1120 lit SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Flytväxt. Pistia Stratoides är min gissning, men eftersom jag själv fått med den som frispassagerare kan det även vara en likartad.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Rickard
      Användare
      • april 2002
      • 727

      Följande befolkning finnes nu i mitt kar:
      6 st F1 Satanoperca leucosticta
      3+3 st VF Apistogramma viejita
      2+2 st Nannacara anomala
      15 st VF Corydoras sterbai
      5 st Pterophyllum altum (VF naturligtvis)
      5 st Marmorbilbuk (skall kompleteras)
      1 st L046
      3 st L066
      Ca. 80 st Vinkeltetra
      1 st Black Ghost

      Och följande växter har jag:
      Echinodorus tenellus
      Echinodorus bleheri
      Myriophyllum Mattogrossense
      Echinodorus macrophyllus
      Pistia Stratoides

      Jag har fått lite algtillväxt så jag har lyset tänt i ca. 7 timmar vilket har minskat tillväxten men tyvärr har väterna fått bruna alger på sig. Svärdsplanterna bubblar duktigt . Nu har jag också fått utslag (stickan blir lite rosafärgad) på nitrit så jag tillsätter aquasafe vid vattenbyten. Sedan har jag skaffat en timer(inbyggnad) på Clas Ohlsson som jag kommer att använda så småningom. Tack för tipset Christer.
      M.v.h.
      Rickard

      Kommentar

      • jeppehb
        Användare
        • februari 2008
        • 124

        De bruna algerna är med största sannolikhet kiselalger. Inget att bry sig så mycket om, de försvinner av sig själva efter ett tag. De brukar ingå i ett nystartat akvarium.

        Kommentar

        • discusred
          Användare
          • juni 2004
          • 851

          Ursprungligen postat av Rickard
          Följande befolkning finnes nu i mitt kar:
          6 st F1 Satanoperca leucosticta
          3+3 st VF Apistogramma viejita
          2+2 st Nannacara anomala
          15 st VF Corydoras sterbai
          5 st Pterophyllum altum (VF naturligtvis)
          5 st Marmorbilbuk (skall kompleteras)
          1 st L046
          3 st L066
          Ca. 80 st Vinkeltetra
          1 st Black Ghost

          Och följande växter har jag:
          Echinodorus tenellus
          Echinodorus bleheri
          Myriophyllum Mattogrossense
          Echinodorus macrophyllus
          Pistia Stratoides

          Jag har fått lite algtillväxt så jag har lyset tänt i ca. 7 timmar vilket har minskat tillväxten men tyvärr har väterna fått bruna alger på sig. Svärdsplanterna bubblar duktigt . Nu har jag också fått utslag (stickan blir lite rosafärgad) på nitrit så jag tillsätter aquasafe vid vattenbyten. Sedan har jag skaffat en timer(inbyggnad) på Clas Ohlsson som jag kommer att använda så småningom. Tack för tipset Christer.
          Vilken kanon uppsättning av fisk!
          Häftigt med 80 vinkel tetra! Måste vara en häftig syn, går det bra ihop med bilbuktarna?
          Ligger själv i tankarna och ha bilbuktar.

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • april 2002
            • 727

            Ursprungligen postat av discusred
            Vilken kanon uppsättning av fisk!
            Häftigt med 80 vinkel tetra! Måste vara en häftig syn, går det bra ihop med bilbuktarna?
            Ligger själv i tankarna och ha bilbuktar.
            Eftersom jag inte har något täckglas och dom hoppar så får man fylla på efter ett tag. Annars är det inga problem.
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • Rickard
              Användare
              • april 2002
              • 727

              Ursprungligen postat av jeppehb
              De bruna algerna är med största sannolikhet kiselalger. Inget att bry sig så mycket om, de försvinner av sig själva efter ett tag. De brukar ingå i ett nystartat akvarium.
              Det är bara så tradigt att ha dom på växterna för det ser så tråkigt ut.
              M.v.h.
              Rickard

              Kommentar

              • jeppehb
                Användare
                • februari 2008
                • 124

                Ursprungligen postat av Rickard
                Det är bara så tradigt att ha dom på växterna för det ser så tråkigt ut.
                De är lätta att gnugga bort mellan tummen o pekfingret...

                Kommentar

                • Rickard
                  Användare
                  • april 2002
                  • 727

                  Ursprungligen postat av jeppehb
                  De är lätta att gnugga bort mellan tummen o pekfingret...
                  Det är många blad och det är inte "bara" för det sitter rejält på vissa blad. Jag tänkte avvakta några veckor och se annars får jag klippa ner allt och låta det komma på nytt. Det är definitivt inte något fel på tillväxten för dom skjuter i höjden, jag gissar att dom har växt 2 dm sen jag satte dom.
                  M.v.h.
                  Rickard

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    Ursprungligen postat av Rickard
                    Det är många blad och det är inte "bara" för det sitter rejält på vissa blad. Jag tänkte avvakta några veckor och se annars får jag klippa ner allt och låta det komma på nytt. Det är definitivt inte något fel på tillväxten för dom skjuter i höjden, jag gissar att dom har växt 2 dm sen jag satte dom.
                    Skönt att höra, då har växterna det gott.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • Rickard
                      Användare
                      • april 2002
                      • 727

                      Ursprungligen postat av Olorin
                      Skönt att höra, då har växterna det gott.
                      Echinodorus tenellus växer dålig och är svår att få att rota sig ordentligt vilket beror på Satanopercana gräver upp dom. Myriophyllum Mattogrossense har blivit brun p.g.a. alger och tar sig också dålig men dom dör inte så jag hyser hopp för dom.
                      M.v.h.
                      Rickard

                      Kommentar

                      • jeppehb
                        Användare
                        • februari 2008
                        • 124

                        Ursprungligen postat av Rickard
                        Det är många blad och det är inte "bara" för det sitter rejält på vissa blad.
                        Om algerna är trådiga är det inte kiselalger, isf är det nog bäst att göra som du tänkt, ta bort de angripna bladen om det är bara för det estetiska. Det växer ju så det knakar så det kommer nya.
                        Senast redigerad av jeppehb; 17 januari 2009, 20:47.

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          Ursprungligen postat av Rickard
                          Echinodorus tenellus växer dålig och är svår att få att rota sig ordentligt vilket beror på Satanopercana gräver upp dom. Myriophyllum Mattogrossense har blivit brun p.g.a. alger och tar sig också dålig men dom dör inte så jag hyser hopp för dom.
                          Myrion kan ta lite tid på sig att få igång, mina stod i princip still ett par veckor innan de exploderade. Tennellus är erkänt långsam och det underlättar ju inte om de grävs upp. Prova att lägga någon liten sten runt dem.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • Rickard
                            Användare
                            • april 2002
                            • 727

                            Ursprungligen postat av Olorin
                            Myrion kan ta lite tid på sig att få igång, mina stod i princip still ett par veckor innan de exploderade. Tennellus är erkänt långsam och det underlättar ju inte om de grävs upp. Prova att lägga någon liten sten runt dem.
                            Jag har gjort det men eftersom rotsystemet är så litet är det svårt att få till det.
                            M.v.h.
                            Rickard

                            Kommentar

                            • c90368
                              Användare
                              • september 2007
                              • 890

                              Har inga aktuella bilder av ditt kar. Men 7 timmars ljustid och mätbara värden av nitirit är inte riktigt bra!

                              Du borde öka ljustiden och se till att plantera in massor av snabbväxande grönsaker.

                              Alger är inte ett problem i ett nystartat akvarium!

                              Tittade tillbaka i tråden och konstaterade att du la i fisk i burken vid jultid.

                              Det är mindre än en månad sedan och du har ca 80 fiskar och nästan inga växter!

                              Sorry, men det är nästan värre än vad nybörjarna i zoopet presterar. Ok att det är en kubik vatten, men det tar tid att köra in så mycket vatten!

                              Hårda ord

                              Men se nu till att skicka in MASSOR av snabbväxande växter. Skit i hur det ser ut! Låt en stor del vara flytväxter.
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Rickard
                                Användare
                                • april 2002
                                • 727

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Har inga aktuella bilder av ditt kar. Men 7 timmars ljustid och mätbara värden av nitirit är inte riktigt bra!

                                Du borde öka ljustiden och se till att plantera in massor av snabbväxande grönsaker.

                                Alger är inte ett problem i ett nystartat akvarium!

                                Tittade tillbaka i tråden och konstaterade att du la i fisk i burken vid jultid.

                                Det är mindre än en månad sedan och du har ca 80 fiskar och nästan inga växter!

                                Sorry, men det är nästan värre än vad nybörjarna i zoopet presterar. Ok att det är en kubik vatten, men det tar tid att köra in så mycket vatten!

                                Hårda ord

                                Men se nu till att skicka in MASSOR av snabbväxande växter. Skit i hur det ser ut! Låt en stor del vara flytväxter.
                                När jag planerade karet var tanken att det skulle få mogna innan jag la i fisk men så fick jag tag på den fisk jag ville så blev det så här . Det är inte lätt att ha ett kar fullt med vatten utan att ha fisk i det, man vill gärna fylla det. Jag få jobba med vattenbyte och skaffa ev. fler flytväxter. Nu har jag fisk för många tusenlappar så man vill inte att det skall gå åt h-ete med dom.
                                M.v.h.
                                Rickard

                                Kommentar

                                Arbetssätt...