Dom luktade riktigt illa och rätt ruttna så att ja tror o hoppas att det var "gammal" fisk.

    Hoppas verkligen att medicinen nu slår ut fanskapet så att åderlåtningen upphör.

    Lämna en kommentar:


  • Peter_A_F
    svarade
    Ursprungligen postat av Johan F
    Hej Larry,

    Jag verkligen lider med dig och dom sjuka fiskarna som snart är friska.

    En sak som jag tänkte på med anledning av öppenhet och ställa en fråga på forumet är att svaren är så olika så att det tillslut blir svårt och veta vilket råd man skall gå på, alla är nog bra och fungerar men vilket är det bästa just för mig och mina fiskar. Men det är väl detta som gör hobbyn så kul och fascinerande, det finns inte bara en rätt väg och gå.

    Lycka till med medicinering!

    Johan
    Bra skrivet!

    Lämna en kommentar:


  • Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Aquafuran och Hexamita. Kör dubbla preparat för att vara säker.

    Jo ja kan hålla med er Bilbo o Andreas, men ja kände mig tvungen att försöka aggera. Kanske är det försent med Chaitikagruppen men ja vill vara så säker det nu går att få några att överleva o får jag det under sommaren så finns det hopp om att introducera en ny grupp Chaitika o göra som ni beskriver att köpa in ungdjur som inte har börjat rangordna sig eller hota rangen på de etablerade fiskarna.

    Ja försöker nu se det som en nystart istället o lämna dåligheterna bakom mig.

    En sak till, det är inte alltid lätt att köra med så öppna kort som ja gör här på ciklidforumet. Ibland så så så så ångrar ja min öppenhet. Särskilt som när man gjort nått dåligt som att få in sjuka/stress/aggresioner eller vad det nu är som gör att fisken dör. Men ha hoppas att det var rätt beslut i det långa loppet att medicinera.
    Hej Larry,

    Jag verkligen lider med dig och dom sjuka fiskarna som snart är friska.

    En sak som jag tänkte på med anledning av öppenhet och ställa en fråga på forumet är att svaren är så olika så att det tillslut blir svårt och veta vilket råd man skall gå på, alla är nog bra och fungerar men vilket är det bästa just för mig och mina fiskar. Men det är väl detta som gör hobbyn så kul och fascinerande, det finns inte bara en rätt väg och gå.

    Lycka till med medicinering!

    Johan

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...