1120 lit SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    1120 lit SA

    Fortsättning från följande trådar

    Jag beställde mitt 1120 kar nu och skall som novis inom växter få gröna fingrar...... Jag har skaffat en ramp som är 180 cm lång med 3 x 150 W MH + 2 st T5 rör med skymmningsdator. Jag skall ha en bit av Guyana i min källare så jag undrar om det har betydelse vilka lampor (6500K, 11000K, 14000K) jag väljer för växterna?

    Ja så var det dags efter 4 års uppehåll att skaffa ett nytt kar. Detta står på inköpslistan: 1 st. akvarium 2,0-1,6X0,7X0,7 meter. 2X eheim intervallfilter. 2-3 st. MH ramper. Co2 anläggning, BTN bakgrund. I detta kar hade jag tänkt mig 5-8 Altum, några jordätare eller Pansarmalar (om det funkar med växter), 400 st. tetror



    Det har börjat arta sig. Jag har beställt en benställning från en smidesfirma och en 3xMH + 2xT5 ramp samt inhandlat co2 anläggning, Eheim 2080, 1120-kar, moduler mm. Det är billigare att hålla på med Malawi än SA. Bara MH och Co2 kostar nästa dubbelt så mycket som karet.
    M.v.h.
    Rickard
  • c90368
    Användare
    • september 2007
    • 890

    #2
    Det blir många slangar och el-sladdar till ett SA med växter, som värsta intensivvårdspatienten

    Men det är det värt när man har fått ordning på allt och det fungerar
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Rickard
      Användare
      • april 2002
      • 727

      #3
      Eftersom jag tänkte ha ett öppet kar undrar jag om man skall skydda ljusrampen och om det finns lösningar på hur man ställer rampen i sidleds. Jag har takvärme i huset och det innebär att man inte får/kan borra i taket.
      M.v.h.
      Rickard

      Kommentar

      • KuRtaN
        Användare
        • februari 2008
        • 778

        #4
        Häng den i ngn form av konsol som sitter på väggen? Finns ju många olika varianter. Och använd kabelkanal till sladden för att få det extra bra!

        Ursprungligen postat av Rickard
        Eftersom jag tänkte ha ett öppet kar undrar jag om man skall skydda ljusrampen och om det finns lösningar på hur man ställer rampen i sidleds. Jag har takvärme i huset och det innebär att man inte får/kan borra i taket.
        Over and out // Mathias

        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • april 2002
          • 727

          #5
          Jag skall skaffa några stora rötter till karet spelar det roll vilken sort man väljer? Sedan tänkte jag låta dom gå upp ur karet en bit eftersom det skall vara utan täckglas. Kommer hela huset vara som en torpisk regnskog om man kör 27-29°C utan täckglas?
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • kjaer
            Användare
            • december 2007
            • 72

            #6
            Spännande projekt. Skulle också vilja ha ett stort öppet SA akvarier med rötter som sticker ut ur vattnet och en massa flytväxter
            Jag har läst att ett större öppet akvarium producerar ca lika mycket fukt som en extra person i huset. Vet ej om det stämmer.
            Men SA behöver väl inte vara dyrare än Malawi Beror ju helt på vilken utrustning man köper. MH och CO2 behövs ju inte i ett SA kar speciellt inte ett svartvattenskar som jag har
            Mvh.
            Johan

            Kommentar

            • kjaer
              Användare
              • december 2007
              • 72

              #7
              Ang. rötter: Jag har använt red moor rötter i mitt kar och tycker dom är rätt snygga. Fast vanliga mangroverötter är också snyggt och dom är desutom billigare och sjunker oftast lättare.
              Mvh.
              Johan

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • april 2002
                • 727

                #8
                Det jag menade var om olika rötter påverkar vattnet olika samt när man har malar om man skall välja mangroverötter för deras skull eller?
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                • slarvid
                  Användare
                  • december 2007
                  • 517

                  #9
                  Ursprungligen postat av kjaer
                  Spännande projekt. Skulle också vilja ha ett stort öppet SA akvarier med rötter som sticker ut ur vattnet och en massa flytväxter
                  Jag har läst att ett större öppet akvarium producerar ca lika mycket fukt som en extra person i huset. Vet ej om det stämmer.
                  Men SA behöver väl inte vara dyrare än Malawi Beror ju helt på vilken utrustning man köper. MH och CO2 behövs ju inte i ett SA kar speciellt inte ett svartvattenskar som jag har
                  har en kompis som byggt egen CO2. Nån manick han bara matar med socker ibland... blir mäsk typ!!! hehe... sen kopplar han utblåset på pumpen till den, så vattnet för med sig CO2 i karet... om ja inte är helt fel ute... hoppas jag... hans växter växer enormt iaf
                  Senast redigerad av slarvid; 20 april 2008, 08:13.
                  540 mbuna + 54L yngel

                  Kommentar

                  • Rickard
                    Användare
                    • april 2002
                    • 727

                    #10
                    Ursprungligen postat av slarvid
                    har en kompis som byggt egen CO2. Nån manick han bara matar med socker ibland... blir mäsk typ!!! hehe... sen kopplar han utblåset på pumpen till den, så vattnet för med sig CO2 i karet... om ja inte är helt fel ute... hoppas jag... hans växter växer enormt iaf
                    Jag är inte ute efter att ha ett så billigt kar som möjligt utan så enkelt att sköta som möjligt och det är då det kostar. Sedan är det med skillnaden mellan Malawi och SA som kostar mer (växterna ställer lite krav).
                    M.v.h.
                    Rickard

                    Kommentar

                    • slarvid
                      Användare
                      • december 2007
                      • 517

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rickard
                      Jag är inte ute efter att ha ett så billigt kar som möjligt utan så enkelt att sköta som möjligt och det är då det kostar. Sedan är det med skillnaden mellan Malawi och SA som kostar mer (växterna ställer lite krav).
                      oki.... fast han har ett SA kar.... han har hela karet fullt med grönt...
                      540 mbuna + 54L yngel

                      Kommentar

                      • Rickard
                        Användare
                        • april 2002
                        • 727

                        #12
                        Ursprungligen postat av slarvid
                        oki.... fast han har ett SA kar.... han har hela karet fullt med grönt...
                        Jag är imponerad av dom som får ihop ett kar för 1000-lappen och ofta fungerar bättre än där allt är köpt färdigt men är man lat så får man betala

                        tillbaka till rötterna
                        M.v.h.
                        Rickard

                        Kommentar

                        • slarvid
                          Användare
                          • december 2007
                          • 517

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rickard
                          Jag är imponerad av dom som får ihop ett kar för 1000-lappen och ofta fungerar bättre än där allt är köpt färdigt men är man lat så får man betala

                          tillbaka till rötterna
                          ja... ska kolla med han mer exakt nästa gång ja träffar han hur han gjort o hur det funkar...
                          540 mbuna + 54L yngel

                          Kommentar

                          • kjaer
                            Användare
                            • december 2007
                            • 72

                            #14
                            Red moor rötter är ganska hårda, men jag vet inte om dom är för hårda för malarna. Men du lan ju altid lägga dit en bit mjuk rot för säkerhet skull ifall du väljer red moor. Hur mycket dom olika rötter sänker pH`t tror jag varier ganska mycker från rot till rot.
                            Mvh.
                            Johan

                            Kommentar

                            • Rickard
                              Användare
                              • april 2002
                              • 727

                              #15
                              Så första modulen på plats
                              M.v.h.
                              Rickard

                              Kommentar

                              Arbetssätt...