1120 lit SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

    Ursprungligen postat av Leopoldi
    Jag tror dom frös ihjäl.
    Då hade de legat på botten, fisk som står i ytan lider av syrebrist. Detta beror på att antingen något ämne blockerar syreupptagning eller att det är för lite syre i vattnet.

    Kommentar

    • Aqua_Max
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 108

      Ungefär hur stort vattenbyte gjorde du?

      Tror du att det kan ha blivit någon stor förändring av pH värdet i akvariet i samband med vattenbytet? Exempelvis om du hade lågt pH-värdet i akvariet och du sedan fyllde på med kranvatten med högre pH?

      Vilken typ av salt hade du i, hur mycket och varför?

      Använder du koldioxidgödning? Fungerar den i så fall som normalt, eller kan den råkat ge för mycket koldioxid till akvariet?

      Kan du ha glömt att sätta på någon pump eller råkat koppla någon pump till en klockströmbrytare efter vattenbytet, så den stått stilla under natten?

      Pumpen med diffusorn var ett steg i rätt riktning för att motverka syrebrist. När man höjer temperaturen i akvariet bör man alltid vara extra noga med att syresätta vattnet ordentligt för att kompensera för minskad löslighet av gaser i vattnet samtidigt som syrebehovet ökar p.g.a. ökad ämnesomsättning hos organismerna.

      Använde du någon utrustning i samband med vattenbytet som kan ha varit använd till annat, så att exempelvis rengöringsmedel, bensin, diesel eller någon annan kemilkalie kan ha kommit in i akvariet?

      Risken att vattenläckan påverkat är kanske inte så stor, men även om det är långt ifrån kan föroreningar följa med lång sträcka om marken kring läckan är förorenad och vattenledningarna är kopplade så att vattnet leds till dig. Kommer du ihåg om du smakade på vattnet från kranen samma dag som du gjorde vattenbyte, var det i så fall någon märkbar ändring i smaken jämfört med normalt?

      Har några andra fiskar i akvariet visat några tecken på att må dåligt?
      Senast redigerad av Aqua_Max; 27 maj 2009, 06:01.
      ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • april 2002
        • 727

        Ursprungligen postat av Aqua_Max
        Ungefär hur stort vattenbyte gjorde du?

        Tror du att det kan ha blivit någon stor förändring av pH värdet i akvariet i samband med vattenbytet? Exempelvis om du hade lågt pH-värdet i akvariet och du sedan fyllde på med kranvatten med högre pH?

        Vilken typ av salt hade du i, hur mycket och varför?

        Använder du koldioxidgödning? Fungerar den i så fall som normalt, eller kan den råkat ge för mycket koldioxid till akvariet?

        Kan du ha glömt att sätta på någon pump eller råkat koppla någon pump till en klockströmbrytare efter vattenbytet, så den stått stilla under natten?

        Pumpen med diffusorn var ett steg i rätt riktning för att motverka syrebrist. När man höjer temperaturen i akvariet bör man alltid vara extra noga med att syresätta vattnet ordentligt för att kompensera för minskad löslighet av gaser i vattnet samtidigt som syrebehovet ökar p.g.a. ökad ämnesomsättning hos organismerna.

        Använde du någon utrustning i samband med vattenbytet som kan ha varit använd till annat, så att exempelvis rengöringsmedel, bensin, diesel eller någon annan kemilkalie kan ha kommit in i akvariet?

        Risken att vattenläckan påverkat är kanske inte så stor, men även om det är långt ifrån kan föroreningar följa med lång sträcka om marken kring läckan är förorenad och vattenledningarna är kopplade så att vattnet leds till dig. Kommer du ihåg om du smakade på vattnet från kranen samma dag som du gjorde vattenbyte, var det i så fall någon märkbar ändring i smaken jämfört med normalt?

        Har några andra fiskar i akvariet visat några tecken på att må dåligt?
        Jag byta max 1/4 ca 200-250 lit

        Ph förändras ca 0,6-0,9 vid vattenbytena men Co2 anläggningen fixar det på några timmar

        Jag hade i 5 st salttabletter (fått av en zoobutik) vilket är en ganska liten dos för ett 1125 lit kar. Jag hade i det i förbyggande syfte eftersom jag inte visste vad som höll på att hända.

        Annars har allting varit normalt med pumparna, jag har inte känt någon skillnad på vattnet. Alla grejer till akvariet som jag använt är använda tidigare.

        Alla fiskar verka vara något påverkade av syrebrist el liknande men inte alls som Altumen.
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          Nitrit pajjar syreupptagningen för fisken. Men det låter som syrebrist i vattnet. Kör med en diffusor ett tag (helst så att det blir ett vitt skum i hela karet) och se om fiskarnas beteende åtegår till det normala.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • april 2002
            • 727

            Ursprungligen postat av LN
            Nitrit pajjar syreupptagningen för fisken. Men det låter som syrebrist i vattnet. Kör med en diffusor ett tag (helst så att det blir ett vitt skum i hela karet) och se om fiskarnas beteende åtegår till det normala.
            Jag har ingen nitrit i karet. Sedan har det stabiliserats nu. Men det är märkligt att bara Altumen som dog och det var dessutom ganska stora fiskar. Jag kan inte förstå vad som har hänt och kommer troligen aldrig få reda på det.
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • Aqua_Max
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 108

              Har du införskaffat några nya fiskar nyligen som kan misstänkas ha fört med sig gälparasiter? Har du kontrollerat fiskarnas gälar utifall det sitter parasiter på de fiskar som dött och/eller dina levande fiskar?
              ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • april 2002
                • 727

                Ursprungligen postat av Aqua_Max
                Har du införskaffat några nya fiskar nyligen som kan misstänkas ha fört med sig gälparasiter? Har du kontrollerat fiskarnas gälar utifall det sitter parasiter på de fiskar som dött och/eller dina levande fiskar?
                Nej inget nytt den sen Ciklidstämman
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                • Aqua_Max
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 108

                  Hur står det till nu efter sommaren?
                  ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

                  Kommentar

                  Arbetssätt...