1120 lit SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    #61
    Ursprungligen postat av endymion
    Vilken storlek ska du ha? Jag kan hålla ögon öppna på jobbet.
    Skruven som passar till vajern är nog M5 men jag skall mäta. Som mutter kan man även använda vilken gängad stålbit som helst. Jag hoppas du förstår vad jag menar för det är inte lätt att beskriva utan bilder.
    M.v.h.
    Rickard

    Kommentar

    • Rickard
      Användare
      • april 2002
      • 727

      #62
      Jag får rita istället. Är det någon som har förslag på en sådan profil eller en bättre lösning?
      M.v.h.
      Rickard

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • april 2002
        • 727

        #63
        Ursprungligen postat av LN
        Kör med oxhjärtemix en gång då o då så kommer Satanopercan att bli super duper. Vill du inte köra med Oxhjärta så testa ialla fall D-50, fiskarna blir finfina av det.
        Nu kommer jag med lite dumma påstående. Vad jag har lärt mig bör man inte ge animaliska produkter till fisk. Däremot är jag väl medveten om detta med Diskus och Oxhjärta. Som nybörjare inom SA blir det lite förvirrat. Vad kan man använda och vad är nyttigt medicinskt (skit i färger och tillväxt för även jag blir fet av MacDonalds)?

        Vad är D50?
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #64
          D50 Plus är ett flingfoder från tropical. Riktigt bra tillväxtfoder som ger fina o kraftfulla fiskar. främst riktat till Discus. Men vinkeltetor, L-malar, Bolivianska fjärillar, Satanoperca, Geophagus, Uaru, Sajica, Apistos med mera har fått det fodret och blivit kanonfirrar.

          Stendkers oxhjärtemix är den enligt mitt tycke bästa oxmixen. Alla ovanstående fiskar har fått oxhjärta minst en gång i veckan. Tricket är temperaturen på vattnet och hur man ger oxhjärtat.
          För att få ut mest av animalisk föda så behöver vatten vara minst 28 grader varmt, funkar även i kallare vatten men då hade jag kört med räkmix istället.
          Ger man oxmix ett par timmar innan man gör ett stort vattenbyte så blir det inga som helst probs
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • april 2002
            • 727

            #65
            Ursprungligen postat av LN
            D50 Plus är ett flingfoder från tropical. Riktigt bra tillväxtfoder som ger fina o kraftfulla fiskar. främst riktat till Discus. Men vinkeltetor, L-malar, Bolivianska fjärillar, Satanoperca, Geophagus, Uaru, Sajica, Apistos med mera har fått det fodret och blivit kanonfirrar.

            Stendkers oxhjärtemix är den enligt mitt tycke bästa oxmixen. Alla ovanstående fiskar har fått oxhjärta minst en gång i veckan. Tricket är temperaturen på vattnet och hur man ger oxhjärtat.
            För att få ut mest av animalisk föda så behöver vatten vara minst 28 grader varmt, funkar även i kallare vatten men då hade jag kört med räkmix istället.
            Ger man oxmix ett par timmar innan man gör ett stort vattenbyte så blir det inga som helst probs
            Men det här med förstorad lever mm hos fiskar som animalisk föda då? Myt eller sanning?
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #66
              Ursprungligen postat av Rickard
              Men det här med förstorad lever mm hos fiskar som animalisk föda då? Myt eller sanning?
              Säkert en del sanning men jag tror att det beror på dålig vattenkvallite, övermatning men framför att för kallt i akvariet. O visst det är högre belastning på vattnet men det kan man lätt komma ifrån om man gör som ja tipsar.

              Du kan ju fråga Crenicichla här på forumet han har några Satanoperca som vuxit upp på oxhjärta.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • AnnikaY
                NCS Medlem
                • december 2002
                • 228

                #67
                Ursprungligen postat av Rickard
                Jag får rita istället. Är det någon som har förslag på en sådan profil eller en bättre lösning?
                Tibnor saluför glidskenor i aluminium
                http://www.tibnor.se/C1256EF1005D76CD/0/029BA2EF15462477C125723A0043AF88/$file/METALLKATALOGEN2006.pdf
                sidan 18, profil nr 44214 kanske kan vara något?

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #68
                  Jag matar inte själv, med Oxhjärta och i väldigt lite med Räkmix med igentligen.
                  Men jag har köpt en grupp Satanopercor som vuxit upp hemmas hos LN och som är utfordrade enligt hans tipps, det enda jag har att säga om det är att det verkligen är kanonfiskar och peppar peppar så har de inte vart sjuka en enda gång sen jag köpte dem. Tots att det gått Bukvattensot och vitaprick i karet de gått i så har de hållt sig friska!
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • Rickard
                    Användare
                    • april 2002
                    • 727

                    #69
                    Ursprungligen postat av LN
                    Säkert en del sanning men jag tror att det beror på dålig vattenkvallite, övermatning men framför att för kallt i akvariet. O visst det är högre belastning på vattnet men det kan man lätt komma ifrån om man gör som ja tipsar.

                    Du kan ju fråga Crenicichla här på forumet han har några Satanoperca som vuxit upp på oxhjärta.
                    Vad spelar temperaturen för roll?
                    M.v.h.
                    Rickard

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1055

                      #70
                      Ursprungligen postat av Rickard
                      Vad spelar temperaturen för roll?
                      Om mna har 28-30 grader i kare så gynnar det matsmältningen hos fiskarna och då kan de tillgodogöra sig oxhjärtat.. det är så jag hat fattat det hela i alla fall
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • Rickard
                        Användare
                        • april 2002
                        • 727

                        #71
                        Ursprungligen postat av AnnikaY
                        Tibnor saluför glidskenor i aluminium
                        http://www.tibnor.se/C1256EF1005D76CD/0/029BA2EF15462477C125723A0043AF88/$file/METALLKATALOGEN2006.pdf
                        sidan 18, profil nr 44214 kanske kan vara något?
                        Den var lite för bred men det skulle kanske funka
                        M.v.h.
                        Rickard

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #72
                          Ursprungligen postat av Crenicichla
                          Om mna har 28-30 grader i kare så gynnar det matsmältningen hos fiskarna och då kan de tillgodogöra sig oxhjärtat.. det är så jag hat fattat det hela i alla fall
                          Jupp så är det att animalierna blir lättare tillgängliga vid högre temp. Fiskens tarmar håller samma temp som vattnet runt omkring fisken.

                          Jag har även hört att fisken lever kortare tid med animalisk diet. Men ja tror att det är samma sak med det att det beror på att man inte har koll på vattenkvalliten och tempen. Har har vinkeltetror hemma som är minst 5 år gamla.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Rickard
                            Användare
                            • april 2002
                            • 727

                            #73
                            Jag behöver hjälp med växter. Jag skulle vilja ha något som klättrar på roten. Sedan skulle jag villa ha något som växer över vattenytan och ger blommor. Jag har ingen kunskap om växter men eftersom jag har CO², MH och växtnäring kan jag ha relativt "svåra" växter. Uppdaterar med bilder. Jag skall bara lägga i sanden nu men jag skall göra planteringszoner (med stenavgränsning) p.g.a. Satanoperca leucosticta som gräver lite
                            M.v.h.
                            Rickard

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 1554

                              #74
                              Wow! Vilken grym rot! Var hittade du den?

                              När det gäller växter mot grävande fiskar så rekommenderar jag att du lägger en skiva torv i botten under sanden. Cirka en cm tjock och en par decimeter bred. Sen på med fin sand och plantera växterna. Efter en månad har de växt fast så ingen fisk kan gräva upp dem. Sätter du svärdplantor så kan du inte ens själv få loss dem utan att ta upp torvskivan

                              När det gäller växtval så är ju svärdplantor givna. Sen är det mera öppet fält. Lite cambomba eller Limnophilia kanske kan vara för sega för att inte gå av om de får fäste. Men sen om du vill gå utanför sydamerika finns ju massor.
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              • Rickard
                                Användare
                                • april 2002
                                • 727

                                #75
                                Ursprungligen postat av Olorin
                                Wow! Vilken grym rot! Var hittade du den?

                                När det gäller växter mot grävande fiskar så rekommenderar jag att du lägger en skiva torv i botten under sanden. Cirka en cm tjock och en par decimeter bred. Sen på med fin sand och plantera växterna. Efter en månad har de växt fast så ingen fisk kan gräva upp dem. Sätter du svärdplantor så kan du inte ens själv få loss dem utan att ta upp torvskivan

                                När det gäller växtval så är ju svärdplantor givna. Sen är det mera öppet fält. Lite cambomba eller Limnophilia kanske kan vara för sega för att inte gå av om de får fäste. Men sen om du vill gå utanför sydamerika finns ju massor.
                                Roten är tyvärr delad på 3 för annars fick jag inte ner den i karet.

                                Som du säger är Svärdsplantan given men vad finns det för växter som har stänglar med blommor el. liknande som blir upp mot metern hög (karet är 70 cm högt)? Sedan vill jag ha någon slags klängerväxt på roten.
                                M.v.h.
                                Rickard

                                Kommentar

                                Arbetssätt...